1 Ostatnio edytowany przez KML (2014-04-13 11:48:31)

Temat: Dopasowanie kół XR600R vs XR650R

Od kilku miesięcy szukałem kół enduro do swojej XR650R , niestety w Polsce słabo z częściami do tego modelu dlatego zdecydowałem się na zakup kół od bardziej popularnej XR600R.

Przedstawiam poradnik dla potrzebujących co wymagało przerobienia i jak koła spasować.

Szukamy kół od XR600 jak najmłodszej , takich na ośkach 17mm (podobno przód w starszych rocznikach był na oś 15mm) , tylne koło oczywiście musi być już z tarczą a nie z bębnem.

Przednie koło :
Tutaj jest prosto bo koło pasuje bez żadnych przeróbek, średnica tarczy hamulcowej jest taka sama (240mm) , ślimak prędkościomierza pasuje, tuleja dystansowa też. Najprawdopodobniej od strony ślimaka będzie potrzebna mała tulejka dociskowa ale jeszcze tego nie potwierdzam.
Gdyby ktoś szukał przedniej osi do 650-ki to ta od 600ki jest krótsza i nie będzie pasować.

Edit: Tak jak przypuszczałem w przednim kole potrzebne będą dystanse, przy montażu zauważyłem że przednia piasta XR600 jest nieco węższa niż XR650, różnica jest ok 0,5 cm.
Lagi w 650ce są po prostu minimalnie szerzej , przez to właśnie i sama ośka 650-ki jest dłuższa.
Po założeniu i ustawieniu koła osiowo widać szczelinę przy tulejce od strony tarczy, można dotoczyć nową tulejkę trochę dłuższą i tak pewnie zrobię jak ta mi się już wytrze, na razie zapodam tam 1-2 zwykłe grube podkładki 17ki. Od strony ślimaka też można wsadzić tulejkę/podkładkę ewentualnie głębiej wkręcić ośkę bo jej szerszy kołnierz też to dociśnie. Ja osobiście dam podkładkę/tulejkę aby sześciokąt na klucz wystawał z prawej lagi tak jak przy oryginalnej piaście.

Tylne koło:
Tu jest już trudniej , ponieważ są różnice:
średnica ośki XR650R - 20mm , średnica ośki XR600R - 17mm
średnica tarczy XR650R - 240 mm, średnica tarczy XR600R - 220 mm

Pierwszy pomysł był aby powymieniać łożyska na takie aby wchodziła ośka 20mm , do tego trzeba by rozwiercać wewnętrzną tuleję dystansową która jest w piaście pomiędzy łożyskami, do tego dorabianie tulejek dystansowych i dopasowanie uszczelniaczy.
Stwierdziłem że za dużo tego dopasowywania , w razie wymiany każdy element trzeba by kupować osobno a różnie może być z dostępnością.

Postanowiłem że w kole nie będę nic zmieniał, dzięki temu w razie uszkodzenia kupuję cały gotowy zestaw (łożysk, uszczelniaczy , tulejek) do XR600 i nic nie muszę kombinować, zakładam i już.
Podczas przymiarek okazało się że szerokość piasty wraz z tulejkami dystansowymi jest identyczna jak w 650ce, czyli mieści się pomiędzy wahacz i jarzmo zacisku tak jak powinno.
Aby koło zamontować potrzebna będzie nowa ośka która na końcach musi mieć 20mm aby pasować w wahacz i jarzmo zacisku a na środku mieć 17mm aby wchodziła w oryginalne łożyska koła 600ki.

Poniżej przedstawiam mój amatorski rysunek techniczny nowej ośki oraz tulejki niwelującej średnicę osiek.
https://lh3.googleusercontent.com/-alaXr_3pUus/UyicPnwqXqI/AAAAAAAAAxc/TzSbFolwDzA/w508-h381-no/RYSUNEK.jpg

Tokarz wykonał mi na podstawie rysunku nową oś oraz tuleję, stal oczywiście utwardzana ale nie znam parametrów, polegałem na doświadczeniu tokarza.

https://lh4.googleusercontent.com/-c-uDmlZMFoY/UyicL6k8o-I/AAAAAAAAAwg/4bGikdZ8xlU/w508-h381-no/20140318_191147.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-bgJErA2gs58/UyicMswCO5I/AAAAAAAAAwo/Ky0p5RVYMHk/w286-h381-no/20140318_191228.jpg

Ośka jak widać zaczyna się średnicą 20mm jest to kawałek który przechodzi przez otwór w wahaczu, dalej jest 17mm które przechodzi przez całe koło, od prawej strony wsuwana jest dotoczona tuleja która wewnątrz ma 17mm czyli pasuje na ośkę a po zewnętrznej ma 20mm czyli pasuje w kwadrat naciągu łańcucha , wahacz oraz jarzmo zacisku.
Dalej skręcamy już nakrętką , ja zastosowałem oryginalną z ośki od XR600R z gwintem M16, kołnierz tulejki robi za podkładkę nakrętki choć nie wiem czy nie dam tam jeszcze zwykłej podkładki.

Tarcza tylna:
Jak pisałem wcześniej w XR600 jest 220mm i ta tarcza nam się nie przyda, ze względu na to że mocowanie tarczy do piasty w obu przypadkach jest takie samo to kupujemy nowa tarczę tyle że do 650ki (wymiar 240x105x4). Przy próbie montażu okazało się że otwory na śruby w tarczy XR600 są średnicy 10mm a w tarczy 650ki 8mm , tarcza poszła na warsztat gdzie rozwiercili mi otworki do 10mm.

Nowa tarcza od XR650R
https://lh4.googleusercontent.com/-wKf-DFn0TTk/UyicIIAL9pI/AAAAAAAAAwA/zGP_rqfVyWQ/w508-h381-no/20140317_201830.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-9pyKunlnETc/UyicHNBdNCI/AAAAAAAAAv8/RMawJEu6REs/w286-h381-no/20140317_201902.jpg

Tutaj już rozwiercona pod kołnierz śruby montażowej na 10mm
https://lh6.googleusercontent.com/-guh-EagiNoc/UyicKxsg3SI/AAAAAAAAAwQ/iJocZkj_hS8/w508-h381-no/20140318_185835.jpg

Teraz wszystko pasuje, tarcza dokręcona

https://lh5.googleusercontent.com/-_HbJMa7RnDE/UyicLIEAzeI/AAAAAAAAAwc/0kKqAxpfU5Q/s640/20140318_190745.jpg



Opony już mam , czekam na talk aby je założyć na felgi
https://lh3.googleusercontent.com/-BvXvwo4GBtM/UyicJT7FlEI/AAAAAAAAAwI/tVaGXPFkFI0/s512/20140318_075602.jpg

Później już tylko montaż i jazda, jazda, jazda  :D Brrrraaaapppp

Koszta:
Dorobienie ośki wraz z tulejką - 180 zł
Tarcza tylna XR650R - 259 zł
Koła XR600 (ja akurat kupiłem kpl. za) - 750 zł
Opony (w zależności kto jakie chce, ja wsadzam kpl) - 379 zł
Do tego grube dętki ok 200 zł za kpl. - ja nie wymieniałem bo były ok.
Do kosztów może dojść jeszcze wymiana łożysk i uszczelniaczy -ok 120 zł za oba koła
Ja łożysk również nie musiałem wymieniać bo ktoś niedawno wymienił.

Jak ktoś trafi dobry kpl. kół z dobrymi oponami i łożyskami to koszta przeróbki nie są jakoś strasznie wielkie, o ile przy kupnie kół stan tylnej tarczy można olać bo i tak kupujemy nową, to trzeba zerknąć na stan przedniej bo nowa tez kosztuje od ok 260 zł w górę.

Jakieś fotki z montażu kół dodam później jak już je poskładam do końca.

Pozdro

Litrowy Gixer

2

Odp: Dopasowanie kół XR600R vs XR650R

Rysunek techniczny prawie spoko ;d Ale wymiarowanie ma wiele do życzenia. Wiem, bo robiłem takich rysunków od zaje**nia.

Honda Crm 250 Mk III Mugen > Husqvarna Smr 570

3

Odp: Dopasowanie kół XR600R vs XR650R

Galaarin niech zgadnę u p.Łozowskiego ? :)

KML fajnie że to opisałeś, niby proste a jednak zawsze komuś może się przydać.

KTM EXC 450
       SXF 250

4 Ostatnio edytowany przez KML (2014-03-19 00:00:21)

Odp: Dopasowanie kół XR600R vs XR650R

dlatego napisałem że amatorski ;) , też kiedyś kilka narysowałem w szkole tyle że to było z 18 lat temu.
Ważne że tokarz jak spojrzał to powiedział że dla niego wszystko jest jasne :)

Litrowy Gixer

5

Odp: Dopasowanie kół XR600R vs XR650R

kml ogarnij pw

6

Odp: Dopasowanie kół XR600R vs XR650R

maniak napisał/a:

Galaarin niech zgadnę u p.Łozowskiego ? :)

KML fajnie że to opisałeś, niby proste a jednak zawsze komuś może się przydać.

Dokładnie 2 lata temu mnie uczył PKMu ;)

Honda Crm 250 Mk III Mugen > Husqvarna Smr 570

7

Odp: Dopasowanie kół XR600R vs XR650R

Koła wsadzone:

Tył pasuje idealnie, jedyne co się okazało w moim przypadku to łańcuch za krótki bo w kołach SM na tyle miałem zębatkę 45z a w kołach Enduro 48z.
Zmienię przednią na 14z i zobaczę może wystarczy a jak nie to najwyżej tylną zmienię na te 45z bo nie chce mi się specjalnie kupować nowego łańcucha.
Ośka z mojego rysunku pasuje idealnie więc można toczyć w ciemno już bez mierzenia.

Przednie koło tak jak przypuszczałem wymaga małego dystansu, okazało się że piasta 600-ki jest minimalnie węższa ok 0,5 cm.
Więcej o przednim kole edytowałem w pierwszym poście.

Więc , było tak:
http://imageshack.com/a/img836/6983/kqmy.jpg

A teraz naprzemiennie będzie tak:
https://lh5.googleusercontent.com/-Ay1d-pH9RiA/U0lGbrM9H2I/AAAAAAAAA3I/8XD_mYAgO7c/w702-h527-no/12.04.2014+-+3

Litrowy Gixer