1 Ostatnio edytowany przez levis (2016-10-14 15:15:47)

Temat: Aprilia SXV - wymiana sprzęgiełka rozrusznika - DIY

W dzisiejszym poradniku opiszę jak wymienić sprzęgiełko rozrusznika, które z czasem nadmiernie się zużywa i powoduje problemy z rozruchem silnika.

https://scontent.xx.fbcdn.net/t31.0-8/14500464_1780165485557596_1297972707684827908_o.jpg

Najczęstszy objaw jest taki, że rozrusznik kręci, ale silnik obraca się powoli lub wcale.

Cześć fotek jest moja, część zapożyczona z Internetu.

Zaczynamy:

- kładziemy motocykl na prawym boku, ale nie całkiem - ja podpieram 2 oponami położonymi na siebie.
- odpinamy 2 wtyczki od przewodów idących od obudowy magneta.
- odkręcamy wszystkie śrubki trzymające obudowę magneto - nie ma tutaj żadnych ukrytych, po prostu te co widać
- używająć tępego śrubokręta, podważamy obudowę w dwóch miejscach pogrubionych, specjalnie przystosowanych do tej czynności

naszym oczom ukaże się widok taki:

http://cyb.smugmug.com/photos/120381670-L.jpg

lub taki

http://www.apriliaforum.com/forums/attachment.php?attachmentid=134845&d=1273102148

Jeżeli zobaczyliśmy to co jest na drugim zdjęciu - nie jest dobrze... ale o tym później

- obracamy obudowę i sprawdzamy w jakim stanie jest stator.

https://lh6.googleusercontent.com/-6AOzLpuaxVo/VQ7wLcu8VEI/AAAAAAAAHPs/BwtZrMYQLr0/w1566-h881-no/DSC_0517.jpg

- w jego głębi zobaczymy pierścień seigera, który demontujemy wraz z podkładką
- sprawdzamy, czy simmering włożony jest w dobrą stronę, tzn. płaską powierzchnią do silnika.
- jeżeli simmering wygląda ok, wkładamy podkładkę centrującą, wypukłą stroną w kierunku silnika i zakładamy pierścień (ja zawsze daję nowy simmering, tak dla świętego spokoju).
- ok, sprawę statoru i ciśnienia oleju w wale mamy za sobą, teraz magneto.
- kluczem 24 lub 27 (dokładnie nie pamiętam), odkręcamy nakrętkę i zdejmujemy ją wraz z podkładką. Polecam używać klucza udarowego.
- ściągaczem do magneta ściągamy je, ja używam patentu narzynka + ściągacz trójramienny - działa. Gwint to 32x1.5mm.

https://scontent.xx.fbcdn.net/t31.0-8/12646933_1682725758634903_2477768975251590460_o.jpg

- teraz możemy napotkać 2 sytuacje - 6 śrub magneta odkręci się bardzo lekko lub będą stały na amen. Ja jednak nie sugeruję próbować, bo gniazda śrub można bardzo łatwo obrobić.
- Osobiście robię to tak, że nagrzewam piekarnik do 160 stopni, wrzucam do niego magneto na 20 min, potem odkręcam śruby, które dalej idą z lekkim oporem. Myślę, że siła potrzebna do ich odkręcenia oscylkuje pomiędzy 13-18Nm.
- Jeżeli po nagrzaniu w piekarniku, śruby dalej nie chcą się odkręcić, to pozosaje już tylko spawanie.
- Gdy odkręciliśmy już śruby, należy rozdzielić magneto od koła zamachowego - ja robię to w ten sposób, że jedną ze śrubek zostawiam wkręconą do połowy i po dwóch stuknięciach młotkiem, części się rozdzielają.
- Pozbywamy się starego łożyska, przy okazji wszystko dokładnie czyszcząć.
- z nowego łożyska zdejmujemy pierścien seigera, zakładamy łożysko, po czym ponownie montujemy pierścień na łożysku.
- przy składaniu upewniamy się, że dwie tulejki centrujące są na miejscu + klin ustawiający pierścień do czujnika położenia wału również jest na miejscu.

https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/q83/s480x480/14492335_1780580818849396_3987831846576932736_n.jpg?oh=4b854c237eeee18929a41bbc19fbb67b&oe=58AA792F

- po dokładnym oczyszczeniu i odtłuszczeniu, składamy 2 części i wkręcamy 6 śrub na czerwony loctite - polecam użyć nowe śruby. Siła z jaką dokręcamy to 13 Nm.
- po upewnieniu się, że klin na wale jest cały, zakładamy magneto na wał i dokręcamy je z siłą 98 Nm.
- Przy zakładaniu obudowy magneta, polecam dorobić sobie kilka szpilek , które będą pełnić rolę prowadnic
- Gdy obudowa wskoczy na miejsce, dokręcamy wszystkie śruby z czuciem, bo obudowa jest magnezowa.

Gotowe.

Przy operacji nie powinien wylecieć olej - jedynie będziemy mogli go wyssać strzykawką z magneta.

MOTOFREAK - BARTOSZ KOWALEWSKI - Serwis motocyklowy inny niż wszystkie
myjka ultradźwiękowa
https://motofreak.waw.pl/
Aprilia SXV 450

2

Odp: Aprilia SXV - wymiana sprzęgiełka rozrusznika - DIY

A co ze zębatką rozrusznika która też się ściera niemiłosiernie?
Przypomnij jakie są koszty.

3

Odp: Aprilia SXV - wymiana sprzęgiełka rozrusznika - DIY

Co do zdjęcia na którym jest zmielony zapłon to kawałki miedzi po czymś takim są dosłownie wszędzie. Kanały olejowe, panewki, głowice, filtr...
https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t34.0-12/14686607_1128809470536370_1295029654_n.jpg?oh=f8131c796e369fa2ea0d8a15cdd2c12d&oe=5803682A
https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t34.0-12/14643017_1128809487203035_2029484071_n.jpg?oh=ce64b72576b9783e38bca830766159c8&oe=58021B7A
https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t34.0-12/14694657_1128809480536369_2037037476_n.jpg?oh=2545b0692c11c9c45cee59186f20817f&oe=5802F7FC
https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t34.0-12/14686490_1128809483869702_1985285071_n.jpg?oh=bdff69cdb8b0cc4ed196c309b7f53f35&oe=58021F71
https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t34.0-12/14658222_1128809477203036_778152194_n.jpg?oh=dc54b052ea98277ed19defedf3b40fd1&oe=58032C79
https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t34.0-12/14699870_1128809473869703_1210276563_n.jpg?oh=9510285edc229573ac8dd3372d0eea07&oe=5802D4DF
Po takiej awarii najlepiej chyba rozpołowić silnik, dokładnie oczyścić go z miedzi oraz sprawdzić stan części.

Aprilia SXV 550

4

Odp: Aprilia SXV - wymiana sprzęgiełka rozrusznika - DIY

dokładnie - po takiej awarii, trzeba rozpoławiać silnik - inaczej po prowizorycznej naprawie można za chwilę rozbierać silnik jeszcze raz...

wklej fotki tłoków i cylindrów po tej awarii

MOTOFREAK - BARTOSZ KOWALEWSKI - Serwis motocyklowy inny niż wszystkie
myjka ultradźwiękowa
https://motofreak.waw.pl/
Aprilia SXV 450

5

Odp: Aprilia SXV - wymiana sprzęgiełka rozrusznika - DIY

Ale rozpierducha! A czemu tak się dzieje? Bo nie doczytałem, albo nie znalazłem info.

Pozdrawiam,
Piotrek

6

Odp: Aprilia SXV - wymiana sprzęgiełka rozrusznika - DIY

W pierwszych modelach, jak i w nieudanych serwisach przez Czesława w stodole, śruby magneta nie zostały dokręcone na klej z odpowiednią siłą. Tym samym podczas jazdy wykręcały się i mieliły stator.

MOTOFREAK - BARTOSZ KOWALEWSKI - Serwis motocyklowy inny niż wszystkie
myjka ultradźwiękowa
https://motofreak.waw.pl/
Aprilia SXV 450

7

Odp: Aprilia SXV - wymiana sprzęgiełka rozrusznika - DIY

DIY, a nie DYI :)

"Nie ma boga. Jest Mmmmotór!"
KTM SMR450 '13 #23

8

Odp: Aprilia SXV - wymiana sprzęgiełka rozrusznika - DIY

Zgadza się Lucuś :D

MOTOFREAK - BARTOSZ KOWALEWSKI - Serwis motocyklowy inny niż wszystkie
myjka ultradźwiękowa
https://motofreak.waw.pl/
Aprilia SXV 450

9

Odp: Aprilia SXV - wymiana sprzęgiełka rozrusznika - DIY

Gdyby ktoś był zainteresowany to mam ściągacz do tego magneta.Jest mi już nie potrzebny.Oddam za 5 dyszek.