Problem z tych niebanalnych - z gatunku równania wielu niewiadomych.... pozycja/technika, zawieszenie, opony, warunki....
Zostałem poproszony, więc dorzucę garść teoretycznych dywagacji - choć poziom moich umiejętności i wiedzy w tym temacie raczej nie upoważnia mnie do tego :)
pozycja/technika - motocykl zachowuje się najlepiej, jak jest obciążony mniej więcej 50/50 - przód/tył - tu warto zwrócić uwagę na fakt, że zamykając w zakręcie gaz 4suwem całkiem skutecznie hamujesz, co przeciąża przednie koło i ogólnie prowadzi do destabilizacji motocykla. W winklu leci się na gazie! Zawieszenie pracuje lepiej, przód nie jest przeciążony i jeszcze dodatkowo trzeba pamiętać o niwelowaniu hamowania, wynikającego z różnicy obwodów koła w coraz większych pochyleniach.... is true. Druga sprawa - w przeciwieństwie do np. samochodu motocykl sam reguluje układ kierowniczy w zakręcie - nie wolno mocno trzymać kierownicy - nigdy!! Ściskając ją przeszkadzasz motocyklowi i pokonujesz winkiel po nieoptymalnym łuku - z punktu widzenia motocykla najlepiej byłoby, jakbyś w ogóle nie trzymał kierownicy ;) Pozycja - powinna uzupełniać niedoskonałość motocykla i pomagać mu rozłożyć masę Waszego tandemu 50/50.
zawieszenie - to temat na doktorat.... poza rzeczami oczywistymi dodam, że warto sprawdzić stan łożysk główki rami, łożysk kół i wahacza. Tam nie może być żadnych luzów - to prowadzi bezpośrednio właśnie do drgań, gdzie motocykl zamiast płynnie, ratuje stabilność od wartości skrajnej do skrajnej.
opony - dla mnie, wbrew pozorom, trudny temat. Realnie patrząc zdałbym się na opinię zawodników - oni przetestowali już dla nas tysiące wariantów - uczmy się od nich. Ja kupiłem opony dedykowane do SM, gdzie producent bardzo dobrze wiedział ile w przybliżeniu waży mój motocykl, jak będę go używał i że będę jeździł sam ;). Będę więc stosował ciśnienie zalecane przez producenta:
Racetec SM 125/80R420 26 psi (cold) 28 psi (hot)
Racetec SM 125/80R17 26 psi (cold) 28 psi (hot)
Racetec SM 165/55R17 23 psi (cold) 25 psi (hot)
Racetec Rain 120/70R17 34 psi (cold) 35 psi (hot)
Racetec Rain 160/60R17 29 psi (cold) 31 psi (hot)
Warto jeszcze dodać, że w zależności od tego, na jaką felgę zarzucisz oponę, będzie się ona układać w inny sposób - co też może mieć wpływ na dobór optymalnego ciśnienia.
Warunki - nie trudno zauważyć, że wszystko to bierze w dupę w konfrontacji z rzeczywistością. Tor nigdy prostym nie będzie, a w szczególności w SuperMoto stawia przed zawieszeniem nie lada wyzwanie pracy w skrajnie różnych warunkach. Nawet profesjonalne zespoły niekiedy nie są w stanie ustawić zawieszenia, by pracowało optymalnie na każdym odcinku toru. Więc pewnych rzeczy z definicji nie przeskoczymy....
Dodam jeszcze na koniec - postaraj się ogarnąć sprzęt technicznie, ustaw SAG, zabierz go w ładny dzień na tor i wal maksymalnie dużo sesji po np. 5 kółek. Zmieniaj jedną rzecz (ciśnienie w oponach/kilka pstryknięć JEDNYM parametrem zawieszania) - i wal znów 5 kółek - a nuż uda Ci się w ten sposób dojść do ustawień idealnych...
Powodzenia!
PS. Jak dobrze pójdzie, to i ja będę "stroił" już niedługo... ;)
PS2. Oznaczenia zawieszenia znajdziesz na dole lag - na tym elemencie, w który wciska się ośkę.
pozdr
Michał, Wrocław
KTM EXC-R 530 [Alpina + Beringer] => Husaberg FS 650 Force [Berginer + Adler + Power4Suspension + Akrapovic]