1 Ostatnio edytowany przez dibo (2013-01-08 01:25:07)

Temat: Aprilia SXV Czynności Serwisowe Poradnik.

Witam.Jako że mało jest informacji dotyczących tego sprzętu,postanowiłem stworzyć temat w którym przybliże czynności serwisowe te podstawowe i te troche bardziej skomplikowane.

Tak więc zaczynamy.

DANE I EKSPOATACJA

Pomijam kwestie ekspleatacji nadwozia i skupiam się na silniku.

OLEJE.

Aprilia ma silnik Vtwin z systemem smarowania suchej miski olejowej.Oto schemat obiegu oleju silnikowego jak i schemat wszystkich weżyków a troche ich jest.

PunBB bbcode test

SXV posiada oddzielny olej silnikowy i skrzyni biegów.

OLEJ SILNIKOWY-  Specyfikacja SAE  10w60   1.25 litra wskaznik oleju to rurka znajdująca sie z przodu zbiornika oleju który podwieszony jest pod ramą.

OLEJ SKRZYNI BIEGÓW-600ML może być tradycyjny 80w90. Kontrolką jest srubka w deklu z lewej strony.

OLEJ SILNIKOWY WLEWAMY BEZPOŚREDNIO DO ZBIORNIKA POD ZBIORNIKIEM PALIWA OLEJ SKRZYNI BIEGOW Z PRAWEJ STRONY SILNIKA.

Producent podaje zmiane oleju silnikowego co 3000km.Należy jednak robić to częściej.Olej Zmieniamy co 500-600km
Olej Skrzyni biegow co 4000km

Spusty znalezc latwo na fotach wlewy.


PunBB bbcode test
Wlew Oleju Silnikowego
PunBB bbcode test
Kontrola oleju silnikowego
PunBB bbcode test
Wlew Oleju Skrzyni biegow
PunBB bbcode test
Dekielek filtra oleju.

USTAWIENIE ROZRZĄDU.

Aprilia ma bardzo sprytny i łatwy sposob do ustawienia rozrządu.Jednak potrzebne są narzedzia które trzeba kupić bądź zrobić samemu :)

Timming PIN:
To Srubka 8mm i dlugodci 4 cm przewiercona na wylot a w nia wsadzony pręt,kolek metalowy o srednicy 4mm.
Wygląda to tak.
PunBB bbcode test

BLOKADA WAŁKÓW ROZRZĄDU:

Do tego posłuży nam wiertło 6 albo 7mm.

Przed procedurą nalezy odkręcić sruby zebatek walków rozrzadu.walki maja na koncach stozek a zebatki sa na nie nabite.wystarczy mocniej uderzyc w nie przez cos miedzianego z boku zeby zeskoczyly ze storzka.wtedy mamy zalozone lancuchy,mozemy obracac walem a walki stoja w miejscu.Rozrzad ustawiamy na kompletnie zlozonych lancuchach,zbitych zebatkach i wkręconych i naciągnietych napinaczach.

PROCEDURA.
1.Ustawiamy przedni cylinder w głównym martwym punkcie.W miejscu gdzie na obrazku jest juz wsadzony Timming PIN jest sruba na klucz 10 którą należy wykręcić.Gdy Ustawimy dobrze przedni cylinder w GMP bedzie przez otwór po śrubie widac nawiert w przeciw wadze walu korbowego.trzeba wtedy wkrecic timming pin i pretem zablokowac wal poprzez wlozenia preta w nawiert na wale.Nasz wal wtedy niedrgnie a GMP jest idealnie ustawiony.
PunBB bbcode test
2.Nalezy ustawić walek rozrządu przedniego cylindra tak jak na zdjeciu.Wtedy bedziemy mogli zablokować go przekladajac przez niego i przez specjalne otwory w odlewie hlowicy nasze wiertło.Wazne jest by krzywki przedniej glowicy skierowane byly w strone wydechu,wtedy bedzie tak jak na zdjeciu widoczny mechanizm dekompresatora zaraz przy dzwigience zaworow wydechowych.
PunBB bbcode test
Wtedy dokręcamy zebatke dosc mocno i wyciagamy wiertlo a nastepnie timing pina.Przedni gar gotowy.
3.Krecimy zebatka walu korbowego w prawa strone az pojawi się nawiert nr2 w przeciw wadze walu,a tlok tylnego cylindra bedzie w gmp.
jak poprzednio blokujemy wał.
PunBB bbcode test
4.Blokujemy walek tylnego cylindra.tym razem krzywki maja byc skierowane w strone kanalu ssacego,zaworow ssacych.
PunBB bbcode test
Dokrecamy kolo zebate walka rozrzadu wyciagamy timing pin,zakrecamy zpowrotem srube.robimy 720stopni obkrecajac walem i gotowe.rozrzad ustawiony.

Zdjecia i informacje zaciągnelem z apriliaforum. na dniach dodam nastepne czynnosci.

Drz650->klx650->SXV 550->DRZ400sm->husq wr250 zadymiacz

2

Odp: Aprilia SXV Czynności Serwisowe Poradnik.

LUZY ZAWOROWE DLA SXV 450/550

Wydechowe  0,17-0,22 mm
SSACE-          0,07-0,12

Plytki o srednicy 9.5mm

Drz650->klx650->SXV 550->DRZ400sm->husq wr250 zadymiacz

3

Odp: Aprilia SXV Czynności Serwisowe Poradnik.

Spalanie SXV

TRASA
Jazda 100km\h caly czas czasami wyprzedzanie- 6,5 litra
Trasa-pelny piec i przelotowa 140km\h 9litrow.

Drz650->klx650->SXV 550->DRZ400sm->husq wr250 zadymiacz

4

Odp: Aprilia SXV Czynności Serwisowe Poradnik.

Predkosc Maxymalna dla SXV 550.Zebatki   16-46   196km\h  Odcina.

Drz650->klx650->SXV 550->DRZ400sm->husq wr250 zadymiacz

5

Odp: Aprilia SXV Czynności Serwisowe Poradnik.

Dzis peklo 2.5 tys km mojego uzytkowania i jak narazie klekl tylko akumulator.tak to przeciag non stop :)odpukac :)

Drz650->klx650->SXV 550->DRZ400sm->husq wr250 zadymiacz

6

Odp: Aprilia SXV Czynności Serwisowe Poradnik.

Za taką robotę flaszka się należy jak nic. Brawo i zarzucaj dalej ciekawostki :)

motoslide.com

7

Odp: Aprilia SXV Czynności Serwisowe Poradnik.

Kosz sprzeglowy jest taki sam jak w crf z 2009 roku. :)

Drz650->klx650->SXV 550->DRZ400sm->husq wr250 zadymiacz

8 Ostatnio edytowany przez dibo (2013-06-30 00:46:10)

Odp: Aprilia SXV Czynności Serwisowe Poradnik.

3.5 kloka bez zajakniecia.jeszcze raz tyle i bedzie git.mozna rozbierac silnik do odbudowy na nast sezon :) oby sie udalo :)za 500km regulacja zaworow i 5ta wymiana oleju :) 8800tys przebiegu.

PunBB bbcode test

Tak sie ma kosz sprzeglowy po tym przebiegu.Jak widac moc jest dla niego bezlitosna i trzeba rozgladac sie za nowym.
Jezeli ktos trafi tanio co sie niezdzarza wspomniany kosz od crf mozna go zalozyc.

Jednak w produkcji sa same kosze bez zebatki.mozna sobie zamowic taki kosz firmy rekluse hinson wiseco.rzecz jasna do sxv badz wspomnianej wczesniej crf 450 09.ja pujde w niedlugim czasie ta droga gdyz owe kosze sa juz stalowe.ponoc silnik sxv na stalowym koszu pracuje kulturalniej i jest minimalnie bardziej cywylizowany.

Oto jak wyglada przezbrojenie takiego kosza.

PunBB bbcode test
Oto przykladowy kosz rekluse.

PunBB bbcode test

Rozwiercamy nity oryginalnego kosza.

PunBB bbcode test

Rozbieramy go w ten sposob.

PunBB bbcode test

Nasza zebatke zakladamy na tak wczesniej przygotowany kosz.

PunBB bbcode test

Wszystkie stalowe kosze sa skrecane.tak wiec skrecamy nowy kosz na klej loctile.

PunBB bbcode test

warto od drugiej strony jeszcze zapunktowac srubki.

PunBB bbcode test

Tak bedzie wygladal nasz nowy kosz sprzeglowy.

W nast miesiacu jak do mnie trafi dam znac jakie sa wady zalety i jak sie spisuje w porownaniu do seryjnego :)

Drz650->klx650->SXV 550->DRZ400sm->husq wr250 zadymiacz

9

Odp: Aprilia SXV Czynności Serwisowe Poradnik.

Coz po 4.5 tys km w tym sezonie awaria.Zepsol sie predkosciomierz.Moze uda sie go naprawic bo lubia sie zawieszac przy tym przebiegu albo ktorys kabel zawodzi.W najgorszym wypadku sensor przy kole do wymiany.(Ps zrobil ktos z was kiedys jakimkolwiek wyczynem wiecej km w sezonie? :)

Drz650->klx650->SXV 550->DRZ400sm->husq wr250 zadymiacz

10 Ostatnio edytowany przez dibo (2013-08-15 20:38:27)

Odp: Aprilia SXV Czynności Serwisowe Poradnik.

MIEDZIALA LICZNIKWSKAZUJE ,,0" caly czas.
Okej ten temat wystepuje czesto w sxvach przy roznych przebiegach.mi stalo sie to tydzien temu.po przejrzeniu paru kabli okazalo sie ze wszystko jest ok nawet czujnik dziala.Tak wiec co robic w takiej sytuacji?

Najpierw trzeba sprawdzic czujnik przy kole.ogolnie ida do niego 3 kable.Jeden masowy drugi 12V i z 3ciego szaro czarny  powinno wychodzic 5V.Z tym ze jest to kabel sygnalowy i jezeli zblizymy cos metalowego do czujnika to napiecie powinno spadac do okolo 0.5 wolta.Jezeli tak sie dzieje nasz czujnik i jest sprawny i niejestesmy 80 dolcow w plecy.

Sposobem na przywrocenie naszego licznika jest do zycia jest odlaczenie na 15minut akumulatora z przekrecopnym kluczykiem w pozycji ON.
Po tym czasie podlaczamy aku i na 80% twoj licznik odpali.Dzieje sie tak w wiekszosci tych modeli i w wiekszosci pomaga.U mnie tez Pomoglo.

Okej.Jednak w naszym zegarze jest pare ukrytych funkcji ktore seryjnie nie sa wlaczone.w sumie to nie wiem dlaczego.jak je uruchomic? Jest na to specjalna kombinacja.

WLACZANIE UKRYTYCH FUNKCJI ZEGARA.

1.Odpalami Silnik na 10 sekund nastepnie gasimy czerwonym przyciskiem(nie stacyjka,wtedy powinny dalej dzialac swiatla dlugie krotkie.
2.Przytrzymujemy przez 10sekund czarny przycisk na zegarze pod kontrolka luzu tak zeby w prawym dolnym rogu zapalil sie symbol ,,WS".Gdy symbol sie zapali zmieniamy swiatla z krotkich na dlugie tak zeby kotrolka od dlugich zapalila sie 5razy.Wtedy napis,,WS" zacznie migac i pusczamy przycisk.

PunBB bbcode test

Teraz wystarczy wylaczyc i wlaczyc zegar i przewinac czerwonym guzikiem.Zyskamy dodatkowe funkcje.Miedzy innymi.

Fajnie rozwiazany Lap Timer.Czyli stoper ktory wlaczamy lewym przyciskiem i wylaczamy kiedy chcemy.w miejsce predkosci wstaia nam stoper a licznik przenosi w dolny prawy rog.Mozemy zatrzymywac i zerowac stoper przyciskiem przewijania.

Max Speed.Pokazuje nam maxymalna predkosc jaka dotad osiagnelismy.

Przyspieszenie od danej do danej predkosci.czyli od jakiej chcemy do jakiej chcemy.narazie jescze tego nierozpracowalem. i jescze jakies pierdoly:P

A no i gdy mamy odpalony sprzet i ustawimy w pozycje gdzie mamy Licznik a pod spodem obrotomierz.przytrzymujac czarny przycisk wyswietli nam sie opcja gdzie mozemy zmienic wartosc obrotowa przy ktorej ma sie zapalac czerwona lampka do zmiany biegow.Seryjnie jest na 8100.

ZEROWANIE KONTROLKI OLEJU I SERWISU.

Zapala sie przy 6000 tys km.symbole to banieczka z olejem i klucz warsztatowy :)

Naciksamy na zgaszonym zaplonie czarny przycisk 10 srkund a nastepnie wlanczamy zaplon.lcd wejdzie odrazu w tryb serwisowy.przewijamy do menu gdzie bedzie osobno Klucz i pod spodem clear.wtedy pusczamy przycisk i naciskamy znowu 5 sekund.check zostanie skasowany.tal samo robimy w menu gdzie bedzie Olejarka.

:)

Drz650->klx650->SXV 550->DRZ400sm->husq wr250 zadymiacz

11

Odp: Aprilia SXV Czynności Serwisowe Poradnik.

dibo!
SUPER PORADNIK, DZIĘKUJĘ! :)

SXV 5.5

12

Odp: Aprilia SXV Czynności Serwisowe Poradnik.

Witam, odświeżając trochę temat, mam pewien problem z rozszyfrowaniem opisu wykorzystania nadwymiarowych panewek wał-korbowód. Mianowicie na stronie z oryginalnymi częściami do SXV-a dostępne są 3 rodaje panewek, oznaczone są tylko jako zielona, niebieska i żółta. Nie podano niestety ich konkretnych wymiarów. Jednak przeglądając manuala do tego motocykla jest rysunek dokładnie taki:
[url=http://www.fotosik.pl]http://images70.fotosik.pl/969/fba51f9425d1fd2bmed.jpg[/url]

Przyznam się szczerze, że nie za bardzo rozumiem tego rysunku, po pomiarach wał ma wymiar +-35.000 mm, korbowody oznaczone jako A jak w rysunku, nie wiem też czy rysunek nie odnosi się do poj.450 jak i 550, dlaczego panewka niebieska jest wykorzystana 2 razy ? Przerabiał ktoś już ten temat z SXV-em 550 ? Mam do zrobienia dół silnika, chcę zawieźć wał i korbowody do szlifierza, jednak nie znając maksymalnej grubości panewki jaką można użyć będzie ciężko cokolwiek zaradzić.

Tak samo w serwisówce opisują łożyskowanie główne wału w karterach:
[url=http://www.fotosik.pl]http://images68.fotosik.pl/970/7a16ae88a799a753med.jpg[/url]

13

Odp: Aprilia SXV Czynności Serwisowe Poradnik.

z tego co widzę, to musisz zmierzyć jeszcze średnicę korby w miejscu, gdzie wchodzi panewka.

Ja to interpretuję tak, że jeżeli wał masz o wymiarze 35,00 mmm, to mieści się to w zakresie 34,992-35,000mm - czyli shaft B.

Czyli GREEN lub BLUE, ale żeby wiedzieć, który z nich to tak jak mówiłem, potrzebny jest pomiar korby. Teoretycznie masz wbite A, więc powinno to być GREEN.


Taka jest moja interpretacja, ale może niech Majster, Dibo lub Hacker się  wypowiedzą...

MOTOFREAK - BARTOSZ KOWALEWSKI - Serwis motocyklowy inny niż wszystkie
myjka ultradźwiękowa
https://motofreak.waw.pl/
Aprilia SXV 450

14

Odp: Aprilia SXV Czynności Serwisowe Poradnik.

To wymiar drugi 34.984-34.991 jest w takim razie podawany jako innego wału ? Czy wału po którymś szlifie ?

15

Odp: Aprilia SXV Czynności Serwisowe Poradnik.

pewnie dla wału po szlifie. U Ciebie pewnie nie ma żadnego przytarcia/zużycia, stąd wymiar 35.

Ale tak jak mówię, pls potwierdź to jeszcze z kimś :)

MOTOFREAK - BARTOSZ KOWALEWSKI - Serwis motocyklowy inny niż wszystkie
myjka ultradźwiękowa
https://motofreak.waw.pl/
Aprilia SXV 450