1

Temat: Twardy hamulec i klamka

Mam duży problem.
Zaczęło się to tak: pewnego dnia wyszedłem pojeździć moto. I tak sobie jadę jadę i czuję że moto nie przyśpiesza...po czym zaczyna hamować. W tym samym momencie zauważyłem, że klamka hamulca jest twarda jak skała. Nie dało się nic a nic wcisnąć a tłoczki zblokowały mi przednie koło.
Zdążyłem zjechać z ulicy i klamka twarda, zacisk zaciśnięty a tarcza gorąca.
Jak wszystko ostygło dało się w miarę jechać dalej - zacisk puścił, klamka zmiękła.
Więc jadę dalej i po 2km to samo.
Wróciłem więc jakoś do domu ( choć było to nie łatwe) i pierwsze co mi przyszło do głowy to zabrudzone tłoczki (dzień wcześniej śmigałem po błocie i w ogóle)
Zakupiłem nowe tłoczki z uszczelniaczami i je wymieniłem. Przy okazji wymieniłem też przewód na przewód w oplocie i klocki hamulcowe na nowe.
Złożyłem wszystko do kupy odpowietrzyłem i klamka twarda a zacisk zaciśnięty.
Co to może być?
Moto nawet nie wyjechałem z garażu.
Po prostu na stojaka jest twardy hamulec.
Jeżeli wcisnę zacisk palcami czyli wcisnę tłoczki o jakieś 2 milimetry i wcisnę klamkę to jest miękka. dokładnie 3 wciśnięcia i klamka twarda jak skała i zacisk zaciśnięty.
Co to może być drodzy towarzysze?:(

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD

2

Odp: Twardy hamulec i klamka

Może jakiś syf pływa w układzie hamulcowym... ale mówisz, że wymieniłeś przewód, to i płyn musiałes wymienić... Cóż z braku innych kandydatów, obstawiałbym pompę. Załóż na próbę cokolwiek innego (choćby zacisk od crossówki to będziesz miał pewność). Jak się okaże, że to pompa to zdejmij i przemyj jak najdokladniej, przepłucz plynem ham. i zobacz czy pomoże... Nie wiem czy to się naprawia, czy już tylko wymienia. A jak nie pompka, to sam już nie wiem, może masz tarczę hamulcową samoprzylepną :)

Łukasz "Dragilla" Sacha #17

3

Odp: Twardy hamulec i klamka

Są też zestawy naprawcze pompy hamulcowej. Ja obstawiam pompe :) jak to było w kilerze?? ale pompa już poszła?? :P

"Art. 54. Konstytucji RP:
1.Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji."

4

Odp: Twardy hamulec i klamka

No tylko pompa została - cała reszta jest nowa.
A powiedzcie co powoduje że tłoczki się cofają - tłoczek który jest w pompie?
Jak wciskam klamkę to tłoczę płyn hamulcowy, a jak puszczam to zasysam tym tłoczkiem w pompie płyn z układu i tłoczki w zacisku się cofają?
Jak zrozumiem działanie tego ustrojstwa to będzie mi łatwiej:)
A zestawy naprawcze pomp są...ale znalazłem w larssonie tylko zestaw naprawczy na tył;/

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD

5

Odp: Twardy hamulec i klamka

Imho to ruch tarczy rozpycha tloczki. Same się nie rozepchną bo ciecz w układzie je dociska, choćby samą grawitacją. Tyle, że ciśnienie jest mniejsze, bo nie naciskasz klamki więc można je rozszerzyć w miare lekko.

Łukasz "Dragilla" Sacha #17

6

Odp: Twardy hamulec i klamka

A jak jest u was? Jak mocno możecie wcisnąć klamkę i czy bardzo wam się cofają klocki od tarczy - czy jednak oba klocki delikatnie ocierają po niej?
Jeżeli tak weźmiecie moto na stojak i zaciśniecie hampla to jak go pościcie to klocki się odsuwają czy zostają i ocierają o tarczę?
Problem jest taki że boję się testować hamulec na ulicach bo jak nie zadziała albo znów się zablokuje to może być ze mną nieciekawie;/

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD

7

Odp: Twardy hamulec i klamka

miałem identyczne objawy przy lekko krzywej tarczy, po przejażdżce ok 5 km  tarcie tarczy o klocki( mejscowo bo krzywa) rozgrzało płyn i zwiększył on objętość na tyle że nie dało się jechać, co do cofania tłoczków teoria jest taka że uszczelka tłoczka ma przekrój kwadratowy przy hamowaniu robi się lekki  romb który po odpuszczeniu cofa tłoczek wracając do do kwadratu, ale to teoria, klocki suną po tarczy najbliżej jak mogą, jeśli jest ciśnienie z pompy zaczynają hamować, po odpuszczeniu dalej sobie suną po tarczy bez spowalniania pojazdu, masz problem taki że coś ci ociera bo się grzeje, albo zwichrowana tarcza albo korozja wokół uszczelek np, która je zacieśnia  na tłoczkach i te nie mogą się cofnąć jak powinny ( tak miałem w 34 letnim motocyklu )

8

Odp: Twardy hamulec i klamka

Dzisiaj rozebrałem zacisk żeby sprawdzić jeszcze raz tłoczki - chodzą płynnie aczkolwiek jeden troszkę lepiej od drugiego ale nie w tym rzecz. Ogólnie jak wcisnę tłoczki ( przy odkręconym zacisku) to płyn wraca bez problemu do zbiorniczka pompy.
Tak się zastanawiam czy powodem mogą być nowe klocki - które są grube.
Pytam się ponieważ tak myślałem czy powodem może być to, że zacisk jest pływający i sam zacisk dociska cały czas tarczę do klocka od strony tłoczków?
Jeżeli wcisnę klamkę to klocki mocno trzymają tarczę, jeżeli klamkę puszczę to klocki tarczę puszczają ale cały czas się z nią stykają. I jeżeli machnę kołem to zrobi ono pełne 2 obroty - czy tyle wystarczy?

Skok klamki mam chyba jakiś 1 cm. Więc żyleta.

Jutro jak będzie sucho przejadę się nim i sprawdzę czy tarcza będzie się grzała od samej jazdy.

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD

9

Odp: Twardy hamulec i klamka

2 obroty to dobrze zwłaszcza że masz nowe klocki które jeszcze się "ułożą" do tarczy, skoro zacisk pływający to pewnie sprawdziłeś/nasmarowałeś też prowadnice zacisku?

10

Odp: Twardy hamulec i klamka

Cały zacisk jest dokładnie wyczyszczony, prowadnice nasmarowane ATE Bremszylinderpaste, tłoczki tak samo.
Między tłoczki a klocki delikatnie smaru miedzianego i na tych blaszkach od klocków również.
Dzisiaj troszkę przeszlifuję sam klocek bo ciężko się prowadzi po trzpieniu.

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD

11

Odp: Twardy hamulec i klamka

klocek ciężko po trzpieniu - zapewne znalazłeś przyczynę nieszczęścia

12

Odp: Twardy hamulec i klamka

Sprawa zakończyła się w ten sposób, że wstawiłem z powrotem stare klocki i działa jak ta lala.
Niestety nowe klocki były za grube i tłoczki były za mocno schowane - więc po puszczeniu klamki nie mogły się bardziej schować.

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD

13

Odp: Twardy hamulec i klamka

czyli wyrób rzemieślniczy nie podołał surowym tolerancjom, z ciekawości spytam jakie to były klocki te nowe?

14

Odp: Twardy hamulec i klamka

klocki były firmy WRP

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD

15

Odp: Twardy hamulec i klamka

ty to weź do tych nowych klocków płynu upusć troche ze zbiorniczka bo jak ci sie tłoczki na tyle nie cofaja to masz płynu za dużo

suzuki ts50-->yamaha xt125x-->ktm lc4 SM HF-->ktm exc530sm-->ktm 450 smr :D

KTM the best fuck the rest