1 Ostatnio edytowany przez Gajos (2013-01-27 20:55:26)

Temat: [TUTORIAL] Wymiana uszczelniaczy i czyszczenie złotych zacisków Brembo

Siema,

niedawno zabrałem się za doprowadzenie do lepszego stanu swój układ hamulcowy przód i tył.

Siedzą u mnie zaciski złote Brembo 4 tłoczki na przodzie i 1-tłoczkowy na tyle.
Pompa tył to seria zaś przód to radialna Brembo 16x18.
Generalnie przy standardowym użytkowaniu na nic nie narzekałem, ale jako że płyn był już do wymiany a z przodu miał niepokojąco ciemny kolor postanowiłem to wszystko zrobić na tip top ;) co do płynu to pytałem o to w tym wątku [url]http://forum.supermoto.pl/topic22275-jaki-przewod-hamulcowy-zbiornikpompa.html[/url]
Przy okazji zmieniłem też przedni przewód na oplot, tył już w oplocie miałem.

Ok do rzeczy.

Po ściągnięciu wszystkiego z moto zabrałem to do pokoju, co by pogrzebać wygodnie siedząc na kanapie przy piwku. Komplet wyglądał tak:

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/547/gopr3100.jpg/]http://imageshack.us/a/img547/2092/gopr3100.th.jpg[/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/829/gopr3101.jpg/]http://imageshack.us/a/img829/1967/gopr3101.th.jpg[/url]


niestety nie pomyślałem przy ściąganiu układu z moto by "wycisnąć" ciśnieniem tłoczki, kompresorem też nie dysponuję tutaj na miejscu, pozostało mi się złożyć układ on nowa "na stole" i zalać płynem by wycisnąć tłoczki.
potem przód zacisk rozkręciłem na pół i powędrowałem w miejsce w którym mogłem rozlewać płyn do woli - pod prysznic :P
kiedy zacisk rozłożyłem na pół i wyciągnąłem tłoczki (wychodziły spokojnie ręką - tylko jeden musiałem wyciągać kombinerkami ale oczywiście bardzo delikatnie ściskając przez 100 razy złożoną szmatkę). Gdy tłoczki wyleciały z zacisku moim oczom ukazała się sodoma i gomora - tyle brudnego i jakby rdzawego płyny się nie spodziewałem - widać wilgoć gromadziła się właśnie tam. Ten rdzawy płyn przy zacisku na zdjeciach to właśnie to co znajdowało się pod tłoczkami.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/825/gopr3107.jpg/]http://imageshack.us/a/img825/4166/gopr3107.th.jpg[/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/248/gopr3109.jpg/]http://imageshack.us/a/img248/4918/gopr3109.th.jpg[/url]


uszczelniacze tłoczków były ok - ale skoro miałem to wszystko na wierzchu a moto i tak kosztuje mnie już drugi samochód postanowiłem zanabyć nowe - telefon do KTM Rally, złożenie zamówienia, przygotowanie 56 zł za komplet na przód i 35 zł na tył, odebranie i tyle magii zakupów.
nr katalogowy OEM KTM uszczelniaczy zacisku przedniego: 58713021000 (nr 8 na liście: [url]http://partsfinder.onlinemicrofiche.com/ktmworld/showmodel.asp?Type=13&make=ktmdb&a=174&b=18&c=0&d=-BRAKE-CALIPER-FRONT[/url] )

nr katalogowy OEM KTM uszczelniaczy zacisku tylnego: 54613318200 (nr. 2 na liscie: [url]http://partsfinder.onlinemicrofiche.com/ktmworld/showmodel.asp?Type=13&make=ktmdb&a=174&b=20&c=0&d=-BRAKE-CALIPER-REAR[/url] )


samo czyszczenie było żmudne ale babrałem się w gorszych smarach :P
szczoteczki do rąk i do zębów cif i bieżąca woda - to wszystko czego potrzebowałem - większe zabrudzenia czyściłem acetonem. Acetonem też potraktowane zostały tłoczki - tylko tak je czyściłem, następnie zostały połaskotane polerką i wytarte najdokładniej jak się dało - z tej operacji fot nie mam bo robiłem to ok. 1 w nocy i już nie chciało mi się fotografować.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/29/gopr3113.jpg/]http://imageshack.us/a/img29/6464/gopr3113.th.jpg[/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/442/gopr3114.jpg/]http://imageshack.us/a/img442/8042/gopr3114.th.jpg[/url]

oczywiście wyczyszczone w ten sposób zostały oba zaciski, wszystkie 5 tłoczków spolerowane.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/694/gopr3119.jpg/]http://imageshack.us/a/img694/2084/gopr3119.th.jpg[/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/96/gopr3122.jpg/]http://imageshack.us/a/img96/7361/gopr3122.th.jpg[/url]


pompy szczególnie nie ruszałem gdyż ani nie ciekła ani nie było problemów z dozowalnością - została natomiast "przepompowana" sporą ilością świeżego płynu. Gdyby ktoś jednak szukał zestawu naparwczego wszystko znajdzie tu ( [url]http://forum.supermoto.pl/topic19094-zestaw-naprawczy-brembo-16x18.html[/url] podobnie z tyłem. zostały jedynie umyte pod bieżącą wodą - tak jak przewody - wszystko suszone w temp. pokojowej przez 3 dni :P

mając wszystko co potrzebne zabrałem się za składanie tego bajzlu - roboty nie było dużo.
uszczelniacze w rowki w gniazdach tłoczków, na tłoczki smar do tego przeznaczony (de facto dołączony przez Brembo do uszczelniaczy) i składamy. idzie szybko, łatwo i przyjemnie. za to złożone i wyczyszczone prezentowały się przekozacko - ach ta statysfakcja z własnej roboty.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/29/gopr3125.jpg/]http://imageshack.us/a/img29/664/gopr3125.th.jpg[/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/132/gopr3127.jpg/]http://imageshack.us/a/img132/9554/gopr3127.th.jpg[/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/845/gopr3129.jpg/]http://imageshack.us/a/img845/1628/gopr3129.th.jpg[/url]


złożone zaciski na moto, podłączanie przewodów, wymiana przewodów łączących zbiorniczki wyrównawcze z pompkami i zalewanie układu płynem - zakupiłem pół litra Motula rbf 660 tutaj ([url]http://allegro.pl/motul-plyn-hamulcowy-rbf660-dot-4-0-5l-importer-i2925837835.html[/url]) odbiór osobisty także nie wiele nt. transakcji mogę opowiedzieć.

przewód łączący zbiorniczki z pomkami zakupiłem w końcu na allegro ([url]http://allegro.pl/przewod-paliwowy-motoforce-5mm-pomaranczowy-i2882275487.html[/url]) - oczywiście pomarańczowy - silikonowy 5mm  - pasuje idealnie - kolor trochę zbyt "blaze" czyli in polisz oczojebny ale cóż, lepszego nie było.
Z tym przewodem był generalnie mały problem bowiem nikt nie był w stanie mnie zapewnić jaki będzie najlepszy i najtrwalszy - wodne nie bowiem po jakimś czasie zaczynają się "pocić", hamulcowe z reguły grube, olejowe się nie nadają i parcieją lub "puszczają kolor". Ostatecznie padło właśnie na silikonowe - mają się sprawdzić - póki co po tygodniu zalania płynem nic się nie dzieje.

Skończona praca i efekty na załączonych fotach - sorki za jakość ale większość robiona gopro a ostatnie kalkulatorem - nie dysponuję cyfrówką - w końcu mam supermoto - mam na co wydawać hajs ;)

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/841/20130126013.jpg/]http://imageshack.us/a/img841/3572/20130126013.th.jpg[/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/248/20130126012.jpg/]http://imageshack.us/a/img248/6041/20130126012.th.jpg[/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/836/20130126015.jpg/]http://imageshack.us/a/img836/2853/20130126015.th.jpg[/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/341/20130126016.jpg/]http://imageshack.us/a/img341/4617/20130126016.th.jpg[/url]



Gdyby ktoś miał pytania, uwagi, być może coś zrobiłem wbrew sztuce mechaniki - proszę w takich wypadkach o komentarze :)

Pozdro

PS. jeśli chodzi o koszt:
Uszczelniacze 56 + 35
Przewód przód oplot seria - 70 zł i zarobienie końcówki pod inną pompkę oraz spr. szczelności - 20 zł ,
Przewód silikonowy 1 m - 12 zł
Płyn hamulcowy 0,5 litra (starczy spokojnie na 2 pełne układy przód i tył) - 45 zł
Cif - 9 zł ( jeszcze zostało na kilka zlewów:P)
szczoteczki - 10 zł
Aceton - 8 zł
Robocizna - jakieś 4 wieczory po 2-3 h - w tym jeden wieczór stracony przez głupotę - nie wycisnąłem tłoczków od razu;/


Jaka pogoda wszyscy widzimy - stąd nie powiem czy skuteczność układu się zmieniła - sezon wystartuje to podzielę się wrażeniami :)

2

Odp: [TUTORIAL] Wymiana uszczelniaczy i czyszczenie złotych zacisków Brembo

Gajos napisał/a:

Gdyby ktoś miał pytania, uwagi, być może coś zrobiłem wbrew sztuce mechaniki - proszę w takich wypadkach o komentarze :)

                                                               /\
obejma mocowania listka odwrotnie UP  !  :)

pzdr

i can do this .. here, hold my beer

3

Odp: [TUTORIAL] Wymiana uszczelniaczy i czyszczenie złotych zacisków Brembo

HEMP napisał/a:
Gajos napisał/a:

Gdyby ktoś miał pytania, uwagi, być może coś zrobiłem wbrew sztuce mechaniki - proszę w takich wypadkach o komentarze :)

                                                               /\
obejma mocowania listka odwrotnie UP  !  :)

pzdr

haha one tak tylko wrzucona na kiere są żeby się po kartonie nie walały :P
moto jeszcze w częściowej rozsypce jest i się czyści ;)

4

Odp: [TUTORIAL] Wymiana uszczelniaczy i czyszczenie złotych zacisków Brembo

mozesz poesłac poprawny link do zestawu regeneracyjnego do tej pompy?? bo ten co podałes nie działa a poszukuje wlasnie zestawu:D TUTORIALsuper tez czeka mnie to samo u siebie

5

Odp: [TUTORIAL] Wymiana uszczelniaczy i czyszczenie złotych zacisków Brembo

link poprawiony - wkradł sie ) na końcu

6

Odp: [TUTORIAL] Wymiana uszczelniaczy i czyszczenie złotych zacisków Brembo

Gajos napisał/a:

link poprawiony - wkradł sie ) na końcu

a który to link ?

facebook.pl/tr4moto
tr4moto.blogspot.com

7

Odp: [TUTORIAL] Wymiana uszczelniaczy i czyszczenie złotych zacisków Brembo

ten który odsyłał do wątku z zestawem naprawczym pompy


dodałem też nr. części z katalogu ktm - dokładniej uszczelniaczy