1

Temat: FMX 650 - pytanie o olej, gaźnik i nie tylko

Cześć, na wstępie chciałem zaznaczyć, że pod względem mechaniki jestem dupa - przed FMXem miałem do czynienia jedynie z dwusuwami i moje wszystkie prace serwisowe kończyły się na naciąganiu łańcucha. Czas najwyższy to zmienić, bo nie będę jeździł do mechanika, żeby olej wymienić.

1. Jaki lać olej? Według serwisówki do XL650 powinien być 10w40, najlepiej lać właśnie ten, czy może 10w50 albo 10w60? Ktoś na forum polecał Ipona - rzeczywiście jest lepszy od Motula, Castrola albo innej firmy, czy po prostu trafiłem na post fana jednej marki oleju?

2. Na filmiku (na jutubie) przedstawiającym wymianę oleju w XR650 gość po spuszczeniu oleju z silnika dał parę razy z kopa, żeby wypompować do końca olej. W FMXie nie ma kopki, więc trzeba w tym samym zakręcić rozrusznikiem, czy też pozostawić wszystko sile grawitacji?

3. Orientuje się ktoś, jaki gaźnik był oryginalnie montowany do FMXa? Nigdzie nie udało mi się znaleźć serwisówki, w żadnych danych w internecie również nie odnalazłem tej informacji.

4. Jak mierzyć poziom oleju? Temat był już poruszany na forum, o [url=http://forum.supermoto.pl/topic23949-honda-fmx-650-sprawdzanie-poziomu-oleju-na-cieplym-czy-zimnym-silniku.html/]tutaj[/url], ale nadal nie znam pewnej odpowiedzi - żeby pomiar wiarygodny, silnik ma być delikatnie rozgrzany, czy gorący po przejażdżce? Bagnet wyciągać kilka sekund po zgaszeniu, czy odczekać kilka minut na ostudzenie?

5. Jak szybko i do jakiego stopnia powinien nagrzewać się silnik? Wiem, że ciężko opisać to słowami, ale do tej pory zawsze jeździłem na sprzętach z chłodnicami i chciałbym się dowiedzieć, czy normalne jest to, że po dwóch minutach pracy na postoju (na wolnych obrotach) silnik jest już tak gorący, że nie da się go nawet na chwilę dotknąć?

FMX 650

2

Odp: FMX 650 - pytanie o olej, gaźnik i nie tylko

Ad1)
To kuloodporna jednostka, stara i niewymagająca, lej to co sugeruje producent. Ja osobiście używam Motul 5100 10w40, tylko kupuj z wiarygodnego źródła. Bańka 4l wystarczy idealnie na dwie wymiany - jedna z filtrem oleju wtedy wlewasz 2,1 litra jak bez filtra to trzeba wlać 1,9 litra.

Generalnie olej ma spełniać normy podane przez producenta, a lepiej wymieniać częściej niż płacić za kosmiczną technologię do prostej i trwałej jednostki.

Ad2)
Zagrzej silnik, lekko żeby się nie poparzyć (o silnik lub samym olejem), odkręcasz bagnet spuszczasz z silnika, później spuszczasz z ramy. Jak kilka minut postoi to sobie wszystko skapie. Żadnych cudów nie trzeba robić, grawitacja sobie poradzi.

Ad3)
tu nie pomogę

Ad4)
Sprawdza się na zagrzanym silniku, najlepiej po jeździe, czekasz kilka minut 3-4 minuty i sprawdzasz bagnet. Ja mam nawyk zrobić to czasem na stacji benzynowej, tankujesz - płacisz akurat mija kila minut i przed odjazdem można sobie skontrolować olej. Jest czym przetrzeć bagnet i gdzie wyrzucić - pełen komfort :)

Ad5)
Skąd Ty masz takie szalone pomysły żeby macać pracujący silnik, to normalne że jest gorący, jeśli ciekawi Cię jak bardzo to zainwestuj w termometr wkręcany w miejsce bagnetu. W normalnych warunkach raczej go nie przegrzejesz o to się nie martw.

3

Odp: FMX 650 - pytanie o olej, gaźnik i nie tylko

Wielkie dzięki za pomoc, rozjaśniłeś mi wszystko. Co do macania silnika - bałem się, że jak po chwili pracy na postoju tak się grzeje, to podczas jazdy się zagotuje zupełnie, tym bardziej, że oleju na bagnecie było bardzo mało, ale po prostu źle mierzyłem (znaczy na zimnym). Wczoraj polatalem trochę dłużej i piec idealnie chodzi.

Jeszcze jedno pytanie, macie jakiś patent na DIY podnośnik? Muszę łańcuch naciągnąć, a nie kupiłem jeszcze podnośnika i nie mam pomysłu, jak by tu podnieść koło.

FMX 650

4

Odp: FMX 650 - pytanie o olej, gaźnik i nie tylko

[url]http://motocykle-karmot.pl/podnosniki-blokady/531-podnosnik-srubowy-grip-tylnego-kola-na-wahacz.html[/url]

Ale można użyć jakiegoś klocka dającego stabilne podparcie.

"Najbardziej mnie teraz wkurwia u młodzieży to że już więcej do niej nie należę" Kazik Staszewski"

5

Odp: FMX 650 - pytanie o olej, gaźnik i nie tylko

Do naciągania łańcucha nie potrzebujesz podnośnika, normalnie na stopce stawiasz, luzujesz koło i kręcisz regulacją naciągu, a najlepiej posadzić kogoś na moto, żeby dociążyć zawieszenie (tak ponoć lepiej) przy okazji masz motocykl w pionie i wtedy regulować naciąg.

Póki nie kupiłem to radziłem sobie zwykłym podnośnikiem trapezowym od auta, opierasz moto o ścianę, pakujesz kawałek dechy pod ramę i podnośnikiem do góry, później dla stabilności klocek obok podnośnika i dawałem jeszcze pod wahacz regulowane kobyłki. Na takiej konstrukcji wymieniałem napęd czyli zdejmowałem tylne koło i się udało.

6

Odp: FMX 650 - pytanie o olej, gaźnik i nie tylko

Witaj, cieszę się, że ktoś jeszcze ma FMX'a. Tutaj temat z moim: [url]http://forum.supermoto.pl/topic35392-fmx-jak-wizualnie-go-poprawic-jakies-pomysly.html[/url]

Bury napisał/a:

Co do macania silnika - bałem się, że jak po chwili pracy na postoju tak się grzeje, to podczas jazdy się zagotuje zupełnie,

W weekend temperatura powietrza dochodziła do 30*C w Krakowie. Jeździłem wtedy i stałem w korkach. Moto się zagrzało do 130*C i słychać było jak zawory klepią :D Ale zgasisz na 15 minut i można dalej śmigać. Zresztą nie zauważyłem jakichś złych oznak poza zaworami. Sam się bałem i myślałem o chłodnicy oleju ale teraz widzę, że jak się w korkach nie stoi to więcej jak 120*C nie osiągam w mieście mimo upału.
Bagnet z termometrem sobie kup. Moto jak się zagrzeje do 40*C to można bez ssania już jechać bez dławienia :D

7

Odp: FMX 650 - pytanie o olej, gaźnik i nie tylko

Cześć, szkoda, że tak daleko od siebie mieszkamy, ale zapraszam do Warszawy - ja na razie w dalsze wyprawy się nie wybieram, bo prawko trzeba skończyć. BTW, mój FMX jest taki sam jak Twój i też jestem w trakcie ogarniania go wizualnie - jak już wszystkie koncepcje zrealizuję, to go pokażę na forum.
Wiesz może gdzie mogę kupić taki bagnet? Domyślam się, że w swoim FMXie miałeś go już w zestawie.

Mam jeszcze jedno pytanie odnośnie oleju. Serwisówka zaleca olej 10w40 Hondy, który jest półsyntetykiem. Lanie półsyntetyka jest jakkolwiek uzasadnione od strony technicznej, czy w każdym przypadku lepiej lać syntetyka?

FMX 650

8 Ostatnio edytowany przez xqz (2016-06-02 14:24:56)

Odp: FMX 650 - pytanie o olej, gaźnik i nie tylko

Bury napisał/a:

Wiesz może gdzie mogę kupić taki bagnet?

Na alledrogo :D


Bury napisał/a:

Lanie półsyntetyka jest jakkolwiek uzasadnione od strony technicznej, czy w każdym przypadku lepiej lać syntetyka?

Do używanego silnika należy lać półsyntetyk i najlepiej taki jaki był lany dotychczas, zresztą jak zaleca serwisówka. Po wlaniu rzadszego syntetyka mógłby się rozszczelnić silnik.
Miałem wcześniej zalany Ipon 10w40, zmieniłem 2000 km temu na Motul 5100 10w40 i teraz jak mocno przyśpieszam to czuję, że sprzęgło się ślizg (na Iponie tego nie było). Ale zmienię tarcze sprzęgłowe i zostanę przy motulu.

Chętnie zobaczę twoje modyfikacje i coś podkradnę :D

9

Odp: FMX 650 - pytanie o olej, gaźnik i nie tylko

Bury, czy twój FMX też nie pali w ogóle oleju? Mam tyle ile miałem 2000 km temu i nie wiem czy mam się tym martwić czy cieszyć?

10

Odp: FMX 650 - pytanie o olej, gaźnik i nie tylko

Ja od zakupu zdążyłem zrobić kilkanaście kilometrów, więc na razie ciężko mi cokolwiek powiedzieć. Aczkolwiek olej był wymieniany przez poprzedniego właściciela w zeszłym roku i na bagnecie jest około połowa, czyli (z tego, co wyczytałem) tyle, ile być powinno. Jeśli przez tyle czasu silnik się nie zatarł, to olej raczej jest w obiegu, więc dobrze, że nie pali go na równo z benzyną. :D

FMX 650

11

Odp: FMX 650 - pytanie o olej, gaźnik i nie tylko

Siemka. Posiadam FMXa od 3 lat. Posiadam serwisówke do FMXa w wersji elektronicznej.

Ad1)
Zalecany olej:
"Klasyfikacja API: SG lub powyżej, z wyłączeniem oleju z oznaczonem na okrągłej etykiecie API jako energooszczędne
Lepkość: SAE10W–40
Normy JASO T 903: MA
Ja leje 10W40 Motula 5100. Nigdy nie narzekałem. Dodatkowo filtr oleju zakładam MANNa. Oczywiście możesz lać jakiej chcesz firmy :D a co do ilości oleju to:
Olej silnikowy
 (Przy wymianie oleju) 1,9 l (2,0 kwarty USA, 1,7 kwarty wielkiej
Brytanii)
 (Przy wymianie oleju i filtra oleju) 2,15 l (2,27 kwarty USA, 1,89 kwarty
wielkiej Brytanii)
 (Po demontażu) 2,5 l (2,6 kwarty USA, 2,2 kwarty
wielkiej Brytanii)
Zbiornik


Ad2)
Sugeruj się bardziej tym filmikiem :P 
[url]https://www.youtube.com/watch?v=gJKLZa3__Qw[/url]

Ad3)
Co do gaźnika to dam Ci znać ale muszę wrócić najpierw do domu :/

Ad4)
Wyjęte z serwisówki:
"Sprawdzanie poziomu oleju silnikowego
Sprawdzaj poziom oleju silnikowego codziennie przed jazdą na motocyklu.
Korek wlewu znajduje się przed zbiornikiem paliwa i ma bagnet do sprawdzania
poziomu oleju. Poziom oleju musi znajdować się między górnymi (1) i dolnymi
(2) oznaczeniami na bagnecie (3).
Nie jesteś w stanie dokładnie sprawdzić poziomu oleju zaraz po tym, jak silnik
pracował na większych obrotach. Podczas pracy silnika na biegu jałowym
motocykl powinien stać pionowo na twardej powierzchni.
1. Ustaw motocykl na twardej płaskiej powierzchni.
2. Uruchom silnik i pozostaw na 5 min pracy na biegu jałowym. Jeśli
temperatura otoczenia spadnie poniżej 10° C (50° F),silnik musi pracować
dodatkowo 5 minut (10 F). Stan sondy na tyle ciepłym silniku będzie
zaniżony. Aby wskazania sondy były dokładne, przed sprawdzeniem,
podczas pracy silnika na biegu jałowym utrzymaj motocykl w pionie.
Zatrzymaj silnik.
3. Zdejmij korek wlewu oleju z miarką i do sucha wytrzyj miarkę.
4. Nie przechylaj motocykla. Całkowicie wsunąć w otwór, ale nie zakręcaj.
5. Wyjmij bagnet z wlewu oleju. Poziom oleju musi znajdować się między
górnymi (1) i dolnymi (2) oznaczeniami na bagnecie. W razie potrzeby
uzupełnij poziom oleju do poziomu górnej kreski. Użyj oleju, jaki podano
na stronie 63. Nie wolno dopuścić do przelania oleju.
UWAGA
Eksploatacja silnika przy słabym ciśnieniu oleju silnikowego może doprowadzić
do poważnych uszkodzeń.
6. Dokręć korek wlewu oleju. Sprawdź, czy nie ma przecieków oleju. W
silniku znajduje się otwór do sprawdzania poziomu oleju w skrzyni
korbowej. Wykręć śrubę i upewnij się, że olej jest wlany do dolnej
krawędzi otworu. Jeśli tak, to dokręć śruby na miejsce, uruchom silnik i
sprawdź poziom oleju. Jeśli poziom oleju w skrzyni korbowej jest niski, to
przed uruchomieniem silnika i sprawdzeniem poziomu dolej zalecanego
oleju."

Ad5)
Tzn silnik nie wiem, ale temperatura oleju nie powinna przekraczać 120 stopni. Tak jak kolega wyżej pisał zainwestuj we wskaźnik temperatury oleju i będziesz wszystko wiedział. Ja mam zamontowany i jest super.

http://i67.tinypic.com/oir49d.jpg

Co do naciągania to najlepiej postaw moto na jakimś krzesełku na setach :D

Lepiej na Hondzie niż na wielbłądzie, bo wielbłąd turysta nie lata 300 :)

12

Odp: FMX 650 - pytanie o olej, gaźnik i nie tylko

Dziękuję bardzo, nie spodziewałem się tak wyczerpującej odpowiedzi. :D

FMX 650

13 Ostatnio edytowany przez xqz (2016-06-15 19:23:21)

Odp: FMX 650 - pytanie o olej, gaźnik i nie tylko

DOBER pokażesz przód swojego FMX'a? Wydaje mi się czy masz jakąś akcesoryjną owiewkę z przodu?
Jakie masz kierunkowskazy bo widzę, że ładniejsze niż ja xD ?
Ile pali Ci oleju?

14

Odp: FMX 650 - pytanie o olej, gaźnik i nie tylko

xqz
Przód wygląda tak:

http://i66.tinypic.com/vz7lo9.jpg

http://i66.tinypic.com/5u2w5w.jpg

Czacha jest firmy Devil. Jednak teraz zmieniam błotnik na krótszy od sm :-D
Co do czachy to jej wygląd budzi wiele kontrowersji. Jednym się bardzo podoba, innym że paskudna. Mnie się podoba, no i w nocy też naprawdę super :D dlatego na pewno jej nie zmienię :-)

A kierunki mam jakieś firmy "erdol" które były na żarówkach no i trochę fantazji i są teraz ledowe i naprawdę mocne :D

http://i64.tinypic.com/2nl8yz7.jpg

A oleju nie bierze w ogóle bo tej zimy zrobiłem remoncik silnika :D

Lepiej na Hondzie niż na wielbłądzie, bo wielbłąd turysta nie lata 300 :)

15

Odp: FMX 650 - pytanie o olej, gaźnik i nie tylko

DOBER napisał/a:

Jednak teraz zmieniam błotnik na krótszy od sm :-D

Ten też widzę, że jest akcesoryjny. Możesz pokazać jaki chciałbyś zamontować?

Osobiście mi się dwa reflektory obok siebie nie podobają, przypominają mi jakiegoś potworka.


Jak przerobiłeś te żarówki na SMD to wymieniłeś przerywacz czy wstawiłeś rezystory?