1

Temat: Enduro -> Superomoto - problem kół

Witam wszystkich!
Dopiero zaczynam przygodę z motocyklami. Wybór padł na enduro (250ccm, 4T) z myślą przerobienia go na SM, w celu przyjemnej jazdy po mieście i poza nim. Nie planuję narazie startować w zawodach, a raczej nauczyć się jeździć i dobrze się przy tym bawić.

Dylemat mój polega na doborze rozmiaru kół.
Czy 17" to obligatoryjny i maksymalny rozmiar kół dla SM?
Nie ukrywam, że koszty nowych felg 17" nie należą do najniższych, więc po głowie chodzi mi zostawienie tylnego koła (pod oponę w rozmiarze np. 130/70/18) i dołożenie tylko drugiego na przód dla opony ok. 110/80/18.
Czy 18-to calowe obręcze z przodu i z tyłu jakoś negatywnie wpłyną na zachowanie motocykla podczas jazdy na wprost / po łukach w porównaniu do 17"?
Czy może lepiej z tyłu zostawić 18, a na przód włożyć 17" :-/ ...?

Druga sprawa jaka mnie nurtuje, to z jakiego motocykla dałoby się zaadoptować 18-tkę lub 17-tkę na przód? Dodam,że dysponuję zapasową piastą, więc pozostaje zakup rawki i 36szt. szprych - przynajmniej tak mi się wydaje. Proszę o sprostowanie, jeśli się mylę.

Liczę na wyrozumiałość dla początkującego.

Pozdrawiam!

2

Odp: Enduro -> Superomoto - problem kół

Witam Wrocławiaka....jakaś iskierka nadzieji na wrocławskiej pustyni supermoto....
A cóż to za motocykl do którego chcesz wstawić te koła - WR-ka?
Krótko odpowiadając na Twe pytania - sęk w tem, iż nie ma sensownych, sportowych opon w rozmiarze 18-scie.....bo zrozumiałym jest że gumki pseudo-enduro nie bardzo nadają się do sympatycznych złożeń i uślizgów :)
Moim zdaniem opcje są tylko dwie - albo suche bułki na śniadanie i kółeczka 17-to calowe zamiast kolacji, albo załóż na oryginalne rafki najbardziej szosowe opony jakie znajdziesz i brykaj ile Matka Natura i Siostra Grawitacja pozwoli.....

450EXC SM '05
530EXC Six Days '09

3

Odp: Enduro -> Superomoto - problem kół

:)

Co do opon, to na tył np. Heidenau oferuje 130/70/18 w sportowo-szosowym bieżniku. Jednak z przodem nie jest juz tak kolorowo, choć widziałem Bridgestone'y Battlax, chyba Metzeller i Dunlop też coś mają, ale rzeczywiście, szału z wyborem nie ma.

Co do motocykla, to za 3 tygodnie nastąpi pierwsze odpalenie pierwszego porządnego Chińczyka w Polsce ;) Upside-down z regulacją z przodu, gazowy teleskop z tyłu (równiez regulowany), aluminiowa rama, silnik 250ccm chłodzony powietrzem i olejem, 4 zawory, 6 biegów, dwuczęściowa kierownica, łańcuch ze złotymi O-ringami, wyczynowe tarcze hamulcowe i, jak sam zauważyłeś wygląd WR250.

To mój pierwszy motocykl, nie licząc skutera, więc myślę, że wystarczy na 2 sezony.

Mam nadzieję, że w ciągu tych 3 tygodni uda mi się skompletować koła, bo bieżnik, jaki przychodzi w standardzie nadaje się do orania poligonu...

Po zdjęciu wnioskuję, że będe miał od kogo nauczyć się stoppie... :)

Pozdrawiam

4

Odp: Enduro -> Superomoto - problem kół

Dwuczęściowa kierownica i łańcuch ze złotymi O-ringami.....Czajna uber Dżapaneze ??
Ot taka mała zgryżliwośc dla poprawy humoru :)
Pojęcia nie mam cóż to jest dwuczęsciowa kierownica w motocyklach enduro - bo przecież to nie są chyba clip-on'sy (pisowania z pamięci) rodem z Triumph'a Cafe Racera.....Chyba że masz na myśli kierownicę o zmiennym przekroju.
A O-ring to gumka. Kółko gumowe w sensie, co uszczelnia. A jak gumka to i czarna z zasady :) Precyzuję temat, by dla laików jasność wiekuista była - złote łańcuchy owszem - ale o barwienie metalu chodzi, niekoniecznie złota domieszkę. I fakt, z zasady te złote są wytrzymalsze - zależność koloru od materiału taka jak przy czarnych obręczach, czyli żadna, takie ot barwienie dla rozpoznania.

A ile ten "ryż" kosztuje? Czy aby wartało na pewno?
I nie chodzi o to że Kwitnące Wiśnie go składały - pół "markowego" motoryzacyjnego świata swoje fabryki tam właśnie lokuje - tyle że standardy jakości są inne....
"Made in China" znajdziesz na najbardziej znamienitych produktach dzisiejszej cywilizacji - ale obok znajdziesz logo, którego właściciele gwarantują zachowanie własnie tych standardów....

450EXC SM '05
530EXC Six Days '09

5

Odp: Enduro -> Superomoto - problem kół

Rafal_P. napisał/a:

...porządnego Chińczyka...


Obawiam sie, ze na dzien dzisiejszy jest to oksymoron

Crazy pozdrawia
#30
http://www.youtube.com/user/supermoto30

6

Odp: Enduro -> Superomoto - problem kół

Jeśli chodzi o dwuczęściową kierownicę - miałem na myśli coś podobnego, co proponuje Renthal do motocykli typu enduro/cross : http://www.mxbike.com/catalog/images/Renthal_Dual_Handle.jpg

Ryż kosztuje na tyle rozsądnie, że po przestudiowaniu oferty motocykli nowych i używanych zdecydowałem się właśnie na niego. Miałem okazję wcześniej przyjrzeć się detalom na targach, a teraz jest już w kontenerze.

Oczywiście z reakcjami podobnymi do szalonego sąsiada spotykam się na co dzień z racji tego, że importuję różne pojazdy i urządzenia z Chin, jednak taka opinia wynika z różnych czynników, lecz głównie z niewiedzy delikwentów (Dla przykładu powiem, że na chińskich głośnikach wygrałem zawody w nagłaśnianiu samochodów we Wrocławiu w 2002 roku - Rookie Cup organizowane przez Pasca, kategoria sound-off. Na dodatek głośniki grają do dziś, codziennie!).
Tak więc na chińskie wyroby nie ma reguły, a czasem nawet nie jest się świadomym, że kupując produkt markowy, kupujemy Chińszczyznę z etykietą szanującej się marki.

Nie widzę sensu, aby polemizować na temat jakości motocykla - wszystko okaże się w praniu, jednak parametry i jakość wykonania oceniam na porządne w stosunku do chińskich motocykli enduro oferowanych przez rodzimych importerów.

Wracając do tematu, ktoś próbował jeździć na 18-kach (ew. na 18-tce z tyłu i 17" z przodu)?

7

Odp: Enduro -> Superomoto - problem kół

Jeśli chodzi o "chińszczyznę" to mam pełną świadomość co i jak - a tym bardziej jeśli chodzi o Car Audio (długi czas zajmowałem się tym tematem pracując właśnie u importerów) - i tak jak pisałem, chińskie nie znaczy złe - tam są w tej chwili technologicznie lepsze fabryki niż w Europie czy w Stanach - tyle że na tą najwyższą jakość produkcji stać tylko duże, markowe firmy... Długo by się rozwodzić a nie miejsce na to.

A w Twoim linku pojawiają się dyfuzory do dwusuwów a nie kierownice....

I dodam jeszcze jedno - wziąłeś pod uwagę dostęp do części zamiennych? Mówią że w Polsce panuje dziwna moda na KTM-a - mało kto docieka skąd się to bierze - z uwielbienia do pomarańczowych rewolucji? Niekoniecznie....Do Austrii jest rzut beretem i każdą jedną część załatwisz w max tydzień. Z Japonią jest już gorzej, tygodnie mogą minąć - a to i tak zasługa sieci dealerów i co za tym idzie dużego obrotu na manelach....A z Chin natomiast wysyłają tylko kontenery....

450EXC SM '05
530EXC Six Days '09

8

Odp: Enduro -> Superomoto - problem kół

Cóż, rzeczywiście z linkiem coś nie tak, w każdym razie chodzi o górną poprzeczkę na kierownicy. Jest dokręcana, a nie przyspawana na stałe. Z tego co wiem, takie rozwiązanie zwiększa sztywność konstrukcji. Mniejsza o to.

O części się nie martwię, bo sam jestem importerem i klientem m.in tej fabryki, która produkuje ten model.
Przy okazji zamówiłem od razu najbardziej newralgiczne części, a gdy będę coś potrzebował, to i w drobnicę wrzucą albo przyjdzie z następnym zamówieniem w kontenerze.
Wiele części można też dopasować od modeli które są na rynku, w końcu wiekszość konstrukcji bazuje na sprawdzoych rozwiązaniach japońskich inzynierów ;).

9

Odp: Enduro -> Superomoto - problem kół

Radosny napisał/a:

Niekoniecznie....Do Austrii jest rzut beretem i każdą jedną część załatwisz w max tydzień. Z Japonią jest już gorzej, tygodnie mogą minąć - a to i tak zasługa sieci dealerów i co za tym idzie dużego obrotu na manelach....


Yamaha wprowadzila 48h oczekiwanie na czesci, ale jak to dziala w praktyce to nie wiem

Crazy pozdrawia
#30
http://www.youtube.com/user/supermoto30

10

Odp: Enduro -> Superomoto - problem kół

Tak jak Radosny napisał nie ma sensownych opon na felgę 18" a dobre gumy to połowa sukcesu.
Możesz kupić felgi od motocykla szosowego.
Część zawodników w ubiegłym sezonie jeżdziła na takich kołach, i się nie rozpadły.
Sam miałem taki pomysł do swojego pierwszego enduraka, nawet kupiłem ale potem zmieniła się koncepcja i został mi komplet kół 17" który chętnie sprzedam za cenę niższą niż jedna obręcz supermoto.
Koła są chyba od GSX 600 F (imbryk) z pierwszych lat produkcji do opon 110 przód i 130-140 tył ale pewności nie mam, jeżeli będziesz chciał to zmierzę.

11

Odp: Enduro -> Superomoto - problem kół

Propozycja ciekawa.
Zastanawia mnie jednak kwestia piast i mocowania tarcz.
Gdyby te koła były szprychowe - nie ma problemu, bo mam drugi komplet piast, jednak z tego co wiem, to w imbryku koła nie są szprychowe :( .

Czy ktoś wie, jak sobie z tym problemem poradziła wspomniana część zawodników?

Wyślij mi proszę mailem zdjęcia kół, które masz do sprzedania.

12

Odp: Enduro -> Superomoto - problem kół

Mi właśnie chodziło o koła nie szprychowe :)
Nie wiem jak sobie radzili ale wydaje mi się że trzeba wyszukać koła w których coś pasuje np. ośka albo szerokość piasty a resztą może się zająć jakiś zdolny ślusarz, mocowanie tarczy też można zrobić.
Zdjęcia wyślę.

13

Odp: Enduro -> Superomoto - problem kół

Cześć i witam.
Nie chcialem robić nowego tematu, myslę że ten będzie odpowiedni. W czym rzecz:
Dziś mimo niskiej temperatury, wilgoci spaliłem  przednie klocki hamulcowe (oryginalna mala tarcza enduro) tzn. zrobiło się szkliwo na klockach. Objaw jest taki że klamka hamulca jest bardzo twarda, hamowanie słabiutkie plus mocne piszczenie. Klocki EBC te z lepszej półki.
Duże tarcze hamulcowe 320 mm do XR 650R mają trzy rożne wykonania:
-lita
-pływająca
-pływająca wave
Różnica w cenie jest spora-do ok. 500 PLN za lita do 800 za pływającą.
Co proponujecie?
Instynkt mechaniczny podpowiada mi że najlepsza będzie pływająca bez falowań wave. Dobrze kombinuję? Pytam bo nie mam kompletnie doświadczeń z tarczami szosowymi, czy SM. A zmienić muszę, bo hamowanie na spalonych klockach to lipa.
Pzdr, i podziękowania za dotychczasową pomoc Crazy`emu i Teddy`emu.

Husqa SM 450 R 08`, Husqa CR 250 82`,  Beta Zero 125 91`

14

Odp: Enduro -> Superomoto - problem kół

jareks napisał/a:

Objaw jest taki że klamka hamulca jest bardzo twarda, hamowanie słabiutkie plus mocne piszczenie. Klocki EBC te z lepszej półki.


Witaj JarkuS, w koncu dotarles "do nas" :)

Co do tarczy to Ci nie pomoge, ale jesli chodzi o klocki to sprawdz jakie masz. Ja mam jakies racingowe Ferrodo i jak mam zimna tarcze to klocki w zasadzie nie hamuja. Dopiero jak nagrzeje klocki i tarcze jest OK.

Crazy pozdrawia
#30
http://www.youtube.com/user/supermoto30

15

Odp: Enduro -> Superomoto - problem kół

Spróbuję tego manewru Crazy, mam nadzieję że do czasu gdy się ociepli inne klocki będą wydolniejsze.
Tarcze będe zmieniał na dużą, bo czuję co sie będzie działo jak sie ociepli i osuszy, pytanie tylko czy na wave, czy standart pływającą.
cyt: "jak mam zimna tarcze to klocki w zasadzie nie hamuja"-to mnie trochę odstrasza, nie ukrywam. W zasadzie to chyba taki klocek na tor, nie na miasto? :) Pzdr.

Husqa SM 450 R 08`, Husqa CR 250 82`,  Beta Zero 125 91`