1

Temat: supermoto na bazie nowej 450

Siema
Rozważam od dłuższego czasu zakup nowej 450-tki i przeróbki na supermoto. Ok 50% użytkowania to będą tory kartingowe. Zależy mi (niestety) na homologacji, czyli na placu boju zostają: Husqvarna FE 450, KTM EXC 450, SWM 500 i Honda CRF 450L. Oczywiście wiem, że na tor najlepiej przerabiać crossa ale wtedy kupiłbym SMR 450.
SWM jest najtańszy i nie trzeba go przerabiać bo jest od razu w wersji SM. Niestety mam wątpliwości co do jakości (między innymi po lekturze forum).
Honda kusi długimi interwałami serwisowymi (chociaż często trzeba wymieniać sam olej). Oczywiście motor trzeba odblokować - nie wiem co z badaniami technicznymi po 3 latach? Do tego od roku widzę na olx i otomoto dziwne zjawisko - pojawiają się co jakiś czas maksymalnie roczne egzemplarze z polskiego salonu z niewielkimi przebiegami, tak jakby posiadacze sprzedawali prawie nowe motory z powodu - rozczarowania?
Dodatkowo Honda i SWM są zdecydowanie cięższe i słabsze.
KTM i Huska to oczywiście częstsze remonty i kosmiczna cena (zważywszy dodatkowy hajs na samą przeróbkę na SM).
Teraz pytania dotyczące jazdy po torze (SM):
1. czy charakterystyka przełożeń w enduro jest rzeczywiście problemem? Można się ratować zmianą zębatek, czy to da radę?
2. czy kontrola trakcji do enduro/cross cokolwiek da na torze?
3. chciałbym możliwie łagodną reakcję na gaz, żeby nie walczyć z motocyklem, jaką opcję z ww polecacie? (rozważam też EXC 500)
4. czy rożnica PDS vs kiwak ma jakieś znaczenie na torze? Nie jestem pewien czy dobrze nazwałem drugą opcję ale chodzi mi o różnicę w tylnym zawieszeniu pomiędzy Huską a KTM.
5. czy na fabrycznym heblu i przednim zawiasie polatam na początek po torze? Toruję na KTM RC390 więc jakieś doświadczenie jest.
pozdrawiam
O.

RC 390 (tor), EXC 450
Ex: CB 750 / CRF 250R / XT 660R / VERSYS 650 / GSX-R 1000

2 Ostatnio edytowany przez delta (2021-01-22 11:47:58)

Odp: supermoto na bazie nowej 450

U Szustera kupisz gotowy sprzęt, szkoda czasu i hajsu na przeróbki:
SMR 450, 530 albo 300 2T:)

[url]https://www.tmracing.it/supermoto/[/url]

pogadaj z: [url]http://forum.super-moto.pl/user100284.html[/url]

ładnych parę sezonów ścigał się na TM.

https://www.bikepics.com/members/81

3

Odp: supermoto na bazie nowej 450

delta napisał/a:

U Szustera kupisz gotowy sprzęt, szkoda czasu i hajsu na przeróbki:
SMR 450, 530 albo 300 2T:)

[url]https://www.tmracing.it/supermoto/[/url]

pogadaj z: [url]http://forum.super-moto.pl/user100284.html[/url]

ładnych parę sezonów ścigał się na TM.

TM mają homologację?

RC 390 (tor), EXC 450
Ex: CB 750 / CRF 250R / XT 660R / VERSYS 650 / GSX-R 1000

4

Odp: supermoto na bazie nowej 450

SMR-y tak SMX-y nie

https://www.bikepics.com/members/81

5

Odp: supermoto na bazie nowej 450

SWM wychodzi najtaniej, ale sporo się trzeba napier*** żeby go doprowadzić do kultury pracy na starcie... ;)
Jak rozważasz jeszcze to pozbywam się swojej sztuki (rocznik 19"). Poprawione wszystko co się dało, łącznie ze strojeniem, chłodnicami, kołami, antyhopem kompletem slicków ... you name it. ;)

A co do Twoich pytań...
1) Tak
2) Teoretycznie tak, ale cudów bym nie oczekiwał. W pewnych sytuacjach może szkodzić (ale może na mokro to wybawienie?).
3) Coś na wtrysku w czym da się ogarnąć mapę. :) Zawsze można pobawić się zębatkami, rolgaz zmienić, zbierak, ustawienia antyhopa... Wiele rzeczy może tu wpłynąć na efekt "narowistowości". Najważniejsze żeby reakcja na gaz była jak najszybsza (w górę i w dół!). Bo jak odkręcisz a moto się będzie zastanawiać czy wchodzić na obroty to kicha a nie zabawa na torze. A jak po zdjęciu z gazu nie będzie chciało zejść z obrotów - to potencjalna gleba (chociaż takie coś uczy jeździć szybciej :D)
4) TAK... Ale jak ze wszystkim - subtelnie i da się z tym żyć (Chociaż PDSy w KTMie mnie nie przekonują do asfaltu- całkiem geometria się zmienia).
5) Jak kupisz enduro to po kilku okrążeniach zagotujesz hebel, a motocykl będzie pływał póki go nie ogarniesz zawiasów (chociaż zależnie od modelu, może się to względnie udać ogarnąć bawiąc się ustawieniami).

Co do samych moto, to CRF L na SM imho się nie nadaje. To odprężona konstrukcja która pewnie ma mniejszy potencjał mocy niż nawet leciwa DRZ (nie mam na myśli stocka, ale nie widziałem żadnych konretnych przeróbek wersji L od hondy). A koszty modyfikacji będą kolosalne.
Huska FE - jest ich trochę na torach. Dużo nie ustępują FSom. Katy EXC są najpopularniejszą opcją na przeróbki SM, ale SM drogowego do zabawy na torze kilka razy w roku max... Insza inszość że widziałem w życiu może ze dwa EXCkie które były porządnie zrobione na SM (a nie tylko wyglądały z daleka).

SMR690->SM510r->YZ450F->701Rally

6

Odp: supermoto na bazie nowej 450

Kurtvail - bardzo dziękuję za tę rzeczową odpowiedź, wiele mi wyjaśniła, chociaż wiadomości nie są dobre - przeróbka enduro wydaje się jednak średnim pomysłem.

RC 390 (tor), EXC 450
Ex: CB 750 / CRF 250R / XT 660R / VERSYS 650 / GSX-R 1000

7

Odp: supermoto na bazie nowej 450

Oti napisał/a:

Kurtvail - bardzo dziękuję za tę rzeczową odpowiedź, wiele mi wyjaśniła, chociaż wiadomości nie są dobre - przeróbka enduro wydaje się jednak średnim pomysłem.

Jakoś wr450 jest przerabiane i daje sobie znakomicie radę.
Zmieniasz hebel, zawias, zębatki i jest baza do zabawy.
Chcesz więcej to walki od yz, antyhop i możesz konkurować już z najlepszymi.

Jest:
Fz8 Fazer 2011, Yz450f SM 2013, Kx250f 2011
Było:
Wr250f 2004, DRZ 400 SM 2007.

8

Odp: supermoto na bazie nowej 450

Oti napisał/a:

przeróbka enduro wydaje się jednak średnim pomysłem.

a to dlaczego niby?

https://www.bikepics.com/members/81

9

Odp: supermoto na bazie nowej 450

delta napisał/a:
Oti napisał/a:

przeróbka enduro wydaje się jednak średnim pomysłem.

a to dlaczego niby?

Z Postu Kurtvail wnoszę, że zakres przeróbek będzie spory (nie muszę mieć sprzętu wyczynowego ale pływanie zawieszenia czy gotowanie hebla nie wchodzi w grę). Nowe enduro vs nowy cross to jest lekko 15k pln różnicy w cenie, do tego przeróbki i dodatkowy komplet felg, bo jak zamontuję slicki to i tak nie pojeżdżę po ulicy (ćwiczę to aktualnie z moim RC390). Chyba bardziej opłaca się kupić dwa motocykle, albo polecany wcześniej TM z homologacją.

RC 390 (tor), EXC 450
Ex: CB 750 / CRF 250R / XT 660R / VERSYS 650 / GSX-R 1000

10 Ostatnio edytowany przez delta (2021-01-27 14:01:23)

Odp: supermoto na bazie nowej 450

albo kupić hondzine z homo

nową:
[url]https://www.redmoto.it/?prodotto-moto=crf-450xr-supermoto&lang=en[/url]

lub używkę:
[url]https://www.moto.it/moto-usate/honda/crf-450-rx-supermoto/crf-450-rx-supermoto-2018/8063077[/url]

ew. ze "staroci" RMX-a
[url]https://www.moto.it/moto-usate/suzuki/rm-x-450-z/rm-x-450-z-2010-14/8260848[/url]

https://www.bikepics.com/members/81

11

Odp: supermoto na bazie nowej 450

Jak musisz mieć homo to kup sm za 20k zł i do tego coś z homologacją, a jak nie to TM bierz i po kłopocie ale dwa motocykle to lepsze rozwiązanie bo wyczyn na drodze będzie kiepski a drogowy na torze będzie kiepski.

12 Ostatnio edytowany przez mallly200sx (2021-01-27 22:12:02)

Odp: supermoto na bazie nowej 450

Nie kupuj nic egzotyczno- Włoskiego. Jak było parcie na TMa to może w sporcie zostało 10% tego co było. SWM- tanio nie bierze się z niczego. Masz jednego czy dwóch dealerów co praktycznie żadnych części na stanie nie mają. Włosi w szczycie sezonu maja 2 miechy wyjęte z życia. Pomijam odsprzedaż TMa czy SWMa.

Najlepiej kupić EXC albo Hondę i uzbroić. Na używkach (częściach Supermoto) drogo nie wyjdzie, a później sprzedasz w podobnej kasie.

Jak nie jesteś kozakiem to i tak top sprzętu nie potrzeba. Zawsze można sobie sukcesywnie wstawiać ulepszenia wraz ze wzrostem wymagań i umiejętności.

Pozdrawiam,
Piotrek

13

Odp: supermoto na bazie nowej 450

A ja tam się z Piotrusiem nie zgodzę:)

Ja bym kupił TM-a, albo tą Hondę jakby mnie było stać na nowego. Za to EXC bym na pewno olał, chyba, że kupujesz nówkę, bo używanego trzeba by było dać na serwis i zrobić full remont, żeby wiedzieć co tam jest i żeby to jeździło sezon bez wqrwiania.
Zresztą kupić nowe EXC i przerobić na porządnych częściach to następne 20k, kupić stare i zrobić + polować na jakieś lepsze części z używek to dwa lata zajmie ;P
Także kupuj gotowe i ciesz się jazdą, te używane CRF z homo czy RMZ,RMX będą najlepsze.

https://www.bikepics.com/members/81

14

Odp: supermoto na bazie nowej 450

używane EXC z góry do remontu , ale używane CRF czy rmz już nie ? Przecież jak to jeszcze bardziej wymagające sprzęty od exc :D

DRZ 400 SM ---> Husqvarna SM 610 ---> KTM EXC 530

15

Odp: supermoto na bazie nowej 450

mallly200sx napisał/a:

Nie kupuj nic egzotyczno- Włoskiego. Jak było parcie na TMa to może w sporcie zostało 10% tego co było. SWM- tanio nie bierze się z niczego. Masz jednego czy dwóch dealerów co praktycznie żadnych części na stanie nie mają. Włosi w szczycie sezonu maja 2 miechy wyjęte z życia. Pomijam odsprzedaż TMa czy SWMa.

Najlepiej kupić EXC albo Hondę i uzbroić. Na używkach (częściach Supermoto) drogo nie wyjdzie, a później sprzedasz w podobnej kasie.

Jak nie jesteś kozakiem to i tak top sprzętu nie potrzeba. Zawsze można sobie sukcesywnie wstawiać ulepszenia wraz ze wzrostem wymagań i umiejętności.

Jak chcesz na gwarancji, to czekasz aż włosi zaakceptują wniosek - swoją typową dokłądnością "bordello bum bum". Jak płącisz, to nawet całkiem szybko.
Jak chcesz taniej i szybciej, to bierzesz z motoholików od huski. :) Wszystko jest i sporo na miejscu "od ręki".
Ja nadal uważam że SWM po włozeniu odpowiednio dużo kasy i poświęceniu nerwów i czasu to świetny sprzęt w miasto i sporadycznie na tor! :D Problem się robi jak jeździ tylko po torze...

SMR690->SM510r->YZ450F->701Rally