Temat: Profesjonalne modyfikacje rozrządu i rajdowego silnika
Witam, skoro jest to temat "na każdy temat" to chciałem zadać kilka pytań niezwiązanych stricte z SM,
Buduję rajdowego 126p pojemności 900ccm z już częściowo zmodyfikowanym silnikiem. (patrz zdjęcia i opis)
Jest to zlepek silników z fiata 127 poj. 903ccm i cieniasa 900. (dół od cieniasa, góra 127)
Z modyfikacji które już zrobiłem:
- Posadzona głowica -2mm
- Odchudzony zamach do granic wytrzymałości
- Odchudzony rozrząd
- Ostry wałek rozrządu ze stajni Heinrich o charakterystyce na b. wysokie obroty oraz utwardzane szklanki lasek popychaczy
- Nowe prowadnice zaworów, zawory polerowane na podwójnej sprężynie, gniazda zaworowe prze frezowane i dotarte
- Nowe pierścienie i panewki
Silnik budowałem od podstaw i składałem go od śrubki na stole zeszłej zimy.
Nie szedłem na całość z modyfikacjami, bo nie wiedziałem czy projekt malucha w ogóle wypali, Jak dorwę drugi silnik to chciałbym podłubać przy korbowodach oraz tłokach (odchudzić) Pomyśleć nad wydajniejszym gaźnikiem i jeszcze jakiś modyfikacjach w głowicy w stylu większych zaworów i polerowanych kanałów.
Jako że nie mam dostępu do super mega profesjonalnego sprzętu warsztatowego, silnik celowo został zrobiony na gaźniku i aparacie zapłonowym, bym miał w 100% możliwość samodzielnej regulacji i ingerencji w zapłon i zasilanie silnika. Dodatkowo miały na to wpływ możliwości pozyskania niektórych części, bo cały projekt staram zrobić się jak najmniejszym nakładem pieniędzy.
Pytania:
Na pierwszym zdjęciu, które nie jest mojego autorstwa chciałem pokazać już istniejący pomysł przesunięcia faz rozrządu na dużym kole rozrządu (duże przychodzi na wałek, małe jest zdawcze z wału)
Myślałem o takiej modyfikacji u siebie, jednak nie wiem czy nie spowoduje to kolizji tłoki - zawory.
Wałek dostałem w prezencie od znajomego więc nie znam jego dokładnej specyfikacji i charakterystyki.
Nie wiem, czy taką operacją można jeszcze coś zyskać, czy tylko pogorszyć sytuację,
a może sportowy wałek został odpowiednio zestrojony pod seryjne momenty otwierania zaworów, tak, by praca odbywała się najoptymalniej? Tu proszę doświadczonych graczy o podzielenie się wiedzą, co można tym zyskać, jakie są + i minusy takiego rozwiązania, jak wygląda to dokładnie od strony technicznej.
Dodam, że w tej chwili silnik chodzi bardzo żwawo, dokręca się prawie do 10 tys, nie ma "dziury" przy nagłym dodaniu gazu; z wolnych obrotów momentalnie wkręca się na obroty, bez czkawki czy czegoś takiego. Na dzień dzisiejszy maluch na 2 biegu (skrzynia seria) dokręca się do 90 km/h, na trzecim do 130 (dalej nie miałem możliwości testowania) Generalnie dłubane Audi a3 (170 -180 km) nie ma na starcie szans i do prawie 100 km/h wącha spaliny, Jednak silnik by jechać musi się kręcić (tak ma być)
Wracając.. Nie wiem czy dobrze rozumuję, zrobienie takich fasolek na dużym kole rozrządu powoduje przyspieszenie pracy zaworów w czasie, w stosunku do posuwu tłoka...?
z góry przepraszam za mój nieprofesjonalizm, mam 20 lat, jeśli chodzi o sprawy mechaniczne jestem totalnym samoukiem, nie miałem nigdy nic wspólnego ze szkołą mechaniczną czy czymś takim. Zatem wszystkie rady będą dla mnie bardzo cenne.
Bardzo chętnie dowiem się czegoś więcej o modyfikacjach, które mógłbym jeszcze w tym silniku wykonać - mniej lub bardziej samodzielnie.
Czekam na wasze rady, pomysły, i wiedzę! Pozdrawiam słonecznie! :)
poniżej -MODYFIKOWANY ROZRZĄD - (posiadam tylko zdjęcie, żadnych informacji)
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/444/zdjcie161l.jpg/][/url]
MÓJ ODCHUDZONY ROZRZĄD (poniżej)
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/560/img5802he.jpg/][/url]
Oraz inne fotki z budowy:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/97/04042011278.jpg/][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/441/img5753k.jpg/][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/819/img5707s.jpg/][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/651/img5705t.jpg/][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/441/img5667n.jpg/][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/542/img5452e.jpg/][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/819/22012011112.jpg/][/url]