1

Temat: K T M 690 ECU's

Witam,

Posiada może ktoś z Was sprawdzone informacje z jakiej rodziny procesory są zastosowane w ECU
Keihina 750.41.031.000 i 750.41.032.000? Albo może ma na zbyciu jakieś uszkodzone ECU tego typu
w celu dobrania się do zawartości czarnej puszki.

2 Ostatnio edytowany przez asmEx (2021-12-10 17:54:23)

Odp: K T M 690 ECU's

Nikt, nic?
Udało mi się odczytać zawartość tych sterowników, jednak otrzymuję jedynie po 256kB danych z każdego...
W internetach są informacje, że zastosowany jest procesor SH7055 firmy Renesas, a w zasadzie to chyba
architektura Hitachi SH-2E... Z dokumentacji wynika, że wsad powinien być wielkości 512KB...
Sterowniki o tych numerach były stosowane w KTM 690 Enduro/SMC/Duke od roku 2007-2013.

3 Ostatnio edytowany przez asmEx (2022-05-04 17:10:45)

Odp: K T M 690 ECU's

We wsadzie FI znajdują się 22 główne mapy (paliwa, zapłonu, korekt, EVAP...) o rozmiarze 32x20 (640)elementów w jednej mapie.
W EP są 4 główne mapy 32x20.

4 Ostatnio edytowany przez asmEx (2022-05-04 17:13:02)

Odp: K T M 690 ECU's

Gdyby ktoś poszukiwał informacji to procesor w tych ECU jest z rodziny Renesas m32r.
Ja użyłem do odczytu funkcji 0x23. Udaje się odczytać zawartość pamięci 0-3FFFF czyli całość - 256kB.
Jest to pełny odczyt boot, kodu i danych uzyskany za pomocą tej funkcji.
Dla przykładu TuneEcu (TE) pomija obszar odczytu od 0-6000 gdzie znajduje się główny "kernel".
Generalnie aplikacja TE na komputer ma sporo błędów...
Pozdrawiam.

5 Ostatnio edytowany przez asmEx (2022-01-07 01:25:48)

Odp: K T M 690 ECU's

Mam dostęp do wszystkich zakodowanych przez producenta funkcji w tych sterownikach.
Informacyjnie TuneEcu używa tylko kilku...
Jestem na etapie analizowania co dokładnie która funkcja robi i jak działa cały układ.
Jest to trochę skomplikowane ponieważ system składa się z dwóch sterowników komunikujących
się między sobą po linii can...

6 Ostatnio edytowany przez asmEx (2022-06-09 21:18:46)

Odp: K T M 690 ECU's

Nie widzę zainteresowania tematem. Myślałem, że ktoś coś się wypowie... :)
Dla zajawki wrzucam iloma bajtami różnią się między sobą mapy dla roczników 12-13.
Generalnie część wsadu (kod) jest dla wszystkich tych map ten sam, a różnice są jedynie
w części danych (ustawień). Sterowniki mają funkcję sprawdzenia checksum dla boot, kodu i danych.
Checksuma boot od adresu 0x0 do adresu 0x5FFD zapisana pod adresem 0x5FFE.
Checksuma kodu od adresu 0x6000 do adresu 0x2FFFD zapisana pod adresem 0x2FFFE.
Checksuma danych od adresu 0x30000 do adresu 0x3FFFD zapisana pod adresem 0x3FFFE (koniec plików 0x3FFFF).

Poniżej są checksumy dla wszystkich map. Jak widać jedynie w części data są różne...

KM765EU12B0216EP - CHECKSUM_BOOT= 0xD990; CHECKSUM_CODE = 0x8A0C; CHECKSUM_DATA= 0x9172.
KM765EU12B0231EP - CHECKSUM_BOOT= 0xD990; CHECKSUM_CODE = 0x8A0C; CHECKSUM_DATA= 0x6807.
KM765EU12B0232EP - CHECKSUM_BOOT= 0xD990; CHECKSUM_CODE = 0x8A0C; CHECKSUM_DATA= 0x95E8.
KM765EU12B0261EP - CHECKSUM_BOOT= 0cD990; CHECKSUM_CODE = 0x8A0C; CHECKSUM_DATA= 0xE233.

KM765EU12B0216FI  - CHECKSUM_BOOT= 0c12AC; CHECKSUM_CODE = 0xE37D; CHECKSUM_DATA= 0xAE7F.
KM765EU12B0231FI  - CHECKSUM_BOOT= 0c12AC; CHECKSUM_CODE = 0xE37D; CHECKSUM_DATA= 0x1966.
KM765EU12B0232FI  - CHECKSUM_BOOT= 0c12AC; CHECKSUM_CODE = 0xE37D; CHECKSUM_DATA= 0x20EA.
KM765EU12B0261FI  - CHECKSUM_BOOT= 0c12AC; CHECKSUM_CODE = 0xE37D; CHECKSUM_DATA= 0x9C3A.

Różnice wsadów w ilości bajtów:
STDANDARDOWA - KM765EU12B0216
EVOI - KM765EU12B0231
EVOII - KM765EU12B0232
RESTRYKCJA (25kW?)- KM765EU12B0261

1) Mapy EP:
KM765EU12B0216EP do KM765EU12B0231EP    = 2263 [Bytes]
KM765EU12B0216EP do KM765EU12B0232EP    = 2251 [Bytes]
KM765EU12B0216EP do KM765EU12B0261EP    = 2906 [Bytes]
KM765EU12B0231EP do KM765EU12B0232EP    = 71 [Bytes]
KM765EU12B0231EP do KM765EU12B0261EP    = 3282 [Bytes]
KM765EU12B0232EP do KM765EU12B0261EP    = 3271 [Bytes]

2) Mapy FI:
KM765EU12B0216FI do KM765EU12B0231FI    = 10331 [Bytes]
KM765EU12B0216FI do KM765EU12B0232FI    = 11443 [Bytes]
KM765EU12B0216FI do KM765EU12B0261FI    = 3758 [Bytes]
KM765EU12B0231FI do KM765EU12B0232FI    = 8675 [Bytes]
KM765EU12B0231FI do KM765EU12B0261FI    = 10040 [Bytes]
KM765EU12B0232FI do KM765EU12B0261FI    = 11399 [Bytes]

Mapy wyglądające w TE jak identyczne różnią się między sobą  wieloma danymi...

7 Ostatnio edytowany przez asmEx (2022-06-09 21:19:09)

Odp: K T M 690 ECU's

Tabele skalowania (wartość - napięcie) dla czujników ciśnienia atmosferycznego, map sensora oraz temperatury powietrza i cieczy chłodzącej.

ATMOSPHERIC_PRESSURE:
    1200[hPa] - 4,199[V]
    133[hPa] - 1,001[V]

MAP_SENSOR_PRESSURE:
    1200[hPa] - 3,408[V]
    133[hPa] - 0,498[V]

AIR_TEMPERATURE:
    -20[°C] - 4,629[V]
    -10[°C] - 4,395[V]
    0[°C] - 4,067[V]
    10[°C] - 3,643[V]
    20[°C] - 3,159[V]
    30[°C] - 2,646[V]
    40[°C] - 2,153[V]
    50[°C] - 1,704[V]
    60[°C] - 1,323[V]
    70[°C] - 1,021[V]
    80[°C] - 0,786[V]
    90[°C] - 0,605[V]
    100[°C] - 0,469[V]
    120[°C] - 0,288[V]

COOLANT_TEMPERATURE:
    -20[°C] - 4,551[V]
    -10[°C] - 4,302[V]
    0[°C] - 3,960[V]
    10[°C] - 3,560[V]
    20[°C] - 3,101[V]
    30[°C] - 2,627[V]
    40[°C] - 2,168[V]
    50[°C] - 1,753[V]
    60[°C] - 1,401[V]
    70[°C] - 1,108[V]
    80[°C] - 0,874[V]
    90[°C] - 0,688[V]
    100[°C] - 0,547[V]
    120[°C] - 0,342[V]

8

Odp: K T M 690 ECU's

Wow, mega szacun za zajawkę ale też pytanie - co tak właściwie chcesz osiągnąć? Tuneecu nie spełnia Twoich oczekiwań?

9 Ostatnio edytowany przez asmEx (2022-05-26 22:44:19)

Odp: K T M 690 ECU's

Dzięki. Przebudowałem silnik wprowadzając wiele zmian. Zmiana pojemności 105x84,5 = 732cm3, większa średnica przepustnicy, inna skrzynia biegów,sprzęgło... Zakładałem, że TuneEcu oraz Power Commander z modułem AutoTune załatwi mi sprawę strojenia, jednak żadna z tych opcji nie była dla mnie satysfakcjonująca. W międzyczasie znalazłem sporo błędów i w TuneEcu i PowerCommanderze. Generalnie z perspektywy czasu okazało się że założenie było błędne i stąd zabawa w rozszyfrowanie całości... Fajnie, że się odezwałeś bo do tej pory pisałem sam ze sobą ;) Pozdrawiam!

10

Odp: K T M 690 ECU's

asmEx napisał/a:

Dzięki. Przebudowałem silnik wprowadzając wiele zmian. Zmiana pojemności 105x84,5 = 732cm3, większa średnica przepustnicy, inna skrzynia biegów,sprzęgło... Zakładałem, że TuneEcu oraz Power Commander z modułem AutoTune załatwi mi sprawę strojenia, jednak żadna z tych opcji nie była dla mnie satysfakcjonująca. W międzyczasie znalazłem sporo błędów i w TuneEcu i PowerCommanderze. Generalnie z perspektywy czasu okazało się że założenie było błędne i stąd zabawa w rozszyfrowanie całości... Fajnie, że się odezwałeś bo do tej pory pisałem sam ze sobą ;) Pozdrawiam!

O kurła, na bogato! MegaRispekt!
Już zapisuję moją betoniarkę(smc) do Ciebie na leczenie. Jaki koszt?:)

https://www.bikepics.com/members/81

11

Odp: K T M 690 ECU's

No niestety, na bogato. Naj-sam-pierw lub naj-sam-przód muszę dojść "końca" ze swoim projektem...
Co do kosztów to nie mam pojęcia jak na chwilę obecną... (Łącznie na nowych gratach to pewnie wyjdzie coś około drugiej takiej betoniarki)... Ja kompletowałem graty i składałem całość jakieś dwa lata temu. Pozdrawiam!

12 Ostatnio edytowany przez asmEx (2022-05-27 23:07:37)

Odp: K T M 690 ECU's

Jako ciekawostkę dodam, że sprawdzenie oraz ustawienie TPS i APS (tzw.: THAD i APAD) jest możliwe bez demontażu airboxa i opcji wciskania motyla przepustnicy paluchem. Wszystkie napięcia można zweryfikować poprzez uruchomienie testów przepustnicy. Dziwne, że serwisówki producenta podają procedurę z paluchem oraz z własnym oprogramowaniem... Prawdopodobnie ze względu na charakter "testu" puszczanego w procedurze wbudowanej w ECU opcja z paluchem może okazać się prostsza i szybsza w realizacji.
Natomiast za pomocą TE i metody palucha można ustawić prawidłowe wartości jednak TE nie resetuje wartości referencyjnych o których mówi serwisówka producenta. Po ustawieniu THAD i APAD należy wykasować błędy (zazwyczaj od odpiętego krokowca), wykonać reset ECU i dopiero po tych czynnościach przeprowadzić inicjalizację (15minut w Idlu).

13 Ostatnio edytowany przez asmEx (2022-06-09 21:18:07)

Odp: K T M 690 ECU's

Dla zajawki wrzucę jeszcze trochę informacji.
Mapa DWELL_TIME czyli czas podawania napięcia (trwania) na cewkę zapłonową w zależności od obrotów silnika:

    12000rpm    - 3,240ms
    8800rpm    - 3,840ms
    8000rpm    - 4,080ms
    7200rpm    - 4,320ms
    6400rpm    - 4,560ms
    5600rpm    - 5,040ms
    4800rpm    - 5,520ms
    4000rpm    - 6,120ms
    3200rpm    - 7,560ms
    2400rpm    - 8,000ms
    1600rpm    - 8,000ms
    800rpm    - 8,000ms

Dodatkowo powyższe wartości timera są korygowane tablicą w zależności od napięcia aku/ładowania, aby np nie usmażyć cewki przy wyższym napięciu:

    16,50V    - 86%
    15,30V    - 88%
    14,00V    - 93%
    12,80V    - 100%
    10,30V    - 116%
    9,00V    - 128%
    6,50V    - 164%
    0,00V    - 370%

Pełne tabele (RAW) możliwych kodów DTC (druga kolumna to nr kodu błędu)...
DLA EP:

    008049F7    0560    0200
    008049F4    0560    0200
    00804A1D    1530    0200
    00804A2C    1530    0200
    00804A3B    1531    0200
    00804A39    1531    0200
    00804A51    1533    0200
    00804A55    1533    0200
    00804A4E    1690    0200
    00804A0E    2118    0200
    00804A15    2118    0200
    00804A38    2119    0200

DLA FI:

    00804A4D    0031    0200
    00804A37    0032    0200
    00804A2A    0051    0200
    00804A45    0052    0200
    00804B83    0107    0200
    00804B8E    0108    0200
    00804AA9    0112    0200
    00804A99    0113    0200
    00804AC8    0117    0200
    00804AD0    0118    0200
    00804A67    0122    0200
    00804A59    0123    0200
    00804A79    0130    0200
    00804A83    0130    0200
    00804A7E    0150    0200
    00804A77    0150    0200
    00804A30    0201    0200
    00804A38    0202    0200
    00804B0E    0222    0200
    00804B1A    0223    0200
    00804B5E    0227    0200
    00804B63    0228    0200
    00804B32    0335    0200
    00804A9C    0351    0200
    00804A8D    0352    0200
    00804B5A    0413    0200
    00804B50    0414    0200
    00804A65    0444    0200
    00804A56    0445    0200
    00804B6E    0505    0200
    00804B75    0505    0200
    00804B72    0505    0200
    00804A76    0560    0200
    00804A7D    0560    0200
    00804AEF    0616    0200
    00804B03    0617    0200
    00804A57    0638    0200
    00804A8C    0638    0200
    00804B87    1105    0200
    00804B7E    1106    0200
    00804A6E    1107    0200
    00804A5C    1108    0200
    00804A58    1231    0200
    00804A66    1232    0200
    00804B14    1532    0200
    00804B22    1532    0200
    00804A8E    1590    0200
    00804AA1    1590    0200
    00804A98    1631    0200
    00804AA8    1632    0200
    00804B19    1650    0100
    00804B8A    1687    0200
    00804B7F    1688    0200
    00804B6D    1690    0200

Procesor zastosowany w tych sterownikach nie posiada tzw. FPU (systemu zmiennoprzecinkowego) i wszystkie dane (surowe)
w pliku są reprezentowane w systemie liczb całkowitych, które trzeba odpowiednio "skalibrować" przeliczyć. Stąd też w niektórych wrzucanych przeze mnie danych mogą być delikatne nieścisłości ;)
Np wartość RAW z wsadu - 0x400 (HEX) czyli 1024 (DEC) odpowiada 5,0V. Z tego wychodzi. że aby obliczyć napięcie musimy odczytaną wartość z wsadu odpowiadającą za napięcie zmienić na system dziesiętny i pomnożyć przez 0,00488281250...
Podobnie z pozostałymi jednostkami: rpm, temperatura, ampery, adaptacje etc...

14

Odp: K T M 690 ECU's

Kurła jakieś chore kosmiczne cyferki :D dawaj jakieś foty z przeróbki silnika.
No i ciekawe jak to będzie się odpychać na hamowni, kibicuję.

https://www.bikepics.com/members/81

15

Odp: K T M 690 ECU's

Przyznam, że niezły Manual skleciłeś :P
Tak wprowadzanie wsadów 0-1 to chyba dość ryzykowna operacja, no chyba, że masz już całą strukturę mapy ogarniętą (gdzie , co, ile bajtów) - w power commanderach nie mam wiedzy niestety - natomiast co do ECU : czy nie jest tak, że niektóre sygnały na szynie nie są zblokowane do edycji i sa współzależne od innych info na szynie (stad brak możliwości edycji) ? tak tylko pytam ;)

Hardcore - it's more than music...