1 Ostatnio edytowany przez Macjek (2011-04-03 18:37:51)

Temat: Setup zawieszenia LC4 640 SM

Cześć,

Pomóżcie mi proszę ustawić zawiechę w moim nowym nabytku. Założenie - ma sie ostro i pewnie prowadzić po równym, ale musi być spory zapas na gorsze drogi. Nie skaczę, nie jezdze w terenie, ale lubie poleciec szybciej po lezacym policjancie i nierownym bruku.

Obecnie wszystkie tłumenia mam ustawione na standard +1, tj jeden stopien tlumienia wiecej niz w ustawieniach fabrycznych.

Nie za bardzo ogarniam jak dobrać się do napięcia wstępnego z przodu i z tylu, ale na oko moto siedzi dobrze.

Ważę 100kg

Problem: mam wrażenie, że motocykl jest podsterowny, tj poszerza zakret. Być może SM wymaga innego stylu jazdy niż golas, na ktorym do tej pory jezdzilem, ale spodziewalem sie, ze bede mogl katem rzucac pod dupa, a on jest jakis oporny...

Wszystkie sugestie mile widziane/

Dzięki,
Macjek

LC4SM

2

Odp: Setup zawieszenia LC4 640 SM

kolego może to Ci pomoże, a także poszukaj artów na tym forum

[url]http://www.forum.motox.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=18987&p=142683&hilit=ustawienie+zawieszenia#p142683[/url]

SMR 505

3

Odp: Setup zawieszenia LC4 640 SM

Macjek napisał/a:

Cześć,

Pomóżcie mi proszę ustawić zawiechę w moim nowym nabytku. Założenie - ma sie ostro i pewnie prowadzić po równym, ale musi być spory zapas na gorsze drogi. Nie skaczę, nie jezdze w terenie, ale lubie poleciec szybciej po lezacym policjancie i nierownym bruku.

Obecnie wszystkie tłumenia mam ustawione na standard +1, tj jeden stopien tlumienia wiecej niz w ustawieniach fabrycznych.

Nie za bardzo ogarniam jak dobrać się do napięcia wstępnego z przodu i z tylu, ale na oko moto siedzi dobrze.

Ważę 100kg

Problem: mam wrażenie, że motocykl jest podsterowny, tj poszerza zakret. Być może SM wymaga innego stylu jazdy niż golas, na ktorym do tej pory jezdzilem, ale spodziewalem sie, ze bede mogl katem rzucac pod dupa, a on jest jakis oporny...

Wszystkie sugestie mile widziane/

Dzięki,
Macjek

czesc mam na imie marek i zajmuje sie na co dzień zawieszeniami motorow i z mego doswiadczenia  moge ci powiedziec ze masz po pierwsze za miękkie sprezyny po drugie znajac amortyzatory od podszewki to na dodatek twoj seting pakitu blaszek na ustawiaczu twaroci jak i odbicia jest za slaby abys czul sie przy swoich 100kg  dobrze na motorze . znam ten temat bo ktm-y z reguły maja za miekkie zawieszenia. dodatkowo w niektórych modelach lt producent napina za barzdzo sprezyny przy czym zapomina o ich twardosci. Wydawac moze ci sie dziwne ale tak na prawde jest. proponuje ci ze bys przerobil w jakims dobrym serwisie swoje zawiasy. nie bede polecal siebie bo to nie wypada i po za tym mieszkam  niemczech i jest miedzy nami duza odleglosc ale chetnie moge udzielic ci jakis porad jak bys mial pytania. Dodatkowo dodam ze lanie gestego oleju lub zakladanie twardszych  sprezyn tylko nie wystarczy ci choc wielu by tak zrobilo.  na koniec dodam ze robie zawieszenia dla czolowych zawodnikow supermoto w niemczech klasy s1i s2

http://www.power4.pl/

power4susp@gmail.com

4

Odp: Setup zawieszenia LC4 640 SM

A jak ze skracaniem skoku zawieszeń do SM?
Czy mógł byś po krótce opisać jak to się robi dla przedniego  i tylnego zawieszenia?

Co do samego tłumienia to pewnie wymienia się tłumiki lub dysze w nich, bo z gęstszym olejem to niestety z włąsnego doświadczenia wiem że jest jakaś lipa.Teraz mam wlany 20W i przy szybkich i dużych nierównościach kierę z rąk wyrywa.Musze wrócić do 10W (nie mam regulowanego dobicia).

Może jeśli miał byś czas i ochotę, opisał byś trochę co i jak z zawiasami do SM, jak ustawiać, jak dobierać twardości sprężyn i czy ma to w ogóle sens itd.


joł

5

Odp: Setup zawieszenia LC4 640 SM

na wstepie male wyjasnienie , pisalem dos dluga odpowiedz na twoje patanie i nie zauwarzylem ze system wylogowal mnie i chcac wyslac moje spostrzezenia otrzymalem krotka wiadomosc iz nie jestem zalogowanyi calosc poszla w powietrze. wiec teraz krotko aby nie powtorzyc bledu z przed chwili. napisze krotko, i przechodze do natepnej wiedomosci

http://www.power4.pl/

power4susp@gmail.com

6

Odp: Setup zawieszenia LC4 640 SM

teraz krotko. Zawieszenia skraca sie aby poprawic charakterrystykoe moto przynpokonywaniu zakretow oraz aby ustawic moto jak ja to nazywam,  troche agresywnie o drogi ,nastepnie tuningowanie zawieszenia ma za zadanie dostosowanie zawiasow do indywidualnych potrzeb karzdego rajdera oraz do jego umiejetnoscci oraz rodzaju wykonywanego sportu, np orginalne zawiasy crosa i nie zdadza egzaminu w sm i odwrotnie. Dlatego wykonuje sie tuningi zawieszen aby uzyskac kompromis miedzy jazda po asfalcia a skokami czy jazda po muldach czy nierownosciach toru. Skupie sie tu na sm, wiec problem lezy na doboze sprezyn do wagi rajdera oraz na optymalizowaniu setupu ustawisczy powrotu i dobiacia. Orginalne ustawienie nie pozwala na dokonywanie duzych skokow w w dwoch obszarach jazda i skakanie . zawieszenie wymaga doboru sprezyny odpowiedniego oleju oraz ilosci jego w gablach . tak wiec porzebna jest optymalizacja ale to temat zlozony oraz indywidualny do kazdego motoru . Z zalozenia wyglada to tak ze skraca sie zawiasy pewnych modeli , dodatkowo zmienia sie uklad blaszek na ustawiaczach oraz dobiera sie odpowiedni olej i sprzezyny i to jest scisle powiazane z rodzajem motoru itd . tak wiec zapraszam do dalszej dyskusji oraz dodaje ze na lisci moich klientow mam czolowych zawodnikow sm w niemczech oraz europy . dzeki za uwage i do poklikana

http://www.power4.pl/

power4susp@gmail.com

7

Odp: Setup zawieszenia LC4 640 SM

SFMario napisał/a:

A jak ze skracaniem skoku zawieszeń do SM?
Czy mógł byś po krótce opisać jak to się robi dla przedniego  i tylnego zawieszenia?

Co do samego tłumienia to pewnie wymienia się tłumiki lub dysze w nich, bo z gęstszym olejem to niestety z włąsnego doświadczenia wiem że jest jakaś lipa.Teraz mam wlany 20W i przy szybkich i dużych nierównościach kierę z rąk wyrywa.Musze wrócić do 10W (nie mam regulowanego dobicia).

Może jeśli miał byś czas i ochotę, opisał byś trochę co i jak z zawiasami do SM, jak ustawiać, jak dobierać twardości sprężyn i czy ma to w ogóle sens itd.


joł

nawiazujac do kolegi mario w skrocie wydlada to zak ze zawiasy skraca sie za pomoca tulejek dystansowych krore slracaja sztucznie długość zawieszenia ale jet to zwiazane z wymiana sprezyn na odpowiednio krotsze oraz pozostaje tzw optymalizacja ktora ma na celu zmiane twardosci oraz powrotu czy odbicia. Czynnosci sa ze soba powiazane aby poprawic zachowanie moto oraz aby uzyskac odpowiednie efekty porzadane przez kierowce oraz rodzaj sportu itp .

http://www.power4.pl/

power4susp@gmail.com

8

Odp: Setup zawieszenia LC4 640 SM

Znasz może przybliżone wartości skoku zawieszenia do supermoto?

A co do sztucznego skracania skoku to czy mógł byś rozwinąć temat?
Wydawało mi się, być może błędnie, że przednie zawieszenie skraca się podkładając tulejki ale nie pod czy na sprężyny, ale po cześć spajającą dolną i górną część zawieszenia i pełniącą jednocześnie rolę tłumika (odbicia lub dobicia).

A co do tyłu to widziałem kiedyś śmieszny pierścień dystansujący włożony pomiędzy sprężynę (pewnie krótszą, jak piszesz) a nakrętki na klucz pazurkowy. Nie potrafię sobie wyobrazić jak to skraca wysokość motocykla, bo skok na pewno. Bardziej odpowiednim wydawało by się wymienienie elemetu tylnego zawieszenia, tzw "łącznika" kiwaczki z ramą, na dłuższy. Nie wiem na ile zmieni się skok, ale na pewno motocykl przysiądzie trochę.

Nasuwa się pytanie czy skracanie skoku zawieszeń zawsze wiąże się ze zmianą wysokości (prześwitu) motocykla. Logiczne wydaje się obniżenie motocykla a co za tym idzie środka ciężkości, do jazdy po asfalcie z krótką sekcją terenową.

Obecnie mam 280mm z przodu i 295mm z tyłu (honda xr600r) i motocykl ma wyraźnie większy prześwit niż  Huska SM610 kumpla, która zdecydowanie lepiej chodzi po zakrętach.

joł

9

Odp: Setup zawieszenia LC4 640 SM

Zawiasy można skrócić tylko w jeden sposób i na pewno nie jest to żadne podkładanie tulejek pod lub na sprezyne :lol:  taki zabieg napina tylko sprezyne ale nie powoduje zwiększenia jej twardości. Napisze na przykładzie zawieszenia jakie znajuje sie np w ktm  z konwencjonalnym systemem czyli jedno komorowym, otóż wewnątrz znajduje się coś co tez nazywa sie kadridzem ale otwartym i z niej wychodzi sztanga tloczka odbicia i ten element trzeba wymontować a następnie rozebrać i na sztange zaklada sie tulejki dystansowe o odpowiedniej dlogosci i srednicy (wazne) naste pnie składa sie te elementy . Pozostaje broblem ze sprezyna bo po takiej operacji jest za długa np jesli skracasz kadridz o 2-3cm to sprezyna o te sama wartosc jest za dluga i potrzebna jest odpowiedna sprezyna dotyczy to tez tylu ale nie w kazdym przypadku bo mozna zwolnic nakretke napinajaca .Do odpowiedniego skracania trzeba zalozyc twardsze sprezyny bo skraca sie długość zawieszenia no pozostaje ta optymalizacja tloczkow itp. W poszczególnych przypadkach mozna skracac tylko przednie zawieszenie ale to jest indywidualne do wymagan rajdera no i marki. jak juz wczesnie pisalem ni zawsze jest to proste i nie zawsze kazdy ma dostep do tokarki aby dotoczyc np tulejki a i material z jakiego sa robione ma tez znaczenie.

http://www.power4.pl/

power4susp@gmail.com

10

Odp: Setup zawieszenia LC4 640 SM

Dzięki wszystkim za odpowiedzi. Na razie zaprzestałem eksperymentów z zawieszeniem i popracowałem nad techniką jazdy. Chciałem zakrety brac jak na sporcie i gówno z tego wychodziło. Teraz rzucam moto pod dupa i jest kozak, nigdy tak dobrze sie nie bawilem :)

LC4SM

11

Odp: Setup zawieszenia LC4 640 SM

marek72 mam do Ciebie takie pytanie czy możesz mi powiedzieć co ten koleś robi na tym filmiku?
[url]http://www.youtube.com/watch?v=eTAGju5mqSk&feature=autoplay&list=ULTM985_p5hTg&index=2&playnext=7[/url]
Jak się domyślam napełnia go olejem? Ale czy oprócz tego robi się coś jeszcze? Np. próżnie czy coś?
Czy tylny amortyzator napełnia się olejem właśnie w tym miejscu co na filmiku?
Planuje wymienić olej w moim tylnym zawieszeniu i zastanawiam się którędy to się robi?
I drugie pytanie czy ten zbiorniczek (tłumienia jak sądzę) mogę napełnić azotem technicznym? Czy musi to być argon lub jeszcze inny gaz techniczny?

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD