termostat jest montowany by silnik szybciej nabierał temp. jego brak rzeczywiście powoduje ze proces nabierania normalnej temperatury jest wolniejszy ale tak czy inaczej silnik osiąga odpowiednia temp. ( nie mylić z skracaniem żywotności przy suchych startach - olej ściekł do "miski" )a nie osiągał większą moc,czy żywotność ,a celem szybszego nabierania temp.silnika jest a) szybciej "łapie" swoje parametry (reakcja na gaz-moc) ale kto pałuje swoje moto zaraz po odpaleniu wiec problemu niema b) wymaga mniej bogatej mieszanki przy rozruchu zimnego silnika(krócej ssanie) ale tu problemu niema bo każdy wie ze "przebywanie na ssaniu" spłukuje film olejowy z gładzi cylindra i tym samym rozrzedza olej więc każdy wyłącza ssanie zaraz po zaskoczeniu silnika(lepiej podkręcić lekko manetką)
przy wyczynowych silnikach nie znajdziesz takiego patentu jak termostat - np. cross-y tam gdzie chłodzenie jest istotne dla parametrów silnika niema tego badziewia ekonomiczno-ekologicznego :) dla przykładu VOR 530 w wersji enduro ma termostat a ten sam moto w wersji (ten sam silnik) cross już fabrycznie go nie posiada ... : ) i na koniec przykład z auta :) fiacik 126p np do RCross-owy banawet do"głupich " kręciołków ( KJS) ma na dziendobry wywalany bimetal .
i can do this .. here, hold my beer