1

Temat: Diagnoza zapłon 2T

Zrobiłem filmik z testów wyprzedzenia zapłonu przy pomocy lampy stroboskopowej.

[url]https://www.youtube.com/watch?v=0g3k7jHqPrk[/url]

Od 30-tej sekundy widać lepiej.
Chodzi o to, że chciałbym się upewnić zanim wywalę kasę na nowy moduł.

Od początku.

Motocykl yz125 2003r.

Jeździłem i nagle coś się skopało. Motocykl jakby miał mniej mocy, nie trzyma wolnych obrotów kiepsko się wkręca, odpala tylko gdy przytrzymam gaz, dymi z wydechu jakby mieszanka była sporo za bogata.

Sprawdziłem w kolejności:

Założyłem nową świecę, filtr powietrza, nowe paliwo.
Sprawdziłem gaźnik( zawór iglicowy, poziom paliwa w komorze, dysze czyszczenie).
wymieniłem uszczelkę pod głowicą zmierzyłem kompresję (10bar)
Sprawdziłem red valve.
Zmierzyłem oporność na wyjściach z statora i na cewce zapłonowej, wszystko z godnie z serwisówką.
Fajka świecy czasami pokazywała brak przejścia, więc wymieniłem na nową.
Żadnej poprawy.

Nie sprawdziłem uszczelniaczy wału, bo nie mam pomysłu jak, ale mają nalatane niecałe 30 godzin, więc raczej ich nie podejrzewam.

Został chyba tylko moduł.
Czy obserwując powyższy filmik da się stwierdzić lub wykluczyć jego awarię?
Czy kąt zapłonu powinien tak skakać gdy silnik ma bardzo niskie obroty?
Lampa gaśnie na wysokich obrotach, ale silnik dalej pracuje, czy to może być wina lampy?
Może nie została przystosowana do błyskania tak szybko :)

http://www.bikepics.com/members/cichy929/
CRF 490 sumo & CRF 250 MX

2

Odp: Diagnoza zapłon 2T

Lampa nie nadąża.
Ale zapłon działa dokładnie na odwrót :)

Wymiany korbowodów, naprawa wałów, wymiarowanie cylindrów, tulejowanie, szlify cylindrów. Remonty i tuning silników, serwis zawieszeń. Prostowanie kolektorów wydechowych. Części i akcesoria. tel. 607198003
WWW.MOTO-KORN.PL

3 Ostatnio edytowany przez cichy (2013-11-10 16:27:28)

Odp: Diagnoza zapłon 2T

Rzeczywiście chyba masz rację powinien wyprzedzać wraz że wzrostem obrotów, ale jak to mozliwe, że to się samo odwróciło podczas jazdy. Czegoś takiego jeszcze nie widziałem.
Po weekendzie napisze do jakiejś firmy naprawiajacej moduły, może tam już się z czymś takim spotkali.

http://www.bikepics.com/members/cichy929/
CRF 490 sumo & CRF 250 MX

4

Odp: Diagnoza zapłon 2T

Odświeżam. Nadal nie znalazłem rozwiązania, ale zdobyłem nowe informacje.
Okazuje się, że prawdopodobnie wyprzedzenie zapłonu w 2t powinno działać odwrotnie niż w 4t.
Oznaczało by to układ zapłonowy jest zdrowy.
Czy może ktoś tę informacje potwierdzić?

http://www.bikepics.com/members/cichy929/
CRF 490 sumo & CRF 250 MX

5

Odp: Diagnoza zapłon 2T

W którą stronę kręci się u Ciebie wał patrząc na ten filmik?
W przeciwną stronę do ruchów zegara?
Jeżeli tak to twój zapłon działa dobrze i wraz ze wzrostem obrotów kąt wyprzedzenia zapłonu maleje. Znacznik na kole przesuwa się w lewo.


A co do problemu to zdejmij głowicę - może tam leży problem, może pękł Ci pierścień czy coś?
Sprawdź też zawór wydechowy - czy jest poprawnie ustawiony, czy coś nie pękło, nie poluzowała się jakaś śrubka.

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD

6

Odp: Diagnoza zapłon 2T

Tak kręci się przeciwnie do wskazówek zegara, czyli im szybciej tym później jest iskra.
Dobrze wiedzieć bo miałem sprzeczne opinie na ten temat od mechaników, większość twierdziła, że ma być tak jak w 4t.

Założyłem nową uszczelkę pod głowicę, sprawdziłem zawór. Rozebrałem jeszcze raz gaźnik i chyba coś znalazłem.
Na iglicy jest wyraźna pionowa rysa.
Mam nadzieję, że to będzie to, bo cierpliwość się mi kończy :)

http://www.bikepics.com/members/cichy929/
CRF 490 sumo & CRF 250 MX

7

Odp: Diagnoza zapłon 2T

Im szybciej kręci silnik tym wyprzedzenie jest mniejsze czyli iskra jest szybciej.
Np. na wolnych masz wyprzedzenie 25' przed GMP a przy 10000obr/min wyprzedzenie masz 10' przed GMP.

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD

8

Odp: Diagnoza zapłon 2T

Czytaj mój pierwszy post. Masz tam odpowiedź na wszystko.
Z wielu czynników wyprzedzenie zapłonu w 2T nie może się zwiększać. Co więcej musi maleć, by silnik nie rozpadł się po paru godzinach.

hacker33 napisał/a:

Im szybciej kręci silnik tym wyprzedzenie jest mniejsze czyli iskra jest szybciej.

Nie prawda!
Im większe obroty tym iska jest później.

Wymiany korbowodów, naprawa wałów, wymiarowanie cylindrów, tulejowanie, szlify cylindrów. Remonty i tuning silników, serwis zawieszeń. Prostowanie kolektorów wydechowych. Części i akcesoria. tel. 607198003
WWW.MOTO-KORN.PL

9

Odp: Diagnoza zapłon 2T

Sprawdź układ wydechowy. Miałem podobnie w moim piździku. Nie miał mocy i nie chciał się wkręcać na obroty. Dopiero czyszczenie wydechu podziałało.

10

Odp: Diagnoza zapłon 2T

Majster128 napisał/a:

Czytaj mój pierwszy post. Masz tam odpowiedź na wszystko.
Z wielu czynników wyprzedzenie zapłonu w 2T nie może się zwiększać. Co więcej musi maleć, by silnik nie rozpadł się po paru godzinach.

hacker33 napisał/a:

Im szybciej kręci silnik tym wyprzedzenie jest mniejsze czyli iskra jest szybciej.

Nie prawda!
Im większe obroty tym iska jest później.

Tak napisałem.
Ciężko to ubrać sensownie w słowa.

Natomiast z twojego pierwszego postu wynika, że jego zapłon nie działa a działa prawidłowo.

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD

11

Odp: Diagnoza zapłon 2T

Wskazałem cichemu działanie zapłonu by ten nie szukał w nim problemów i nie widzę, żebym informował, że działa on niepoprawnie.

1. Im szybciej kręci silnik tym wyprzedzenie jest mniejsze czyli iskra jest szybciej.

2. Nie prawda!
Im większe obroty tym iska jest później.

Jak dla mnie są to dwie różne wersje wydarzeń, z których prawidłowa jest druga.

Wymiany korbowodów, naprawa wałów, wymiarowanie cylindrów, tulejowanie, szlify cylindrów. Remonty i tuning silników, serwis zawieszeń. Prostowanie kolektorów wydechowych. Części i akcesoria. tel. 607198003
WWW.MOTO-KORN.PL

12

Odp: Diagnoza zapłon 2T

OK wygrałeś.

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD

13

Odp: Diagnoza zapłon 2T

Tam zapłon jest DC czy AC?
Masz fotki statora?
Jest cewka CDI?
Zapłon jest ze zmiennym kątem?

Impulsator występuje na zewnątrz magneta czy w środku?


Większość 2T ma stały kąt zapłonu lub delikatny.
Na lampie widać, że ten skok jest duży...

;)

14 Ostatnio edytowany przez Majster128 (2013-11-13 00:28:59)

Odp: Diagnoza zapłon 2T

Wygrał cichy bo wie na czym stoi :)
Znaleźć przyczynę przy takiej pracy nie jest prosto.
Czasami się zdarza, że ktoś zamontuje zły tłok, czy za krótki korbowód.
Zmiana wyprzedzenia jest płynna tylko czy sama wartość kątowa jest poprawna?

Wymiany korbowodów, naprawa wałów, wymiarowanie cylindrów, tulejowanie, szlify cylindrów. Remonty i tuning silników, serwis zawieszeń. Prostowanie kolektorów wydechowych. Części i akcesoria. tel. 607198003
WWW.MOTO-KORN.PL

15

Odp: Diagnoza zapłon 2T

K@mil napisał/a:

Tam zapłon jest DC czy AC?
Masz fotki statora?
Jest cewka CDI?
Zapłon jest ze zmiennym kątem?

Impulsator występuje na zewnątrz magneta czy w środku?


Większość 2T ma stały kąt zapłonu lub delikatny.
Na lampie widać, że ten skok jest duży...

Zapłon AC
Stator taki jak tu:
[url]http://www.larsson.pl/index.php?c=r&no=MTI5NDU4NA==&bid=111193[/url]
Dalej jest moduł CDI i cewka.
Magneto jest na zewnątrz.
W instrukcji nie jest podane jakie ma być wyprzedzenie.

Zdjąłem cylinder, pełno mieszanki wszędzie, wszystko mokre, spróbuje pożyczyć od kogoś gaźnik do testów.

http://www.bikepics.com/members/cichy929/
CRF 490 sumo & CRF 250 MX