1

Temat: Ciekawostki na temat Aprili SXV/RXV

Nie ma już dostępnych pierścieni do 550. Trzeba kupować całe tłoki z pierścieniami.

komplet simmeringów do silnika to koszt w Aprilii około 350 zeta. Na zamiennikach zbudowałem zestaw za ~150 zeta

Podobna sytuacja z oringami - nie znam ceny w ASO - ja zbudowałem zestaw za ~70 zeta.


Koszt części potrzebnych do wymiany pomarańczowego uszczelnienia, szklanek zaworowych i ogólnym "odświeżeniu" i przygotowaniu silnika do dalszej eksploatacji to ~1100 + 150 (uszczelniacze) + 70 (oringi) :

#szklanki zaworowe:                
#śrubki magneta:                
#pin magneta na wale                
#uszczelki napinaczy                
#pin timming shaft                
#uszczelki pod głowicami               
#uszczelki boczne               
#uszczelniacze zaworowe               
#tłoczek od regulacji ciśnienia oleju               
#uszczelki pokryw zaworowych
#podkładka zabezpieczająca               
#nakrętka zabezpieczająca

MOTOFREAK - BARTOSZ KOWALEWSKI - Serwis motocyklowy inny niż wszystkie
myjka ultradźwiękowa
https://motofreak.waw.pl/
Aprilia SXV 450

2

Odp: Ciekawostki na temat Aprili SXV/RXV

Dobra to ja mam kilka pytań które już dawno chciałem zadać ale zawsze się wstydziłem.

Levis, wiesz może dlaczego Aprilia przestała rozwijać projekt SXV/RXV? Próbowałem znaleźć jakiekolwiek informacje na ten temat ale bez większego sukcesu. Intuicja podpowiada słaby popyt ale może chodziło o coś innego jak problemy konstrukcyjne albo zawirowania wokół firmy?

Jak SXV jeździ się enduro? Przecież to chyba w ogóle nie ma dołu?

Załóżmy, że kupuję taką SXV 550 w bardzo dobrym stanie. Wysyłam do Ciebie na przegląd i wymianę tych wszystkich czarów o których piszesz powyżej. Ile takie coś pojeździ, co ile zmieniam oliwę i filtry i jaki jest koszt porządnego remontu?

Zamieniłbyś swoją SXV na nowiutkiego TM'a pod warunkiem, że musiałbyś powiedzieć, że Aprilia to szajs i nie opłaca się tego kupować? :D

3 Ostatnio edytowany przez gierwi (2018-01-30 15:14:09)

Odp: Ciekawostki na temat Aprili SXV/RXV

ecetera napisał/a:

Levis, wiesz może dlaczego Aprilia przestała rozwijać projekt SXV/RXV?

Nie jestem Levis, ale powiem Ci. SXV/RXV były ciężkie i charakterystyka większości nie odpowiadała - jak byliśmy w Koszalinie na szkoleniu z VDB (który zdobył na niej tytuł MŚ) twierdził że Apka miała przewagę tylko na długich prostych, gdzie liczył się POWER. W terenie i na winklach single były lepsze bo lżejsze i miały lepszą charakterystykę. Jako następca pojawiła się MXV z dostępnym kitem SM, ale dalej nie śledziłem.

"Najbardziej mnie teraz wkurwia u młodzieży to że już więcej do niej nie należę" Kazik Staszewski"

4 Ostatnio edytowany przez levis (2018-01-30 15:46:21)

Odp: Ciekawostki na temat Aprili SXV/RXV

Na to, że zaprzestano budowę złożyło się kilka czynników:

1. Zakazano silników V2 np w zawodach enduro/MX.

2. Ludzie myśleli, że te motocykle to odpowiedniki np takiego bandita i potrafili przeciągać interwały serwisowe do 6 tyś km, co często kończyło się zmniejszeniem żywotności i potrzebą remontu.

3. Początkowe egzemplarze miały sporo problemów zapoczątkowanych jeszcze na poziomie fabryki:

- pomarańczowe uszczelnienie karterów, które po czasie twardniało i przepuszczało płyn chłodniczy do oleju
- szklanki zaworowe z gównolitu, które szybko się wycierały przy okazji niszcząc wałki rozrządu
- niedopracowanie "uruchamiania" zimnego silnika i co się z tym wiąże palące się rozruszniki
- wykręcające się śruby magneta, które "zjadały" stator, dzięki czemu znikało zasilanie.

4. wzrost norm spalin i innych eko pierdół - tutaj ciężko było się przebić przy obecnym systemie zasilania. Dodatkowe sondy lambda, katalizatory, to dodatkowe koszty.

5. Zła renoma właśnie przez wczesne egzemplarze.

6. Słaba edukacja użytkowników oraz mechaników.

7. Wykryli, że jest bardzo duży popyt i możliwość zarobku na RSV4 i cały nakład rozwoju i hajsu przeznaczyli na ten cel.

Ok, co do enduro - idealną wersją jest MXV, która obecnie osiąga jakieś kosmiczne ceny.
Natomiast RXV 450/550 też daje sobie radę. Z tym dołem to bym nie przesadzał, jedzie jak każde inne 450+. Są dwa problemy, które ja widzę:
- SXV ma za długą skrzynię i ciężko zębatkami to wyregulować. RXV ma nieco krótsze biegi, ale na jakiś wąski techniczny tor wg mnie za długie
- brak osłony silnika od spodu - tzn. Jest, ale przymocowana jest do silnika, a nie do ramy jak w typowych motocyklach Enduro/MX.

Dla "opornych" Aprilia wypuściła cięższe koło zamachowe (magneto), które powoduje, że ciężko "przygasić" silnik przy małych prędkościach, a dodatkowo trochę gasi temperament, co sprawia jazdę nieco płynniejszą.

Karaluch (ekspert od MX) miał okazję przejechać się moją SXV na Bemowie - podobało mi się to, że środek ciężkości jest umieszczony w dużo lepszym miejscu niż w singlach. Ja nie miałem okazji jeździć w terenie innymi sprzętami, ale pewnie na RXV/SXV jeździ się po prostu trudniej.

Odnośnie kupna SXV, to gdzieś już o tym pisałem, ale napiszę jeszcze raz:

- jeżeli kupisz coś w dobrym stanie i z "poprawionym" uszczelnieniem - trzeba wydać na części koło ~900 zeta na części
- jeżeli kupisz coś w dobrym stanie, ale z pomarańczowym uszczelnieniem, to dochodzi do powyższego koszt ~400 zeta (uszczelki + planowanie głowic)
- jak w kiepskim stanie - to mogą zacząć się schody: 1 tłok w PL kosztuje 1100 zeta, wał 3000 (można regenerować sporo taniej), zawory 2500. Korb się nie wymienia, no chyba, że się przytrą, przegrzeją lub zwyczajnie coś wybuchnie. Nowe kosztują około 200$ za sztukę , wałki rozrządu około 140$ za sztukę.
robota to różnie sobie ludzie życzą, wszystko zależy czy przylatuje sam silnik, czy trzeba go samemu wyciągać z ramy itd.

Generalnie robota to 900-2000 zeta.

Ile to pojeździ ? - przy użytku drogowym ja zalecam wymianę oleju co 1500-2000km i co drugą wymianę olej w skrzyni.
Tłoki wytrzymują 20-30 tyś km - w zależności od tego jak kto dbał. Są osoby, co przy 25000 km zmieniły pierścienie i dalej tłuką. Aktualnie jeden ziomek ma 38 tyś km w swoim RXV 550, którego użytkuje na normalnych drogach. Filtr powietrza polecam kupic TwinAir'a i po prostu go czyścić i nasączać jak standardowe filtry MX. Filtr oleju przy każdej wymianie oleju silnikowego.
Wchodzi 1.3L oleju 10W60 - ja polecam Ipone Katana lub Liqui Molly  - oba są prawdziwymi full syntetykami.

Co do zamiany - nie zamieniłbym się z bardzo prostej przyczyny - TM nie ma rejestracji.

Ja jak potrzebuję to cisnę sobie ( w miarę umiejętności) na torze lub pyrkam sobie delikatnie do pracy jak potrzeba. Z resztą ogólnie bardziej podoba mi się konstrukcja V2 od singli.

Jak miałbym już na coś zamieniać, to zbudowałbym sobie MXV 450 (na bigborze 500), z portingiem głowic, wałkami VDB i 5 biegową skrzynią z SXV, podwójnym wydechu ARROW, która przy 112kg race ready na kole osiąga 78 koni.

Z ciekawostek w dwóch latach produkcji 2007-2008 powstało 120 szt. 450 w wersji VDB oraz 60 szt 550 w wersji VDB.
Były naszpikowane tytanem, carbonem, miały podniesione moce, inne kąty główki ramy, inne zawieszenie, lżejsze koła , wydech itd itd. Kosztowały jakieś chore pieniądze 28.999$ czy jakoś tak, a mimo to sprzedały się jak świeże bułeczki :)

Odpowiem jeszcze na stwierdzenie Gierwiego o VDB - jak on jeździł tym sprzętem, to były dopiero początki.

Nie było części tuningowych, mapowanie było słabe. Innymi słowy wygrywał dzięki umiejętnościom i za to trzeba go cenić.

Jakby się teraz przejechał dobrze przygotowaną SXV już o sMXV nie wspomnę, to możliwe, że zmieniłby zdanie.

MOTOFREAK - BARTOSZ KOWALEWSKI - Serwis motocyklowy inny niż wszystkie
myjka ultradźwiękowa
https://motofreak.waw.pl/
Aprilia SXV 450

5

Odp: Ciekawostki na temat Aprili SXV/RXV

Może i były to jakieś początki, bo nie chce mi się szukać w jakich latach na tej Apce latał, ale to był fabryczny jeździec, a nie amator szukający części tuningowych na aliexpress i mapowania metodą prób i błędów w internecie. Pewnie że wygrywał dzięki umiejętnościom, ale po zakończeniu kontraktu z Aprilią jak się nie mylę machnął jeszcze MŚ na TM? Poprawcie mnie jak się mylę.
Sam miałem wielką przyjemność przejechać się SXV Cienkiego na torze w Gostyniu, i w porównaniu z singlem miała charakterystykę jak R4. Nie to że nic z dołu, ale w połowie zakresu kop podnoszący koło w połowie prostej. A moto nie było seryjne, tylko z brytyjskiego pucharu Aprilii na której latał Lee Jones. I miała fajny wydech Sil Moto ;-)

"Najbardziej mnie teraz wkurwia u młodzieży to że już więcej do niej nie należę" Kazik Staszewski"

6

Odp: Ciekawostki na temat Aprili SXV/RXV

o mcienkiego Apce słyszałem dużo opowieści :) moja np na koło z gazu na 2 biegu i wyższych nie pójdzie. Jak się uprę, przesunę dupę do przodu, pochylę w przód to nawet na 1 biegu koło uniesie się może na kilka cm

Dodatkowo nie wiem czy widziałeś przebieg momentu i mocy w SXV 450, ale jak na moje oko jest zajebiście liniowy + od 9tyś do końca obrotomierza ma ciągle pełną moc 60 kucy. Nie wiem z jakiego powodu miałoby nagle podrywać koło do góry w połowie obrotów. Śmiem nawet powiedzieć, że jest bardziej liniowy i mniej agresywny niż w singlach.
Dodatkowo nie wiem o jakim dole mówisz ? o 2000 obrotów ? Jak jak jeżdżę na torze, to raczej nie schodzę poniżej 4000. Na poniższych wykresach widać, że przy:
4000 RPM - YZ 2014 ma koło 15 koni, a SXV 450 - koło 18.
5000 RPM - YZ - 26 koni, SXV 27
6000 RPM - YZ 41 koni, SXV 35
7000 RPM - YZ 52 konie , SXV 44 konie
8000-11000 RPM - YZ około 60 koni , SXV od 9000-13000 - koło 60 koni

Także powiedziałbym, że dół mają podobny, środek bardziej agresywny w singlu 450cc, a góra zbliżona. Z mojej analizy wynika, że raczej YZta powinna chętniej wchodzić na gumę na początku prostej niż SXV.

Wrażenie braku dołu może sprawiać wtedy, gdy ktoś wsiądzie na SXV na drogowych przełożeniach - wtedy faktycznie "nie ma dołu".

http://www.motorcycle.com/images/content/Review/08_dec_aprilia_svx_03.jpg
https://thumpertalk.com/uploads/monthly_08_2013/post-189750-0-18454500-1377321759.png

każdy ma prawo do swojego zdania. Prawda jest taka, że Aprilia jakimś cudem objeżdżała inne motocykle SM w 2006r. i nie chodzi tutaj tylko o kierownika VDB...

S2 Class
Race 1:
1. Thierry Van den Bosch (Aprilia SXV 4.5);
2. Frederic Bolley (Aprilia SXV 4.5);
3. Jerome Giraudo (Aprilia SXV 4.5).
Race 2:
1. Thierry Van den Bosch (Aprilia SXV 4.5);
2. Jerome Giraudo (Aprilia SXV 4.5);
3. Adrien Chareyre (Husqvarna);
7. Frederic Bolley (Aprilia SXV 4.5).
Final Classification of the Ocean Alps Gp:
1. Thierry Van den Bosch (Aprilia SXV 4.5) 50 punti;
2. Jerome Giraudo (Aprilia SXV 4.5) 42;
3. Adrien Chareyre (Husqvarna) 36;
4. Frederic Bolley (Aprilia SXV 4.5) 36.
The international S2 championship after 6 trials:
1. Thierry Van den Bosch (Aprilia SXV 4.5) 240 punti;
2 . Jerome Giraudo (Aprilia SXV 4.5) 209;
3. Adrien Chareyre (Husqvarna) 196;
4. Frederic Bolley (Aprilia SXV 4.5) 188.
S2 constructors’ cateogory after 6 trials:
1. Aprilia 278 points;
2. Husqvarna 209;
3. Honda 207.

SXV 550 to w ogóle pomijam, bo to motocykl dla szaleńców :)

MOTOFREAK - BARTOSZ KOWALEWSKI - Serwis motocyklowy inny niż wszystkie
myjka ultradźwiękowa
https://motofreak.waw.pl/
Aprilia SXV 450

7

Odp: Ciekawostki na temat Aprili SXV/RXV

no i polecam filmik z 2010, jak VDB leciał na sMXV 450:

[url]https://www.youtube.com/watch?v=VYbeXHxTmmE[/url]

MOTOFREAK - BARTOSZ KOWALEWSKI - Serwis motocyklowy inny niż wszystkie
myjka ultradźwiękowa
https://motofreak.waw.pl/
Aprilia SXV 450

8

Odp: Ciekawostki na temat Aprili SXV/RXV

Teraz to przesadziłeś! Mogłem co prawda spodziewać się rozprawki w obronie SXV, ale:
- S2 to było 450 czy powyżej?
- SMXV to inne moto, lżejsze na pewno i nie wiem czy nie big - bang (choć nie wiem czy starszych też nie dało się tak ustawić)
- Chodziło mi o taki wzrost mocy przy pewnych, wyższych obrotach którego w singlach nie ma
- Nie wiem jakie były obroty, ale to był chyba 2 bieg a może nawet 1, bo w Gostyniu 2 zakręt jest bardzo ciasny.
A zaczęło się od niewinnego stwierdzenia że Mistrzowi Świata Apka nie pasowała. Może szkolenie w tym roku będzie na Bemowie to sobie z nim pogadasz.
P.S. Jak dobrze kumam to Adrien Chareyre twierdził że jemu się najlepiej na Apce jeździło.

"Najbardziej mnie teraz wkurwia u młodzieży to że już więcej do niej nie należę" Kazik Staszewski"

9

Odp: Ciekawostki na temat Aprili SXV/RXV

Wydaje mi się, że do 450cc

Jeżeli nie było liniowości w SXV mcienkiego, to obstawiam, że po prostu była źle ustawiona :) Miałem okazję jeździć różnymi SXV 450, które serwisowałem i większość zachowywała się podobnie do mojej :)

Z resztą jak spotkamy się kiedyś na torze/zawodach to dam Ci się karnąć :)

Adrien, to miał tak naszpikowaną swoją sMXV elektroniką, że nie dziwię się, że mu się fajnie jeździło. Miał m.in. kontrolę trakcji z GPSem, która w zależności od "miejsca, w którym znajdował się motocykl na torze" zmieniała mapę :-) taki wynalazek chyba za 2500$ :)

Dalej dla ciekawskich :)

MXV tak naprawdę to bardzo zbliżona konstrukcja. Ma delikatnie odchudzoną ramę, ale to drobnostki czynią ją lżejszą od SXV. Np:

- brak zewnętrznego zbiornika olejowego
- lżejszy wahacz
- lżejszy stelaż
- mniejszy i lżejszy bak
- lżejszy stator i magneto
...

Z różnic w silniku:
- MXV domyślnie miała 4 biegi - można było zrobić konwersję na 5 biegową z SXV
- (tutaj nie jestem pewny) ale chyba domyślnie ustawione było na tryb Big Bang. Można przestawić na tryb Screamer, który jest domyślny w SXV.
- W silniku, zewnętrzne łożyska wału są kulkowe, a nie na panewkach jak w SXV
- wydech arrow tytanowy
- inne ECU

z dalszych ciekawostek, to 2 popularne przeróbki w MXV:

- Tytanowe korbowody - jak kto ktoś opisał - reliable but not durable. Podobno wymiana co 2 tłok, a koszt to chyba 400-500$ za sztukę.
- big bore na 500cc, polegający na rozwierceniu oryginalnych cylindrów 76mm na 80mm z ponownym położeniem nicasilu, oraz wsadzenie tłoków z 550cc. Podobno po tym zabiegu nawet single na big borach z dołu nie uciekały.

MOTOFREAK - BARTOSZ KOWALEWSKI - Serwis motocyklowy inny niż wszystkie
myjka ultradźwiękowa
https://motofreak.waw.pl/
Aprilia SXV 450

10

Odp: Ciekawostki na temat Aprili SXV/RXV

Właśnie wyczytałem że S1 to klasa 450 cc a S2 to odpowiednik Open.
Mam gdzieś artykuł w Supermoto International Magazine na temat cen części fabrycznych. Nie wiem czy to była wyprzedaż, czy stałą oferta ale kosmos. Może wrzucę jak znajdę.

"Najbardziej mnie teraz wkurwia u młodzieży to że już więcej do niej nie należę" Kazik Staszewski"

11 Ostatnio edytowany przez gierwi (2018-02-01 23:22:02)

Odp: Ciekawostki na temat Aprili SXV/RXV

levis napisał/a:

MXV tak naprawdę to bardzo zbliżona konstrukcja. Ma delikatnie odchudzoną ramę, ale to drobnostki czynią ją lżejszą od SXV. Np:

- brak zewnętrznego zbiornika olejowego
- lżejszy wahacz
- lżejszy stelaż
- mniejszy i lżejszy bak
- lżejszy stator i magneto
...

Z różnic w silniku:
- MXV domyślnie miała 4 biegi - można było zrobić konwersję na 5 biegową z SXV
- (tutaj nie jestem pewny) ale chyba domyślnie ustawione było na tryb Big Bang. Można przestawić na tryb Screamer, który jest domyślny w SXV.

Zapomniałeś dodać brak rozrusznika eletrycznego. To wyraźny zysk na wadze.
Na pewno jest Big - Bang.


A tu ciekawostka, ceny części tuningowych z Aprilia Race Shop z zapewnieniem że to te same części które byłu użyte w Aprilii SMXV VDB. Levis usiądź, najlepiej dwa razy i to na podłodze:
- wydech Arrow Ti  - 2160
- Race ECU - 1356
- nadwozie Carbon fibre (inc. Della Valle seat & tank) - 2724
- tytanowe korbowody i lżejszy wał - 3816
- sprzęgło Hinson - 1308
- koła Alpina - 1080 przód, 972 tył
- tytanowe podnóżki - 1300
Ceny w funtach nie w złotówkach :-)
Tutaj fotokopia artykułu:
[url]https://www.fotosik.pl/zdjecie/23f5d87fa2f291a2[/url]

"Najbardziej mnie teraz wkurwia u młodzieży to że już więcej do niej nie należę" Kazik Staszewski"

12

Odp: Ciekawostki na temat Aprili SXV/RXV

Tloki OEM sxv/rxv byly produkowane przez firme MAHLE z kutego aluminium

MOTOFREAK - BARTOSZ KOWALEWSKI - Serwis motocyklowy inny niż wszystkie
myjka ultradźwiękowa
https://motofreak.waw.pl/
Aprilia SXV 450

13

Odp: Ciekawostki na temat Aprili SXV/RXV

nie zgodzę się tłoki były produkowane przez włoską firmę DD (dura dul)firma ta dostarcza tłoki  do koncernu fiata, lobardini itd

14

Odp: Ciekawostki na temat Aprili SXV/RXV

były tłoki DD oraz ASSO. Jednak jedne jak i drugie firmy używały kutego aluminium dostarczonego przez firmę MAHLE.

MOTOFREAK - BARTOSZ KOWALEWSKI - Serwis motocyklowy inny niż wszystkie
myjka ultradźwiękowa
https://motofreak.waw.pl/
Aprilia SXV 450

15

Odp: Ciekawostki na temat Aprili SXV/RXV

W trakcie rozruchu "zimnego" silnika, ten musi obrócić się 8 razy zanim zacznie podawać paliwo. Taka śmieszna sztuczka zapewniająca wstępne rozprowadzenie oleju po układzie smarowania.
Gdy silnik ma 35-40 stopni, opóźnienie zostaje zdjęte i poprawnie skonfigurowany silnik zapala w mniej niż pół sekundy.

MOTOFREAK - BARTOSZ KOWALEWSKI - Serwis motocyklowy inny niż wszystkie
myjka ultradźwiękowa
https://motofreak.waw.pl/
Aprilia SXV 450