Temat: [TUTORIAL] Wymiana uszczelniaczy i czyszczenie złotych zacisków Brembo
Siema,
niedawno zabrałem się za doprowadzenie do lepszego stanu swój układ hamulcowy przód i tył.
Siedzą u mnie zaciski złote Brembo 4 tłoczki na przodzie i 1-tłoczkowy na tyle.
Pompa tył to seria zaś przód to radialna Brembo 16x18.
Generalnie przy standardowym użytkowaniu na nic nie narzekałem, ale jako że płyn był już do wymiany a z przodu miał niepokojąco ciemny kolor postanowiłem to wszystko zrobić na tip top ;) co do płynu to pytałem o to w tym wątku [url]http://forum.supermoto.pl/topic22275-jaki-przewod-hamulcowy-zbiornikpompa.html[/url]
Przy okazji zmieniłem też przedni przewód na oplot, tył już w oplocie miałem.
Ok do rzeczy.
Po ściągnięciu wszystkiego z moto zabrałem to do pokoju, co by pogrzebać wygodnie siedząc na kanapie przy piwku. Komplet wyglądał tak:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/547/gopr3100.jpg/][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/829/gopr3101.jpg/][/url]
niestety nie pomyślałem przy ściąganiu układu z moto by "wycisnąć" ciśnieniem tłoczki, kompresorem też nie dysponuję tutaj na miejscu, pozostało mi się złożyć układ on nowa "na stole" i zalać płynem by wycisnąć tłoczki.
potem przód zacisk rozkręciłem na pół i powędrowałem w miejsce w którym mogłem rozlewać płyn do woli - pod prysznic :P
kiedy zacisk rozłożyłem na pół i wyciągnąłem tłoczki (wychodziły spokojnie ręką - tylko jeden musiałem wyciągać kombinerkami ale oczywiście bardzo delikatnie ściskając przez 100 razy złożoną szmatkę). Gdy tłoczki wyleciały z zacisku moim oczom ukazała się sodoma i gomora - tyle brudnego i jakby rdzawego płyny się nie spodziewałem - widać wilgoć gromadziła się właśnie tam. Ten rdzawy płyn przy zacisku na zdjeciach to właśnie to co znajdowało się pod tłoczkami.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/825/gopr3107.jpg/][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/248/gopr3109.jpg/][/url]
uszczelniacze tłoczków były ok - ale skoro miałem to wszystko na wierzchu a moto i tak kosztuje mnie już drugi samochód postanowiłem zanabyć nowe - telefon do KTM Rally, złożenie zamówienia, przygotowanie 56 zł za komplet na przód i 35 zł na tył, odebranie i tyle magii zakupów.
nr katalogowy OEM KTM uszczelniaczy zacisku przedniego: 58713021000 (nr 8 na liście: [url]http://partsfinder.onlinemicrofiche.com/ktmworld/showmodel.asp?Type=13&make=ktmdb&a=174&b=18&c=0&d=-BRAKE-CALIPER-FRONT[/url] )
nr katalogowy OEM KTM uszczelniaczy zacisku tylnego: 54613318200 (nr. 2 na liscie: [url]http://partsfinder.onlinemicrofiche.com/ktmworld/showmodel.asp?Type=13&make=ktmdb&a=174&b=20&c=0&d=-BRAKE-CALIPER-REAR[/url] )
samo czyszczenie było żmudne ale babrałem się w gorszych smarach :P
szczoteczki do rąk i do zębów cif i bieżąca woda - to wszystko czego potrzebowałem - większe zabrudzenia czyściłem acetonem. Acetonem też potraktowane zostały tłoczki - tylko tak je czyściłem, następnie zostały połaskotane polerką i wytarte najdokładniej jak się dało - z tej operacji fot nie mam bo robiłem to ok. 1 w nocy i już nie chciało mi się fotografować.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/29/gopr3113.jpg/][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/442/gopr3114.jpg/][/url]
oczywiście wyczyszczone w ten sposób zostały oba zaciski, wszystkie 5 tłoczków spolerowane.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/694/gopr3119.jpg/][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/96/gopr3122.jpg/][/url]
pompy szczególnie nie ruszałem gdyż ani nie ciekła ani nie było problemów z dozowalnością - została natomiast "przepompowana" sporą ilością świeżego płynu. Gdyby ktoś jednak szukał zestawu naparwczego wszystko znajdzie tu ( [url]http://forum.supermoto.pl/topic19094-zestaw-naprawczy-brembo-16x18.html[/url] podobnie z tyłem. zostały jedynie umyte pod bieżącą wodą - tak jak przewody - wszystko suszone w temp. pokojowej przez 3 dni :P
mając wszystko co potrzebne zabrałem się za składanie tego bajzlu - roboty nie było dużo.
uszczelniacze w rowki w gniazdach tłoczków, na tłoczki smar do tego przeznaczony (de facto dołączony przez Brembo do uszczelniaczy) i składamy. idzie szybko, łatwo i przyjemnie. za to złożone i wyczyszczone prezentowały się przekozacko - ach ta statysfakcja z własnej roboty.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/29/gopr3125.jpg/][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/132/gopr3127.jpg/][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/845/gopr3129.jpg/][/url]
złożone zaciski na moto, podłączanie przewodów, wymiana przewodów łączących zbiorniczki wyrównawcze z pompkami i zalewanie układu płynem - zakupiłem pół litra Motula rbf 660 tutaj ([url]http://allegro.pl/motul-plyn-hamulcowy-rbf660-dot-4-0-5l-importer-i2925837835.html[/url]) odbiór osobisty także nie wiele nt. transakcji mogę opowiedzieć.
przewód łączący zbiorniczki z pomkami zakupiłem w końcu na allegro ([url]http://allegro.pl/przewod-paliwowy-motoforce-5mm-pomaranczowy-i2882275487.html[/url]) - oczywiście pomarańczowy - silikonowy 5mm - pasuje idealnie - kolor trochę zbyt "blaze" czyli in polisz oczojebny ale cóż, lepszego nie było.
Z tym przewodem był generalnie mały problem bowiem nikt nie był w stanie mnie zapewnić jaki będzie najlepszy i najtrwalszy - wodne nie bowiem po jakimś czasie zaczynają się "pocić", hamulcowe z reguły grube, olejowe się nie nadają i parcieją lub "puszczają kolor". Ostatecznie padło właśnie na silikonowe - mają się sprawdzić - póki co po tygodniu zalania płynem nic się nie dzieje.
Skończona praca i efekty na załączonych fotach - sorki za jakość ale większość robiona gopro a ostatnie kalkulatorem - nie dysponuję cyfrówką - w końcu mam supermoto - mam na co wydawać hajs ;)
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/841/20130126013.jpg/][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/248/20130126012.jpg/][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/836/20130126015.jpg/][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/341/20130126016.jpg/][/url]
Gdyby ktoś miał pytania, uwagi, być może coś zrobiłem wbrew sztuce mechaniki - proszę w takich wypadkach o komentarze :)
Pozdro
PS. jeśli chodzi o koszt:
Uszczelniacze 56 + 35
Przewód przód oplot seria - 70 zł i zarobienie końcówki pod inną pompkę oraz spr. szczelności - 20 zł ,
Przewód silikonowy 1 m - 12 zł
Płyn hamulcowy 0,5 litra (starczy spokojnie na 2 pełne układy przód i tył) - 45 zł
Cif - 9 zł ( jeszcze zostało na kilka zlewów:P)
szczoteczki - 10 zł
Aceton - 8 zł
Robocizna - jakieś 4 wieczory po 2-3 h - w tym jeden wieczór stracony przez głupotę - nie wycisnąłem tłoczków od razu;/
Jaka pogoda wszyscy widzimy - stąd nie powiem czy skuteczność układu się zmieniła - sezon wystartuje to podzielę się wrażeniami :)