Temat: Dopasowanie kół XR600R vs XR650R
Od kilku miesięcy szukałem kół enduro do swojej XR650R , niestety w Polsce słabo z częściami do tego modelu dlatego zdecydowałem się na zakup kół od bardziej popularnej XR600R.
Przedstawiam poradnik dla potrzebujących co wymagało przerobienia i jak koła spasować.
Szukamy kół od XR600 jak najmłodszej , takich na ośkach 17mm (podobno przód w starszych rocznikach był na oś 15mm) , tylne koło oczywiście musi być już z tarczą a nie z bębnem.
Przednie koło :
Tutaj jest prosto bo koło pasuje bez żadnych przeróbek, średnica tarczy hamulcowej jest taka sama (240mm) , ślimak prędkościomierza pasuje, tuleja dystansowa też. Najprawdopodobniej od strony ślimaka będzie potrzebna mała tulejka dociskowa ale jeszcze tego nie potwierdzam.
Gdyby ktoś szukał przedniej osi do 650-ki to ta od 600ki jest krótsza i nie będzie pasować.
Edit: Tak jak przypuszczałem w przednim kole potrzebne będą dystanse, przy montażu zauważyłem że przednia piasta XR600 jest nieco węższa niż XR650, różnica jest ok 0,5 cm.
Lagi w 650ce są po prostu minimalnie szerzej , przez to właśnie i sama ośka 650-ki jest dłuższa.
Po założeniu i ustawieniu koła osiowo widać szczelinę przy tulejce od strony tarczy, można dotoczyć nową tulejkę trochę dłuższą i tak pewnie zrobię jak ta mi się już wytrze, na razie zapodam tam 1-2 zwykłe grube podkładki 17ki. Od strony ślimaka też można wsadzić tulejkę/podkładkę ewentualnie głębiej wkręcić ośkę bo jej szerszy kołnierz też to dociśnie. Ja osobiście dam podkładkę/tulejkę aby sześciokąt na klucz wystawał z prawej lagi tak jak przy oryginalnej piaście.
Tylne koło:
Tu jest już trudniej , ponieważ są różnice:
średnica ośki XR650R - 20mm , średnica ośki XR600R - 17mm
średnica tarczy XR650R - 240 mm, średnica tarczy XR600R - 220 mm
Pierwszy pomysł był aby powymieniać łożyska na takie aby wchodziła ośka 20mm , do tego trzeba by rozwiercać wewnętrzną tuleję dystansową która jest w piaście pomiędzy łożyskami, do tego dorabianie tulejek dystansowych i dopasowanie uszczelniaczy.
Stwierdziłem że za dużo tego dopasowywania , w razie wymiany każdy element trzeba by kupować osobno a różnie może być z dostępnością.
Postanowiłem że w kole nie będę nic zmieniał, dzięki temu w razie uszkodzenia kupuję cały gotowy zestaw (łożysk, uszczelniaczy , tulejek) do XR600 i nic nie muszę kombinować, zakładam i już.
Podczas przymiarek okazało się że szerokość piasty wraz z tulejkami dystansowymi jest identyczna jak w 650ce, czyli mieści się pomiędzy wahacz i jarzmo zacisku tak jak powinno.
Aby koło zamontować potrzebna będzie nowa ośka która na końcach musi mieć 20mm aby pasować w wahacz i jarzmo zacisku a na środku mieć 17mm aby wchodziła w oryginalne łożyska koła 600ki.
Poniżej przedstawiam mój amatorski rysunek techniczny nowej ośki oraz tulejki niwelującej średnicę osiek.
Tokarz wykonał mi na podstawie rysunku nową oś oraz tuleję, stal oczywiście utwardzana ale nie znam parametrów, polegałem na doświadczeniu tokarza.
Ośka jak widać zaczyna się średnicą 20mm jest to kawałek który przechodzi przez otwór w wahaczu, dalej jest 17mm które przechodzi przez całe koło, od prawej strony wsuwana jest dotoczona tuleja która wewnątrz ma 17mm czyli pasuje na ośkę a po zewnętrznej ma 20mm czyli pasuje w kwadrat naciągu łańcucha , wahacz oraz jarzmo zacisku.
Dalej skręcamy już nakrętką , ja zastosowałem oryginalną z ośki od XR600R z gwintem M16, kołnierz tulejki robi za podkładkę nakrętki choć nie wiem czy nie dam tam jeszcze zwykłej podkładki.
Tarcza tylna:
Jak pisałem wcześniej w XR600 jest 220mm i ta tarcza nam się nie przyda, ze względu na to że mocowanie tarczy do piasty w obu przypadkach jest takie samo to kupujemy nowa tarczę tyle że do 650ki (wymiar 240x105x4). Przy próbie montażu okazało się że otwory na śruby w tarczy XR600 są średnicy 10mm a w tarczy 650ki 8mm , tarcza poszła na warsztat gdzie rozwiercili mi otworki do 10mm.
Nowa tarcza od XR650R
Tutaj już rozwiercona pod kołnierz śruby montażowej na 10mm
Teraz wszystko pasuje, tarcza dokręcona
Opony już mam , czekam na talk aby je założyć na felgi
Później już tylko montaż i jazda, jazda, jazda :D Brrrraaaapppp
Koszta:
Dorobienie ośki wraz z tulejką - 180 zł
Tarcza tylna XR650R - 259 zł
Koła XR600 (ja akurat kupiłem kpl. za) - 750 zł
Opony (w zależności kto jakie chce, ja wsadzam kpl) - 379 zł
Do tego grube dętki ok 200 zł za kpl. - ja nie wymieniałem bo były ok.
Do kosztów może dojść jeszcze wymiana łożysk i uszczelniaczy -ok 120 zł za oba koła
Ja łożysk również nie musiałem wymieniać bo ktoś niedawno wymienił.
Jak ktoś trafi dobry kpl. kół z dobrymi oponami i łożyskami to koszta przeróbki nie są jakoś strasznie wielkie, o ile przy kupnie kół stan tylnej tarczy można olać bo i tak kupujemy nową, to trzeba zerknąć na stan przedniej bo nowa tez kosztuje od ok 260 zł w górę.
Jakieś fotki z montażu kół dodam później jak już je poskładam do końca.
Pozdro