1 Ostatnio edytowany przez Modest (2013-03-28 01:44:59)

Temat: XR 400 by Modest

Cześć, niedawno doszedłem do wniosku, że chyba pora założyć już własny temat.

W czerwcu 2012 zakupiłem Hondę XR 400 '98 jako bazę pod uniwersalny motór (SM+Enduro).
Wtedy jeszcze nie wiedziałem czego chcę ale od pierwszej przejażdżki zakochałem się w tym sprzęcie.
Nieodczuwalna waga, wystarczająca moc, hardcorowa niezawodna konstrukcja bez aku i żadnych bajerów
typu rozrusznik czy jakaś zbędna elektronika to cechy których oczekiwałem i spełnia je chyba tylko XR 400.

Niżej fotka przedstawiająca stan po zakupie:
PunBB bbcode test

Niedługo po zakupie XRki kupiłem od jednego z forumowiczów koła SM, które jednak okazały się dość złomiaste,
ale cóż, oszczędny 2 razy płaci. Wtedy jeszcze nie zakładałem że robię wszystko na igłę.
Aktualnie z tych kół użyta będzie jedynie tylna piasta i tylna obręcz.

Mniej więcej ok. września 2012 stwierdziłem że pora zrobić coś z luzami na wahaczu, i właściwie od tego momentu zaczął się mój projekt. Pominę opisywanie czynności demontażu śruby wahacza ;) ale gdy już sobie z tym poradziłem, wyszło że wahacz ma odkruszony spory kawałek bo jakiś majster przede mną próbował zdemontować tą śrubę przy pomocy młotka i przecinaka,
nie wpadł tylko na to że wali w wahacz :)
W każdym razie, zamówiłem drugi wahacz z USA, a w międzyczasie zacząłem rozbierać moto do reszty,
celem przeglądu co właściwie jest do zrobienia. Jako że była już jesień, spisałem tamten sezon na straty
żeby porządnie przygotować się do kolejnego. Jakoś w tym czasie kupiłem też tarczę Motomastera w wersji deszczowej
(była w dobrej cenie, a z tego co się dowiedziałem o tej tarczy to dużej różnicy w zachowaniu w stosunku do zwykłej nie ma)
Nie wiedziałem jeszcze wtedy co dokładnie chcę zrobić, ale coraz częściej pojawiała się myśl żeby zrobić wszystko.
Wszystko co można zrobić z XR żeby była tym idealnym, uniwersalnym sprzętem, wolnym od wieśniackich napraw
i przeróbek jakże chętnie przeprowadzanych w sprzętach tego typu ;)

Jednocześnie zacząłem interesować się wstawieniem przedniego zawiasu z CRF 450 bo jestem przyzwyczajony
do upsów a seryjny zawias jakoś mi nie leżał. Jak pomyślałem tak zrobiłem i po niedługim czasie kupiłem na
ebayu lagi wraz z półkami od CRF450 '03. Nie spieszyło mi się, więc paczka popłynęła statkiem,
a w międzyczasie oddałem trochę elementów do malowania:
PunBB bbcode test

Po malowaniu i przymiarce zawiasu: (aaa, gdzieś po drodze kupiłem jeszcze okazyjnie przednią piastę od CRF
żeby nie bawić się w toczenie nowej ośki)
PunBB bbcode test

Gdy przyszedł zawias trzeba było zabrać się za inżynierską robotę, czyli zaprojektować sztycę łączącą półki,
do której podchodziły by standardowe łożyska z XR:
PunBB bbcode test
Do poprawnego zmontowania i działania trzeba jeszcze dotoczyć tulejkę redukującą otwór w górnej półce,
sfrezować stopery i wykonać nowe, w moim przypadku zastosuję po prostu małe aluminiowe klocki które będą przyspawane do dolnej półki:
PunBB bbcode test

Te elementy zleciłem do wykonania znajomemu tokarzowi już sporo czasu temu, niestety jak to po znajomości,
do tej pory nie są zrobione, mam jednak nadzieję że po świętach będzie gotowe.

Poza tym przeprowadzam kompletny remont silnika i pisząc kompletny mam na myśli wymianę korbowodu, łańcuszka rozrządu, wałka rozrządu na Hotcamsa, wszystkich łożysk i uszczelek, szlifowaniu i docieraniu zaworów, wymianie wałka i nóżki zmiany biegów i trybu 2 biegu który był już uszczerbiony. Jedynym elementem którego nie ruszam jest tłok, który był nowy przed tym jak kupiłem XRkę i mieści się bez problemu w wartościach z serwisówki.

Dzisiaj przyszło mi ostatnie zamówienie na części silnikowe z USA:
(niektóre łożyska kupiłem już wcześniej bo można było je dostać w zwykłym sklepie)
PunBB bbcode test

W sumie opisałem może z 20% prac które wykonałem do tego projektu, ale nie ma narazie sensu wszystkiego szczegółowo opisywać, dlatego w miarę postępów, ewentualnie jak przypomni mi się coś ciekawego będę to tutaj wrzucał. Planuję aby w maju sprzęt był zdatny do jazdy, a projekt skończony powinien być w czerwcu / lipcu.


Jako bonus wrzucę efekt długich zimowych wieczorów, pewnie z czasem będzie przybywać coraz więcej detali:
PunBB bbcode test

Na co to potrzebne? Np. potrzebuję podpasować piastę z XR do ośki CRF w brudnych kołach. W tej chwili wystarczy że odpalę kompa i od razu widzę jak to zrobić i co będzie trzeba zlecić tokarzowi. Albo szprychy - zamiast wysyłać całe koła żeby mi ktoś dobrał długości, wysłałem po prostu do Bartnika rysunki szprych które pasują mi w modelu.

2 Ostatnio edytowany przez tabul (2013-03-28 01:56:31)

Odp: XR 400 by Modest

Wspaniały motocykl i supe projekt ;) Niecierpliwie czekam na efekty ;) Pozdrawiam

3

Odp: XR 400 by Modest

Modest ile Bartnik bierze za szprychy? Drugie pytanie: czemu szarpałeś korbowód?

Projekt kozacki, będę się przyglądał szczególnie zawiasowi, bo wcześniej czy później też mnie to czeka :)

"Ride it, like You stole it"!

4

Odp: XR 400 by Modest

Troszke przekombinowales ze sztyca. Po co robic nowa jak po prostu toczy sie ta co jest tak zeby pasowala na ori lozyska glowki.Ja mam w xr zawias z ktm sm.Kiedys mialem z yz. W obydwu przypadkach staczalem aluminiowa sztyce.Bez tulejek i wprasowuwania nowej sztycy i bez zbednego kombinowania.

jol

5

Odp: XR 400 by Modest

Szykuję się niezły sprzęcior ;] Oby więcej takich opisów, fajnie się czyta ;>

MZ SM 125 & DT 125 RE

"Żadne zakazy nie zniszczą Naszej pasji"
"WRC is for boys, group B was for men"

6

Odp: XR 400 by Modest

piękna profeska! czymam ciuki :)

DRZ 450 E SM na modach znowu w jedynej słusznej wersji - czyli SuperMoto
Triumph Speed Triple 2010 SE

7

Odp: XR 400 by Modest

Super robota, powiedz jeszcze, że mierzyłeś wszystko i na tej podstawie robiłeś modele?

8

Odp: XR 400 by Modest

Ciekawy projekt ;) Jestem ciekaw efektu końcowego

http://bikepics.com/members/bolekzko/

Honda XR 125 > Suzuki DRZ 400 SM > Suzuki DRZ 400 SM > Husqvarna SM 125 S > Suzuki DRZ 400 ESM > i znowu nic ..

9

Odp: XR 400 by Modest

Staruch napisał/a:

Modest ile Bartnik bierze za szprychy? Drugie pytanie: czemu szarpałeś korbowód?

Projekt kozacki, będę się przyglądał szczególnie zawiasowi, bo wcześniej czy później też mnie to czeka :)

Szprychy chyba 2.50 / szt. pod gwint M4. Korbowód miał już przekroczony wymiar główki,
mierzyłem średnicówką, ale można to łatwo ocenić wizualnie bo wymiar nie grał tylko tam gdzie widać wytartą powierzchnię:
PunBB bbcode test

SFMario napisał/a:

Troszke przekombinowales ze sztyca. Po co robic nowa jak po prostu toczy sie ta co jest tak zeby pasowala na ori lozyska glowki.Ja mam w xr zawias z ktm sm.Kiedys mialem z yz. W obydwu przypadkach staczalem aluminiowa sztyce.Bez tulejek i wprasowuwania nowej sztycy i bez zbednego kombinowania.

W przypadku zawiasu od CRF nie da rady jak chcesz mieć to po bożemu (czyli bez luzu na górnej półce).
Oryginalne łożysko ma wewnątrz fi 26, czyli największa średnica tego wałka od powierzchni górnego łożyska
musi być trochę mniejsza jak fi 26. Otwór w półce ma z kolei fi 26.4 i tyle samo ma tam oryginalna sztyca.
Czyli bez wstawienia tulejki zmieniasz sposób w jaki to było fabrycznie poskładane, bo w tym momencie półki
mogą się lekko względem siebie przesunąć. Wiadomo że po zamontowaniu lag wszystko się wycentruje i będzie śmigać,
ale mimo wszystko wolałem mieć to w taki sposób jak fabrycznie. Co do stoczenia oryginału to nie analizowałem tego,
być może jest jak mówisz ale z tego co wiem CRF ma dłuższą główkę ramy i trochę inny rozstaw łożysk,
nie wiem czy by się to zgrało. Poza tym robota właściwie ta sama, koszt materiału żaden a w tym momencie
zostaje mi oryginalna sztyca.

konradoz napisał/a:

Super robota, powiedz jeszcze, że mierzyłeś wszystko i na tej podstawie robiłeś modele?

Oczywiście, zależy jeszcze jakie elementy bo ramę ciężko jest pomierzyć, tutaj oprócz pomiarów korzystam ze zdjęcia fabrycznego
motocykla, można powiedzieć że mocowanie przedniego zawieszenia czyli główka ramy, sztyca, półki są zrysowane bardzo dokładnie, piasty, obręcze, wahacz, tarcza +- 1mm, pozostałe elementy to ciężko powiedzieć bo nie są skończone.

10

Odp: XR 400 by Modest

No to gratuluję projektu i cierpliwości anielskiej.
PS. chyba masz dużo wolnego czasu:D

11 Ostatnio edytowany przez HEMP (2013-03-28 22:33:56)

Odp: XR 400 by Modest

PROfeska ... :) uwielbiam takie tematy ...

i can do this .. here, hold my beer

12

Odp: XR 400 by Modest

konradoz napisał/a:

No to gratuluję projektu i cierpliwości anielskiej.
PS. chyba masz dużo wolnego czasu:D

Jakbym miał czas to bym już miał wszystko gotowe:)

13

Odp: XR 400 by Modest

Wczoraj odebrałem przebity wał, a dzisiaj zacząłem składać silnik, niestety brakuje mi 1 łożyska do wałka pamięci,
dlatego nie mogłem jeszcze złożyć dołu.
Instalacja zimnych łożysk do gorących karterów to bajka, zwykle wpadają w gniazda luzem.


PunBB bbcode test
PunBB bbcode test

Odebrałem też sztycę od tokarza i od razu zawiozłem z powrotem, spieprzył jeden wymiar.

14

Odp: XR 400 by Modest

W niedzielę poskładałem połówki, skończyłem na założeniu sprzęgła bo nie mam jeszcze łańcuszka rozrządu.
PunBB bbcode test

A dzisiaj przyszły szprychy od Bartnika:
PunBB bbcode test

Koła może na zdjęciach nie wyglądają bo nie mam nic lepszego niz aparat w telefonie ale
na żywo jak są nówki. Szprychy pasują idealnie i wyglądają na dobrej jakości. Ogólnie polecam firmę.
Koła dam pewnie do jakiegoś rowerowego do wycentrowania bo nie wiem czy chce mi się w to bawić.

15

Odp: XR 400 by Modest

Co to za obręcze?