16

Odp: Trzęsąca kiera w zakręcie, o co kaman?

bbuh napisał/a:

jestes pewny, ze 1.5, 2.0 na cipelym? tzn. jaka temp musi miec opona? wydawalo mi sie ze w serwisowce berga nie ma nic o temp. opon napisane..

przejrzałem dokładnie serwisówkę i jednak jest:

"Tire pressure should be checked regularly on a cold tire."

czyli wyhodzi na to, że jednak za małe ciśnienie było i może tro było przyczyną

https://www.bikepics.com/members/81

17

Odp: Trzęsąca kiera w zakręcie, o co kaman?

Jezdzilem na tych oponach z podobnym cisnieniem na cieplym. Co prawda Fazerem kilowym, ale jesli geometria i zawieszenie ok, to nie powinno tego byc. Powiem wiecej. To zupenie wystarczajace cisnienie dla tych opon na tor.

[IMG]http://img845.imageshack.us/img845/9062/katradom2.jpg[/IMG]

18

Odp: Trzęsąca kiera w zakręcie, o co kaman?

jak na moje 1,5 na ciepło to mało. Powinno być na moje oko ok 1,6 ale na zimnym

WWW.HI-OCTANE.PL

#13 Mistrzostwa Polski

19

Odp: Trzęsąca kiera w zakręcie, o co kaman?

maniek-rr312 napisał/a:

jak na moje 1,5 na ciepło to mało. Powinno być na moje oko ok 1,6 ale na zimnym

Ok, popróbuje z większym ciśnieniem.

A teraz pytanko, bo chciałem zawias ustawić na standard, tylko w serwisówce podają 2 typy zawiasów przód

wp 14457B02
wp 14457B03

i oba mają inne ustawienia, szukałem na swoim jakichś oznaczeń, ale nie znalazłem, jak to odgadnąć?

https://www.bikepics.com/members/81

20 Ostatnio edytowany przez MudAndTracker (2013-05-24 20:36:07)

Odp: Trzęsąca kiera w zakręcie, o co kaman?

Problem z tych niebanalnych - z gatunku równania wielu niewiadomych.... pozycja/technika, zawieszenie, opony, warunki....

Zostałem poproszony, więc dorzucę garść teoretycznych dywagacji - choć poziom moich umiejętności i wiedzy w tym temacie raczej nie upoważnia mnie do tego :)

pozycja/technika - motocykl zachowuje się najlepiej, jak jest obciążony mniej więcej 50/50 - przód/tył - tu warto zwrócić uwagę na fakt, że zamykając w zakręcie gaz 4suwem całkiem skutecznie hamujesz, co przeciąża przednie koło i ogólnie prowadzi do destabilizacji motocykla. W winklu leci się na gazie! Zawieszenie pracuje lepiej, przód nie jest przeciążony i jeszcze dodatkowo trzeba pamiętać o niwelowaniu hamowania, wynikającego z różnicy obwodów koła w coraz większych pochyleniach.... is true. Druga sprawa - w przeciwieństwie do np. samochodu motocykl sam reguluje układ kierowniczy w zakręcie - nie wolno mocno trzymać kierownicy - nigdy!! Ściskając ją przeszkadzasz motocyklowi i pokonujesz winkiel po nieoptymalnym łuku - z punktu widzenia motocykla najlepiej byłoby, jakbyś w ogóle nie trzymał kierownicy ;) Pozycja - powinna uzupełniać niedoskonałość motocykla i pomagać mu rozłożyć masę Waszego tandemu 50/50.

zawieszenie - to temat na doktorat.... poza rzeczami oczywistymi dodam, że warto sprawdzić stan łożysk główki rami, łożysk kół i wahacza. Tam nie może być żadnych luzów - to prowadzi bezpośrednio właśnie do drgań, gdzie motocykl zamiast płynnie, ratuje stabilność od wartości skrajnej do skrajnej.


opony - dla mnie, wbrew pozorom, trudny temat. Realnie patrząc zdałbym się na opinię zawodników - oni przetestowali już dla nas tysiące wariantów - uczmy się od nich. Ja kupiłem opony dedykowane do SM, gdzie producent bardzo dobrze wiedział ile w przybliżeniu waży mój motocykl, jak będę go używał i że będę jeździł sam ;). Będę więc stosował ciśnienie zalecane przez producenta:

    Racetec SM 125/80R420   26 psi (cold)   28 psi (hot)
    Racetec SM 125/80R17     26 psi (cold)   28 psi (hot)
    Racetec SM 165/55R17     23 psi (cold)   25 psi (hot)
    Racetec Rain 120/70R17  34 psi (cold)   35 psi (hot)
    Racetec Rain 160/60R17  29 psi (cold)   31 psi (hot)

Warto jeszcze dodać, że w zależności od tego, na jaką felgę zarzucisz oponę, będzie się ona układać w inny sposób - co też może mieć wpływ na dobór optymalnego ciśnienia.

Warunki - nie trudno zauważyć, że wszystko to bierze w dupę w konfrontacji z rzeczywistością. Tor nigdy prostym nie będzie, a w szczególności w SuperMoto stawia przed zawieszeniem nie lada wyzwanie pracy w skrajnie różnych warunkach. Nawet profesjonalne zespoły niekiedy nie są w stanie ustawić zawieszenia, by pracowało optymalnie na każdym odcinku toru. Więc pewnych rzeczy z definicji nie przeskoczymy....

Dodam jeszcze na koniec - postaraj się ogarnąć sprzęt technicznie, ustaw SAG, zabierz go w ładny dzień na tor i wal maksymalnie dużo sesji po np. 5 kółek. Zmieniaj jedną rzecz (ciśnienie w oponach/kilka pstryknięć JEDNYM parametrem zawieszania) - i wal znów 5 kółek - a nuż uda Ci się w ten sposób dojść do ustawień idealnych...

Powodzenia!
PS. Jak dobrze pójdzie, to i ja będę "stroił" już niedługo... ;)

PS2. Oznaczenia zawieszenia znajdziesz na dole lag - na tym elemencie, w który wciska się ośkę.

pozdr
Michał, Wrocław
KTM EXC-R 530 [Alpina + Beringer] => Husaberg FS 650 Force [Berginer + Adler + Power4Suspension + Akrapovic]

21

Odp: Trzęsąca kiera w zakręcie, o co kaman?

:D dzięki za podpowiedzi, napewno się przydadzą!
Sporo jest do sprawdzenia, ale powoli się ogarnie, jak już pisałem możliwe, że za mocne trzymanie kiery było powodem, bo pod koniec dnia jak już się wjeździłem i zaczynałem szybciej jeździć nie czułem tego na kierownicy .
Teraz już przynajmniej wiem na co zwrócić uwagę, to będę kombinował.

Co do oznaczenia lag nie znalazłem nic tam na dole, Marek pomógł mi dojść, które jest które, a nawet jest to w serwisówce, ale się nie dopatrzyłem, to pierwsze jest właśnie od fe drugie od fs. Także też dziękóweczka dla niego!

Czyli ustawie najpierw zawieche na standard, ciśnienie na zimno jak serwisówka podaje, łapy luźno na manetach i zobaczymy.
Jeszcze raz dzięki za podpowiedzi.   

p.s Mud czekam z niecierpliwością na efekt końcowy Twojej układanki!

https://www.bikepics.com/members/81

22 Ostatnio edytowany przez delta (2013-05-28 08:04:42)

Odp: Trzęsąca kiera w zakręcie, o co kaman?

Sprawdziłem ustawienie przedniego zawiasu, no i odbicie wykręcone było do końca, a kompresja nie ruszana. Jakiś geniusz to ustawiał. Przestawiłem odbicie na standard, powinno być lepiej nie?

Zobacze jeszcze tył, sprężyna jest napewno wkręcona na maxa 12mm, a standard jest na 6. Tylko nie mam klucza hakowego jaki to klucz musi być? Nie chce zjebać tej nakrętki.

https://www.bikepics.com/members/81

23

Odp: Trzęsąca kiera w zakręcie, o co kaman?

mam klucz men! wpadnij dziś po drodze to se wypróbujesz.

Green

24

Odp: Trzęsąca kiera w zakręcie, o co kaman?

gel3k napisał/a:

mam klucz men! wpadnij dziś po drodze to se wypróbujesz.

O widzisz Żelek, pompuje ponton i płyne!

https://www.bikepics.com/members/81

25

Odp: Trzęsąca kiera w zakręcie, o co kaman?

jak juz sie bawisz w nastawy sprezyn, to ustaw sobie SAGi a nie na manuala patrzysz.

[IMG]http://img845.imageshack.us/img845/9062/katradom2.jpg[/IMG]

26

Odp: Trzęsąca kiera w zakręcie, o co kaman?

JERY napisał/a:

jak juz sie bawisz w nastawy sprezyn, to ustaw sobie SAGi a nie na manuala patrzysz.

Manual podaje ustawienie akurat pod moją wagę 70-80kg, to chyba nie będę kombinował narazie jak nie mam pojęcia:/ ew. podjade do wawy do gościa co kręci śrubkami co miałem zresztą w planie

https://www.bikepics.com/members/81

27 Ostatnio edytowany przez JERY (2013-05-28 13:32:26)

Odp: Trzęsąca kiera w zakręcie, o co kaman?

Manual podaje te wartosci dla motocykla w calosci fabrycznie nowego.  Uklepanie sprezyny, zuzycie zawiasu. To wszystko ma znaczenie. To nie jest jakos specjalnie trudne. W necie sa miliony filmikow o tym jak ustawic SAG. No i to zawsze nowa umiejetnosc :)

[IMG]http://img845.imageshack.us/img845/9062/katradom2.jpg[/IMG]

28

Odp: Trzęsąca kiera w zakręcie, o co kaman?

JERY napisał/a:

To nie jest jakos specjalnie trudne. W necie sa miliony filmikow o tym jak ustawic SAG. No i to zawsze nowa umiejetnosc :)

O widzisz, dobra motywacja nie jest zła:D

https://www.bikepics.com/members/81