1

Temat: Husaberg kompana - FS550 2007

Chciałbym zostawić na forum ślad po poważniejszych czynnościach serwisowych, które poczyniłem przy moim Husabergu.
Tak wogóle co to za marka?! O ile z ktm-em było trochę łatwiej, bo wielu ludziom obiłą się o uszy ta nazwa tak z Husabergiem już nie jest tak łatwo:)

Motocykl kupiony od delty z nalotem ok 121mth (i co najmniej dwóch remontach). Olej zmieniam co 10mth - jazda po ulicy, 5 mth - jazda po torze, zawory co 10~15 godzin.

https://www.bikepics.com/pics/2015%5C06%5C24%5Cbikepics-2747322-full.jpg
https://www.bikepics.com/pics/2015%5C06%5C24%5Cbikepics-2747320-full.jpg
(zdjęcia FotoSupermoto)

Tak jak już wcześniej na forum wspominałem żywot łańcucha rozrządu dobiegał do końca. Zamówiłem łańcuch Iwis. W korespondencji z Aunerem, w każdym mailu wspominałem, że chcę zapinkę - dostałem ogniwo do zakucia. O tyle niewygodne było to dla mnie, że nigdy wcześniej nie zakuwałem rozrządu. Wolałbym uczyć się na motocyklu sąsiada albo szwagra niż na swoim. Z drugiej strony kto nie ryzykuje ten we Wronkach nie siedzi.
Zamówiłem również nowy ślizg napinacza. Stary ślizg na oko nie różnił się od nowego - trafi na mój stan magazynowy.

https://www.bikepics.com/pics/2015%5C06%5C24%5Cbikepics-2747318-full.jpg

Wymieniłem również łożyska wałka rozrządu, stare miały według mnie już za duże luzy - 6201-2RS 2szt. Zawsze się zastanawiałem po co kryte łożyska w tym miejscu?

https://www.bikepics.com/pics/2015%5C06%5C24%5Cbikepics-2747301-full.jpg
https://www.bikepics.com/pics/2015%5C06%5C24%5Cbikepics-2747304-full.jpg
https://www.bikepics.com/pics/2015%5C06%5C24%5Cbikepics-2747306-full.jpg

Musiałem także coś zrobić ze "specjalnym" łożyskiem pompy wody. Użyłem łożyska 6201 obustronnie krytego z uszczelnieniami stykowymi. W SKF będzie to 6201-2RSH. Jako dystans użyłem uszczelniacz z oemowego łożyska(obciąłem tylko wargi uszczelniające). Łożysko obustronnie kryte na pewno ma mniejszą żywotność niż np. jednostronnie kryte, ale stwierdziłem, że łożysko i tak będzie co jakiś czas wymieniane i na pewno jakieś małe ilości oleju dostaną się do wewnątrz.
Po paru godzinach jazdy okazało się, że olej nie leci, a przy późniejszej inspekcji łożysko ładnie się kręci.

Do kontroli poszło również sprzęgło - antyhopping marki STM. Podczas ostatniej inspekcji zauważyłem, że podkładka pomiędzy koszami "półksiężyce" ma wybite ślady od wałka. Powód? Użytkownik :) Pierwszy raz gdy składałem sprzęgło nieumiejętnie to zrobiłem. Podkładki zostały wymienione.

Jeśli kogoś to interesuje, porobiłem pare zdjęć, żeby pokazać jak składać to sprzęgło.
Kosz zewnętrzny pozostaje OEM, również tarczki sprzęgłowe są OEM.


Kosz wewnętrzny składa się z dwóch części, pomiędzy nimi znajdziemy sześć kulek. Na zdjęciu kosz jest już zmontowany i złapany śrubą m6, żeby nie rozleciał się podczas montażu. Również osadzona jest pierwsza przekładka oraz 12 tulejek.

https://www.bikepics.com/pics/2015%5C06%5C24%5Cbikepics-2747308-full.jpg

Osadzamy kosz na wałku, oczywiście wcześniej zakładamy wspomnianie półksiężyce.

https://www.bikepics.com/pics/2015%5C06%5C24%5Cbikepics-2747303-full.jpg

Zakładamy resztę tarczek i przekładek. Wykręcamy śrubę m6.

https://www.bikepics.com/pics/2015%5C06%5C24%5Cbikepics-2747309-full.jpg

Zakładamy kolejne części, m.in. pierwszą sprężynę.
https://www.bikepics.com/pics/2015%5C06%5C24%5Cbikepics-2747310-full.jpg

Trzy śruby ampulowe w tulejkach były zamontowane wcześniej, nie trzeba ich wykręcać.

https://www.bikepics.com/pics/2015%5C06%5C24%5Cbikepics-2747311-full.jpg


Zakładamy drugą sprężynę.

https://www.bikepics.com/pics/2015%5C06%5C24%5Cbikepics-2747312-full.jpg
https://www.bikepics.com/pics/2015%5C06%5C24%5Cbikepics-2747313-full.jpg
https://www.bikepics.com/pics/2015%5C06%5C24%5Cbikepics-2747314-full.jpg

Dokręcamy kosz odpowiednim momentem.

https://www.bikepics.com/pics/2015%5C06%5C24%5Cbikepics-2747315-full.jpg

Wkładamy popychacz docisku "push rod" i "pressure piece" - części oem.

https://www.bikepics.com/pics/2015%5C06%5C24%5Cbikepics-2747316-full.jpg

Składamy resztę docisku. Wkręcamy sześć śrub ampulowych m5.

https://www.bikepics.com/pics/2015%5C06%5C24%5Cbikepics-2747317-full.jpg

2

Odp: Husaberg kompana - FS550 2007

Na warsztat poszły oba zaciski hamulcowe. Zostały gruntownie wyczyszczone.

https://www.bikepics.com/pics/2015%5C06%5C24%5Cbikepics-2747324-full.jpg
https://www.bikepics.com/pics/2015%5C06%5C24%5Cbikepics-2747323-full.jpg


Nie samym serwisem człowiek żyje, zaopatrzyłem się w akcesoryjny tłumik LeoVince. Wiadomo gdzie te tłumiki są składane, więc o okazję nie trudno.
Dorobienie dolotu nie było trudne, potrzebowałem tylko kawałeczka rury o średnicy 54mm i grubości ścianki 2mm. Obyło się bez spawania.

https://www.bikepics.com/pics/2015%5C06%5C24%5Cbikepics-2747319-full.jpg


Mam nadzieję, że do zimy będę tylko wymieniał olej i regulował zawory i nie będę musiał tu już nic pisać.

3 Ostatnio edytowany przez kompan do picia (2015-08-19 19:15:45)

Odp: Husaberg kompana - FS550 2007

No i wykrakałem. Silnik zaczął wydawać nienaturalne odgłosy, w oleju pojawiły się opiłki stalowe, innych objawów nie było, jeździł i odpalał jak trzeba. Piec poszedł na warsztat. Zródło opiłków to prawdopodobnie wykruszona część wałka kopniaka - moja wina.


Oględziny wykazały:
- wykruszony kawałeczek wałka kopniaka,
- rysy na tuleji,
- padnięte łożysko wałka pompy wody,
- nierównomiernie zużyta tuleja tzn. bardziej zużyta w kierunku zaworów - typowa ułomność Husaberga,
- jeden z zaworów dolotowych wymagał wymiany,
- głowica do planowania,
- balanser do wymiany.


Zakres prac:
- profilaktyczna wymiana rolek dźwigienek zaworowych,
- wymiana łożysk kosza sprzęgłowego,
- wymiana łożyska i uszczelniacza wałka zdawczego (za zębatką),
- wymiana łożysk i uszczelniaczy wału,
- wymiana łożyska wałka pompy wody,
- poprawa karterów/otworu pod tuleję,
- wymiana zaworu dolotowego,
- wymiana uszczlniaczy zaworowych,
- planowanie głowicy,
- wymiana balansera,
- docieranie zaworów, czyszczenie itd.

- honowanie tuleji - miałem zapasową tuleję (miałem w czym wybierać :)), po pomiarach okazało się, że jedna nadaje się na selekcję A, druga na B. Ta na B była jednak "bardziej okrągła" więc  tę tuleję wybrałem. Druga tuleja może przyda się mi lub nowemu właścicielowi później.
- nowy tłok selekcja B.

Pomiarów dokonywał Majster, silnik złożyłem ja.

Kilka fotek z montażu silnika:

Wymiana rolek.
https://www.bikepics.com/pics/2015%5C07%5C30%5Cbikepics-2751585-800.jpg
https://www.bikepics.com/pics/2015%5C08%5C12%5Cbikepics-2753125-800.jpg
https://www.bikepics.com/pics/2015%5C08%5C12%5Cbikepics-2753126-800.jpg
https://www.bikepics.com/pics/2015%5C08%5C12%5Cbikepics-2753127-800.jpg
https://www.bikepics.com/pics/2015%5C08%5C12%5Cbikepics-2753128-800.jpg
https://www.bikepics.com/pics/2015%5C08%5C12%5Cbikepics-2753129-800.jpg
https://www.bikepics.com/pics/2015%5C08%5C12%5Cbikepics-2753130-800.jpg
https://www.bikepics.com/pics/2015%5C08%5C12%5Cbikepics-2753131-800.jpg
https://www.bikepics.com/pics/2015%5C08%5C13%5Cbikepics-2753203-800.jpg
https://www.bikepics.com/pics/2015%5C08%5C17%5Cbikepics-2753695-full.jpg
https://www.bikepics.com/pics/2015%5C08%5C17%5Cbikepics-2753696-full.jpg


Trochę to wszystko trwało bo około miesiąca, częste delegacje i urlop uniemożliwiły szybsze prace.

Motocykl po remoncie odpalił od pierwszego strzała. Niedługo wrzucę jakiś filmik.

4

Odp: Husaberg kompana - FS550 2007

A podobno tylko włoskie się psuje :P

Tak na serio to fajny temat, będę śledził i kibicuję, żeby fura latała bez zająknięcia :-]

MOTOFREAK - BARTOSZ KOWALEWSKI - Serwis motocyklowy inny niż wszystkie
myjka ultradźwiękowa
https://motofreak.waw.pl/
Aprilia SXV 450

5

Odp: Husaberg kompana - FS550 2007

kompan do picia napisał/a:

Zródło opiłków to prawdopodobnie wykruszona część wałka kopniaka - moja wina.

jak to jak to?

wiedziałem, że berg trafił w dobre ręce :D

https://www.bikepics.com/members/81

6

Odp: Husaberg kompana - FS550 2007

czyli 3  raz przy 120godzinach  :P

ktm 640 06r

kiedys exc 2x525  2x450 lc4 640 xt600

7

Odp: Husaberg kompana - FS550 2007

W TMie byłoby podobnie ;) Tylko jeszcze rama by pękła :D

Pozdrawiam,
Piotrek

8

Odp: Husaberg kompana - FS550 2007

helmex napisał/a:

czyli 3  raz przy 120godzinach  :P

3 raz przy 155 godzinach, teraz będzie już tylko lepiej :)

delta napisał/a:
kompan do picia napisał/a:

Zródło opiłków to prawdopodobnie wykruszona część wałka kopniaka - moja wina.

jak to jak to?

wspominałem, że miałem problemy z odwijającą się sprężyną kopki przy montażu pokrywy sprzęgła, pewnie byłem sfrustrowany i użyłem siły:)

9 Ostatnio edytowany przez helmex (2015-08-20 15:54:01)

Odp: Husaberg kompana - FS550 2007

no pewnie do 200 dociagnie :D
fajny szpej sam chorowałem na berga, ale zawsze zostawały ktmy

ktm 640 06r

kiedys exc 2x525  2x450 lc4 640 xt600

10

Odp: Husaberg kompana - FS550 2007

Czemu sprzedajesz tłumik LeoVince? :P

Yamaha TZR50 ---> Yamaha YZ450F / SM ---> BigBore :)
                               Husaberg FE 650 E / SM

11

Odp: Husaberg kompana - FS550 2007

Nie sprzedaję, widać ktoś ma więcej tych tłumików. Ja go kupiłem jeszcze taniej.

12

Odp: Husaberg kompana - FS550 2007

Spoko. Możesz wrzucić parę zdjęć, jak poradziłeś sobie z dopasowaniem wlotu do tłumika? :) Chce kupić jakiś tłumik, ale żaden nie pasuje wymiarami otworu wlotu :(

Yamaha TZR50 ---> Yamaha YZ450F / SM ---> BigBore :)
                               Husaberg FE 650 E / SM

13 Ostatnio edytowany przez kompan do picia (2015-08-25 19:37:08)

Odp: Husaberg kompana - FS550 2007

Akurat rura 54x2 pasowała i na kolektor i do tłumika. Jak to zrobisz to to tylko Twoja inwencja twórcza.

Dzisiaj wymieniłem jeszcze raz małe łożysko na wałku pompy wody, na takie samo lecz odkryłem je z jednej strony, czyli wychodzi na 6201-1RSH :)
Dla jasności na tym wałku są dwa łożyska: większe w karterze 6905 J1LLUC3 (wymienione w trakcie remontu) i wspomniane już mniejsze w pokrywie sprzęgła.

Wjechało również oem sprzęgło. Nie mam czasu na razie na poważne ściganie, więc niech odpoczywa sobie w pudełku.
Pojawił się mały problem, przy zmianie biegu, w momencie gdy sprzęgło delikatnie się ślizga słychać pisk. Nie zawsze, zazwyczaj gdy dam więcej gazu.
Podejrzenie pada na pracę tarcza-przekładka, czyli może nic niegroźnego. Wasze typy?

Nie za bardzo było co docierać po remoncie, ale robiłem to na ostro:) Husaberg lata jak samolot.

14

Odp: Husaberg kompana - FS550 2007

Lazuril napisał/a:

Spoko. Możesz wrzucić parę zdjęć, jak poradziłeś sobie z dopasowaniem wlotu do tłumika? :) Chce kupić jakiś tłumik, ale żaden nie pasuje wymiarami otworu wlotu :(

przeciez ja mam zajebisty tlumik dedykowany do berga na sprzedaz -> pisz PW.

wybacz za zaśmiecanie tematu.

www.4ride.pl
FE 501 '02 ->FS650 '04 ->Hypermotard 796 '11 ->ZXR 400 '01 ->SXS 540 '03 ->YZ 450F '04 -> SMC 660 '04 -> Hypermotard 1100 '08

15

Odp: Husaberg kompana - FS550 2007

toivias napisał/a:
Lazuril napisał/a:

Spoko. Możesz wrzucić parę zdjęć, jak poradziłeś sobie z dopasowaniem wlotu do tłumika? :) Chce kupić jakiś tłumik, ale żaden nie pasuje wymiarami otworu wlotu :(

przeciez ja mam zajebisty tlumik dedykowany do berga na sprzedaz -> pisz PW.

wybacz za zaśmiecanie tematu.

do rocznika 2004
od 2005 są już inne

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD