Odp: zmiana zębatek
To ciekawostka w takim razie: KTM do LC4 400 zaleca przełożenie 15:45
Najczęstszą przyczyną problemów z LC4 jest właściciel...
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
FORUM.SUPERMOTO.PL » Garaż » zmiana zębatek
Strony Poprzednia 1 2
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
To ciekawostka w takim razie: KTM do LC4 400 zaleca przełożenie 15:45
Ja mówię, jaka jest teoria. Jak popatrzy na taki samochód TATA Nano, czy inny Romet, to naprawdę się zastanawiam po co człowiek uczy się kilka lat, jak zaprojektować jakiś element....
Czyli można pominąć stosunek ilości zębów bez wliczenia w to łańcucha który w takim przypadku powinien mieć ilość ogniw niepodzielną przez ilość zębów każdego z kół i to wystarczy
a to co napisałeś może dotyczyć przekładni zębatej
"Ogólne zasady budowy kół pozostają takie same, jak przy kołach zębatych i pasowych"
Podstawy Projektowania InżynierskiegoPrzekładnie cięgnowe – dr inż. Piotr Chwastyk
Łańcuch:
Dla nierównej liczby zębów kół (z2>z1)
k = 2*(a/p)+(z1+z2)/2+(f3*p)/a
gdzie a – przybliżony rozstaw osi (założony)
p –podziałka
f3 – wsp. wg. f3 = ((z2-z1)^2)/(4*pi^3)
Liczba ogniw powinna być liczbą całkowitą i parzystą.
1.2.6. Obliczenie rozstawu osi
Dla równej liczby zębów kół z1=z2=z
a = (k-z)/2*p
Dla nierównej liczby zębów kół (z2>z1)
a = [2*k-(z1+z2)]*f4*p
f4 – wsp. wg. tabeli (norma)
Zalecane przełożenia i liczby zębów
z1 23 21 19 17 15 12
u
12 - 6,33 4,75 3,17 2,08 1,92 1,75 1,58 1,42 1,25 1
15 6,33 5,07 3,8 2,53 1,67 1,53 1,4 1,27 1,13 1 -
17 5,59 4,47 3,35 2,24 1,47 1,35 1,24 1,12 - - -
19 5 4 3 2 1,32 1,21 1,11 1 - - -
21 4,52 3,62 2,71 1,81 1,19 1 - - - - -
23 4,13 3,3 2,48 1,65 1,09 - - - - - -
25 3,8 3,04 2,28 1,52 1 - - - - - -
Podsumowując- nie widzę w zalecanych 15/45. Nie chcę się z nikim kłócić, bo to jest bez sensu- takie są reguły projektowania. Gdyby mi akurat pasowało przełożenie 15/45, to bym je zastosował- zwłaszcza na torze, gdzie przebiegi są minimalne. Na ulicę, przy wilotysięcznych nalotach- tutaj bym się zastanowił. Nie znam danych, jaki uszczerbek powoduje to w napędzie, więc ciężko ocenić mi wpływ.
Nie wiem po co wrzuciłeś kupę magicznych cyferek których nikt nie rozumie.
Daj cały wykład to może zajarzę o co chodzi.
Cieszę się, ze wypowiadasz się za wszystkich. Polecam google, ale dla ułatwienia: [url]http://www.karolczuk.po.opole.pl/PLancuchowa.pdf[/url]
Możesz też zapisać sie do biblioteki PW i poprosić o dowolne książki do PKM
Jeżeli ktoś to zrozumiał bez czytania pdfa to przepraszam za prowokację.
A wracając do tematu to nie znalazłem tam nic co by świadczyło o takim doborze zębatek jak pisałeś dodatkowo w tabeli są zestawienia kół które mają wspólne podzielniki a liczba zębów koła napędzającego powinna być dla dużej pewności pracy nie
mniej niż 19 :)
wkońcu normalne forum z normalnymi ludźmi z którymi można się dogadać, dziękuje wszystkim za pomoc :)
Jeżeli ktoś to zrozumiał bez czytania pdfa to przepraszam za prowokację.
A wracając do tematu to nie znalazłem tam nic co by świadczyło o takim doborze zębatek jak pisałeś dodatkowo w tabeli są zestawienia kół które mają wspólne podzielniki a liczba zębów koła napędzającego powinna być dla dużej pewności pracy nie
mniej niż 19 :)
Materka, też na to zwróciłem uwagę, gdzieś mam opracowania, które prostują temat kół poniżej 19z. :). O projektowaniu kół zębatych pisało wielu, wiele konstrukcji się do tego nie stosuje. Ja tylko wychodzę z założenia, że lepiej wiedzieć i robić odstępstwa od reguły w pewnych wypadkach. Dla danego zalożonego przełożenia musisz nieraz zrobić wyjątek (np 1,4) musisz zastosować liczby wzgl. siebie pierwsze. Czasami wytrzymałość nie jest priorytetem (patrz wszystkie huśki;) ).
Strony Poprzednia 1 2
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
FORUM.SUPERMOTO.PL » Garaż » zmiana zębatek
Wygenerowano w 0.036 sekund, wykonano 72 zapytań