Temat: MZ 125 4T SM SV RT temat zbiorczy
Witajcie.
Chciałbym powiedzieć kilka słów na temat emzetek nowej generacji z silnikiem czterosuwowym 125 cc.
W mojej ogólnej ocenie te motorki mają bardzo trwałe silniki, ale są nieco niedopracowane pod względem osprzętu (np. instalacja elektryczna, naciągnięte linki) - kto widział wykonanie MZ a wykonanie włoskie czy japońskie ten zrozumie.
Zaletą są dość szczegółowo opisane dane techniczne w serwisówce i katalogu części, dlatego nie ma problemu z serwisowaniem.
Znane problemy:
- Przeciekanie gaźnika.
Gaźnik Mikuni VM24, moim zdaniem dość nietypowy i archaicznej konstrukcji. Problem z przelewaniem wynika z dwóch powodów, po pierwsze poziom paliwa musi być bardzo wysoki (jak sobie przypomnę jak ustawić pływak to napiszę, bo w instrukcji serwisowej jest pewien "haczyk"), po drugie przelew musi być dziwnie "tamperowany" przez podwinięcie wężyka powyżej poziomu gaźnika.
Gdy dochodzi do zacinania się pływaka to należy wymienić kompletny zawór iglicowy (koszt ok. 25 zł). Podobno jedną z przyczyn jest także niska jakość plastikowego pływaka, należy do wymienić na nowy.
- Rozrusznik nie kręci silnikiem.
Uszkodzone wolne koło, część produkowana przez MZ i dość droga. Przed zakupem motorka upewnij się czy był wcześniej wymieniany. W celu wymiany trzeba odkręcić sprzęgło.
- Luźny łańcuszek rozrządu.
Radzę dość poważnie podejść do tego tematu. Silnik jest tak skonstruowany, że łańcuszek biegnie w bliskim sąsiedztwie odlewu w karterze gdzie płynie kanał olejowy do filtra oleju. Nawet minimalnie zużyty łańcuszek żłobi rowek w tym odlewie, dlatego serwisówka nakazuje kontrolę co 12000 km. Nowy łańcuch DID SCA-0409 SV 122 ogniwa (wyłącznie fabrycznie zamknięty) kosztuje w granicach 200 zł. Wymiana nie jest skomplikowana (czas <2 godzin), ale trzeba odkręcić sprzęgło. Taka ciekawostka że w jednym egzemplarzu od nowości było źle złożone sprzęgło, zamieniona kolejność tarcz sprzęgłowych z tarczami metalowymi...
- Olej.
Silnik jest na panewkach a cylinder ma powłokę nicasilową, dlatego należy kontrolować stan oleju i jego konsystencję, jeśli śmierdzi benzyną (co zdarza się po zalaniu przez gaźnik) to wymienić na świeży. Jej dobry olej. Ja widziałem motorek który miał najechane 70 000 km co dobrze świadczy o trwałości silnika.
- Filtr oleju.
Zwróć uwagę którą wersję pokryw posiadasz (były dwie), starsza ma specjalną śrubę, a w nowszym typie dolna śruba od pokrywki filtra (zwykła M6) musi być być uszczelniona podkładką aluminiową (nie żadną miedzianą i nie wklejać śruby na silikon itp.), bez niej cieknie olej. Z tego powodu już ratowałem jedną pokrywę sprzęgła...
- Blokady.
Nie wszystkie egzemplarze mają zapłon blokowany do 80 km/h. Jeśli silnik cały czas pracuje na odcięciu, sprawdź czujnik prędkości tylnego koła. Moduł można odblokować przerywaczem symulującym jazdę z prędkością <80 km/h, tak jak np. w DT125. Odblokowany silnik ma 15 KM przy 10000 obr/min, wystarcza aby motorek przyśpieszał a jego prędkość maksymalna oscyluje w okolicach 120 km/h (książkowo 115 km/h).
- Hamulce.
Zaciski hamulcowe pochodzą chyba z Tajwanu (czyli z chin), standardowo dla tego typu zacisków trzeba zwrócić uwagę na blokowanie się tłoczków i zapiekanie się bolców mocujących klocki. W przypadku nieprawidłowości w działaniu polecam rozebrać zacisk na czynniki pierwsze, wyczyścić uszczelnienia oraz ogniska korozji w aluminiowym korpusie. Przemywanie tłoczków z zewnątrz nic nie daje. Bolce trzeba dokręcać lekko z wyczuciem, inaczej później ich nie odkręcisz (przekręcą się imbusy).
W MZ były stosowane dwa rodzaje pompek hamulcowych (przednich) albo dwa rodzaje dźwigni hamulca, nie wiem co za idiota to opracował że oryginalna dźwignia stoi tak daleko że ledwo sięgam palcami. Ktoś z tym walczył? Z moich poszukiwań wynika że dźwignia pasuje od Aprilii RS50 z połowy lat '90, krótsza i niższa.
- Części.
W Niemczech są dwa sklepy które oferują oryginalne nowe części do MZ, cena niektórych jest dość przystępna, ale cena tych co się najczęściej zużywają - wręcz kosmiczna.