1 Ostatnio edytowany przez karol128 (2020-03-07 22:51:58)

Temat: Sprzegło STM- dziwna sprawa

Pacjent kawa kxf, sprzęgło antyhop STM

Rozebrałem dziś sprzęgło do wymiany przekładek ( nie rozłączało do końca). W zestawie proxa jest 7 przekładek. Po rozebraniu okazało się, że było założone 8 a ostatnia z takimi wykrzywionymi zębami. Nigdy nie widziałem czegoś takiego, ktoś wie co to za patent i po co ktoś wrzucił taką dodatkową dziwną przekładkę?

Druga sprawa to ma ktoś patent jak dokręcić tą główną nakrętkę sprzęgła dynamometrem bez specjalnego klucza? Pneumatem? bo w tym stm nie ma za bardzo chyba innej opcji.

[url]https://photos.app.goo.gl/G6Q4TEFpHCGUE3Mu8[/url]


[url]https://photos.app.goo.gl/T89XGpiF5827dNYD9[/url]

2 Ostatnio edytowany przez levis (2020-03-08 17:38:21)

Odp: Sprzegło STM- dziwna sprawa

Wg mnie to jest zle zlozone te sprzeglo.
Powinna byc nieparzysta ilosc tarcz i parzysta stalowek.
Ostatnia tarcza powinna byc obrocona o kawalek, tak zeby jej zeby wchodzily na kosz w drugie sloty.

Najwazniejsza jest grubosc pakietu przekladek z tarczami.
Po skreceniu, wajcha od sprzegla na dole silnika, musi byc pod idealnym katem 90stopni. Jak wychylona jest na zewnatrz, to pakiet jest za waski a jak do srodka to za gruby. Grubosc pakietu reguluje sie przekladkami metalowymi.
U mnie np mam 4x2mm i 2x1.5mm
Po zastosowaniu tarcz z crf musialem dac 3 takie i 3 takie.

MOTOFREAK - BARTOSZ KOWALEWSKI - Serwis motocyklowy inny niż wszystkie
myjka ultradźwiękowa
https://motofreak.waw.pl/
Aprilia SXV 450

3

Odp: Sprzegło STM- dziwna sprawa

Żeby dokręcić sprzęgło musisz coś włożyć między tryby na przeniesieniu napędu, albo dorobić sobie jakiś przyrząd.


Jak są te śruby imbusowe to dorobiłem okrąg z otworami i z rączką. Coś ala blokada sprzęgła ale przykręcana w gniazda tych śrub.

[url]https://www.bikepics.com/pics/2015/06/24/bikepics-2747315-984.jpg[/url]

4

Odp: Sprzegło STM- dziwna sprawa

Pneumatem też jest ok. Dokręcałem kilka razy  bez żadnego umiaru - jeden strzał dokręcający z luzu. Potem dwa krótkie od pełnego naładowania. Oczywiście nie mówię tutaj o kluczu do śrub od TIRów, tylko takim normalnym amatorskim typu YATO czy coś :)

MOTOFREAK - BARTOSZ KOWALEWSKI - Serwis motocyklowy inny niż wszystkie
myjka ultradźwiękowa
https://motofreak.waw.pl/
Aprilia SXV 450

5

Odp: Sprzegło STM- dziwna sprawa

Sprzęgło jak w Simsonie.
Ta dodatkowa przekładka zamontowana nieprawidłowo i ona robiła tutaj problem, bo uginając się pod siłą docisku oddawała ugięcie w skoku klamki. Raz się spotkałem z odwrotnie skompletowanym pakietem sprzęgła, tzn. jako pierwsza poszła tarcza metalowa zamiast tarczy ciernej, od zabieraka do tarcz była szczelina jakieś 1 mm. Wcześniej sprzęgło działało dobrze, przez złe zmontowanie nic się nie uszkodziło, po prawidłowym złożeniu także działało dobrze choć jak dla mnie dość miękko..
Zwróć uwagę na to, czy sprężyna talerzowa nie jest pogięta (przy wyciskaniu sprzęgła docisk musi rozchodzić się jednakowo). Ponieważ tamta tarcza źle założona uległa przegrzaniu, sprawdź czy nie przegrzały się pozostałe tarcze metalowe, a przede wszystkim sprawdź czy tarcze metalowe (i tarcze cierne) nie uległy pogięciu w wyniku nieprawidłowego złożenia. Przyłóż do płaskiej powierzchni, szczelina nie może być większa niż 0.10 mm.
Tak przy okazji może ktoś podesłać materiały edukacyjne? Jaki tam jest mechanizm unoszący docisk przy hamowaniu silnikiem?
A co do dokręcania nakrętki sprzęgła - blokada (tutaj wystarczy zablokowanie wału korbowego) + moment zgodny z serwisówką. Bo jako przykład podam, że aluminiowy zabierak w Cagiva-Husqvarna 125 dokręca się momentem zaledwie 20 Nm (jak pamiętam), a miałem przypadek że jacyś miłośnicy wiejskiego sprzętu kaskaderskiego dokręcili tak, że nakrętka straciła gwint. Całe szczęście że udało się dorobić nakrętkę z łba śruby sześciokątnej M14 (te same wymiary), najdziwniejsze to że dostępność śrub M14 porównywalna do dostępności oryginalnej nakrętki sprzęgła w moto-szrotach.