''Zacznijmy od tego ze wersja S i SM maja takie same silniki jak wersja Y i E. Różnią się jedynie osprzętem silnika stąd wynika różnica w mocy.
Inny jest przede wszystkim gaźnik i układ wydechowy. Ponadto różnią się też wałkami rozrządu i stopniem sprężania.
Moc uzyskana po kolejnych modernizacjach dla lepszego obrazowania będzie podawana jako moc na wale (tak jak moc podawana przez producentów), niemniej należy pamiętać ze jest ona o jakieś 12-14% wyższa od mocy rzeczywistej mierzonej na hamowni (na kole).
Wersja S / SM: 40KM
Poniżej przedstawię sposób wzmocnienia seryjnego silnika S/SM w kolejności od najtańszego (najprostszego) do metod bardziej kosztownych i skomplikowanych. Silnik w wersji S/SM jest mocno zdławiony i wykrzesać z niego można znacznie więcej mocy, nawet do niemal 70KM ! (60KM na kole).
Wykonanie tuningu w innej kolejności niż przedstawiony, poniekąd mija się z celem, bo zostawiony element w dalszym ciągu będzie nam dławił silnik. Oczywiście pewne czynności można pominąć i od razu przejść do wyższej formy tuningu.
1. Dysze
Najtańszym i najprostszym sposobem wzmocnienia naszej DR-Z jest zmiana oryginalnych dysz w gaźniku Mikuni BRS36 na dysze DynoJets. Jednocześnie aby zapewnić odpowiednia ilość dostarczanego powietrza do silnika musimy wyciąć większy otwór w airboxie w górnej jego części (częściowo pod modułem CDI). Otwór powinien mieć wielkość mniej więcej 10x10cm. Wycinamy go brzeszczotem, lutownica, lub czym kto potrafi. Jest to czynność konieczna przy wymianie dysz !
Moc po zmianach: 41-42KM
Koszt: zestaw dysz DynoJets: ok. 210zl
2. Wydech
Następnym elementem dławiącym nam moc jest wydech. Najlepiej było by go wymienić w całości (tłumik + rura + kolanko) na wydech tuningowy dedykowany specjalnie do tego motocykla. Doda to i mocy i dźwięku naszemu motorkowi.
Jeśli nie stać nas na kompletny układ wydechowy wówczas można wymienić sam tłumik końcowy i zastosować do niego kolanko od wersji E które ma większą średnicę od kolanka z S (co jest dość ważne).
Jeśli nie mamy dostępu do kolanka wówczas wymieniamy sam końcowy tłumik.
A jeśli nie zamierzamy wcale wymieniać tłumika to należy przynajmniej usunąć zwężkę z końcówki oryginalnego tłumika.
UWAGA: wymiana samego wydechu z oryginalnego na przelotowy musi się łączyć z wymiana dysz w gaźniku. W przeciwnym wypadku może ulec uszkodzeniu głowica (wypalanie gniazd zaworowych).
Moc po zmianach: 42-43 KM
Koszt: w zależności od wydechu 500 – 4000zł
3. Gaźnik
Znaczny przyrost mocy i znacznie lepszą reakcje na gaz otrzymamy zamieniając oryginalny gaźnik z wersji S (Mikuni BSR36) na gaźnik z wersji E (Keihin FCR39).
Oczywiście będzie trzeba dobrać do niego odpowiednie dysze, najlepiej oryginalne. Dysze DynoJets w gaźniku Keihin nie zdają egzaminu...
Moc po zmianach: 45-46KM
Koszt: używane gaźniki od 600zł
4. Wałki rozrządu
Wersja S i E różnią się również wałkami rozrządu. Zatem wymiana wałków w standardowej S na wyższe wałki z wersji E przyniesie wzrost mocy jak i momentu obrotowego. Oczywiście jeszcze lepiej by było wstawić wałki tuningowe np. HotCams
Moc po zmianach: ok. 48KM
Koszt: wałki HotCams ok. 600 zł/sztuka
W tym momencie otrzymujemy moc taka sama lub nawet większą (w zależności od wydechu i zastosowanych wałków rozrządu) jak posiada wersja E, czyli niemal 50KM (mierzonych na wale)
5. Zwiększenie stopnia sprężania
Aby jeszcze bardziej zwiększyć osiągi naszego motocykla możemy zastosować cieńszą uszczelkę pod cylindrem z wersji E, która zwiększa stopień sprężania z 11:1 do 12:1.
Zwiększymy w ten sposób moment obrotowy naszego silnika.
Moc po zmianach: 49KM
Koszt: uszczelka 35zl + koszty wymiany
W związku z tym ze w tym momencie dysponujemy mocą taka sama jak w wersji DR-Z E obok opisany tuning będzie nazwany tuningiem wersji E, niemniej można go oczywiście kontynuować dla wersji S/SM
Źródło: drz400.pl''