1

Temat: Roznice miedzy piasta sztywna, a piasta z zabierakiem

Czy moglby ktos opisac zasadnicze roznice (wady, zalety?) miedzy piasta sztywna kola szprychowego (zebatka odrazu do piasty), a piasta z zabierakiem na gumach (zebatka do zabieraka)?

Z wad, zalet jestem w stanie wyroznic tylko to:

Wady:
-wieksza masa
-wiekszy "luz" miedzy kolem a silnikiem
-wiecej elementow eksploatacyjnych

Zalety:
-skrzynia dluzej zyje (ponoc)
-mniejsze odczuwalne wibracje od silnika na niskich obrotach na biegu
-naped rowniez ma dluzsza zywotnosc


Ale to napewno nie wszystko. Czy ktos ma porownanie, jak jezdzi sie na kole z zabierakiem i bez, z czym jezdzi sie wygodniej (rekreacyjnie)?

Simson SR50 90ccm [1986] -> Yamaha WR 450F dualsport [2004] -> KTM 690 SM Prestige [2007]

2

Odp: Roznice miedzy piasta sztywna, a piasta z zabierakiem

To jest tłumik drgań skrętnych i został stworzony tylko do tego aby zmniejszyć drgania przenoszone od silnika.
Sam podałeś zalety i się pytasz, które lepsze do jazdy cywilnej. Dziwne...

Wymiany korbowodów, naprawa wałów, wymiarowanie cylindrów, tulejowanie, szlify cylindrów. Remonty i tuning silników, serwis zawieszeń. Prostowanie kolektorów wydechowych. Części i akcesoria. tel. 607198003
WWW.MOTO-KORN.PL

3

Odp: Roznice miedzy piasta sztywna, a piasta z zabierakiem

no i wadą masz to że gumy to kolejny element, któy się zużywa. Miałem tak w simsonie, to umierało co chwilę, ale wiadomo, że tamtej technologii nie ma co porównywać.

4

Odp: Roznice miedzy piasta sztywna, a piasta z zabierakiem

jak szybko może się to zużywać? Bo widzę, że u mnie też są gumy i cały zabierak.

Będzie 690 niebawem

5

Odp: Roznice miedzy piasta sztywna, a piasta z zabierakiem

Majster128 napisał/a:

To jest tłumik drgań skrętnych i został stworzony tylko do tego aby zmniejszyć drgania przenoszone od silnika.
Sam podałeś zalety i się pytasz, które lepsze do jazdy cywilnej. Dziwne...

Jakich skrętnych? Co Ty tam niby skręcasz?

6

Odp: Roznice miedzy piasta sztywna, a piasta z zabierakiem

No normalnie: lancuch ciagnie zebatke skrecajac ja. Ta przez zabierak ciagnie kolo, skrecajac je w tej samej osi.
Taka sama funkcje maja male sprezyny na tarczy kosza zewnetrznego w sprzegle i z tego co widze to nazywa sie wlansie tlumikiem drgn skretnych :)

WR 450 F
GSXR 1100

7

Odp: Roznice miedzy piasta sztywna, a piasta z zabierakiem

Łańcuch ciągnie zębatkę, a nie ją skręca :). Te gumowe kawałki amortyzują, ale tam nie ma momentów skręcających. Wiem, że to nie ma znaczenia, ale :).

8

Odp: Roznice miedzy piasta sztywna, a piasta z zabierakiem

SnowMoto napisał/a:

Łańcuch ciągnie zębatkę, a nie ją skręca :)

wg mnie zebatka w moto jest skręcana

A co do tematu, to mialem w aprilii takie gumki to mnie tylko przy zdejmowaniu zebatki denerwowały. Nie wiem co poprzedni wlasciciele z nia robili, ale skrzynia po dupie i tak dostała i były z nia problemy.

9

Odp: Roznice miedzy piasta sztywna, a piasta z zabierakiem

SnowMoto napisał/a:

Łańcuch ciągnie zębatkę, a nie ją skręca :). Te gumowe kawałki amortyzują, ale tam nie ma momentów skręcających. Wiem, że to nie ma znaczenia, ale :).

G3d ma rację, piasta jest gięta i skręcana a zębatka wyłącznie skręcana, siłę przykładasz na dużym promieniu, mocujesz na małym to co tam występuje jak nie siła razy ramię czyli moment skręcający?