Temat: Strojenie przepustnicy KTM LC4 690 SM, TPS sensor, Falowanie obrotów
Witam! Mały poradnik jak zaoszczędzić kilka stówek i samemu sprawdzić/wyregulować przepustnicę i wyeliminować falowanie obrotów co niestety jest piętą Achillesa silnika LC4 690.
Potrzebujemy:
TuneECU - darmowy
Kabel do podłączenia moto do kompa - ok 120 zł na ebay'u
Klucz gwiazdkowy z dziurką T20
Imbus 2.5mm
Trochę cierpliwości i wolnego czasu..
Wyjmujemy bezpiecznik od świateł ( 15 A), ściągamy bak, podłączamy aku do ładowarki, wywalamy kruciec ssący aby się dostać do "motylka" przepustnicy, odłączamy wtyczkę DR1 (lewa strona motocykla, jest to zasilanie silnika motylka przpustnicy - moje tłumaczenie:) org "motor drive device"), podłączamy moto do kompa, odpalamy TuneEcu, włączamy zapłon...
[url=http://www.fotosik.pl/zdjecie/aa4bf76a10a170f1][/url][url=http://www.fotosik.pl/zdjecie/18360b32f44a19cd][/url]
[url=http://www.fotosik.pl/zdjecie/f23710227e58b9df][/url]
W zakładce "Diagnostics" pod "Throttle" mamy 4 wartości. Nas interesują 2 po prawej czyli górna i dolna. Są to napięcia czujników "throttle"(górne) i "motor drive"(dolne). Powinny one mieścić się w przedziale 0.70-0.74V.
[url=http://www.fotosik.pl/zdjecie/46e568a91f882510][/url]
Górne napięcie sprawdza się przy otwartej przepustnicy w stanie spoczynku(czyli włączony zapłon, odpięta wtyczka DR1) oraz przy zamkniętej przepustnicy( po to wywalaliśmy kruciec aby ją ręcznie paluchem zamknąć!), wtedy wartość górnego wskazania powinna być w przedziale 0.50-0.54 V
[url=http://www.fotosik.pl/zdjecie/3479b1c02baf46ba][/url]
[url=http://www.fotosik.pl/zdjecie/146754ab76df196a][/url]
Różnica pomiędzy wskazaniami otwartej przepustnicy w stanie spoczynku i całkowicie zamkniętej powinna być w przedziale 0.17-0.23 V (najlepiej 0.20 - idealnie, jak u mnie:)
Jeśli wskazanie nie mieści się w tym przedziale, trzeba ustawić je śrubą po prawej stronie motocykla aż różnica wyniesie najlepiej 0.20V
[url=http://www.fotosik.pl/zdjecie/111c99f8b7b89f29][/url]
Reasumując, wpierw ustawiamy górną wartość napięcia, w stanie spoczynku, jeśli jest np 0.76V, luzujemy delikatnie śrubki na lewym czujniku i delikatnie ruszamy nim aby ustawić wartość w przedziale 0.70-0,74V, np 0.72V. Zakręcamy śruby.Następnie paluchem zamykamy przepustnicę i patrzymy czy z 0.72V zmieni się na wartość pomiedzy 0.50-0.54V. Jest np 0.55V czyli poza zakresem. Musimy zdjąć czapeczkę i pokręcić śrubą po prawej stronie motocykla tak, aby obniżyć napiecie do wymaganego przedziału ale najlepiej do 0.52V aby różnica napięcia przy otwartej i zamkniętej przepustnicy wyniosła 0.20 V Po tym jak nam się już to uda to warto z 10 razy ruszyć manetką od zera do końca i po tym zmierzyć jeszcze raz napięcia, czy są takie same jak ustawiliśmy.To tyle jeśli chodzi o górną wartość.
Dolne napięcie ustawia się za pomocą prawego czujnika lecz w tym przypadku wystarczy tylko poluzować śruby i poruszać czujnikiem aż uzyskamy wartość w przedziale 0.70-0.74 V, najlepiej takie same jak górne - np. 0.72 V. Po tym znów ruszamy manetą i sprawdzamy czy wszystko jest git.
Warto aby górne i dolne napięcie były takie same i aby różnica górnego przy zamkniętej i otwartej przepustnicy wynosiła te 0.2V gdyż nawet mieszczące się w granicach wartości mogą powodować falowanie obrotów a to jest chleb powszedni dla tych silników czytając posty na tym forum:)
A i jeszce jedno!
Po podłączeniu wtyczki DR1, górne napięcie się zmieni!!!! To normalne!Chodzi o przygotowanie mieszanki pod zimny start czy jakoś tak...
[url=http://www.fotosik.pl/zdjecie/aaca6cd2f488aeb0][/url]
Pomiarów i regulacji dokonujemy tylko po odłączeniu wtyczki DR1!!!Nie dotykać motylka w przepustnicy przy podłączonej wtyczce gdyż wytrąci się go ze stanu równowagi i będzie cały czas próbował wrócić do początkowego położenia - nie uda mu się a i można pewnie coś zepsuć.
Nowsze 690 i Duke'i mają podobno inne wartości napięć ale tej wiedzy jeszcze nie zgłębiłem!
Pisząc te bazgroły i grzebiąc przy swoim dziobalu korzystałem z manuala i z supermotojunkie ( gdzie jest jasno opisany cały proces ale nie każdy"spik in inglisz" dlatego wrzuciłem coś od siebie...Mechanikiem nie jestem ale wqrwia mnie jak coś nie działa prawidłowo...Pozdro!