1

Temat: Kontrola stanu technicznego układu wydechowego i poziomu hałasu zewnęt

Ze względu na dosyć często powracający temat poziomu hałasu emitowanego przez układ wydechowy postanowiłem się podzielić informacjami jakie znalazłem. Okazuje się, że Panowie policjanci nie mają pojęcia o technice przeprowadzania w/w pomiaru a filmy z tvn turbo można spokojnie włożyć pośród bajki.

Podstawą opisującą sposób przeprowadzania pomiaru stanowi: [url=http://www.lex.pl/du-akt/-/akt/dz-u-09-155-1232]ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 18 września 2009 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z dnia 21 września 2009 r.)[/url]

Po krótce opiszę metodologię badania z uwzględnieniem tylko i wyłącznie do motocykli. Informacje zgodnie z Dział III Szczegółowy sposób oceny stanu technicznego układu wydechowego i pomiaru poziomu hałasu zewnętrznego podczas postoju pojazdu oraz sposób kontroli stanu technicznego sygnału dźwiękowego podczas przeprowadzania badania technicznego pojazdu.

Warunki atmosferyczne
§ 4. 1.Pomiaru hałasu zewnętrznego pojazdu nie powinno się dokonywać w warunkach atmosferycznych niekorzystnych w stopniu mogącym wpływać na wynik pomiaru.

Poziom hałasu otoczenia
§ 5. 1.Poziom hałasu otoczenia, przy uwzględnieniu wpływu wiatru i innych zakłóceń akustycznych na mikrofon, powinien być mniejszy co najmniej o 10 dB od zmierzonego poziomu hałasu zewnętrznego wytwarzanego przez pojazd.
§ 5. 2.Poziom hałasu otoczenia powinien być zmierzony przed rozpoczęciem pomiarów i sprawdzony w czasie ich wykonywania przy wyłączonym silniku.

Komentarz: Jeszcze nigdy nie spotkałem się aby technik/policjant dokonał takowego pomiaru. Przykład [url=http://www.youtube.com/embed/Fv5a5bcMihw]https://i3.ytimg.com/vi/Fv5a5bcMihw/mqdefault.jpg[/url]

Przygotowanie pojazdu do badań
§ 7. 1.Pojazd podczas badania nie powinien być obciążony, z tym że motocykl (motorower) powinien być obciążony tylko kierującym.

Komentarz: motocyklista na maszynie a nie gdzieś obok.

Ustawienie mikrofonu
§ 8. 1.Mikrofon powinien być ustawiony tak, aby:
1) jego wysokość nad powierzchnią obszaru pomiarowego była równa wysokości końcówki wylotu rury wydechowej pojazdu, jednak nie mniejsza niż 0,2 m;
2) był skierowany w stronę końcówki wylotu rury wydechowej i odległy od niej o 0,5±0,01 m;
3) oś jego maksymalnej czułości była równoległa do powierzchni obszaru pomiarowego i tworzyła kąt 45±10° (...)

Komentarz: w UK widziałem szablon do ustawiania odległości pomiarowych - u nas jest pytanie a po co to.

Wykonanie pomiarów
§ 9. 1.Pomiar polega na odczytaniu wartości poziomu hałasu w dB w krótkim okresie pracy silnika przy ustalonej prędkości obrotowej, odpowiadającej 75 % prędkości obrotowej mocy maksymalnej (dla motocykli, których prędkość obrotowa mocy maksymalnej jest większa od 5.000 min-1, należy do pomiarów przyjmować 50 % prędkości obrotowej mocy maksymalnej) oraz w czasie jej zmniejszania do prędkości obrotowej biegu jałowego (po szybkim zwolnieniu pedału przyspieszenia).
§ 9. 2.Dopuszcza się określanie prędkości obrotowej silnika przy wykorzystaniu sprawnego wskaźnika obrotów zamontowanego na pojeździe.
§ 9. 3.Należy wykonać co najmniej trzy pomiary następujące po sobie. Pod uwagę bierze się tylko te zmierzone wartości, które zostały uzyskane z trzech następujących po sobie pomiarów, nieróżniących się od siebie o więcej niż 2 dB. Pomiary należy prowadzić aż do uzyskania trzech wartości spełniających powyższy warunek.

Komentarz: przykładowo mój motocykl osiąga moc maksymalną przy 6700 obrotów na minutę czyli pomiar powinien być przeprowadzany przy 3350 obrotów na minutę (jeszcze nigdy z tym się nie spotkałem zawsze kręcili na maksa). Stąd tego typu informacje na tabliczkach znamionowych: http://img805.imageshack.us/img805/9334/dscf4244.jpg
I tu pojawia się pytanie a co jak motocykl nie posiada wskaźnika obrotów? Ocenie podlegają też wszelkiego rodzaju strzały przy schodzeniu z obrotów (ups). Temperatura silnika powinna też być skontrolowana przed pomiarem.

Ustalenie końcowej wartości pomiaru
§ 10.W celu ustalenia końcowej wartości pomiaru należy:
1) wybrać największą wartość z trzech pomiarów spełniających wymagania określone w § 9 ust. 3, zaokrąglając ją do liczby całkowitej;
2) ustaloną zgodnie z pkt 1 wartość zmniejszoną o 1 dB (uwzględnienie ewentualnych błędów pomiarowych) przyjmuje się jako końcową wartość pomiaru.

Ocena wyników
§ 11. 1.Niedopuszczalne jest, aby końcowa wartość pomiaru poziomu hałasu zewnętrznego pojazdu przekraczała maksymalne wielkości ustalone odpowiednio w § 9 ust. 1 pkt 1, § 45 ust. 1 pkt 2 i w § 53 ust. 5 rozporządzenia o warunkach technicznych.
§ 11. 2.Na wniosek właściciela, posiadacza pojazdu wydaje się wydruk z przyrządu potwierdzający wyniki pomiarów lub podaje je w zaświadczeniu określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

Komentarz: ktoś dostał kiedyś wydruk?

Podsumowując motocykl powyżej 125cm powinien nie przekraczać 96db (defacto 97db uwzględniając błąd pomiaru) przy połowie prędkości obrotowej mocy maksymalnej. Pomiarów wykonanych zgodnie z w/w rozporządzeniem jeszcze nie widziałem i zawsze można odmówić przyjęcia mandatu - jak ktoś ma czas i chęci.

ps. Jak bym gdzieś coś źle zinterpretował dajcie znać.

Honda XR650R w jedynej słusznej wersji SM - SXV Forks, Magura caliper
Honda CRF150F
Honda CRF70F na małych brudasach
Honda CRF50F na maleńkich brudasach

2

Odp: Kontrola stanu technicznego układu wydechowego i poziomu hałasu zewnęt

Mandatu mozesz odmowic, ale dowod i tak Ci zabiora, bo od tego sie odwolac nie mozna.

[IMG]http://img845.imageshack.us/img845/9062/katradom2.jpg[/IMG]

3

Odp: Kontrola stanu technicznego układu wydechowego i poziomu hałasu zewnęt

Dzięki za zgromadzone informacje, przy obecnym sprzęcie pewnie się nie przydadzą, ale może w przyszłości :)

MZ SM 125 & DT 125 RE

"Żadne zakazy nie zniszczą Naszej pasji"
"WRC is for boys, group B was for men"

4

Odp: Kontrola stanu technicznego układu wydechowego i poziomu hałasu zewnęt

Po raz kolejny Nasz wspaniały organ ustawodawczy, czy też prawodawczy wykazał się kompletną ignorancją:
- jakie warunki atmosferyczne mają niekorzystny wpływ: deszcz, śnieg, za niskie ciśnienie tego nie wiemy bo po co - na pewno producent sprzętu podaje
- nie chce mi się wierzyć, że hałas otoczenia dajmy na to 60 czy 70db nie ma żadnego wpływu na wynik
PS. przed przejsciem do pomiarów osoba wykonująca kontrolę zobowiązana jest do przeprowadzenia cytuję "kontroli organoleptycznej" :) :

Kontrola organoleptyczna - I etap
§ 2. 1.Kontrola polega na organoleptycznych oględzinach układu wydechowego pojazdu i ocenie jego stanu technicznego.
2.Niedopuszczalne są:
1) wyraźnie zauważalne nieszczelności układu wydechowego;
2) niekompletność układu wydechowego;
3) uszkodzenia mechaniczne układu wydechowego mające wpływ na swobodny przepływ spalin.

Jeśli mamy prawnika to niech się wypowie czy w jeśli kontrola organoleptyczna jest pozytywna tzn, że nie ma sensu przeprowadzania etapu II czyli kontroli miernikiem:

§ 1.Pełny zakres kontroli obejmuje dwa etapy:
1) kontrolę organoleptyczną (I etap),
2) pomiar poziomu hałasu miernikiem poziomu dźwięku (II etap), przy czym przeprowadzenie II etapu jest uzależnione od
wyników I etapu.