1

Temat: Odpalanie z kickstartera - pomoc w zrozumieniu teorii

Cześć, mam problem ze zrozumieniem co się dzieje w silniku podczas kopania z dekompresatorem ;p Znalazłem te dwa filmiki:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=25Duswwrv2U[/url]
[url]https://www.youtube.com/watch?v=sQKVO75mVJ4[/url]
W obydwu znalazłem informacje, które zniszczyły mój światopogląd apropos odpalania z kopa ;p Otóż jest tam powiedziane, że moment, w którym czujemy opór na kopce odpowiada GMP tłoka, a mi sie wydawało, że jest to początek suwu sprężania, gdzie opór na kopce jest od powietrza, które próbujemy sprężyć w komorze spalania, czyli chwile za DMP a tłok idzie w góre. Ogólnie moje pojmowanie odpalania z kopki bylo takie: przesuwamy kickstarter do momentu kiedy czujemy opór, opór jest od sprężonego powietrza lekko za DMP, początek sprężania, naciskam dekompresator i upuszczam to cisnienie, dzięki czemu moge przesunąć tłok w górę ale nie ide do GMP tylko zostawiam troche przed, kopka do góry i kopie mocno, sprężam wtedy do końca to co pozostalo w cylindrze i następuje praca. Sam juz dostrzegam błędy mojego rozumowania, gdyż taka niepełna objętość mieszanki podczas sprężania i następnie spalania (oczywiscie dzięki temu również slabszego) nie byłaby pewnie w stanie dokonac sprężania podczas nastepnego cyklu, no ale z drugiej strony moze wtedy jeszcze zadziała autodeko? ;) W obydwu filmikach jest powiedziane, że jeżeli zaczynamy czuc opór na kopce to mamy GMP, naciskamy deko, opuszczamy tłok kawałek w dół (rozumiem, że to początek suwu pracy), kopka do góry i z impetem w dół, wtedy tłok wykonuje suw pracy(podczas którego nic sie nie stanie), wydech, ssanie, sprężanie i dopiero wtedy nastąpi zapłon. I chodzi mi teraz o to: jeżeli opór pojawia sie na kopce dopiero wtedy kiedy tłok jest w GMP to gdzie podział sie cały opór jaki powinien pojawic się podczas sprężania mieszanki w cylindrze? jeżeli opór pojawia sie na kopce po GMP to oznacza to, że opór ten jest wywołany powstającym podcisnieniem w cylindrze przy próbie przesuwania go w dół (początek suwu pracy, zawory zamknięte)? W takim razie dekompresator służy do wpuszczania powietrza do cylindra aby mógł on łatwiej przesunąć się w dół? bo myslałem, że wypuszczamy mieszanke podczas sprężania.... Naprostujcie mnie, proszę ;p

Rower -> KTM LC4 640 SM BLUE '05

2

Odp: Odpalanie z kickstartera - pomoc w zrozumieniu teorii

Deko jest głównie po to abyś mógł przełamać GMP.
Działa on tak, że się uchyla zawór wydechowy i ciśnienie uchodzi w wydech.

Opór na kopce masz w GMP i to właśnie te ostatnie mm ruchu tłoka ciężko jest przekopać. Zwłaszcza sam GMP kiedy korbowód "ma przejść na drugą stronę".

Techniki odpalanie są dwie.
Jedni ustawiają w GMP i wtedy kopią.
Inni ustawiają ząbek za GMP i wtedy kopią.

Specem w tym nie jestem ale to może zależeć od tego jakie przełożenie ma kopka. Czy jest to 2T czy 4T. Innymi słowy od danego silnika.

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD

3

Odp: Odpalanie z kickstartera - pomoc w zrozumieniu teorii

Ja swoje moto kopałem w taki sposób
kopke ustawiałem do oporu (czyli momentu w którym nie szła dalej)
Wtedy wciskałem deko i "przekopywałem" przez ten punkt
Wtedy cofnięcie kopki i kopanie z całej siły
Czyli tak jak hacker napisał  "Inni ustawiają ząbek za GMP i wtedy kopią. "

Ale zmartwię Cie że każde moto z kopką które miałem ja i moi znajomi odpalało inaczej , po prostu musisz to wyczuć i specjalnie sie nad teoriami nie zastanawiać

KTM 690 SM Prestige

4

Odp: Odpalanie z kickstartera - pomoc w zrozumieniu teorii

Ogólnie ja kopałem tak: przekopywałem do momentu kiedy poczułem opór, wtedy dekompresator i opuszczałem kopke z wcisniętym  dekompresatorem aż mi kopka, nie wiem, przeskoczyła? po prostu nawet z deko jakiś tam lekki opór był ale gdzies moze 30 stopni obrotu kopki i wskakiwał w taki obszar bez oporu. Rozumiałem to tak, że przekopałem właśnie przez sprężanie i osiągnąłem GMP, wtedy kopka do góry i z kopa z całej siły, zanim mi sie spieprzył rozrusznik to tak kopałem i było ok, jak mi padł rozrusznik to jak tak kopałem to prawie zawsze mi odbijał w nogę, musiałem na prawde mocno kopnąć, teraz jak mam juz ogarnięty rozrusznik to odpalam z rozrusznika ale jak próbowałem kopać to mi nie odbił ale słyszałem, że cos tam sie przez chwile kręciło, moze odbił i rozrusznik się rozkręcił od cofającego się tłoka? tak to brzmiało, ale nic nie dostałem po nodze. Ale w pierwszym filmiku, który podlinkowałem, jest powiedziane, że jak sie kopnie do końca to w końcowym położeniu kopki nie ma mozliwości, żeby odbiło bo wtedy sie juz kopka rozsprzęga, a ja zawsze jak kopne to od razu noge podnosze, a tam gośc mówi, żeby chwile przytrzymać na dole zeby w razie czego nie dostać, no nie wiem... Ogólnie moja cała rozkmina na ten temat rozbija sie o to, że po prostu chce sobie kopać moto bez wysiłku i skutecznie, jak LC4 ludzie nawet ręką odpalają... a zrozumienie co się dzieje w silniku by mi pomogło na pewno ;) Myślałem, że wiem ale zobaczylem dwa niezależne filmiki i dwi informacje, które mi zniszczyły rozumowanie ;p

Rower -> KTM LC4 640 SM BLUE '05

5

Odp: Odpalanie z kickstartera - pomoc w zrozumieniu teorii

Kopanie zależy też od tego ile masz pary w nodze.
Jak miałem 380 to ja jako słabeusz musiałem tłok ustawić bo inaczej ani rusz.
Jeden kumpel miał więcej pary w nodze ale też musiał tłok ustawić.
Drugi kumpel podchodził i nic nie ustawiał tylko brał i kopał i zawsze odpalała. Gdzie ja się jebałem a pierwszy kumpel troszkę pocił:)

Tak, jak kopiesz pewnie i do końca to kopka nie powinna odbić. Częściej odbija kiedy robimy to nie pewnie i gdzieś w połowie się zatrzymamy.

U siebie sprawdź automatyczny dekompresator bo tam chyba leży problem. Kopka Ci nie odbija tylko trafia na opór bo nie działa autodeko. Rozrusznik też mógł przez to paść i padnie zaraz znowu.

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD

6 Ostatnio edytowany przez Kamiroz (2018-04-11 12:59:55)

Odp: Odpalanie z kickstartera - pomoc w zrozumieniu teorii

Właśnie tez nie wiem jak z tym autodeko u mnie.... ogólnie gdy mialem naprawiany rozrusznik to musialem wymienić WSZYSTKIE elementy, wszystkie koła posrednie i sam rozrusznik bo powylamywało mi zęby, cześci powpadały miedzy stator a magneto i jeszcze przetarlo mi magneto az do magnesów i zachararatało cewki, ale to inna historia, bo z historii napraw mojego ktma mogłbym napisac książkę ;p ogólnie rozrusznik mam całkowicie nowy, tylko silniczek rozrusznika uzywany w dobrym stanie. Gdy mechanik mi to złożył to okazało sie, że nie chce pzełamać kompresji, okazalo się, że krzywka autodeko pękła, moze to wlasnie ona zapoczatkowała ciąg nieszczęśliwych zdarzeń, mam teraz krzywke z wałkiem nową-używaną w dobrym stanie, trzpień na wałku jak i krzywka jest ok wiec autodeko powinno działać, niemniej jednak gdy chce odpalić silnik z rozrusznika to nie zawsze mi chce przełamac kompresje, dopiero jak ustawie sobie nogą tłok odpowiednio to juz zakręci. Moj mechanik mowi, że to kwestia akumulatora, który powoli nadaje sie juz do wymiany. Gdy przytrzymam chwile rozrusznik zablokowany na sprężaniu to rzeczywiście napięcie spada do 4V ale nie wiem czy nowy aku coś zmieni, może jakiś wyższy prąd rozruchowy? Ale chciałbym właśnie sprawdzić czy autodeko mi działa, jaki jest najprostszy sposób aby to stwierdzić? Myślałem, żeby zrzucić sobie bak, otworzyc klapke diagnostyczną w głowicy nad dźwigienką wydechową i sprawdzić, podczas kopania czy rozrusznikiem, czy oprócz głównego wzniosu podczas wydechu dźwigienka podnosi je jeszcze raz (albo dwa razy sądząc po budowie krzywki autodeko dla 640 LC4). Oczywiście ten wzniosy wykonane przez autodeko będą niewielkie ale kwestia czy w ogóle są, podejdzie ten sposób?
[url]https://www.youtube.com/watch?v=qJBJe9arr8Q[/url]
Tak jak na tym filmiku ;)

Rower -> KTM LC4 640 SM BLUE '05

7

Odp: Odpalanie z kickstartera - pomoc w zrozumieniu teorii

Może być sprężynka już zwichrowana. Nie wiem jak to wygląda w KTM czy takie coś się zdarza?
W Husabergu to normalne, że trzeba sprężynkę wymienić:)

Albo trzeba zawory wyregulować.

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD

8 Ostatnio edytowany przez Kamiroz (2018-04-11 14:55:45)

Odp: Odpalanie z kickstartera - pomoc w zrozumieniu teorii

no może i sprężynka, nie wiem czy została u mnie sprawdzona przed zalożeniem, wiem, że się ją mierzy i jak ma chyba poniżej 7mm to do wymiany ;) Na weekend sprawdzę wszystko samemu i będę wiedział na czym stoje. Ogólnie jakos 100 km temu miałem sytuacje, że odpaliłem ciepły silnik i przejechałem ok 5 km do domu to czułem, że ma moze z 80% mocy i jak odpuszczałem gaz to bardzo mocno strzelał z wydechu, wydaje mi się, że sie mogło autodeko przyciąć, później juz tego nie miałem... ale póki nie będę pewien autodekompresatora to chyba wstrzynuje się od używania rozrusznika, 1500 zeta w niego wsadziłem ;p
Zawory mam świeżo po regulacji więc tutaj nie powinno byc problemu ;)

Rower -> KTM LC4 640 SM BLUE '05

9 Ostatnio edytowany przez Dzinkss (2018-04-11 20:56:31)

Odp: Odpalanie z kickstartera - pomoc w zrozumieniu teorii

Tez przekopuję do oporu, wciskam deko żeby przełamać kompresje, do góry i jeb musi palić. A te odbijanie to chyba tak jak hacker piszesz, ze jednak wynika ze strachu, a wzrost tez jest nie bez znaczenia szczególnie jak kopka z lewej a człek prawonozny czyli np. ja i nie mam jakoś sumienia stanąć na kopkę i jeb.nac (bez podparcia)w adidaskach z pełnej pary tymbardziej jak kopka nie jest wygięta jak w ktm-ach tylko wchodzi pod podnózek, a czasami potrafi się noga zesliznac a tam ostre zęby już się cieszą, to ten strach właśnie. Kiedyś nawet kłóciłem się tu z Maćko o te sprawy ale chyba skur... kowaniec miał racje:))

LT-Z 400 --->DR-Z 400 SM+Yoshi RS2--->KTM 525 EXC SM --->MT-09--->Husaberg FS 650

10

Odp: Odpalanie z kickstartera - pomoc w zrozumieniu teorii

racja, musze zacząć kopać bardziej stanowczo, jak przeanalizuje sposób w jaki kopałem to moze to byc problem ;) na weekend zjeżdżam do domu to będę testował ;p

Rower -> KTM LC4 640 SM BLUE '05