rbsn99 napisał/a:Zawsze się taki trafi, olej temat. Poczytaj tylko jak policja powinna wykonywać pomiar głośności, bo część z nich nie umie tego zrobić poprawnie, będziesz miał podstawy do dyskusji.
Właśnie czytałem o tym że większość policjantów nieprawidłowo dokonuje pomiaru, ponadto widać to np na tvn turbo i te pomiary tzw na oko, gdzie wg. ustawy ma to być 50% obrotów przy maksymalnej mocy, a Policja robi to na oko. W przypadku Xrki to wychodzi ok 3350 obr/min.
Ja to najbradziej obawiam się braku homologacji, bo xra z usa to znaczków E na lampach kierunkach itp nie ma...
Cytuje z innego forum może się przydać:
Istnieją dwa rozporządzenia dotyczące głośności wydechu i jego pomiaru:
1) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.)
2) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z dnia 30 grudnia 2003 r.)
Pełne teksty pod linkami:
- [url]http://www.abc.com.p[/url].../dz-u-03-32-262
- [url]http://www.abc.com.p[/url]...z-u-03-227-2250
Dwa najważniejsze fragmenty rozporządzenia:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach
Załącznik nr 3
Ustawienie mikrofonu
§ 8. 1. Mikrofon powinien być ustawiony tak, aby:
1) jego wysokość nad powierzchnią obszaru pomiarowego była równa wysokości końcówki wylotu rury wydechowej pojazdu, jednak nie mniejsza niż 0,2 m;
2) był skierowany w stronę końcówki wylotu rury wydechowej i odległy od niej o 0,5±0,01 m;
3) oś jego maksymalnej czułości była równoległa do powierzchni obszaru pomiarowego i tworzyła kąt 45 ±10°, z płaszczyzną pionową przechodzącą przez oś kierunku wylotu wydechu, zgodnie z rys. 1 i 2.
Rysunek
Wejsć w link [url]http://www.abc.com.p[/url]...?img_id=3631762
Wykonanie pomiarów
§ 9. 1. Pomiar polega na odczytaniu wartości poziomu hałasu w dB w krótkim okresie pracy silnika przy ustalonej prędkości obrotowej, odpowiadającej 75% prędkości obrotowej mocy maksymalnej (dla motocykli, których prędkość obrotowa mocy maksymalnej jest większa od 5 000 min, należy do pomiarów przyjmować 50% prędkości obrotowej mocy maksymalnej) oraz w czasie jej zmniejszania do prędkości obrotowej biegu jałowego (po szybkim zwolnieniu pedału przyspieszenia).
2. Dopuszcza się określanie prędkości obrotowej silnika przy wykorzystaniu sprawnego wskaźnika obrotów zamontowanego na pojeździe.
3. Należy wykonać co najmniej trzy pomiary następujące po sobie. Pod uwagę bierze się tylko te zmierzone wartości, które zostały uzyskane z trzech następujących po sobie pomiarów, nieróżniących się od siebie o więcej niż 2 dB. Pomiary należy prowadzić aż do uzyskania trzech wartości spełniających powyższy warunek.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)z dnia 31 grudnia 2002 r.w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia(
ZAŁĄCZNIK Nr 1 *
POZIOM HAŁASU ZEWNĘTRZNEGO
Rodzaj silnika
Lp. Pojazd o zapłonie iskrowym o zapłonie samoczynnym
1 2 3 4
1 Motocykl z silnikiem o pojemności skokowej:
- nie przekraczającej 125 cm3 94 -
- większej niż 125 cm3 96
2 Samochód osobowy 93 96
3 Pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem samochodu osobowego 93 102
4 Inny pojazd samochodowy 98 108
Na przykładzie mojego motocykla który moc 86km osiąga przy 9500 tys obrotów (obrotomierz wyskalowany do 14 tys):
86 KM przy 9500 obr/min czyli zgodnie z § 9 rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów (dla motocykli, których prędkość obrotowa mocy maksymalnej jest większa od 5 000 min, należy do pomiarów przyjmować 50% prędkości obrotowej mocy maksymalnej) dla pojazdu GSX 750 prędkość obrotowa do pomiaru poziomu hałasu wynosi 4750obr/min.
"Napisałem to dlatego, że dziś rano oglądałem Uwaga pirat i mierzyli chłopaka na GSXR-750 i kazali mu zakręcić do8000 obr/minco jest jedną wielką bzdurą. Gość miał nowy motocykl (przejechane 5000km) z seryjnym wydechem i ledwo co zmieścił się w normach (wyszło mu 95 dB). Oczywiście można się czepiać też innych rzeczy np. muszą być wykonane minimum 3 pomiary, najpierw pomiar otoczenia itp. ale chodziło mi głownie o sytuację, w której policjant mówi "Masz 12 na zegarze to zakręć do 7"...
Dla osób ze zmienionymi wydechami sugeruje sobie to wydrukować i wozić pod zadupkiem żeby móc się obronić przed pseudo policjantem!"