1 Ostatnio edytowany przez hacker33 (2010-01-29 21:05:25)

Temat: HOW TO: Serwis przedniego zacisku hamulca DRZ 400 SM

Zima trwa więc może czas najwyższy zabrać się za szykowanie sprzętu do sezonu zimowego.
Pierwszą rzeczą za jaką się zabrałem to serwis przedniego zacisku w mojej Suzuki DRZ.

Co potrzebujemy:

1) Narzędzia
- płaski wkrętak
- klucz płaski 10 i 14
- klucz imbusowy 5
- klucz nasadowy 12
- szczotki druciane
http://p1.bikepics.com/2010%5C01%5C29%5Cbikepics-1889188-full.jpg
- ręczniki papierowe

2) Chemia
- środek do czyszczenia zacisków hamulcowych
http://p1.bikepics.com/2010%5C01%5C29%5Cbikepics-1889170-full.jpg
- smar do zacisków hamulcowych
http://p1.bikepics.com/2010%5C01%5C29%5Cbikepics-1889186-full.jpg
- pasta miedziana
http://p1.bikepics.com/2010%5C01%5C29%5Cbikepics-1889182-full.jpg

3) Środki ochronne:
- gumowe rękawiczki
- okulary ochronne

Czas około 2h.


Od czego zaczynamy:
Wpierw musimy zdemontować zacisk z mocowania, demontujemy klocki hamulcowe i naciskamy kilkakrotnie dźwignią pompy hamulcowej aby wysunąć maksymalnie tłoczki z zacisku ( ułatwi to znaczącą ich późniejsze wyciągnięcie ). Jeżeli któryś z tłoczków wysuwa nam się szybciej niż pozostały to przytrzymujemy go palcem i pozwalamy na wysunięcie się drugiego.
Kiedy już nasze tłoczki są maksymalnie wysunięte ( nie możemy pozwolić aby wypadły! ) wykręcamy zaworek odpowietrzający i spuszczamy płyn hamulcowy z układu.
Następnie odkręcamy przewód hamulcowy i bierzemy nasz zacisk na stół.

Nasz zacisk po całym sezonie może wyglądać tak
http://p1.bikepics.com/2010%5C01%5C29%5Cbikepics-1889019-800.jpg

Co dalej, z zacisku usuwamy tłoczki ( powinny dać się wyciągnąć palcami, jeżeli się ślizgają przetrzeć szmatką ), wyciągamy wszystkie gumowe elementy, oraz uszczelki - i tutaj uwaga, należy uważać przy wyciąganiu uszczelek aby ich nie uszkodzić! Najlepiej wykonywać to podważając grubą szpilką lub malutkim płaskim wkrętakiem.
http://p1.bikepics.com/2010%5C01%5C29%5Cbikepics-1889135-800.jpg

Tak wygląda rozmontowany zacisk
http://p1.bikepics.com/2010%5C01%5C29%5Cbikepics-1889023-800.jpg

Jak widać na zdjęciu poniżej również w środku zacisku znajdują się zanieczyszczenia które mogą powodować blokowanie się tłoczków lub ich nierównomierną pracę.
http://p1.bikepics.com/2010%5C01%5C29%5Cbikepics-1889025-800.jpg

Serwis zaczynamy od wyczyszczenia z zewnątrz zacisku szczotką drucianą - przydaje się tu szczotka klasyczna oraz do otworów.
Kiedy już nasz zacisk jest wyszczotkowany cały dokładnie myjemy środkiem czyszczącym do zacisków - zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz ( dokładnie sikamy we wszystkie otwory ). Musimy również usunąć zanieczyszczenia z rowków od uszczelek - tutaj przydają się igły, malutkie wkrętaki itp. Znowu wypłukujemy wszystko sprayem.
Kiedy już wszystko zrobimy tak powinien wyglądać nasza bryła zacisku:
http://p1.bikepics.com/2010%5C01%5C29%5Cbikepics-1889026-800.jpg

Czyścimy również szczotką blaszki w których trzymają się klocki hamulcowe.

W dalszym kroku czyścimy środkiem do ham. uszczelki oraz tłoczki jednocześnie sprawdzając ich stan techniczny. Uszczelki nie powinny mieć żadnych pęknięć, ubytków, zniszczonych krawędzi. Jeżeli jakaś uszczelka ma defekty powinniśmy ją wymienić.
To samo tyczy się tłoczków.
Sprawdzamy również stan powierzchni trzpieni do mocowania klocków czy czasami nie porobiły się wrąbki które mogły by nam blokować płynny posuw klocków.

Jeżeli wszystko mamy już wyczyszczone oraz sprawdzone możemy zabrać się za montaż wszystkiego w całość.
Zaczynamy od zamocowania uszczelek tłoczków.
Tutaj ważna informacja!
Uszczelki główne mają jedną krawędź większą od drugiej.
Uszczelki te powinny być wkładane większą średnicą do wnętrza zacisku, a mniejszą na zewnątrz.
http://p1.bikepics.com/2010%5C01%5C29%5Cbikepics-1889131-800.jpg
http://p1.bikepics.com/2010%5C01%5C29%5Cbikepics-1889038-800.jpg

Kiedy już uszczelki są na swoim miejscu zabieramy się tłoczki. Te dobrze jest przed zamontowaniem posmarować delikatnie smarem do zacisków hamulcowych.
http://p1.bikepics.com/2010%5C01%5C29%5Cbikepics-1889052-800.jpg

Tak nasmarowane tłoczki ostrożnie wkładamy w zacisk - robimy to z wyczuciem aby nie uszkodzić lub podwinąć krawędzi uszczelek. Najlepiej zacisk powoli wsuwać poruszając nim góra-dół.
http://p1.bikepics.com/2010%5C01%5C29%5Cbikepics-1889055-800.jpg

Czyścimy teraz ze starego smaru gumowe osłony prowadnic zacisku i montujemy na swoje miejsce.

Kiedy elementy te są już na miejscu wciskam do ich środka nie wielką ilość smaru do zacisków, smarem tym pokrywamy również prowadnice i łączymy wszystko ze sobą.
http://p1.bikepics.com/2010%5C01%5C29%5Cbikepics-1889062-800.jpg
http://p1.bikepics.com/2010%5C01%5C29%5Cbikepics-1889058-800.jpg
Teraz wkładamy blaszki/prowadnice od klocków i smarujemy czoła tłoczków pastą miedzianą.
http://p1.bikepics.com/2010%5C01%5C29%5Cbikepics-1889071-800.jpg
http://p1.bikepics.com/2010%5C01%5C29%5Cbikepics-1889067-800.jpg
http://p1.bikepics.com/2010%5C01%5C29%5Cbikepics-1889072-800.jpg
Pasta miedziana powoduje, że klocki nie przypieką nam się do tłoczków.
Pastą tą możemy posmarować trzpień mocujący klocki.
http://p1.bikepics.com/2010%5C01%5C29%5Cbikepics-1889081-800.jpg

Na koniec mocujemy klocki, odpowietrznik ( na zdjęciu automatyczny odpowietrznik Stahlbus ) i wkładamy wszystko z powrotem do motocykla.
http://p1.bikepics.com/2010%5C01%5C29%5Cbikepics-1889092-800.jpg
http://p1.bikepics.com/2010%5C01%5C29%5Cbikepics-1889093-800.jpg
Pamiętajmy, że płyn hamulcowy jest szkodliwy dla skóry!
W czasie mycia elementów środkiem w sprayu chronić oczy!
Wskazana jest wymiana płynu hamulcowego raz w roku.

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD

2

Odp: HOW TO: Serwis przedniego zacisku hamulca DRZ 400 SM

Super tutorial. Co daje ten automatyczny odpowietrznik?

jakubek

3

Odp: HOW TO: Serwis przedniego zacisku hamulca DRZ 400 SM

w ciul ulatwia zycie przy odpowietrzaniu hebli nie trzeba machac kluczem na dole zeby go odpowietrzyc

suzuki ts50-->yamaha xt125x-->ktm lc4 SM HF-->ktm exc530sm-->ktm 450 smr :D

KTM the best fuck the rest

4

Odp: HOW TO: Serwis przedniego zacisku hamulca DRZ 400 SM

A gdzie go kupic(odpowietrznik) i skolko ?

DRZ 400 Y
Husaberg F(E)S 570

5 Ostatnio edytowany przez SFMario (2010-01-29 23:42:20)

Odp: HOW TO: Serwis przedniego zacisku hamulca DRZ 400 SM

Nie no stary nie mów że da się tak zacisk wyczyścić druciakiem że wygląda ganz noje  :D


Fajnie że chcialo Ci się to opisać krok po kroczku.


yo

6

Odp: HOW TO: Serwis przedniego zacisku hamulca DRZ 400 SM

Good work!
Ale szczotki to mogłeś już kupić nowe do tak odpowiedzialnej roboty :lol: .
Ciekawe czy będzie tak hamował jak wygląda?

"Najbardziej mnie teraz wkurwia u młodzieży to że już więcej do niej nie należę" Kazik Staszewski"

7 Ostatnio edytowany przez maniek.o (2010-01-30 13:16:49)

Odp: HOW TO: Serwis przedniego zacisku hamulca DRZ 400 SM

Co do szczotki to bardziej polecam taką z metalową rączka (jest węższa) i druty są chyba mosiądzowane. Poza tym wyżej 100% prawdy. W serwisie mogli by tylko pozazdrościć tak precyzyjnej roboty  :D .

8 Ostatnio edytowany przez maciejwra (2010-01-30 21:41:27)

Odp: HOW TO: Serwis przedniego zacisku hamulca DRZ 400 SM

Przykleić jako temat HOW TO!!!

A ten odpowietrznik to taki jak do amortyzatorów czy dedykowany zawór zwrotny?

SMR 505

9

Odp: HOW TO: Serwis przedniego zacisku hamulca DRZ 400 SM

maciejwra napisał/a:

Przykleić jako temat HOW TO!!!

A ten odpowietrznik to taki jak do amortyzatorów czy dedykowany zawór zwrotny?

To jest specjalny zawór kulkowy działający w jedną stronę. Można to kupić choćby u dealera KTM z katalogu Power Parts.

"Najbardziej mnie teraz wkurwia u młodzieży to że już więcej do niej nie należę" Kazik Staszewski"

10

Odp: HOW TO: Serwis przedniego zacisku hamulca DRZ 400 SM

dobra robota hacker33

11

Odp: HOW TO: Serwis przedniego zacisku hamulca DRZ 400 SM

Co do odpowietrznika to można go kupić na stronie:
[url]http://www.przewodywoplocie.pl[/url]    - sklep polecam!

a tak działa:
http://www.przewodywoplocie.pl/images/stories/Lueften_Moto1_pol_2.gif

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD

12 Ostatnio edytowany przez gierwi (2010-01-31 18:40:32)

Odp: HOW TO: Serwis przedniego zacisku hamulca DRZ 400 SM

Hacker nie orientujesz się czy do pompy hamulcowej też taki są? Ja mam odpowietrzniki przy zaciskach i przy pompie.
Zajebisty artykuł!

No już doczytałem na stronce że są odpowietrzniki do pompy too. Niestety tania zabawa to to nie jest.

"Najbardziej mnie teraz wkurwia u młodzieży to że już więcej do niej nie należę" Kazik Staszewski"

13 Ostatnio edytowany przez laska3001 (2010-01-31 18:52:17)

Odp: HOW TO: Serwis przedniego zacisku hamulca DRZ 400 SM

Ten opis czyszczenia hamulca to się nadaje na stronę główną do działu artykuły

DR-Z 400 SM ----> WR 450 SM

14

Odp: HOW TO: Serwis przedniego zacisku hamulca DRZ 400 SM

laska3001 napisał/a:

Ten opis czyszczenia hamulca to się nadaje na stronę główną do działu artykuły

To jest słuszna koncepcja. Hacker33 możesz mi przesłać fotki bez bikepics.com (żebyśmy nie byli posądzani o kradzież :-))?

jakubek

15

Odp: HOW TO: Serwis przedniego zacisku hamulca DRZ 400 SM

Mam pytanko,

czy jeśli chcę sobie tylko wymienić klocki hamulcowe z przodu, to muszę bawić się w to całe spuszczanie płynu itp, czy wymiana klocków jest bezinwazyjna - "śrubka wykręć, zmień klocek, śrubka wkręć" ?

Boję się sam zaczynać to robić, żeby czegoś nie wykręcić i nie obudzić się z płynem hamulcowym na podłodze garażu O.o XD

I w ogóle doradźcie mi, mogę sobie te klocki sam wymienić, czy lepiej dać 20zł mechanikowi żeby to zrobił na pewno dobrze? Bo w sumie hamulce mi się przydają czasami i nie chcę czegoś spartolić ^^

100% Supermoto