Temat: HOW TO: Serwis przedniego zacisku hamulca DRZ 400 SM
Zima trwa więc może czas najwyższy zabrać się za szykowanie sprzętu do sezonu zimowego.
Pierwszą rzeczą za jaką się zabrałem to serwis przedniego zacisku w mojej Suzuki DRZ.
Co potrzebujemy:
1) Narzędzia
- płaski wkrętak
- klucz płaski 10 i 14
- klucz imbusowy 5
- klucz nasadowy 12
- szczotki druciane
- ręczniki papierowe
2) Chemia
- środek do czyszczenia zacisków hamulcowych
- smar do zacisków hamulcowych
- pasta miedziana
3) Środki ochronne:
- gumowe rękawiczki
- okulary ochronne
Czas około 2h.
Od czego zaczynamy:
Wpierw musimy zdemontować zacisk z mocowania, demontujemy klocki hamulcowe i naciskamy kilkakrotnie dźwignią pompy hamulcowej aby wysunąć maksymalnie tłoczki z zacisku ( ułatwi to znaczącą ich późniejsze wyciągnięcie ). Jeżeli któryś z tłoczków wysuwa nam się szybciej niż pozostały to przytrzymujemy go palcem i pozwalamy na wysunięcie się drugiego.
Kiedy już nasze tłoczki są maksymalnie wysunięte ( nie możemy pozwolić aby wypadły! ) wykręcamy zaworek odpowietrzający i spuszczamy płyn hamulcowy z układu.
Następnie odkręcamy przewód hamulcowy i bierzemy nasz zacisk na stół.
Nasz zacisk po całym sezonie może wyglądać tak
Co dalej, z zacisku usuwamy tłoczki ( powinny dać się wyciągnąć palcami, jeżeli się ślizgają przetrzeć szmatką ), wyciągamy wszystkie gumowe elementy, oraz uszczelki - i tutaj uwaga, należy uważać przy wyciąganiu uszczelek aby ich nie uszkodzić! Najlepiej wykonywać to podważając grubą szpilką lub malutkim płaskim wkrętakiem.
Tak wygląda rozmontowany zacisk
Jak widać na zdjęciu poniżej również w środku zacisku znajdują się zanieczyszczenia które mogą powodować blokowanie się tłoczków lub ich nierównomierną pracę.
Serwis zaczynamy od wyczyszczenia z zewnątrz zacisku szczotką drucianą - przydaje się tu szczotka klasyczna oraz do otworów.
Kiedy już nasz zacisk jest wyszczotkowany cały dokładnie myjemy środkiem czyszczącym do zacisków - zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz ( dokładnie sikamy we wszystkie otwory ). Musimy również usunąć zanieczyszczenia z rowków od uszczelek - tutaj przydają się igły, malutkie wkrętaki itp. Znowu wypłukujemy wszystko sprayem.
Kiedy już wszystko zrobimy tak powinien wyglądać nasza bryła zacisku:
Czyścimy również szczotką blaszki w których trzymają się klocki hamulcowe.
W dalszym kroku czyścimy środkiem do ham. uszczelki oraz tłoczki jednocześnie sprawdzając ich stan techniczny. Uszczelki nie powinny mieć żadnych pęknięć, ubytków, zniszczonych krawędzi. Jeżeli jakaś uszczelka ma defekty powinniśmy ją wymienić.
To samo tyczy się tłoczków.
Sprawdzamy również stan powierzchni trzpieni do mocowania klocków czy czasami nie porobiły się wrąbki które mogły by nam blokować płynny posuw klocków.
Jeżeli wszystko mamy już wyczyszczone oraz sprawdzone możemy zabrać się za montaż wszystkiego w całość.
Zaczynamy od zamocowania uszczelek tłoczków.
Tutaj ważna informacja!
Uszczelki główne mają jedną krawędź większą od drugiej.
Uszczelki te powinny być wkładane większą średnicą do wnętrza zacisku, a mniejszą na zewnątrz.
Kiedy już uszczelki są na swoim miejscu zabieramy się tłoczki. Te dobrze jest przed zamontowaniem posmarować delikatnie smarem do zacisków hamulcowych.
Tak nasmarowane tłoczki ostrożnie wkładamy w zacisk - robimy to z wyczuciem aby nie uszkodzić lub podwinąć krawędzi uszczelek. Najlepiej zacisk powoli wsuwać poruszając nim góra-dół.
Czyścimy teraz ze starego smaru gumowe osłony prowadnic zacisku i montujemy na swoje miejsce.
Kiedy elementy te są już na miejscu wciskam do ich środka nie wielką ilość smaru do zacisków, smarem tym pokrywamy również prowadnice i łączymy wszystko ze sobą.
Teraz wkładamy blaszki/prowadnice od klocków i smarujemy czoła tłoczków pastą miedzianą.
Pasta miedziana powoduje, że klocki nie przypieką nam się do tłoczków.
Pastą tą możemy posmarować trzpień mocujący klocki.
Na koniec mocujemy klocki, odpowietrznik ( na zdjęciu automatyczny odpowietrznik Stahlbus ) i wkładamy wszystko z powrotem do motocykla.
Pamiętajmy, że płyn hamulcowy jest szkodliwy dla skóry!
W czasie mycia elementów środkiem w sprayu chronić oczy!
Wskazana jest wymiana płynu hamulcowego raz w roku.
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM 3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6 SOLD