1

Temat: Poprawne użycie sprzęgła

Od roku jeżdżę na Duke 690 '13. Zawsze wciskałem klamkę sprzęgła do końca.
Po pewnym czasie przypomniałem sobie te wszystkie filmiki SM na których klamka wciskana jest minimalnie jednym palcem (np przy strzale z klamy lub zmian biegów).
Chodzi o to, że zamiast wciskać ją (przyjmijmy, że zakres od końca klamki do manetki wynosi 8cm) całą, to wciskamy ją 1-2 palcami 1/4 zakresu (2cm).
Wydaje się, że motocykl nie potrzebuje w pełni wciśniętej klamy.
Która technika jest poprawna?
Można podczas krótkiego postoju trzymać tak delikatnie wciśniętą klamkę?
Co jest zdrowsze dla sprzęgła?
Wszelkie rady mile widziane.

Śląsk, Bielsko-Biała

2

Odp: Poprawne użycie sprzęgła

jak wciskasz dwoma palcami to pozostałe palce są naturalnym ogranicznikiem i nie wciśniesz klamki do końca.

KTM SMR 690 2008 + Leo Vince + K&N + mapa Akrapa

3 Ostatnio edytowany przez kompan do picia (2017-09-08 10:35:32)

Odp: Poprawne użycie sprzęgła

Jak nie zgaśnie Ci na postoju to możesz tak używać:)

Przy zmianie biegów nie potrzebujesz klamki wciśniętej do oporu.
Prawidłowa zmiana biegów to zgrany ruch klamki sprzęgła, manetki gazu, i dźwigni zmiany biegów.

4

Odp: Poprawne użycie sprzęgła

Generalnie, jakby się uprzeć to do zmiany biegów sprzęgło w ogóle nie jest potrzebne, ale dla trwałości mechanizmów szczególnie na asfalcie lepiej jest używać. Oczywiście nie jest konieczne całkowite wciskanie klamki, ale powinieneś mieć taką jak ja to nazywam mechaniczną pamięć punktu w którym motór zaczyna ruszać i to jest max czego Ci potrzeba.

"Najbardziej mnie teraz wkurwia u młodzieży to że już więcej do niej nie należę" Kazik Staszewski"

5

Odp: Poprawne użycie sprzęgła

kompan do picia napisał/a:

Prawidłowa zmiana biegów to zgrany ruch klamki sprzęgła, manetki gazu, i dźwigni zmiany biegów.

Zmieniłbym trochę kolejność, ale generalnie masz rację ;-).

"Najbardziej mnie teraz wkurwia u młodzieży to że już więcej do niej nie należę" Kazik Staszewski"

6

Odp: Poprawne użycie sprzęgła

Do zmiany w górę sprzęgło nie potrzebne

https://www.bikepics.com/members/81

7

Odp: Poprawne użycie sprzęgła

Podłączę się trochę do pytania. Mam taki dziwny objaw w 690 SMCR że jak wrzucam biegi bez sprzęgła do góry to nieraz wskakuje tak jakby luz między biegami. W MT 09 ani żadnym innym sprzęcie coś takiego nigdy mi się nie zdażyło. W serwisie KTM koleś mówił ze akurat w tym motocyklu lepiej używać sprzęgła i faktycznie używam i jest Ok ale mimo wszystko ten luz nieraz występuje. Kolega mówił ze w starszym LC4 miał identycznie. Gdyby to był japoński sprzęt to powiedziałbym że skrzynia jest uszkodzona ale że to KTM to sam nie wiem. Jak to jest u was w 690 ?

SXV 550 -> MT 09 -> KTM 690 SMC R -> WR450F -> EXC 300 TPI

8 Ostatnio edytowany przez Spidzior (2017-09-08 12:14:17)

Odp: Poprawne użycie sprzęgła

van-zizi napisał/a:

Podłączę się trochę do pytania. Mam taki dziwny objaw w 690 SMCR że jak wrzucam biegi bez sprzęgła do góry to nieraz wskakuje tak jakby luz między biegami. W MT 09 ani żadnym innym sprzęcie coś takiego nigdy mi się nie zdażyło. W serwisie KTM koleś mówił ze akurat w tym motocyklu lepiej używać sprzęgła i faktycznie używam i jest Ok ale mimo wszystko ten luz nieraz występuje. Kolega mówił ze w starszym LC4 miał identycznie. Gdyby to był japoński sprzęt to powiedziałbym że skrzynia jest uszkodzona ale że to KTM to sam nie wiem. Jak to jest u was w 690 ?

SMC 690 i to samo :) Trzeba po prostu pewnym ruchem bieg wrzucić. Jak za lekko dam np. z 4 na 5 albo z 5 na 6 to tak jest. W LC4 640 tak nie miałem.

KTM 690 SMC

9

Odp: Poprawne użycie sprzęgła

Uff... czyli wszystko w normie. Ah te KTMy cud inżynierii :)

SXV 550 -> MT 09 -> KTM 690 SMC R -> WR450F -> EXC 300 TPI

10 Ostatnio edytowany przez gierwi (2017-09-08 13:42:34)

Odp: Poprawne użycie sprzęgła

Może masz za wysoko ustawioną dźwignię zmiany biegów, albo nie przykładasz się do zmiany biegów. O awarii nie ma tu mowy. Skrzynie w SMC-R chodzą jak masełko.
Zacznij zgodnie ze sztuką zmianę biegu od nogi i nogą skończ, czyli: lekki nacisk do oporu na dźwignię - cofnięcie gazu połączone z lekkim "smyrnięciem" sprzęgła i bieg sam wjeżdża - odpuszczenie sprzęgła  - dodanie gazu- cofnięcie stopy dopiero po całkowitym odpuszczenie sprzęgła i dodaniu gazu. Tyle.

"Najbardziej mnie teraz wkurwia u młodzieży to że już więcej do niej nie należę" Kazik Staszewski"

11

Odp: Poprawne użycie sprzęgła

Tzn wiesz jeździłem wieloma sprzętami od R1 po SXV i RMZ naprawdę było tego dużo i to pierwszy motocykl w którym zauważyłem takie zjawisko(i nie tylko ja) a więc ta skrzynia nie jest wcale taka doskonała i jak sam piszesz wymaga "specjalnego" traktowania. Ale ok już widziałem wiory przy zmianie oleju i nauczyłem się że to jest KTM tutaj wszystko może działać troszkę inaczej(gorzej/lepiej) niż w sprzętach z Japoni. Chciałem się tylko upewnić że z moim egzemplarzem jest wszytko w normie

SXV 550 -> MT 09 -> KTM 690 SMC R -> WR450F -> EXC 300 TPI

12

Odp: Poprawne użycie sprzęgła

Ale to nie jest specjalne traktowanie. Tak powinno się zmieniać biegi ;-).
Choć może masz rację że jestem trochę stronniczy.

"Najbardziej mnie teraz wkurwia u młodzieży to że już więcej do niej nie należę" Kazik Staszewski"

13

Odp: Poprawne użycie sprzęgła

O zmianie biegów bez sprzęgła wiem. Sam musiałem kiedyś tak jechać jak padła linka sprzęgła :) Ogólnie wychodzę z założenia, że skoro jest to użyję. Nie jestem na torze wyścigowym gdzie ułamki sekund mają dla mnie znaczenie.
Bardziej chodziło mi o fakt, czy nie wciskanie klamki do końca (chociaż napęd wydaje się już rozłączony) ma jakieś negatywne skutki na dłuższą metę?
Po próbach na postoju wciskając sprzęgło do końca oraz tylko trochę jednym palcem wydaje się, że napęd w obu przypadkach jest rozłączony. Dla próby wrzucałem 1 bieg na pracującym silniku. Nie czułem, żeby "szarpnięcie" było w którymś z przypadków większe.
Co do "mechaniczną pamięć punktu w którym motór zaczyna ruszać" 1-2 wypady i już wszystko odpowiednio zakodowane.

PS. Luz między biegami również się zdarza. Z tego co gdzieś kiedyś czytałem taki urok 690. Według moich obserwacji tak jak napisał Spidzior ważne, żeby biegi wbijać pewnie, czasami lekkie dotknięcie wajchy kończy się nie wbiciem biegu lub "luzem".

Śląsk, Bielsko-Biała

14

Odp: Poprawne użycie sprzęgła

Nie trzeba i nawet nie powinno się wciskać sprzęgła klamki do końca więc robisz to poprawnie. Jak nie rusza i nie szarpie to jest ok.

dabljuer250x

15

Odp: Poprawne użycie sprzęgła

Ogólnie to góry walisz bez sprzęgła :), w dół z z :) czy to wyczerpuję temat

100% koncentracji = 100% satysfakcji - moje małe enduroooo - #997 rejsing
O nas http://www.youtube.com/watch?v=z5LUptOcE_o&feature=youtu.be
Part 1  http://www.youtube.com/watch?v=l-6jEjyYJpg
Part 2  http://www.youtube.com/watch?v=PWdubyCHfnQ