1

Temat: DRZ - mocniejszy regulator napięcia

Czesc,
Drugi już spaliłem, Najwyraźniej moja S nie lubi długiego jeżdzenia na długich.

Gdzieś, kiedyś mi się obiło o uszy; że można włożyć większy.
Tylko nie wiem jaki, od czego i gdzie kupić.

jakies sugestie/pomysły?

Pozdrawiam

to pisałem ja: Reklamacje Reklamacji.
płomień tańczący na kurhanach wrogów.

2

Odp: DRZ - mocniejszy regulator napięcia

Regulatory nie palą się od zbyt dużego obciążenia - raczej wręcz przeciwnie.
Sprawdź raczej czy z ładowaniem jest wszystko ok, ew wrzuć inny model regulatora (praktycznie każdy motocyklowy da się zastosować). Sama zmiana regulatora w żaden sposób nie zwiększy dostępnej ilości prądu (względem tego co przewidziała fabryka).

pzdr, Adam

lc4.pl - nowa strona pomarańczy
Najczęstszą przyczyną problemów z LC4 jest właściciel...

3 Ostatnio edytowany przez reklamacje (2011-10-10 16:24:52)

Odp: DRZ - mocniejszy regulator napięcia

fxrider napisał/a:

Regulatory nie palą się od zbyt dużego obciążenia - raczej wręcz przeciwnie.
Sprawdź raczej czy z ładowaniem jest wszystko ok, ew wrzuć inny model regulatora (praktycznie każdy motocyklowy da się zastosować). Sama zmiana regulatora w żaden sposób nie zwiększy dostępnej ilości prądu (względem tego co przewidziała fabryka).

pzdr, Adam

kurcze dopiero teraz zobaczyłem ze przy wysyłaniu jakis chclik połowe tekstu zabrał, więc jeszcze raz:

Sprawdziłem ładowanie tzn alternator - rezystancje pomiedzy uzwojeniami maja tak jak trzeba ok 1,5-2 ohmów.
Mój bład ze nie sprawdziłem regulatora na okolicznośc spalenia którejs z diód.
Za to co ciekawe i dla mnie niezrozumiałe:

Na "wyjsciu" pomiar na podłączonym akumulatorze to 13-14V na wolnych obrotach; za to 12,5V na wysokich.

A co do twojej rady FXRIDER to nie jestem przekonany czy każdy model bedzie działał tak samo, wg tej zasady mógłbym podłaczyc regulator od chińczyka. Wydaje mi sie ze suma poboru mocy powinna byc zblizona. I własnie zastanawiam sie od czego by taki regulator pasował.

to pisałem ja: Reklamacje Reklamacji.
płomień tańczący na kurhanach wrogów.

4

Odp: DRZ - mocniejszy regulator napięcia

regulator "dobierasz" po mocy alternatora - i bedzie pasowal od czegokolwiek ....

tak jak napisal fxrider ....

i can do this .. here, hold my beer

5

Odp: DRZ - mocniejszy regulator napięcia

Może trochę doprecyzuję, żeby było wiadomo co jak i dlaczego.
Alternator daje w większości moto prąd trójfazowy zmienny o nap. większym niż 12V (nawet po "uśrednieniu" faz). Moc generowana przez alternator zależy od jego konstrukcji i obrotów - generalnie w tym momencie ważne jest to, że altek przy danych obrotach zawsze daje tyle samo prądu, niezależnie od aktualnego zapotrzebowania - czyli musi profilaktycznie dawać więcej prądu niż w danej chwili potrzeba.
Rolą regulatora jest takie gospodarowanie tym co wygeneruje alternator, aby na wyjściu było napięcie było w akceptowalnych granicach (12.5-15V). Czyli regulator dostaje prądu z nadmiarem a musi oddać tylko tyle ile trzeba. No i teraz zasadnicza kwestia: co się dzieje z nadmiarem ?
Jest po prostu i zwyczajnie zamieniany w ciepło i rozpraszany przez radiator regulatora - dlatego warto zadbać, aby nie było problemu z oddawaniem tegoż. Dlatego też napisałem, że duży pobór prądu nie zabije regulatora - wtedy po prostu mniej energii będzie musiał zamieniać na ciepło, więc będzie mniej się grzał, co będzie dlań generalnie zdrowsze.

Oczywiście czasem regulatory trafia szlag - przegrzewane długi czas elementy elektroniczne tracą swoje właściwości i zaczynają dawać losowe napięcia na wyjściu - objaw opisany wyżej to dosyć typowy taki przypadek. Czasem regulator daje stale zbyt niskie napięcie (choć to też może być wina zapuszczonej instalacji) lub zbyt wysokie (paląc n.p. żarówki i moduł zapłonowy). Bywa czasem też tak, że regulator inaczej zachowuje się na zimno (tzn. zanim się rozgrzeje lub gdy ma odpowiedni odbiór prądu) a inaczej gdy się rozgrzeje.
Bardzo ważna dla działania regulatora jest czystość (niskie opory) kabli które go łączą z resztą instalacji.

Regulatory mogą mieć różną konstrukcję, ale działają na tej samej zasadzie i są zamienne. Mają zwykle od 4 do 6 kabli, gdzie zwykle 3 kable to wejście poszczególnych faz alternatora, jeden kabel "wyjścia" (ten na którym powinno być co najmniej te 12.5V), zazwyczaj jest jeden do masy (często tą rolę pełni obudowa regulatora - w takim warto zadbać, aby miała dobre umasowanie, bo inaczej reg. może się grzać) i czasem jest jeszcze jeden kabelek "kontrolny" - mierzący aktualne napięcie w instalacji i sterujący na podstawie tego pracą regulatora.
Czasem nietypowe instalacje zdażają się w moto wyczynowych lub  2t - często bywają tam układy 2fazowe. Wiem, że specyficzny jest też układ przy zapłonie SEM, ale nie rozgryzałem tematu poważniej - przy SEMie może się okazać, że typowe regulatory nie działają.

Z powyższego można też wywnioskować, dlaczego jazda bez aku. w moto, które są do tego przystosowane jest niezdrowa dla regulatorów - po prostu tracą wtedy "stałego odbiorcę" prądu i szybko się przegrzewają. Inna rzecz, że aku pełni rolę stabilizatora napięcia w instalacji co ma duże znaczenie dla innych jej elementów.

pzdr, Adam

P.S. temat regulatorów regularnie trapi właścicieli XTZtek (i wielu innych maszyn zresztą też), a tam właśnie mocno się udzielam, stąd mam temat nieźle rozpracowany - jakby ktoś szukał więcej informacji w tym temacie warto tam zajrzeć (xtzclub.pl). Osobiście robiłem kilka podmianek w różne strony jeśli chodzi o regulatory (główny problem to zwykle właściwe podłączenie kabli - ale ze schematów można wywnioskować co i jak) i takie maszyny jeździły na tym długo nie robiąc problemów. Najlepiej na dawcę brać moto, w którym nie zdarzają się zbyt często problemy z regulatorami - niestety z obserwacji widzę, że hondy i yamahy dosyć często trapi ten problem.

lc4.pl - nowa strona pomarańczy
Najczęstszą przyczyną problemów z LC4 jest właściciel...

6 Ostatnio edytowany przez reklamacje (2011-10-11 00:11:14)

Odp: DRZ - mocniejszy regulator napięcia

(duże ciach)

Dzięki Adam za fantastyczne wytłumaczenie. Czytając twój post przyszło mi parę pomysłów do głowy na to co mam jeszcze zrobić zanim kupie nowy regler. Będzie dzień albo dwa roboty w garażu.

To mam w takim razie jeszcze dwa pytania do ciebie: jaki zamiennik byś doradził do DRZ? Od jakiego modelu?
I zakładając ze taki regulator to zwykły prostownik składający się z sześciu diód - czy złożenie prostego układu z diód schottkego nie byłby dobrym rozwiązaniem. (schottky - bo małe straty, szybko przełączają i co najważniejsze miałbym takie pod ręką). Pytanie tylko czy dobrze kombinuję czy to tylko 6 diód czy tez może jest tam jeszcze jakiś układ stabilizujący? Na mój rozum nie musi być ale...

Pozdr
Artur

po przeczytaniu postow podanych przez fx ridera juz wiem ze powyzej napisalem glupote. to nie jest tylko 6 diod ale jeszcze tyrystory do ograniczenia zakresu ich pracy.

to pisałem ja: Reklamacje Reklamacji.
płomień tańczący na kurhanach wrogów.

7 Ostatnio edytowany przez fxrider (2011-10-10 23:14:41)

Odp: DRZ - mocniejszy regulator napięcia

Hej,
cieszę się, że na coś się to przyda.

Co do zamiennika - nie testowałem zbyt wielu możliwości. Zwykle był to jakiś Tourmax z Larssona, na "moim" forum ludzie polecają różne regulatory z serii RGU lub konkretnych sprzedawców z zamiennikami (n.p. RN05: [url]http://reg_mot.republika.pl[/url]/ ) .  Dobrze jest jeśli regulator ma duży radiator - z w/w powodów.  Prywatnie muszę powiedzieć, że nie spotkałem się jeszcze ze spalonym regulatorem w LC4 640, co jest dla mnie nijaką rekomendacją.

Co do budowy własnego - nie jestem elektronikiem, więc za wiele nie pomogę. Ze schematów, które obiły mi się o oczy kojarzę, że zwykle napięcie regulują (EDIT) tyrystory. Tutaj jeden który na szybko znalazłem: [url]http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic839328.html[/url]
EDIT: I fajny opis tego schematu jeszcze: [url]http://xtzclub.pl/threads/1289-Odpalenie-z-aku-samochodowego?p=28786&viewfull=1#post28786[/url]
Ew. proponuję kontakt z kolegą Kaytec'em ([url]http://xtzclub.pl/members/460-Kaytec[/url]), bo on jest dobry w tych klockach co udowodnił m.in. budując samemu działający regulator :)

pzdr, Adam

EDIT: podmieniony link do schematu regulatora

lc4.pl - nowa strona pomarańczy
Najczęstszą przyczyną problemów z LC4 jest właściciel...

8

Odp: DRZ - mocniejszy regulator napięcia

Zajebsta podpowiedz! Dla takich postow jak twoje jest to forum - pare godzin dłubania w necie podana na tacy! Jeszcze raz dzieki.

to pisałem ja: Reklamacje Reklamacji.
płomień tańczący na kurhanach wrogów.