Temat: Kontrola stanu technicznego układu wydechowego i poziomu hałasu zewnęt
Ze względu na dosyć często powracający temat poziomu hałasu emitowanego przez układ wydechowy postanowiłem się podzielić informacjami jakie znalazłem. Okazuje się, że Panowie policjanci nie mają pojęcia o technice przeprowadzania w/w pomiaru a filmy z tvn turbo można spokojnie włożyć pośród bajki.
Podstawą opisującą sposób przeprowadzania pomiaru stanowi: [url=http://www.lex.pl/du-akt/-/akt/dz-u-09-155-1232]ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 18 września 2009 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z dnia 21 września 2009 r.)[/url]
Po krótce opiszę metodologię badania z uwzględnieniem tylko i wyłącznie do motocykli. Informacje zgodnie z Dział III Szczegółowy sposób oceny stanu technicznego układu wydechowego i pomiaru poziomu hałasu zewnętrznego podczas postoju pojazdu oraz sposób kontroli stanu technicznego sygnału dźwiękowego podczas przeprowadzania badania technicznego pojazdu.
Warunki atmosferyczne
§ 4. 1.Pomiaru hałasu zewnętrznego pojazdu nie powinno się dokonywać w warunkach atmosferycznych niekorzystnych w stopniu mogącym wpływać na wynik pomiaru.
Poziom hałasu otoczenia
§ 5. 1.Poziom hałasu otoczenia, przy uwzględnieniu wpływu wiatru i innych zakłóceń akustycznych na mikrofon, powinien być mniejszy co najmniej o 10 dB od zmierzonego poziomu hałasu zewnętrznego wytwarzanego przez pojazd.
§ 5. 2.Poziom hałasu otoczenia powinien być zmierzony przed rozpoczęciem pomiarów i sprawdzony w czasie ich wykonywania przy wyłączonym silniku.
Komentarz: Jeszcze nigdy nie spotkałem się aby technik/policjant dokonał takowego pomiaru. Przykład [url=http://www.youtube.com/embed/Fv5a5bcMihw][/url]
Przygotowanie pojazdu do badań
§ 7. 1.Pojazd podczas badania nie powinien być obciążony, z tym że motocykl (motorower) powinien być obciążony tylko kierującym.
Komentarz: motocyklista na maszynie a nie gdzieś obok.
Ustawienie mikrofonu
§ 8. 1.Mikrofon powinien być ustawiony tak, aby:
1) jego wysokość nad powierzchnią obszaru pomiarowego była równa wysokości końcówki wylotu rury wydechowej pojazdu, jednak nie mniejsza niż 0,2 m;
2) był skierowany w stronę końcówki wylotu rury wydechowej i odległy od niej o 0,5±0,01 m;
3) oś jego maksymalnej czułości była równoległa do powierzchni obszaru pomiarowego i tworzyła kąt 45±10° (...)
Komentarz: w UK widziałem szablon do ustawiania odległości pomiarowych - u nas jest pytanie a po co to.
Wykonanie pomiarów
§ 9. 1.Pomiar polega na odczytaniu wartości poziomu hałasu w dB w krótkim okresie pracy silnika przy ustalonej prędkości obrotowej, odpowiadającej 75 % prędkości obrotowej mocy maksymalnej (dla motocykli, których prędkość obrotowa mocy maksymalnej jest większa od 5.000 min-1, należy do pomiarów przyjmować 50 % prędkości obrotowej mocy maksymalnej) oraz w czasie jej zmniejszania do prędkości obrotowej biegu jałowego (po szybkim zwolnieniu pedału przyspieszenia).
§ 9. 2.Dopuszcza się określanie prędkości obrotowej silnika przy wykorzystaniu sprawnego wskaźnika obrotów zamontowanego na pojeździe.
§ 9. 3.Należy wykonać co najmniej trzy pomiary następujące po sobie. Pod uwagę bierze się tylko te zmierzone wartości, które zostały uzyskane z trzech następujących po sobie pomiarów, nieróżniących się od siebie o więcej niż 2 dB. Pomiary należy prowadzić aż do uzyskania trzech wartości spełniających powyższy warunek.
Komentarz: przykładowo mój motocykl osiąga moc maksymalną przy 6700 obrotów na minutę czyli pomiar powinien być przeprowadzany przy 3350 obrotów na minutę (jeszcze nigdy z tym się nie spotkałem zawsze kręcili na maksa). Stąd tego typu informacje na tabliczkach znamionowych:
I tu pojawia się pytanie a co jak motocykl nie posiada wskaźnika obrotów? Ocenie podlegają też wszelkiego rodzaju strzały przy schodzeniu z obrotów (ups). Temperatura silnika powinna też być skontrolowana przed pomiarem.
Ustalenie końcowej wartości pomiaru
§ 10.W celu ustalenia końcowej wartości pomiaru należy:
1) wybrać największą wartość z trzech pomiarów spełniających wymagania określone w § 9 ust. 3, zaokrąglając ją do liczby całkowitej;
2) ustaloną zgodnie z pkt 1 wartość zmniejszoną o 1 dB (uwzględnienie ewentualnych błędów pomiarowych) przyjmuje się jako końcową wartość pomiaru.
Ocena wyników
§ 11. 1.Niedopuszczalne jest, aby końcowa wartość pomiaru poziomu hałasu zewnętrznego pojazdu przekraczała maksymalne wielkości ustalone odpowiednio w § 9 ust. 1 pkt 1, § 45 ust. 1 pkt 2 i w § 53 ust. 5 rozporządzenia o warunkach technicznych.
§ 11. 2.Na wniosek właściciela, posiadacza pojazdu wydaje się wydruk z przyrządu potwierdzający wyniki pomiarów lub podaje je w zaświadczeniu określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
Komentarz: ktoś dostał kiedyś wydruk?
Podsumowując motocykl powyżej 125cm powinien nie przekraczać 96db (defacto 97db uwzględniając błąd pomiaru) przy połowie prędkości obrotowej mocy maksymalnej. Pomiarów wykonanych zgodnie z w/w rozporządzeniem jeszcze nie widziałem i zawsze można odmówić przyjęcia mandatu - jak ktoś ma czas i chęci.
ps. Jak bym gdzieś coś źle zinterpretował dajcie znać.
Honda CRF150F
Honda CRF70F na małych brudasach
Honda CRF50F na maleńkich brudasach