31

Odp: Husqvarna 610 sm roczniki 98 - 2001 każde dane i inne tematy ;)

jareks napisał/a:

Takich podobieństw jest zresztą w Husqvarnach cała masa. Na upartego mając górę silnika z 4T, i dół z 2T to dałoby się przerobić domowymi środkami całość na 4T.

A da rade odwrotnie ? mając górę 4t i dół od 2t Zrobić huske 570 2t ??  ale to by była rzeź !! :)

"Art. 54. Konstytucji RP:
1.Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji."

32

Odp: Husqvarna 610 sm roczniki 98 - 2001 każde dane i inne tematy ;)

jareks napisał/a:

KTM, choć miałem KTM i nie lubię tej marki, to w takich założeniach jak podałeś bardziej bym polecił.

A z jakiego powodu?

To może jeszcze co innego?? XR650? Trochę za mała kwota na SM. Poza tym pasażerka od czasu do czasu...  :/  Tak myślę, że rzeczywiście Kat najbardziej wszechstronny.

od 1994r. Jawa 50 > Iż350 > Kawa Z550> CBR1000 > GSXR 750 SRAD > SV 650N > KTM 640 LC4 Prestige > KTM LC4 660smc > Honda CB400 Cafe Racer > KTM 690 DUKE

33 Ostatnio edytowany przez sabek_d (2010-07-07 19:43:28)

Odp: Husqvarna 610 sm roczniki 98 - 2001 każde dane i inne tematy ;)

tegma napisał/a:
fxrider napisał/a:
tegma napisał/a:

Drobna poprawka - nie jest regułą, że jak jest z 2000r to juz nie ma pompy bo robili do 99. od 99 roku szły obydwie wersje silnika.


Czyli w 2000 oba modele miały już pompę oleju - jeden dodaną w '99, a drugi od nowości.
Konstrukcyjnie model 1. jest dużo starszy i z drobnymi zmianami (inny zapłon, pompa oleju właśnie) był produkowany do niedawna.

Jest to ciekawe co mówisz - nie wiedziałem tego- ale w związku z Twoją wypowiedzią proszę pokaż mi pompę oleju w moim motocyklu. Bo jeśli ją mam to trochę się ucieszę :)

[url]http://www.husqvarnaracingclub.cz/images/home/ohqv/manualy/2002/Parts%20Catalogs/TE-TC%20570%20-%20SM%20570R.pdf[/url]

Ok panowie mam 570 z 2004 roku ostatni wypust i jest pompa ale filtra nie ma zostalo sitko na poparcie tego podaję manuala
[url=http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=49ef0dcc44f0a19f]http://images39.fotosik.pl/308/49ef0dcc44f0a19fm.jpg[/url]
[url=http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=d2cf1e34d87fe5e9]http://images39.fotosik.pl/308/d2cf1e34d87fe5e9m.jpg[/url]

SM570R była a teraz???

34

Odp: Husqvarna 610 sm roczniki 98 - 2001 każde dane i inne tematy ;)

tegma napisał/a:
jareks napisał/a:

Takich podobieństw jest zresztą w Husqvarnach cała masa. Na upartego mając górę silnika z 4T, i dół z 2T to dałoby się przerobić domowymi środkami całość na 4T.

A da rade odwrotnie ? mając górę 4t i dół od 2t Zrobić huske 570 2t ??  ale to by była rzeź !! :)

No jeśli byś w cylindrze walnął kanały jak w 2T a głowice zaadaptował od 2T lub ewentualnie żeby zawory się nie otwierały. To teoretycznie powinno jeździć.;)

[url=http://www.night-race.pl/index.php?ref=23007][img]http://www.night-race.pl/images/baner.png[/img][/url]

35 Ostatnio edytowany przez jareks (2010-07-07 20:59:18)

Odp: Husqvarna 610 sm roczniki 98 - 2001 każde dane i inne tematy ;)

Ok panowie mam 570 z 2004 roku ostatni wypust i jest pompa ale filtra nie ma zostalo sitko na poparcie tego podaję manuala

I teraz zagadka czy wystarczy zamówić pompę z napędem i wstawić do bezpompowego silnika?
Ciekawe kurcze :P  Druga zagadka-w Twoim silniku 570 z 04` jest pompa oleju, ale też i ten zawór membranowy z silników bez pompy. Czyli jakby maszyna tłoczyła olej na dwa baty? :P
Grzybu-nie to żebym jakieś obiektywne powody miał przeciw KTM, po prostu nie lubię, tak jak nie lubi się bab z wąsami pod nosem, taki mam feeling i nic nie poradzę, mimo że to możliwe że to całkiem fajne babki ;)
XR 650R miałem ale maszyna nie zrobiła mi kosmosu z głowy, jakaś za łagodna w oddawaniu mocy była. LC4 była bardziej narwana (na gaźniku DellOrto).

Husqa SM 450 R 08`, Husqa CR 250 82`,  Beta Zero 125 91`

36 Ostatnio edytowany przez fxrider (2010-07-07 22:05:00)

Odp: Husqvarna 610 sm roczniki 98 - 2001 każde dane i inne tematy ;)

tegma napisał/a:

Jest to ciekawe co mówisz - nie wiedziałem tego- ale w związku z Twoją wypowiedzią proszę pokaż mi pompę oleju w moim motocyklu. Bo jeśli ją mam to trochę się ucieszę :)

[url]http://www.husqvarnaracingclub.cz/images/home/ohqv/manualy/2002/Parts%20Catalogs/TE-TC%20570%20-%20SM%20570R.pdf[/url]

No to mam dobrą wiadomość :)
Element nr. 78 ze strony 33 (nr. kat. 800089829), możesz sobie to porównać z fiszkami do modelu przed 99 (są na necie).

pzdr, Adam

P.S. nie doczytałem tematu do końca, więc update:
pompy nie da się przełożyć, są inne oba kartery, pompa jest pędzona bezpośrednio z wału. Sam wał i korbowód też jest inny (są przystosowane do ciśnieniowego smarowania, kanały). Reszta elementów pozostała bez zmian.
Z zewnątrz łatwo poznać wersję "pompową" po wyjściu przewodu olejowego - wychodzi z takiej zaślepki mocowanej na 2 śrubki. W starszej wersji wychodzi z większej śruby wkręcanej bezpośrednio w karter (tej z sitkiem).
Pompa smaruje sam wał i korbowód (od środka), "plujka" została po staremu.
Link do fiszek 95-98: [url]https://www.halls-cycles.com/Catalog/PDF/Husqvarna%20.PDFs/1995-1998/96_te-tc_610.pdf[/url]

lc4.pl - nowa strona pomarańczy
Najczęstszą przyczyną problemów z LC4 jest właściciel...

37

Odp: Husqvarna 610 sm roczniki 98 - 2001 każde dane i inne tematy ;)

Widziałem otwarty silnik Tegmy i nie było tam pompy.

Husqa SM 450 R 08`, Husqa CR 250 82`,  Beta Zero 125 91`

38

Odp: Husqvarna 610 sm roczniki 98 - 2001 każde dane i inne tematy ;)

jareks napisał/a:

Widziałem otwarty silnik Tegmy i nie było tam pompy.

Powinna być gdzieś pod sprzęgłem. Chyba, że ktoś mieniał silnik na starszy (częsta sprawa) - można to zweryfikować tak jak pisałem wyżej.

lc4.pl - nowa strona pomarańczy
Najczęstszą przyczyną problemów z LC4 jest właściciel...

39 Ostatnio edytowany przez fxrider (2010-07-07 22:54:48)

Odp: Husqvarna 610 sm roczniki 98 - 2001 każde dane i inne tematy ;)

Grzybu napisał/a:

Uch! To się temat rozwinął. Ale dobrze. O to chodziło.

A co dokładnie z koszami sprzęgłowymi się dzieje? Bo tarcze i przekładki to  raczej można kupić...

I konkludując, dać sobie spokój z Huską i iść w stronę KTM,a?

Rozpadają się sprężyny amortyzujące kosza. W moich (starszym typie)  610tkach problemem były mocno powybijane "zęby" na koronie kosza (kosze są różne w tych modelach, starsze nie mają tych sprężyn amortyzujących).
Konkluzja IMO słuszna - sam tak zrobiłem.
Jako ciekawostka historyczno konstrukcyjna - silnik typu "bezpompowego" powstał na początku lat 80 jako 500 chłodzona powietrzem. Potem (końcówka lat 80') dołożono cylinder chłodzony cieczą i pompę na wałku rozrządu (możliwie proste zmiany ;) a jeszcze trochę później ('91) rozwiercono silnik do 570cm^3 (pod nazwą 610). Potem ('99) dołożono wspomnianą pompę. W międzyczasie zmieniały się też gaźniki i zapłon (ze 2-3 razy), ale pozostałe części (głowice, skrzynie, sprzęgła) są zamienne w szerokim zakresie.
Akurat dzięki niekompetencji firmy Zych Offroad (gorąco NIE polecam) miałem okazję zapoznać się z korbowodem od nowszego silnika, mogę podesłać fotki.
System smarowania z zaworem upustowym (reed valve) powstał jako nowatorskie osiągnięcie (po erze smarowania rozbryzgowego), był dużym krokiem naprzód - zapewniał stałe smarowanie wału bez znaczącej komplikacji silnika - brak dodatkowych pomp, itp. dzięki czemu silnik generował większą moc (mniejsze straty).
Ten silnik był projektowany jako wyczynowy (np. w komorze korbowej jest specjalny osadnik na syf, który da się wyczyścić tylko po rozbiórce silnika, dwupierścieniowy tłok) i późniejsze próby zrobienia z niego i użytkowania jako uniwersalnego enduro (TE 610) były skazane na niepowodzenie. Dopiero w 99 firma się opamiętała i dołożyła wspomnianą pompę co i tak nie załatwiło tematu do końca.
Dlatego zbudowano ten drugi silnik 610 (z filtrem, rozrusznikiem). Mimo, że był mocno zmieniony nadal wiele elementów pozostawało kompatybilnych  - n.p. głowica można zamontować do starszych modeli (pomimo kilku zmian, typu dołożone smarowanie ciśnieniowe, lepsze dźwigienki zaworowe) - miałem tak w swoim egz.
Jako ciekawostka - niemal identyczny silnik (jak bezpompowe huski) miały pierwsze husabergi (ponoć zespół konstrukcyjny HQV się rozpadł i założył konkurencyjną firmę), w których pompę oleju dołożono w '96 roku, a obecnie po kolejnych zmianach (filtr, rozrusznik) są nadal produkowane.
Co do smarowania głowicy to jak pisał JarekS - łańcuszkiem rozrządu (nie licząc modelu z rozrusznikiem), w KTM LC4  jest to tak samo rozwiązane i nie sprawia problemu. W huskach przy głowicach problemem jest pompa wody, która potrafi po cichu paść, przez co głowica się przegrzewa i zawór wpada do silnika (urywa się, znam kilka przypadków) - stąd czasem na allegro można znaleźć huski z pękniętymi cylindrami (miałem kiedyś taki silnik, korbowód się gnie i rozsadza cylinder).
Co do samego smarowania wału to wersji "bezpompowej" jest to ciekawie realizowane: komora korbowa jest szczelnym elementem i jest wyposażona we wspomniany zawór - jednokierunkowy. Gdy tłok idzie do dołu tworzące się ciśnienie wraz z nadmiarem oleju jest usuwane z komory przez ten zawór. Gdy tłok rozpoczyna wędrówkę ku górze w komorze tworzy się podciśnienie, które zasysa olej z karteru przez wąż widoczny z prawej strony silnika i przez dyszę "pluje" olejem wprost na stopę korbowodu, kiedy ta mija ową dyszę.
Dlatego po zmianie oleju warto kilka razy kopnąć na sucho, aby odpowietrzyć ten układ.

Podsumowując temat: bałbym się kupić "bezrozrusznikową" 610 w Polsce - wielokrotnie spotkałem się z podejściem typu "naprawić po możliwej taniości i na allegro" - czasem od strony osoby która to planowała (kupowała ode mnie części, pytała jak regenerować korbowód, znam nawet "zawodnika" który go prostował) lub która już się na taką huskę nadziała (j.w.)
Nie wiem czy znacie: właściciel 610 cieszy się dwa razy: przy zakupie i przy sprzedaży - boleśnie prawdziwe.

lc4.pl - nowa strona pomarańczy
Najczęstszą przyczyną problemów z LC4 jest właściciel...

40 Ostatnio edytowany przez jareks (2010-07-07 23:20:18)

Odp: Husqvarna 610 sm roczniki 98 - 2001 każde dane i inne tematy ;)

fxrider napisał/a:

silnik typu "bezpompowego" powstał na początku lat 80 jako 500

Errata, to była rowno połowa lat 80  :P

w KTM LC4  jest to tak samo rozwiązane i nie sprawia problemu

Ej, no coś Ty, przeciez w LC4 idzie ciśnieniowy przewód, olejowy do głowicy.

Z tą wymiennością części jest momentami niesamowita sprawa, szczególnei ze starymi Husqami. Skrzynie biegów i sprzęgła są zamienne mniej więcej od roku 1978 do 2004, są drobne pierdółki róznicowe ale zdecydowana większość części jest do zmiksowania. Nawet niektóre pierdólki są dokładnie takie same w maszynach z lat 80 i aktualnie produkowanych. Tradycja i doświadczenie :)
Aha-z rozwalonym aluminiowym sprzęgłem zrobiłem numer taki że wstawiłem (chyba niezniszczalne :) ) sprzęgło stalowe jakie było produkowane przez kilka lat na przełomie lat 80/90. Jest to monolit razem z kołem zębatym, piekielnie mocna konstrukca. Możliwe że pasowałoby do 570/610.

Husqa SM 450 R 08`, Husqa CR 250 82`,  Beta Zero 125 91`

41 Ostatnio edytowany przez fxrider (2010-07-07 23:22:08)

Odp: Husqvarna 610 sm roczniki 98 - 2001 każde dane i inne tematy ;)

jareks napisał/a:

Ej, no coś Ty, przeciez w LC4 idzie ciśnieniowy przewód, olejowy do głowicy.

Ajć... masz rację, mój błąd.

Co do huski - pierwsza te 510 to połowa '83 roku.


jareks napisał/a:

Tradycja i doświadczenie :)

Tia.... szwedzka myśl techniczna we włoskim wykonaniu (i często jeszcze) po polskim mechaniku  ;)
Ja już podziękuję...

Jakby ktoś chciał się bawić w detektywa:
[url]https://www.halls-cycles.com/Catalog/Halls-Cycles-Husqvarna.aspx[/url]

Co do sprzęgła - trafiłem fajny frezowany kosz akcesoryjny w idealnym stanie, jeszcze go mam jakby ktoś reflektował.

lc4.pl - nowa strona pomarańczy
Najczęstszą przyczyną problemów z LC4 jest właściciel...

42 Ostatnio edytowany przez jareks (2010-07-07 23:28:54)

Odp: Husqvarna 610 sm roczniki 98 - 2001 każde dane i inne tematy ;)

Nie no tu się róznimy, ja mam zdanie że KTM jest gorzej wykonany od Husqi, ale to tylko moje subiektywne zdanie :)
Przy okazji, jak kiedyś byś się natknął na głowicę  czy cylinder chłodzony powietrzem od pierwszych TE 510, to błagam, daj znać  :P
Mam silnik od TE 510 niestety już chłodzony wodą i potrzebuję tylko powietrznego cylindra i głowicy żeby był gotowy, mam do niego podwozie twin shock, chciałbym sobie skompletować kiedyś takiego vintage.

Husqa SM 450 R 08`, Husqa CR 250 82`,  Beta Zero 125 91`

43 Ostatnio edytowany przez fxrider (2010-07-07 23:42:57)

Odp: Husqvarna 610 sm roczniki 98 - 2001 każde dane i inne tematy ;)

jareks napisał/a:

Nie no tu się róznimy, ja mam zdanie że KTM jest gorzej wykonany od Husqi, ale to tylko moje subiektywne zdanie :)

Cóż... ja byłem zażenowany jakością odlewów w husce - n.p. w jednych półkach (pod marzocchi shiver 45 z SM 570) gwinty śrub obejm lag były strasznie krzywo powiercone - każda inaczej, a jedna wręcz pod takim kątem, że praktycznie nie miała nad sobą materiału (tuż pod powierzchnią odlewu).


Co do KTMa to ciężko mi się wypowiadać, bo jeszcze nie musiałem go całego rozbierać (ale już mnie to czeka - uszczelka pod cylindrem), mimo, że pojeździłem nieporównywalnie więcej niż huską ;)
Fakt faktem, że po zimie mocno go zaczęło rude żreć.

jareks napisał/a:

Przy okazji, jak kiedyś byś się natknął na głowicę  czy cylinder chłodzony powietrzem od pierwszych TE 510, to błagam, daj znać  :P
Mam silnik od TE 510 niestety już chłodzony wodą i potrzebuję tylko powietrznego cylindra i głowicy żeby był gotowy, mam do niego podwozie twin shock, chciałbym sobie skompletować kiedyś takiego vintage.

Gdzieś kiedyś na necie natrafiłem na opis dokładnie takiej przeróbki. Z tego co pamiętam gość miał problem bodajże ze skokiem/średnicą tłoka.

Przy okazji kolejna ciekawostka:
[url]http://www.huskyclub.com/84AE500.htm[/url]
Huska 2T 500 z automatyczną skrzynią biegów

lc4.pl - nowa strona pomarańczy
Najczęstszą przyczyną problemów z LC4 jest właściciel...

44 Ostatnio edytowany przez jareks (2010-07-07 23:37:06)

Odp: Husqvarna 610 sm roczniki 98 - 2001 każde dane i inne tematy ;)

Jak będziesz rozbierał LC4 to też znajdziesz takie smaczki, ja wiesz mówię że KTM to motocykl radziecki tyle że wykonany w Austrii :D
Nie chodzi tu o awaryjność, wiesz bardziej o jakieś minimum finezji konstrukcyjnej czy w instalacji elektrycznej na przykład.
LC4 nie psuła mi się, w zasadzie to w ogóle-to fakt, skłamałbym gdybym na nią psioczył.

Husqa SM 450 R 08`, Husqa CR 250 82`,  Beta Zero 125 91`

45

Odp: Husqvarna 610 sm roczniki 98 - 2001 każde dane i inne tematy ;)

Dobra dobra chłopaki- to temat się rozkręcił :) ja mam wersje bez pompy oleju a moto jest z 2003roku :) u mnie przewód olejowy właśnie jest montowany na jedną centralną śrubę. :) Silnik nie był wymieniany bo w brifie są dokładnie jego numery. Ile byś chciał za ten kosz sprzęgłowy ? Z tym zonkami w postaci  husek to jest dokładnie tak jak mówisz!! kupuje ją często jakiś małolat ze wsi ( bez urazy dla ludzi ze wsi :) ) i wymienia olej raz w roku. sitko się zatyka i nie ma smarowania wału. Później naprawia ją domowymi sposobami !! Ja swoją huskę właśnie w takim stanie kupiłem z myślą, że ją wyremontuję :)
Wstawiłem nową korbę, tłok, nowe zawory, moduł zapłonowy, honowanie cylindra , szlifowanie kanałów dolotowych, tarcze sprzęgła karbonowe czy jakieś tam...  i wiele wiele innych... Olej zmieniam co 5h, a może nawet częściej i leję tylko motul 300v 5w40. samo sitko też czyszczę praktycznie po każdych jazdach... 

JAK POWIEDZIAŁ JAREK, TEN MOTO POTRZEBUJE ŚWIADOMEGO UŻYTKOWNIKA!!

"Art. 54. Konstytucji RP:
1.Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji."