1

Temat: KTM 690 SMR 2008 dziobak - mapy paliwa, szarpanie przy stałej prędkośc

Siema

Dysponuje ktoś może plikami z mapami do dziobaka? W internecie nie mogę znaleźć. Ponoć są 3 tuningowe, akrapowa, evo 1 i evo 2.

Według dokumentacji którą dostałem z motocyklem wgrana jest mapa akrapowa. Kupiłem motocykl z wydechem SC project, problem był już wtedy, w tym roku zmieniłem kompletny wydech na Huzara, problem się trochę powiększył.

Objawy są następujące:

Podczas jazdy ze stałymi obrotami na przy małym otwarciu przepustnicy  (<10%) w zakresie obrotów 3-4k rpm silnik nie równo pracuje, szarpie. Odbiera to przyjemność z jazdy, nie da się jeździć spokojnie. Przy ave maneta jest ok, mocowo zdaje się trzymać parametry, licznikowy vmax też książkowy.

Kalibracja TPS wydaje się być poprawna, na dniach się podłączę kompem i to sprawdzę dokładnie.

Miał ktoś podobny problem? Wiem, że można zrobić custom mapę na hamowni ale koszty są duże, kolejki w firmach długie, wiecie jak jest :)

Pozdro

2

Odp: KTM 690 SMR 2008 dziobak - mapy paliwa, szarpanie przy stałej prędkośc

Te mapy co krążą po necie są tyle samo warte co ta Twoja obecna :D

Mapa napisana od nowa wiadomo, że fhuj kosztuje, ja dałem do motokofeiny swojego smc, poprawił mi mapę którą miałem i hula aż miło, polecam.

https://www.bikepics.com/members/81

3

Odp: KTM 690 SMR 2008 dziobak - mapy paliwa, szarpanie przy stałej prędkośc

Jaki koszt takiej poprawki?

Nie sprawdzałem jeszcze tps u siebie, jeździłem w zeszłą sobotę i prawie idealnie jechał, może uda się tylko trochę coś poprawić i będzie git. :) Wiadomo, że 1 cylindrowe 650ccm zawsze będzie troche narowiste. Mam jeszcze Yamahę XJ900S, kompletnie inny motocykl :D

4 Ostatnio edytowany przez kamilos (2024-04-03 23:03:23)

Odp: KTM 690 SMR 2008 dziobak - mapy paliwa, szarpanie przy stałej prędkośc

Jeździłem na takim samym setupie jak Twój: 690 SMR 2008 z pojedyńczym tłumikiem SC project + mapa akprapa bez sondy lambda :) Gdzieś na forum opisywałem, że u mnie na niskich obrotach pomogło liniowe ustawienie TPS względem rollgazu w TuneEcu, bo dla SMR w każdej mapie (fabrycznej i od akrapa) jest to ustawione tak, żeby TPS był opóźniony względem ruchu rollgazu. Dla wspomnianych przez Ciebie 10% rollgazu, standardowe mapy otwierają przepustnicę na 5%. Dodatkowo, standardowe mapy dopiero powyżej 5000RPM otwierają przepustnicę w 100% przy w pełni odwiniętej manetce gazu :) Rollgaz jest na linkach, ale sterują one TPSem, który dodatkowo jest sterowany mapą. Linki rollgazu nie trzymają sztywno przepustnicy podczas pracy silnika.

Co do Twoich objawów, czy jesteś pewien, że to wina mapy? W tym modelu częstym problemem bywa też pompa paliwa lub jej filtr.

Wyślij mi w wiadomości swój adres email to prześlę Ci komplet, który ściągałem jakiś czas temu ze strony tuneecu :) Ale podpisuję się pod pomysłem delta, żeby oddać moto do sprawdzonego tunera, jeśli masz na to budżet i nie chce Ci się zagębiać w temat Tune Ecu.

Jeśli chciałbyś pobawić się sam, możesz kupić sondę szerokopasmową i starać się ustawić mapę wtrysku względem wskazań AFR i tego jak moto reaguje na gaz podczas jazdy, ale biorąc pod uwagę czas jaki musiałbyś na to poświęcić może to się okazać mniej opłacalne niż doświadczony tuner. Taka sonda kilka lat temu to był koszt rzędu 1000PLN

Rozpiska dostępnych map:
[url]https://tuneecu.net/AustrianBikeMapList.html[/url]

kamilos.net

5

Odp: KTM 690 SMR 2008 dziobak - mapy paliwa, szarpanie przy stałej prędkośc

Podesłałem na PW mojego emaila.

Paliwo raczej ok. Filtr jest nowy, mierzyłem też ciśnienie paliwa. Wymieniałem przewód ciśnieniowy w baku, bo były nieszczelności. Co do mapy właśnie nie mam pewności. Ostatnio jeździł bardzo dobrze, chociaż dla odmiany było czuć lekko opóźnioną reakcję na gaz tego dnia. Może da się samą mapę przepustnicy edytowac w tuneecu? Podpiąłem się raz laptopem, zczytało mi 3 mapy paliwa ze sterownika: standard, performance i soft. Nie wiem jak się między nimi przełączyć, ten model nie ma przełącznika map. Generalnie lubię dłubać w motocyklach ale nie bawiłem się nigdy w strojenie EFI, nie chcę po prostu zepsuć :D

W weekend sprawdzę ustawienie TPS, nie miałem jeszcze na to czasu, może faktycznie po prostu jest źle ustawiony. Ewentualnie zużyty? Jeśli to działa na zasadzie typowego potencjometru to po 15 latach może już być wytarty i zakłamywać wskazania.

[url]https://www.youtube.com/watch?v=ok9h8BBLic4[/url]

6

Odp: KTM 690 SMR 2008 dziobak - mapy paliwa, szarpanie przy stałej prędkośc

Rudy102 napisał/a:

Jaki koszt takiej poprawki?

Ja to robiłem 4 lata temu to już ceny się zmieniły tysiąc razy.
Ale wg. mnie warto zainwestować w hamownie i speca który to ogarnie w godzinę nawet za tysiaka.
Samemu będziesz na ślepo błądził tygodniami, a fun-u z jazdy będzie 0.

Poza tym Kamilos dobrze prawi o tym liniowym ustawieniu TPS, warto to zrobić.

https://www.bikepics.com/members/81

7 Ostatnio edytowany przez Rudy102 (2024-04-04 18:12:23)

Odp: KTM 690 SMR 2008 dziobak - mapy paliwa, szarpanie przy stałej prędkośc

Gdyby to było za tysiaka to ja bym się nawet nie zastanawiał tylko rezerwował termin. :)

Znacie jakiegoś sprawdzonego tunera w trójmieście?

8 Ostatnio edytowany przez kamilos (2024-04-04 22:57:49)

Odp: KTM 690 SMR 2008 dziobak - mapy paliwa, szarpanie przy stałej prędkośc

Rudy102 napisał/a:

Podesłałem na PW mojego emaila.

Paliwo raczej ok. Filtr jest nowy, mierzyłem też ciśnienie paliwa. Wymieniałem przewód ciśnieniowy w baku, bo były nieszczelności. Co do mapy właśnie nie mam pewności. Ostatnio jeździł bardzo dobrze, chociaż dla odmiany było czuć lekko opóźnioną reakcję na gaz tego dnia. Może da się samą mapę przepustnicy edytowac w tuneecu? Podpiąłem się raz laptopem, zczytało mi 3 mapy paliwa ze sterownika: standard, performance i soft. Nie wiem jak się między nimi przełączyć, ten model nie ma przełącznika map. Generalnie lubię dłubać w motocyklach ale nie bawiłem się nigdy w strojenie EFI, nie chcę po prostu zepsuć :D

W weekend sprawdzę ustawienie TPS, nie miałem jeszcze na to czasu, może faktycznie po prostu jest źle ustawiony. Ewentualnie zużyty? Jeśli to działa na zasadzie typowego potencjometru to po 15 latach może już być wytarty i zakłamywać wskazania.

[url]https://www.youtube.com/watch?v=ok9h8BBLic4[/url]

Tak, masz osobną mapę do sterowania przepustnicą - to ta z końcówką EPMap. Poza standard, performance i soft masz jeszcze neutral, ale tak jak napisałeś, dziobak nie ma przełącznika.

TPS warto sprawdzić. Czytałem o przypadkach, że plastikowe trybiki w TPS były połamane, ale to raczej moto by Ci całkiem gasło, także chyba nie ma sensu rozbierać. Tylko sprawdzić napięcia i ewentualnie poprawić położenie TPS śrubkami, aby było zgodne z serwisówką.

Przykładowe zdjęcie z google, nie sugeruj się strzałką :)
https://redcdn.net/hpimg11/pics/912402vis20air.jpg

kamilos.net

9 Ostatnio edytowany przez Rudy102 (2024-04-04 23:12:57)

Odp: KTM 690 SMR 2008 dziobak - mapy paliwa, szarpanie przy stałej prędkośc

O tych kółkach zębatych kiedyś oglądałem filmik na yt. Ziomek pokazywał luzy między plastikowym kółkiem a silniczkiem krokowym. U mnie raczej jest ok. Problem mam jedynie z tą delikatnie nierówną pracą przy stałych prędkościach i czasami nie chce zimny odpalić. Muszę pare razy poruszyć manetką (zupełnie jakby się jakoś wtedy kalibrował) i odpala normalnie na dotyk.

Jak oceniacie moda na liniową mapę przepustnicy? Nie jest zbyt nerwowy przy małych prędkościach? Poprawia trochę osiągi moto poniżej 5k rpm?

Edit. Oprócz tego co opisałem wyzej generalnie nie chce za bardzo jechac w okolicach 3k rpm, mocno wtedy szarpie jak jadę z takimi obrotami na wyższych biegach. Trzeba zredukować albo zrobić ave maneta, żeby przestał. Wydaje mi się, że to normalne dla singla 650ccm ale może się mylę.

10

Odp: KTM 690 SMR 2008 dziobak - mapy paliwa, szarpanie przy stałej prędkośc

Rudy102 napisał/a:

Gdyby to było za tysiaka to ja bym się nawet nie zastanawiał tylko rezerwował termin. :)

Znacie jakiegoś sprawdzonego tunera w trójmieście?

To qr.. ile teraz chcą?

Nie słyszałem o żadnym specu z trójmiasta, ale zapytam ziomeczka z tamtej okolicy i dam znać.

https://www.bikepics.com/members/81

11 Ostatnio edytowany przez kamilos (2024-04-05 18:39:49)

Odp: KTM 690 SMR 2008 dziobak - mapy paliwa, szarpanie przy stałej prędkośc

Rudy102 napisał/a:

O tych kółkach zębatych kiedyś oglądałem filmik na yt. Ziomek pokazywał luzy między plastikowym kółkiem a silniczkiem krokowym. U mnie raczej jest ok. Problem mam jedynie z tą delikatnie nierówną pracą przy stałych prędkościach i czasami nie chce zimny odpalić. Muszę pare razy poruszyć manetką (zupełnie jakby się jakoś wtedy kalibrował) i odpala normalnie na dotyk.

Jak oceniacie moda na liniową mapę przepustnicy? Nie jest zbyt nerwowy przy małych prędkościach? Poprawia trochę osiągi moto poniżej 5k rpm?

Edit. Oprócz tego co opisałem wyzej generalnie nie chce za bardzo jechac w okolicach 3k rpm, mocno wtedy szarpie jak jadę z takimi obrotami na wyższych biegach. Trzeba zredukować albo zrobić ave maneta, żeby przestał. Wydaje mi się, że to normalne dla singla 650ccm ale może się mylę.

Ruszanie manetką przy odpalaniu też czasami u mnie pomagało :) Nie wiem czy znasz tzw. resetowanie rollgazu, gdzie robisz powoli ruch manetką od 0 do 100% i z powrotem.

Co do liniowej mapy przepustnicy to mi bardziej zależało na tym aby przepustnica ruszała się zgodnie z manetką i nigdy za bardzo nie zwracałem uwagi na to jak się zachowuje silnik przy stałych obrotach. Z tego co kojarzę, w którejś mapie Duke to znalazłem i zastosowałem w SMR. Przy niższych obrotach jeśli zależy Ci na płynności, może to pogorszyć względem tego co masz teraz. Możesz ściągnąć obecną mapę i potestować czy jest lepiej czy gorzej i ewentualnie wrócić do starej :)

Okolice 3000RPM też pamiętam, że były tylko do toczenia się - do przyspieszenia na singlu zawsze warto zredukować. Ale możliwe, że jest to do poprawienia jakby kompleksowo ktoś Ci ustawił AFR na hamowni oraz tzw dupohamowni :) gdzie ustawiają też podczas jazdy z różnym otwarciem przepustnicy, a nie tylko na pełnej manecie na rolce :)

ps. Pewnie to robiłeś, ale jeśli nie to sprawdź sobie luzy zaworowe oraz czy dźwigienki zaworów nie mają luzów na łożyskach.

ps2. W Tuneecu jest jeszcze F-L switch, który właśnie przy 3000RPM przeskakuje nagle z 45 na 55 (w skali do 60). Możliwe, że to powoduje szarpanie. Musiałbyś poszperać na forach zagranicznych jeszcze.

https://s3.amazonaws.com/i.snag.gy/pvWwQK.jpg


Regarding the vortex solving the jerkiness, I noticed a huge difference when modifying the F-L switch points as shown and setting the throttle table to 100%. I believe that the F-L switch is the point at which the ECU looks at the F and L fuel tables depending on engine load, so setting them to 10 at low RPM is using for idle situations only, and setting the rest to 0 basically setting the rest of the RPM range and engine load to one map. Whether it is F (throttle position) or L (MAP pressure) I am not sure but the fuel trim is added to both maps by default so the changes should be visible.

https://lh5.googleusercontent.com/-35MD2apwwH4/T6TRWrcKoEI/AAAAAAAAA_k/nwess0_ttDw/s1024/F-L%2520Switch.JPG

kamilos.net

12

Odp: KTM 690 SMR 2008 dziobak - mapy paliwa, szarpanie przy stałej prędkośc

delta napisał/a:
Rudy102 napisał/a:

Gdyby to było za tysiaka to ja bym się nawet nie zastanawiał tylko rezerwował termin. :)

Znacie jakiegoś sprawdzonego tunera w trójmieście?

To qr.. ile teraz chcą?

Nie słyszałem o żadnym specu z trójmiasta, ale zapytam ziomeczka z tamtej okolicy i dam znać.


W zeszłym roku rozmawiałem na facebooku z gościem z grupki KTM który był na strojeniu SMC w Warszawie i zapłacił coś koło 3000zł za zrobienie mapy. Może to była kompleksowo napisana od nowa, nie wiem. Generalnie duży wydatek jak na motocykl warty 15k który w zasadzie "prawie" idealnie jeździ.

Dziękuję bardzo za pomoc kamilos! Na początek sprawdzę TPS, i sprawdzę u mnie ustawienia F-L Switcha.

Luzy zaworowe robiłem, wszystko jest w porządku.

13

Odp: KTM 690 SMR 2008 dziobak - mapy paliwa, szarpanie przy stałej prędkośc

Rudy102 napisał/a:

W zeszłym roku rozmawiałem na facebooku z gościem z grupki KTM który był na strojeniu SMC w Warszawie i zapłacił coś koło 3000zł za zrobienie mapy. Może to była kompleksowo napisana od nowa, nie wiem. Generalnie duży wydatek jak na motocykl warty 15k który w zasadzie "prawie" idealnie jeździ.

No 3tysie to mapa napisana od nowa, to wiadomo, że nie ma co.

https://www.bikepics.com/members/81

14

Odp: KTM 690 SMR 2008 dziobak - mapy paliwa, szarpanie przy stałej prędkośc

Rudy102 napisał/a:

Gdyby to było za tysiaka to ja bym się nawet nie zastanawiał tylko rezerwował termin. :)

Znacie jakiegoś sprawdzonego tunera w trójmieście?

Zapytaj u Wiśni, Wiśnia Motors

https://www.bikepics.com/members/81

15

Odp: KTM 690 SMR 2008 dziobak - mapy paliwa, szarpanie przy stałej prędkośc

Update:

@delta Wiśnia Motors niestety nie robią takich rzeczy, skierowali mnie to "moto-technika" i "mx-kowalski". Jeśli nie uda mi się ogarnąć na własną rękę to się do nich odezwę.

Sprawdziłem dzisiaj kalibrację przepustnicy. THAD był idealny (0,52V), APAD czasami pokazywał 0,69V, czasami 0,70V. Podkręciłem na 0,72V, żeby było w połowie zakresu (0,70-0,74 zakres).
Wygląda na to, że faktycznie mam wgraną mapę akrapa (KM750EU0800231FIMap oraz KM750EU0800231EPMap). Paliwowa jest taka sama jak u Ciebie @kamilos była w folderze "upload", zakładam, że to folder z mapkami które wgrałeś do moto. :D Mapka przepustnicy faktycznie jest z tą "blokadą", że przepustnicę na 100% otwiera dopiero powyżęj 5k rpm. Chyba wgram na próbę tą liniową z duka r kiedyś.

W mojej mapie jest włączony SAI i lambda. W internecie raczej wszyscy piszą, że przy niestandardowych wydechach trzeba to wyłączyć. Spróbuję to jutro zrobić. Może lambda mi miesza korekty podczas jazdy z małym otwarciem przepustnicy. Podobny problem miałem kiedyś w samochodzie gdy brakowało kabelka masowego między budą a głowicami przez co sondy lambda wysyłały przekłamany sygnał. Silnik przy małym gazie i określonym zakresie obrotów szarpał.

Protip dla kogoś kto będzie ten temat kiedyś czytał:
W dziobaku nie trzeba demontować króćca od airboxa, da się wsadzić rękę przez airbox, żeby domknąć przepustnicę i sprawdzić wartości. Ja zdemontowałem, bo chciałem złapać za przepustnicę, żeby zobaczyć czy nie ma luzów ale w sumie niepotrzebnie.