Gdyby ktoś pytał po co:
Redukcja masy
Zmniejszanie masy nieresorowanej (koła, tarcze etc.) ma dużo większy efekt dla osiągów pojazdu niż redukcja masy resorowanej (rama, silnik, owiewki,). W świecie wyścigowym projektanci zazwyczaj stosują współczynnik 8. Np. redukcja masy 1 kg w kole daje te same efekty co redukcja 8kg masy resorowanej. Dzieje się tak na skutek następujących czynników:
Hamowanie/Przyśpieszanie
Siła wymagana do toczenia koła wzrasta wraz ze wzrostem masy koła. Tak samo jest w przypadku hamowania - do zatrzymania koła cięższego jest wymagana większa siła niż do zatrzymania koła lżejszego. Z tego wynika iż lżejsze koła poprawiają przyśpieszanie i skracają dystans hamowania motocykla. Jako że do ruszania i zatrzymania potrzeba mniej energii to efektem jest również ograniczenie zużycia paliwa - lecz rzadko jest to zauważalne ponieważ kierowca po prostu wykorzystuje nowy potencjał motocykla.
Efekt żyroskopowy
Redukcja masy koła zmniejsza również efekt żyroskopowy koła. Gdy koło się obraca duży efekt żyroskopowy powoduje trudności w zmianie kierunku jazdy, natomiast jeżeli masa koła ulegnie zmniejszeniu to łatwiej będzie przerzucać motocykl z jednego złożenia w drugie. Niemal każdy na lekcji fizyki trzymał kręcące się koło na osi i zauważył opór przy zmianie kierunku koła. Opór ten zmniejsza się wraz ze zmniejszeniem masy koła. Jak widać masa koła ma elementarny wpływ na prowadzenie motocykla.
Promień Żyroskopowy
Dotyczy to raczej sposobu konstrukcji koła niż samego ograniczenia wagi aczkolwiek efekt końcowy jest całkiem podobny. Efekt żyroskopowy jest zależny od odległości masy od środka koła. Im większa ta odległość tym większy efekt. W celu poprawienia osiągów - konstruktorzy starają się skupić większość masy blisko środka koła; projektując jak najlżejsze obręcze i odpowiedni kształt szprych.
Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM 3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6 SOLD