Temat: Aprilia SXV Czynności Serwisowe Poradnik.
Witam.Jako że mało jest informacji dotyczących tego sprzętu,postanowiłem stworzyć temat w którym przybliże czynności serwisowe te podstawowe i te troche bardziej skomplikowane.
Tak więc zaczynamy.
DANE I EKSPOATACJA
Pomijam kwestie ekspleatacji nadwozia i skupiam się na silniku.
OLEJE.
Aprilia ma silnik Vtwin z systemem smarowania suchej miski olejowej.Oto schemat obiegu oleju silnikowego jak i schemat wszystkich weżyków a troche ich jest.
SXV posiada oddzielny olej silnikowy i skrzyni biegów.
OLEJ SILNIKOWY- Specyfikacja SAE 10w60 1.25 litra wskaznik oleju to rurka znajdująca sie z przodu zbiornika oleju który podwieszony jest pod ramą.
OLEJ SKRZYNI BIEGÓW-600ML może być tradycyjny 80w90. Kontrolką jest srubka w deklu z lewej strony.
OLEJ SILNIKOWY WLEWAMY BEZPOŚREDNIO DO ZBIORNIKA POD ZBIORNIKIEM PALIWA OLEJ SKRZYNI BIEGOW Z PRAWEJ STRONY SILNIKA.
Producent podaje zmiane oleju silnikowego co 3000km.Należy jednak robić to częściej.Olej Zmieniamy co 500-600km
Olej Skrzyni biegow co 4000km
Spusty znalezc latwo na fotach wlewy.
Wlew Oleju Silnikowego
Kontrola oleju silnikowego
Wlew Oleju Skrzyni biegow
Dekielek filtra oleju.
USTAWIENIE ROZRZĄDU.
Aprilia ma bardzo sprytny i łatwy sposob do ustawienia rozrządu.Jednak potrzebne są narzedzia które trzeba kupić bądź zrobić samemu :)
Timming PIN:
To Srubka 8mm i dlugodci 4 cm przewiercona na wylot a w nia wsadzony pręt,kolek metalowy o srednicy 4mm.
Wygląda to tak.
BLOKADA WAŁKÓW ROZRZĄDU:
Do tego posłuży nam wiertło 6 albo 7mm.
Przed procedurą nalezy odkręcić sruby zebatek walków rozrzadu.walki maja na koncach stozek a zebatki sa na nie nabite.wystarczy mocniej uderzyc w nie przez cos miedzianego z boku zeby zeskoczyly ze storzka.wtedy mamy zalozone lancuchy,mozemy obracac walem a walki stoja w miejscu.Rozrzad ustawiamy na kompletnie zlozonych lancuchach,zbitych zebatkach i wkręconych i naciągnietych napinaczach.
PROCEDURA.
1.Ustawiamy przedni cylinder w głównym martwym punkcie.W miejscu gdzie na obrazku jest juz wsadzony Timming PIN jest sruba na klucz 10 którą należy wykręcić.Gdy Ustawimy dobrze przedni cylinder w GMP bedzie przez otwór po śrubie widac nawiert w przeciw wadze walu korbowego.trzeba wtedy wkrecic timming pin i pretem zablokowac wal poprzez wlozenia preta w nawiert na wale.Nasz wal wtedy niedrgnie a GMP jest idealnie ustawiony.
2.Nalezy ustawić walek rozrządu przedniego cylindra tak jak na zdjeciu.Wtedy bedziemy mogli zablokować go przekladajac przez niego i przez specjalne otwory w odlewie hlowicy nasze wiertło.Wazne jest by krzywki przedniej glowicy skierowane byly w strone wydechu,wtedy bedzie tak jak na zdjeciu widoczny mechanizm dekompresatora zaraz przy dzwigience zaworow wydechowych.
Wtedy dokręcamy zebatke dosc mocno i wyciagamy wiertlo a nastepnie timing pina.Przedni gar gotowy.
3.Krecimy zebatka walu korbowego w prawa strone az pojawi się nawiert nr2 w przeciw wadze walu,a tlok tylnego cylindra bedzie w gmp.
jak poprzednio blokujemy wał.
4.Blokujemy walek tylnego cylindra.tym razem krzywki maja byc skierowane w strone kanalu ssacego,zaworow ssacych.
Dokrecamy kolo zebate walka rozrzadu wyciagamy timing pin,zakrecamy zpowrotem srube.robimy 720stopni obkrecajac walem i gotowe.rozrzad ustawiony.
Zdjecia i informacje zaciągnelem z apriliaforum. na dniach dodam nastepne czynnosci.