1

Temat: Toczenie osi, czy wymiana łożysk i dystansów?

Siema, kupiłem koła pod moją betę rr 450, z przodu ma średnicę 30mm ośki.
Koła mam od KTM, więc średnica 26mm.
Chcę to połączyć, ale nie wiem, czy tańszym i lepszym sposobem będzie wytoczenie osi 26mm + tulejki na drugi koniec lag (nie wiem, czy to ma prawo bytu, to moja luźna myśl w głowie, może to już ktoś przerabiał).
Czy jednak lepiej po prostu wytoczyć dystanse, tulejkę do środka i wymienić łożyska.

Liczę na pomoc, bo wszystko leży już u tokarza, a on tylko czeka na moją decyzje.
Za oś powiedział mi orientacyjnie 150zł, za dystanse i tulejkę nie pytałem.

2

Odp: Toczenie osi, czy wymiana łożysk i dystansów?

Sprawdź czy znajdziesz odpowiednie łożyska. Jak tak to rób z wymianą łożysk.
Jak nie to opcja 1. Stosowałem ją - działa.

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD

3 Ostatnio edytowany przez bolasienko (2020-04-01 17:58:09)

Odp: Toczenie osi, czy wymiana łożysk i dystansów?

hacker33 napisał/a:

Sprawdź czy znajdziesz odpowiednie łożyska. Jak tak to rób z wymianą łożysk.
Jak nie to opcja 1. Stosowałem ją - działa.

A ta tulejka to musiałaby tam być wbita na stałe, czy śmiało może być po prostu wsadzona i zabezpieczona z obu stron?
Plus jeśli możesz zdradzić, to ile wyniosło Cię tłoczenie osi i czy to było z hartowaniem, czy zwykła wystarczy?

Dziękuję Ci za pomoc i odpowiedź, zawsze piszesz z sensem i na temat. Szacun. :)

4

Odp: Toczenie osi, czy wymiana łożysk i dystansów?

Ja miałem starą oś i tulejki z obu stron.
Tulejki nacięte aby zaciskały się w mocowaniach lag. Troszkę upierdliwce zakładanie.

Kupiłem też kiedyś półki z dorabianą ośką. Jak ma być z alu to pewnie z PA6.

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD

5

Odp: Toczenie osi, czy wymiana łożysk i dystansów?

To u mnie będzie wytoczone z jednej strony szeroko, a z drugiej właśnie nacięta tulejka, tylko znowu teraz jaki ma być jej wymiar? Idealnie taki sam, jak szerokość poprzedniej osi, czy minimalnie większy, czy mniejszy? Chodzi o zewnątrz oczywiście, bo w środku wiadomo, że 26mm.
Nie wiem, czy z alu, czy ze stali zlecić. Boję się trochę takich rozwiązań, szczególnie na przednim kole, dlatego wolałbym możliwie najsolidniejsze tworzywo, które nie pęknie, czy coś. Może zostawię pełną w środku. Czy to nie ma sensu? A może to jakoś wpłynie na prowadzenie, taka ciężka ośka?
Pozdro

6

Odp: Toczenie osi, czy wymiana łożysk i dystansów?

Też bym robił z wymianą łożysk i dorobieniem tulejki do środka na wymiar wewnętrznej bieżni łożyska, dystanse sobie ogarniesz, pytanie włąśnie co z drugiej strony.

Yamaha DT125X
KTM EXC 525

7

Odp: Toczenie osi, czy wymiana łożysk i dystansów?

Najprostszym rozwiązaniem była by wymiana łożysk. Jeżeli nie to wymiana ośki. U siebie tak robiłem. Z jednej strony ośka szeroko zatoczona a z drugiej nacięta tuleja. Oska ze stali z otworem w środku tak jak oryginał.

Go big or go home!
Największa forma kontroli jest wtedy kiedy myślisz, że jesteś wolny.

8

Odp: Toczenie osi, czy wymiana łożysk i dystansów?

Wymiar tulejki taki sam, kwestia pasowania. U mnie to ogarnął tokarz. Tylko spojrzał i sam dopisał +5, -5  czy jakoś tak przy wymiarach.

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD

9 Ostatnio edytowany przez ciernik (2020-04-02 13:19:00)

Odp: Toczenie osi, czy wymiana łożysk i dystansów?

Skoro oś bety to 30mm to taka właśnie jest średnica wew. łożyska w KTM
Wyjmij tulejki z koła ktm i wsadz os bety prosto w łożysko.
Dorób odpowiednie tulejki dystansowe i tyle.
Jak dobrze przemyśleć tulejki to nawet uszczelniacz bedzie działał.

DR650, XT600, EXC520, YZ450F, EXC-R450, EXC-R400, EXC-R530, SXF350, SXF250, EXC500SM, ADV990, 690Rally

10 Ostatnio edytowany przez bolasienko (2020-04-03 19:04:27)

Odp: Toczenie osi, czy wymiana łożysk i dystansów?

Przyszła oś, wszystko gra i buczy, zapłaciłem 240zł.
Teraz pora na adapter hamulca przedniego - mam adapter z aluminium, który po małych przeróbkach by pasował, mianowicie:
https://i.imgur.com/mxrsc66.png i tutaj można byłoby podlać trochę aluminium, zalać tą dziurę i wywiercić nową
i sam montaż do lag też jest zbyt wąski, więc trzeba byłoby wywiercić dziurkę i przegwintować.

Ale pojawiła się w głowie druga opcja - spiłowanie lekko stelaża przy lagach o jakieś 4mm, żeby zmieściła się tam blaszka, która jakby byłaby swoistym przesunięciem otworów o jakieś 90mm w bok.
https://i.imgur.com/PHw4G9n.png

Kolejna opcja to zrobienie tego samego ale z zewnętrznej strony (wtedy bez piłowania)


Drugim problemem jaki napotkałem to to, że powierzchnia klocków tylnych nie jest w 100% wykorzystywana, tj. powierzchnia ścierna jest tylko w połowie zajęta tarczą, bo ta jest mniejsza od poprzedniej o jakieś 10mm. Czy to będzie problem, czy bez problemu można tak jeździć? Czy lepiej kupić większą tarczę?


I JESZCZE OSTATNIE PYTANIE, JUŻ NA BOKU
moto stało zabłocone więcej niż czyste poprzednio i kilka rzeczy skorodowało, np. stópki, podnóżka itd. Jak to wypiaskuję i pomaluję, to korozja wróci, czy bezpiecznie mogę to zrobić? Czy zostało tylko kupić nowe komponenty?
Z góry dzięki..

11

Odp: Toczenie osi, czy wymiana łożysk i dystansów?

-kup większą tarczę
-jak dobrze wypiaskujesz i pomalujesz proszkowo to nic nie wróci.

Husaberg FE 450 E / SM
KTM 380 SMR SOLD
DR-Z400SM   3x3 , FCR39MX , JD , MRD/SSW , MAGURA/BREMBO4P/BRAKING320MM, IMS 2.6  SOLD

12

Odp: Toczenie osi, czy wymiana łożysk i dystansów?

Ok dziękuje!!
A ingerencja w aluminium ma sens? Tj. zalewanie, wiercenie... Nie chce zlecać nikomu całego adaptera na nowo bo nie wystarczy mi kasy na inne wydatki, a prac jeszcze bardzo dużo. A znów pewnie nikt nie ma używanego adaptera pod betę, bo mało ich widziałem w wersji drogowej.

13

Odp: Toczenie osi, czy wymiana łożysk i dystansów?

Samo aluminium jest dosyć miękkie, w samym już gwintowaniu trzeba uważać, a dać tak mało i jeszcze to gwintować to jak dla mnie lekko ryzykowne.

Yamaha DT125X
KTM EXC 525

14

Odp: Toczenie osi, czy wymiana łożysk i dystansów?

I o to chodziło! Dziękuje Wam.

To jeszcze z innej beczki pytanie.
Znalazłem w necie cos jak hydroblasting, tj. jakis sposób szkiełkowania czy piaskowania z woda, to nie tyka uszczelek ani niczego - czy to jedyny sposób na odnowienie silnika z zewnatrz? Czy są jakieś domowe sposoby na to? Zdecydowałem, ze wszystkie śruby, zaciski, pokrywy będę chciał odnowić - ale nie wiem gdzie i jak najlepiej to zrobić!

15

Odp: Toczenie osi, czy wymiana łożysk i dystansów?

Dobrze widzę, że ten adapter jest w formie zwykłej, płaskiej płytki? Jeśli tak, to dorobienie czegoś takiego będzie kosztowało grosze, nie ma co kombinować, tym bardziej, że to najważniejszy hamulec.
Co do prób odświeżenia złożonego silnika poprzez obróbkę strumieniową to bym odradzał. Byłoby szkoda, gdyby materiał ścierny dostał się do wnętrza.

PBM