1

Temat: Zabierak / Bez zabieraka

Zakładam temat bo sam jestem ciekawy. Jaki system jest lepszy? Sztywna piasta, czy zabierak? :) Gdzie, jak i kiedy jest lepiej z zabierakiem, a kiedy bez? Ogólnie całe życie jeżdżę na normalnej, a miałem kilka moto do zrobienia, gdzie ludzie przerabiali na piastę z zabierakiem.

Yamaha DT125X
KTM EXC 525

2

Odp: Zabierak / Bez zabieraka

Ja miałem SMC-ra z zabierakiem, a teraz mam Huśkę bez i dla mnie nie ma żadnej różnicy.

KTM SMC-R 690 - był :(
Husqvarna FS450  #510  :)

3

Odp: Zabierak / Bez zabieraka

A co to jest ten zabierak i co on robi? :)

DRZ400 SM -> WR250X-> CR 250 R -> RMZ450 RR -> nicość

4

Odp: Zabierak / Bez zabieraka

Enduro w większości nie mają zabieraka, bo rolę zabieraka spełnia w wystarczający sposób obniżona trakcja w terenie. Motocykle na szosę mają zabierak, bo inaczej wszystkie szarpnięcia z koła są przenoszone na skrzynię biegów i sprzęgło. Niektóre wyczyny mają chyba amortyzator drgań wbudowany w sprzęgle, ale nie dam sobie uciąć ręki. Problem jest mniejszy jeśli jest antyhopping. Wyczynowe SM nie mają, ale tam i tak konstruktor zakłada częste zaglądanie w geny lub wybuch ;-).

"Najbardziej mnie teraz wkurwia u młodzieży to że już więcej do niej nie należę" Kazik Staszewski"

5

Odp: Zabierak / Bez zabieraka

Zabierak dba tez o wyciaganie sie lanucha i ogolnie zwieksza nieco komfort.

MOTOFREAK - BARTOSZ KOWALEWSKI - Serwis motocyklowy inny niż wszystkie
myjka ultradźwiękowa
https://motofreak.waw.pl/
Aprilia SXV 450

6 Ostatnio edytowany przez toivias (2019-03-16 13:47:19)

Odp: Zabierak / Bez zabieraka

gierwi napisał/a:

Enduro w większości nie mają zabieraka, bo rolę zabieraka spełnia w wystarczający sposób obniżona trakcja w terenie. Motocykle na szosę mają zabierak, bo inaczej wszystkie szarpnięcia z koła są przenoszone na skrzynię biegów i sprzęgło. Niektóre wyczyny mają chyba amortyzator drgań wbudowany w sprzęgle, ale nie dam sobie uciąć ręki. Problem jest mniejszy jeśli jest antyhopping. Wyczynowe SM nie mają, ale tam i tak konstruktor zakłada częste zaglądanie w geny lub wybuch ;-).

Z tego co ja wiem to jest wręcz odwrotnie, częściej zabieraki spotyka się właśnie w motocyklach enduro z uwagi na częstą, gwałtowną zmianę przyczepności.
Na asfalcie masz cały czas taki sam grip i przeważnie napęd jest cały czas "napięty".

Zabierak oszczędza trochę napęd i skrzynię... w użytku codziennym wskazany, w użytku typowo sportowym w większości zabieraka się nie stosuje z uwagi na lepsze wyczucie gripu i większy budżet zawodnika ;)

Ja osobiście kupiłem koła SM z zabierakiem ale jak zawsze, ilu użytkowników, tyle opini. Rzecz subiektywna co kto lubi.

Z tego co się orientowałem wszystkie chińskie piasty z zabierakiem, są dopasowane do seryjnych gum, Talon stosuje swoje rozwiązanie w postaci oringów o przekroju kwadratu. Do dostania tylko u nich.
W piastach Talon wygląda to tak:
https://s3.amazonaws.com/listingimages.dealbird.com/dfb15634-b1c6-471b-becd-e49e3b0c2219.jpg

www.4ride.pl
FE 501 '02 ->FS650 '04 ->Hypermotard 796 '11 ->ZXR 400 '01 ->SXS 540 '03 ->SMC 660 '04

7 Ostatnio edytowany przez ciernik (2019-03-16 14:54:18)

Odp: Zabierak / Bez zabieraka

Zabierak to sprawa komfortu i trwałości elementów przeniesienia napędu - skrzynia, łańcuch itp
Zabierak sprawdza się przy małych prędkościach obrotowych i dużych jednocylindrowych silnikach.
Dobrze to odczuwałem w 530 a już w 450 nie było tak żle.
Przy pyrkaniu po mieście można zejść na niższe obroty bez szarpania łańcuchem i nieprzyjemnych wibracji.
Ogólnie jak nie potrzeba komfortu i się kręci się wysoko to nie ma takiego znaczenia.
W wyczynowych sprzetach ważniejsza jest pewnie waga nieresorowana itym podobne sprawy.
W enduro, jak pisał Gierwi, miękkie kostki i mniejsza przyczepność na w terenie nie przenosi tak szarpania od tłoka.
Prawdą też jest że niektóre modele, szczególnie enduro a nie crosówki, mają wbudowane elementy tłumiące w koszach sprzęgłowych trochę na wzór zabieraka w kole.

DR650, XT600, EXC520, YZ450F, EXC-R450, EXC-R400, EXC-R530, SXF350, SXF250, EXC500SM, ADV990, 690Rally

8

Odp: Zabierak / Bez zabieraka

Generalnie zabierak w tylnym kole stosuje się w motocyklach drogowych.
Nie ma nigdy tak, że w układzie przeniesienia napędu nie ma jakiegoś elementu elastycznego czy tłumika drgań.
Jeżeli nie ma zabieraka w tylnym kole, to w koszu sprzęgła znajdują się elementy gumowe lub sprężyny.
Tak jak w samochodach, koła są spięte na sztywno (nie licząc tylnonapędówek), ale zawsze jest tłumik w postaci sprężyn w tarczy sprzęgła lub w postaci koła zamachowego dwumasowego.

9

Odp: Zabierak / Bez zabieraka

toivias napisał/a:
gierwi napisał/a:

Enduro w większości nie mają zabieraka, bo rolę zabieraka spełnia w wystarczający sposób obniżona trakcja w terenie. Motocykle na szosę mają zabierak, bo inaczej wszystkie szarpnięcia z koła są przenoszone na skrzynię biegów i sprzęgło. Niektóre wyczyny mają chyba amortyzator drgań wbudowany w sprzęgle, ale nie dam sobie uciąć ręki. Problem jest mniejszy jeśli jest antyhopping. Wyczynowe SM nie mają, ale tam i tak konstruktor zakłada częste zaglądanie w geny lub wybuch ;-).

Z tego co ja wiem to jest wręcz odwrotnie, częściej zabieraki spotyka się właśnie w motocyklach enduro z uwagi na częstą, gwałtowną zmianę przyczepności.
Na asfalcie masz cały czas taki sam grip i przeważnie napęd jest cały czas "napięty".

Zabierak oszczędza trochę napęd i skrzynię... w użytku codziennym wskazany, w użytku typowo sportowym w większości zabieraka się nie stosuje z uwagi na lepsze wyczucie gripu i większy budżet zawodnika ;)

Ja osobiście kupiłem koła SM z zabierakiem ale jak zawsze, ilu użytkowników, tyle opini. Rzecz subiektywna co kto lubi.

Z tego co się orientowałem wszystkie chińskie piasty z zabierakiem, są dopasowane do seryjnych gum, Talon stosuje swoje rozwiązanie w postaci oringów o przekroju kwadratu. Do dostania tylko u nich.
W piastach Talon wygląda to tak:
https://s3.amazonaws.com/listingimages.dealbird.com/dfb15634-b1c6-471b-becd-e49e3b0c2219.jpg



Właśnie myślisz się. W każdym sprzęcie drogowym miałem zabierak a teraz latam w enduro i nikt tam nie ma zabieraka. Wszystkie zębatki są na sztywno przykręcone

SXV 550 -> MT 09 -> KTM 690 SMC R -> WR450F -> EXC 300 TPI

10

Odp: Zabierak / Bez zabieraka

Bo zabierak mają mocne i szarpiące sprzęty. Raczej te o większej pojemności.
Druga sprawa tak jak ktoś napisał możesz mieć zabierak w piaście lub na koszu sprzęgłowym.
Chyba większość MX sprzętów ma gumy w koszu sprzęgłowym. Są one w koszu zewnętrznym pod dużą zębatką.

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD

11

Odp: Zabierak / Bez zabieraka

Panowie, a pokaże ktoś zdjęcie takiego kosza z tłumikami?
Czy mówicie po prostu o antyhoppingu?

www.4ride.pl
FE 501 '02 ->FS650 '04 ->Hypermotard 796 '11 ->ZXR 400 '01 ->SXS 540 '03 ->SMC 660 '04

12

Odp: Zabierak / Bez zabieraka

Zobacz sobie kosz w EXC 450/500 2012+ te modele na wtrysku mają już takie gumeczki ;)

13

Odp: Zabierak / Bez zabieraka

Sprężyny
https://thumpertalk.com/uploads/monthly_2017_03/IMG_3201.jpg.44825adb37ad1c5e20a8af3e6e18a4e3.jpg

Gumki
https://farm8.staticflickr.com/7732/17366225151_05cf8dcc94_c.jpg




Ja gumy miałem w 380 z 99r.
Gum normalnie nie widać, trzeba roznitować kosz. W KTM kupując kosz zewnętrzny dostaniesz goły. Musisz przełożyć gumy i zębatkę co jest przejebaną sprawą ponieważ zanitowanie tego ponownie bez specjalnych narzędzi jest prawie awykonalne.

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD