1

Temat: Tubeless - how to, czyli robimy koła bez dętek

Powoli przygotowuję się do zrobienia moich kół bezdętkowymi.
I mam pierwsze pytanie.
Jak przygotować powierzchnię przy przyklejeniem taśmy?
Czym wyczyścić i czym odtłuścić?
Czytałem coś o IPA alkoholu izopropylowym jak skuteczny odtłuszczacz.
Podobno super odtłuszcza ale nie czyści.
Więc czym umyć obręcz przed nim?
Jest troszkę od smaru miedziowego który dawałem pod nyple.

Wiem, że są tu osoby co kładą różne folie na auta itd. więc z odpowiedzią nie powinno być problemu.


Chodzi mi o produkty ogólnie dostępne i nie rujnujące portfela.

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD

2

Odp: Tubeless - how to, czyli robimy koła bez dętek

mały offtop pytanie: czemu ma służyć pozbycie się dętki ?

Husqa smr 570

3

Odp: Tubeless - how to, czyli robimy koła bez dętek

Sam sobie odpowiedziałeś :D

KXF 250 '14

4

Odp: Tubeless - how to, czyli robimy koła bez dętek

IPA - to dobry odtłuszczasz. Stosuje się go między innymi do pozbywania się środka do polerki, przed przejściem na niższą gramaturę...

co do oczyszczania - ludzie polecają APC - czyli all-purpose-cleaner - jednak w tym przypadku wątpię, żeby poradził sobie ze smarem miedziowym.

Najlepiej chyba sprawdzić co sobie najlepiej z nim poradzi - benzyna ekstrakcyjna, rozpuszczalnik, nafta itd...

Aprilia SXV 450

5

Odp: Tubeless - how to, czyli robimy koła bez dętek

Tez sie zastanawiam po co pozbywac sie detki, ta wg mnie to plus. Jak przedziurawisz kolo to wymieniasz tylko detke za 50 zl i sie niczym nie martwisz opona mize se miec dziure. A poza tym dziurawe opony sa tansze bo wielu ludzi sie ich boi a ja je biore i sie ciesze :-D

#666
EXC 525 : XTZ 660 : TXT 250

6

Odp: Tubeless - how to, czyli robimy koła bez dętek

Pozbywa się dętki bo wtedy wymiana opony jest dużo szybsza i przyjemniejsza. Ponoć opona wtedy się też lepiej zachowuje bo jednak nie jest przeznaczona do dętki (raczej tylko pro wychwycą).

Mnie tylko zastanawia czy taśma wytrzyma pierwsze pompowanie - ostatnio musiałem nabić 7 atmosfer aby opona wskoczyła na rant.

7 Ostatnio edytowany przez mallly200sx (2015-01-02 14:58:59)

Odp: Tubeless - how to, czyli robimy koła bez dętek

W dętce jak będzie dziura to z reguły powietrze od razu znika. Bez dętki da się dopompować, schodzi dużo wolniej. Dodatkowo nie ma zabawy z instalowaniem. Dętka jest dużo wrażliwsza na uszkodzenia mechaniczne.

Taśmę powietrze będzie raczej wbijało, niż odrywało od powierzchni. Tak mi się wydaje.

Pozdrawiam,
Piotrek- Troll nr 1 :) z numerem 24 ;)
Mettet 2018 :) in progress

8

Odp: Tubeless - how to, czyli robimy koła bez dętek

Panowie nie offtopujcie po co dętka i czy to ma sens.
Zgodzę się z Mallym ze tasmę bedzie dociskało. Z mojego doświadczenia wiem że nafta dosyć dobrze usuwa smary, sam odtłuszczałem np oczyszczaczem do hamulców albo są takie specjalne do szyb też da radę, ja bym jeszcze przed odtłuszczaniem sprezonym powietrzem każdy otwór z nyplem wyczyścił.

WSK 125 (odrestauruje się) - Honda CB450S - Suzuki GS500E - Suzuki SV650S - KTM LC4 Duke II - KTM LC4 640SM - KLX300R - enduro zajawka

9

Odp: Tubeless - how to, czyli robimy koła bez dętek

znajac hackera to pewnie chce zejść z wagi :D

Husqa smr 570

10

Odp: Tubeless - how to, czyli robimy koła bez dętek

A może denaturat?
Jakiej taśmy używasz?

11

Odp: Tubeless - how to, czyli robimy koła bez dętek

wiem, że nafta dobrze usuwa smary ale jest dość tłusta i też ją później trzeba porządnie zmyć

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD

12

Odp: Tubeless - how to, czyli robimy koła bez dętek

Kup zmywacz do hamulców - wyczyści i odtłuści elegancko.

13

Odp: Tubeless - how to, czyli robimy koła bez dętek

Do czyszczenia używam: http://www.leroymerlin.pl/artykuly-gosp … l1174.html
Do odtłuszczania: IPA, czyli 80% alkoholu izopropylowego i 20% wody lub na gotowo chusteczki nasączone: http://sklep.dalpo.pl/product/3m-chuste … czace.html

14 Ostatnio edytowany przez wyrzyk969 (2015-01-02 21:17:21)

Odp: Tubeless - how to, czyli robimy koła bez dętek

Ja używam do mycia benzynki ekstrakcyjnej, a przy mocniejszych nitro. Przed przyklejaniem oklein czy jakiej innej naklejki używam nitro, najlepiej odtłuszcza i szybko odparowuje, minus nie można stosować na niektórych plastikach. Większość plastików do krosiawek to PP i nitro tego nie rusza. Powierzchnie pod malowanie, także nitrem jadę. Na bezbarwnym samochodowym czy lakierze proszkowym też zdaje egzamin, unikać sprayów i samych baz bo zmywa. Co do elementów metalowych możesz śmiało użyć nitro. Pzdr.

#969
VOR 530 SM-R   &   KAWASAKI KX 250 SM STUNT
CA Technology
Kontakt: 510 osiem siedem zero 969

15

Odp: Tubeless - how to, czyli robimy koła bez dętek

Koła gotowe a przepis na nie wygląda następująco.

Potrzebujemy:
* koła supermoto
* taśmę 3M 4412N 75mm na tył 50mm na przód lub tylko 75mm i docinamy ją na 50mm
* 2 wentylki 8,3mm
* kółeczka z taśmy samoprzylepnej w ilości odpowiadającej ilości szprych (dla obręczy goldspeed średnica 18mm)
* alkohol izopropylowy tzw. izopropanol lub IPA
* ścierkę z mikrofibry
* opaskę na obręcze lub jakąś dobrą taśmę typu power tape
* nożyk
* wąski wałek do dociskania

Zdejmujemy opony, dętki i opaskę na obręcze.
Można zeszlifować (wyrównać) nyple dremelem a na pewno należy pozbyć się wystających szprych ponad główkę nypla.
Obręcze od środka dokładnie myjemy i suszymy.
Następnie dokładnie przemywamy izopropanolem i przecieramy szmatką z mikrofibry.
Zaklejamy nyple kółeczkami z taśmy tak aby nam się nie przykleiły do taśmy 3M. Ponieważ przy kręceniu nyplami może nam rozerwać taśmę.
Dodatkowo kółeczka chronią taśmę 3M przed przedarciem od krawędzi.
Jak już mamy zaklejone nyple czas na taśmę główną.
Taśmę zaczynam od przeciwnej strony w stosunku do wentyla. Tak aby wyrównać masę.
Nie zaczynamy też przy wentylu ponieważ mielibyśmy początek na otworze wentyla gdzie by mogło uciekać powietrze.
Dokładnie naklejamy taśmę na obręcz, bez zagięć i bąbli powietrza.
Zdejmujemy wierzchnia taśmę ochronną i dociskamy taśmę główną wałkiem a później palcami.
Na koniec w miejscu łączenia początku i końca taśmy naklejamy dodatkowy pasek zakrywający obie krawędzie.
Wszystko wykonujemy w sterylnych warunkach i w bardzo ciepłym pomieszczeniu.
Koła pozostawiamy na minimum 72h w pomieszczeniu powyżej 20'C. Ja położyłem je przy grzejniku.
Nie zakładamy na razie opon i nie pompujemy kół! Klej taśmy musi wyschnąć!
Po tym czasie robimy mały otworek i zakładamy wentyle.
Nie skręcamy ich za mocno. Delikatnie aby nie wykręcić taśmy ani nie  ścisnąć za mocno uszczelek wentyla. Ja dodatkowo dałem silikon wokół wentylka.
Po założeniu wentyla zakładamy opaski na obręcze lub zaklejamy je power tapem aby ochronić taśmę 3M przed uszkodzeniami mechanicznymi - od opon i łyżek.
Zakładamy opony, pompujemy i cieszymy się kołami tubeless własnej roboty:)

Koła napompowałem do 2,5 bara. Tył trzymał bez problemu. Przód uciekł mi raz dwa.
Okazało się, że ucieka mi między oponą a obręczą. Dokładnie w miejscu gdzie obręcz jest spawana. Spaw był za mocno zeszlifowany i obręcz była w tym miejscu zagłębiona - ktoś zbyt mocno zeszlifował. Taka jakość obręczy:) Excele raczej będą lepiej wykonane:)
Poradziłem sobie z tym przy pomocy kitu motoryzacyjnego technicqll (coś ala poxilina) i uszczelniacza do felg Bead Sealer.
http://technicqll.pl/index.php/pl/produ … epoksydowy
http://gruszka2005.pl/p160,uszczelniacz … 4-101.html

Ogólnie można używać przy montażu tego bead sealer, uszczelnimy tym oponę z rantem i dodatkowo opona nie będzie się obracać.
Jak ktoś ma poharatane ranty od łyżek też może dawać bead sealer-a.

http://www.bikepics.com/pics/2015%5C01%5C08%5Cbikepics-2717457-800.jpg
http://www.bikepics.com/pics/2015%5C01%5C20%5Cbikepics-2719749-800.jpg
http://www.bikepics.com/pics/2015%5C01%5C08%5Cbikepics-2717456-800.jpg
http://www.bikepics.com/pics/2015%5C01%5C08%5Cbikepics-2717458-800.jpg
http://www.bikepics.com/pics/2015%5C01%5C08%5Cbikepics-2717459-800.jpg
http://www.bikepics.com/pics/2015%5C01%5C08%5Cbikepics-2717460-800.jpg
http://www.bikepics.com/pics/2015%5C01%5C20%5Cbikepics-2719750-800.jpg
http://www.bikepics.com/pics/2015%5C01%5C20%5Cbikepics-2719751-800.jpg

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD