16

Odp: łożyska kół

fiodor napisał/a:

mocno ambitna odpowiedź - która nic nie wnosi - rozmawiałem z Mielochem - on twierdzi, że C3 są "przereklamowane".
Walec jesli masz jakieś uzasadnienie inne niż "bo tak" to zapraszam

Zamiast komentować czyjeś odpowiedzi może sam napisz coś mądrego. Słowo "przereklamowane" uważam za najmniej techniczną odpowiedź jaką można napisać.
Napisz może jakie łożysko zaproponowali Tobie w Mielochu?

A w ramach wyjaśnienia.

Luz C3 jest większy niż normalny a nie duży.

C1     Mniejszy niż C2
C2     Mniejszy niż normalny
CN     Normalny
C3     Większy niż normalny
C4     Większy niż C3
C5     Większy niż C4

Po drugie powiększone luzy łożysk stosuje się wszędzie tam gdzie jest ciasne pasowanie łożyska czy to w panewce czy też na wałku (w przypadku kół motocyklowych często i tu i tu).
Po trzecie powiększony luz stosuje się wszędzie tam gdzie temp. robocza łożyska jest wyższa niż temp. początkowa. Ponieważ w temp. roboczej luz łożyska ma wynosić 0.
Z tego co pamiętam (musiałbym sprawdzić w książce) luzy to tak naprawdę różnice wymiarów rzędu kilkusetnych milimetra.

A co do oznaczenia 2RS -  to uszczelnienie stykowe obustronne. Łożysko w tym przypadku uszczelnione jest osłonkami ze specjalnymi szczelnie przylegającymi do bieżni wewnętrznej wargami wykonanymi najczęściej z gumy na bazie bardzo elastycznego butadienowo- akrylonitrylowego elastomeru jakim jest kauczuk syntetyczny.
Łożysko takie ma po obu stronach takie czarne lub granatowe osłonki.

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD

17

Odp: łożyska kół

Dziękuje za wyjaśnienie - super, że ochrzaniłeś mnie za "przereklamowane" - fakt nic nie wnosi do tematu - pilnuj też innych :)

Demczuk wyjaśnił, że luz C3 stosowany jest do wysokoobrotowych zastosowań - silniki elektryczne, wał itd... Oczywiście również tam, gdzie temperatura nie tyle jest wyższa niż początkowa a tam gdzie jest wysoka temperatura - czy to ze względu na tarcie(wysokie obroty) czy też warunki pracy (silnik).
Pytanie, czy piasta jest miejscem gdzie któryś z tych  warunków jest spełniony ?? Wiem, że zaraz się dowiem, że różnica w cenie jest żadna itd - ale akurat takie mam pod ręką i tyle.

Propozycja z Mielocha była taka, że w praktyce nie zauważył różnicy w żywotności obu łożysk...

---------------------
---------------------
nu zajec pagadi

18

Odp: łożyska kół

fiodor do czego dążysz?

Napisałem Ci chyba wszystko co można napisać.

Producenci motocykli każą stosować łożyska z luzem C3
Producenci łożysk również nakazują stosowanie luzu C3
Sprzedawcy w sklepie z łożyskami zalecają luz C3

Więc dlaczego chcesz robić inaczej?

Tak jak Ci pisałem łożysko z luzem powiększonym należy stosować tam gdzie łożysko jest montowane "na wcisk".
A w piastę montujesz je na wcisk.
Dodatkowo często wbijana jest w środek łożyska tuleja (ostatnio nawet był temat o problemie z demontażem łożyska z piasty).
To powoduje, że już powinien być stosowany luz powiększony.
Temp. jest drugim czynnikiem który powoduje, że luz ma być powiększony.

Jeżeli chcesz się bardziej wgłębić w temat łożysk to polecam książkę "Łożyska tłokowych silników spalinowych HENRYK KOZŁOWIECKI"
Niedawno akurat kupiłem i jestem w jej połowie.

A czy łożysko się grzeje - możesz to sprawdzić samemu.
Zrób trasę 300km z średnią prędkością 100km/h. Zatrzymaj się, zdejmij szybko koło i dotknij łożyska.

Wliczając takie aspekty jak: duża prędkość obrotowa, działanie wielu różnych sił, brak wentylacji łożyska, zabudowa z każdej strony (ośka, piasta, simeringi), uszczelniacz 2RS to obstawiam, że będzie miało wyższą temp. roboczą niż początkową.

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD

19

Odp: łożyska kół

kup inne łożysko niż zalecane (C3) i przy nastepnej wymianie bedziesz miał odrazu piaste do wymiany wiec zacznij już szukać.

"Art. 54. Konstytucji RP:
1.Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji."

20

Odp: łożyska kół

piasty już szukam bo przedni właściciel ją dojechał... :) a możesz rozwinąć - nawet jak się łożysko zatrze to czemu ma rozwalić piastę od środka ??

---------------------
---------------------
nu zajec pagadi

21

Odp: łożyska kół

Bo takie zatarte łożysko staje i zaczyna się obracać w gnieździe, roztaczając je przy okazji na większy wymiar.
Pomijając takie drobiazgi jak ew. rozpad takiego łożyska - w LC4 n.p. lubi wtedy piasta pękać.

lc4.pl - nowa strona pomarańczy
Najczęstszą przyczyną problemów z LC4 jest właściciel...