obejrzeć czy wybieraki nie sa zbytnio wytarte, czy ich pręty nie sa krzywe, czy gniazda w które wchodzą pręty nie sa wyrobione

czy kanały na wałku pamieci nie sa wyrobione, oraz gniazda w karterach w których on się obraca

czy koła zebate ktore są łożyskowane dobrze się obracają, nie maja za duzych luzów (ciezkie do sprawdzenia nie mając punku odniesienia;p ) oraz czy skrzynia jest kompletna, czy sa wszystkie podkładki, o ktorych niektorzy wcześniej mogli zapomniec przy skladaniu.

warto też sprawdzić stan pierscieni zabezpieczających oraz ich podkladek czy nie sa wygiete (u mnie były)

Te i wiele innych czynników moze powodować złą prace skrzyni. Brak powrotu wajchy zmiany biegow na swoje miejsce moze być spowodowane tak trywialna rzeczą jak spręzynka mechanizmu;) Co do łożysk to, jezeli słychac, ze glośno chodza to juz kandyduja do wymiany, polecam wymienic je przy rozpolowieniu silnika, napewno nie zaszkodzi, a samodzielna ich ocena bez doświadczenia nie jest łatwa.
Koła zębate sa na tyle twarde, ze zazwyczaj pękają, zadne wygiecie im raczej nie grozi;p wiec mozna je poogladać pod tym kątem.