Temat: Opona a ciśnienie
Witam.Jakie powinno być ciśnienie w oponkach?
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
FORUM.SUPERMOTO.PL » Garaż » Opona a ciśnienie
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Witam.Jakie powinno być ciśnienie w oponkach?
SUPERMOTO RACING:
PRZÓD- PSI 20 / BAR 1,38 / ATM 1,36
TYŁ- PSI 22,7 / BAR 1,52 / ATM 1,5
SUPERMOTO "ULICA"
PRZÓD- PSI 25,6 / BAR 1,72 / ATM 1,7
TYŁ- PSI 28,4 / BAR 1,93 / ATM 1,91
Dzięki:-)
co wy !!! tak nisko ??? racing??? :] heh...
Co za nie powiem głupoty piszecie :)
Ciśnienie to zależy od wielu rzeczy :)
Po pierwsze liczy się ciśnienie na rozgrzanej gumie (chyba, że dmuchacie azotem), a 1.38 bar na rozgrzanej to zdecydowanie za mało (imho).
Jeśli mierzymy ciśnienie na zimnej gumie (jak niestety większość) to trzeba brać pod uwagę, że powietrze się rozszerza w miare grzania, więc zakładając stałą temperaturę pracy opony na powiedzmy 80 st. (zależy też od gumy) to im zimniej jest (temperatura otoczenia) tym mniej musimy nadmuchać, bo tym większa różnica od temperatury docelowej i tym więcej powietrze się rozszerzy :)
Ja dmucham na zimno około 1.5 do 1.8 bar (w zależności od warunków / ustawień), co po nagrzaniu gumy przekłada się na około 1.9 -2.2 bar.
To tak trzy grosze ode mnie.
pozdr,
1,5 - 1,8 to z przodu czy obydwie gumy tak samo?
Co za nie powiem głupoty piszecie :)Ciśnienie to zależy od wielu rzeczy :)Po pierwsze liczy się ciśnienie na rozgrzanej gumie (chyba, że dmuchacie azotem), a 1.38 bar na rozgrzanej to zdecydowanie za mało (imho). Jeśli mierzymy ciśnienie na zimnej gumie (jak niestety większość) to trzeba brać pod uwagę, że powietrze się rozszerza w miare grzania, więc zakładając stałą temperaturę pracy opony na powiedzmy 80 st. (zależy też od gumy) to im zimniej jest (temperatura otoczenia) tym mniej musimy nadmuchać, bo tym większa różnica od temperatury docelowej i tym więcej powietrze się rozszerzy :)Ja dmucham na zimno około 1.5 do 1.8 bar (w zależności od warunków / ustawień), co po nagrzaniu gumy przekłada się na około 1.9 -2.2 bar.To tak trzy grosze ode mnie.pozdr,
dokładnie tak jest!!! dlatego moje znaki zapytania ;)
a tak z ciekawosci "ktos jezdzil na azocie" ???
Ja latam na 1.8 przód i tył (oczywiście ciepła opona na torze). Wiem że niektórzy do pirelli slick pompują nawet 1.6. Ale to juz minimum!
Odnośnie azotu to fajnie bo powietrze którym oddychamy i którym pierdzimy w oponki zawiera 78,1% AZOTU.
yo
tak tylko ze zawiera nadal 21%zgorszami innych gazow ktroe to powoduja własnie jego rozszerzanie sie pd wpływem temperatury ;0 co do cisnienia w gumahc to serwosówka ktm'a podaje 1,6 bar na zimno i tego sie trzymam ;)
"tak tylko ze zawiera nadal 21%zgorszami innych gazow ktroe to powoduja własnie jego rozszerzanie sie pd wpływem temperatury"
Tzn azot nie zwieksza objetości pod wpływem temperatury, tylko inne gazy jak tlen, CO2 i inne?
Wytłumacz, bo inaczej to będę musiał pójść z reklamacją do nauczyciela fizyki z podstawówki :)
z tego co slyszalem to, jezeli mamy nadymane kola azotem to pod wpływem temperatury nie zmienia sie cisnienie , wiec na to wyglada ;)
"z tego co mi wiadomo to, jezeli mamy nadymane kola azotem to pod wpływem temperatury nie zmienia sie cisnienie , wiec na to wyglada "
Możliwe że powyższa wiedza pochodzi nie z podręcznika fizyki i własnych eksperymentów, tylko z ulotki reklamowej zakładu wulkanizacyjnego, to by tłumaczyło tą teorię :)
Kto obstawia że objetość azotu nie zmieni się po podgrzaniu temu oddaję cały majątek i bede jego sługą do końca moich dni :)
Do rzeczy, lookam w info od Husqvara:
Torowo przód 1,4, tył 1,6 atm.
Cywilnie przód 1,8 solo 2,0 z pasażerem, tył 2,0 solo i 2,2 atm z plecakiem.
Czy warto wypełniać opony azotem?
Od początku lat sześćdziesiątych laboratoria producentów ogumienia oraz niezależne instytucje badawcze prowadziły badania nad zagadnieniem wpływu medium wypełniającego oponę na jej zużycie.
Już wtedy wyniki przeprowadzanych prób potwierdziły techniczno-ekonomiczną zasadność stosowania azotu.
Wówczas też wprowadzono pompowanie azotem w kołach pojazdów pracujących w najcięższych warunkach:
W przemyśle wydobywczym
W przemyśle lotniczym
W transporcie towarów palnych i niebezpiecznych
W sportach samochodowych (Formuła1)
Za stosowaniem azotu jako medium do pompowania opon przemawia kilka naukowo potwierdzonych faktów.
Do najważniejszych z nich należą:
opona napompowana azotem utrzymuje ciśnienie trzykrotnie dłużej niż opona napełniona tlenem. Fakt ten ma niebagatelne znaczenie, gdyż ciśnienie w oponie niższe od nominalnego o 0,2 bara skraca żywotność opony o 10%, a ciśnienie niższe o 0,6 bara powoduje skrócenie jej żywotności niemalże o połowę.
azot pozytywnie wpływa na żywotność opon – przeprowadzone testy wykazały, że zmniejszenie ilości tlenu o 6% powoduje wydłużenie żywotności aż o 22%.
ze względu na właściwości chemiczne azotu i brak wchodzenia tego gazu w reakcję z metalem występuje mniejsze ryzyko wystąpienia rdzy na obręczy.
azot jest gazem niepalnym i nie podtrzymuje palenia, zatem nie występuje ryzyko powstania pożaru podczas pompowania opon – szczególnie ciężarowych.
przy oponie napompowanej azotem nie występuje zużycie warstwy butylowej i karkasu, w przeciwieństwie do opony napompowanej powietrzem, co jest szczególnie istotne dla procesu bieżnikowania.
Mimo wielu potwierdzonych korzyści płynących ze stosowania azotu do pompowania opon, potwierdzonych także przez renomowanych producentów ogumienia, dopiero w ostatnich kilku latach jego stosowanie stało się popularne.
Obecnie na rynku możemy spotkać dwie metody pompowania kół azotem, które są wykorzystywane w serwisach ogumienia:
pompowanie azotem przy użyciu gazu z butli. Jest to najprostsza metoda pompowania kół azotem. Do jej najważniejszych zalet należą niskie koszty instalacji oraz duża dostępność azotu w butlach.
pompowanie za pomocą wytwornicy azotu polega na zastosowaniu urządzenia, które odzyskuje azot z powietrza. Jedną z pierwszych firm, która opracowała takie urządzenie z przeznaczeniem dla branży motoryzacyjnej, jest firma Butler.
Ciekawostkę stanowi zasada działania:
Głównym elementem generatora azotu do kół jest specjalny filtr rozdzielający cząsteczki tlenu od cząsteczek azotu. Sprężone powietrze, które zasila generator azotu przepływa przez membranę zbudowaną z wielu włókien polimerowych. Ponieważ cząsteczki tlenu mają inną prędkość niż cząsteczki azotu, przenikają one na zewnątrz membrany zapewniając jednorodny przepływ cząstek azotu.
Wniosek
Napełnianie opon azotem to uzasadniona innowacja przeznaczona dla każdego kierowcy. Jej skutkiem jest nie tylko oszczędność opon i pieniędzy użytkowników, ale także znaczna poprawa bezpieczeństwa na drodze.
No a że Azot się rozszerza to fakt, sam jak głupi powtarzałem mity, choć co by nie mówić studiowałem na wydziale fizyki. Siła sugestii hehe :)
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
FORUM.SUPERMOTO.PL » Garaż » Opona a ciśnienie
Wygenerowano w 0.042 sekund, wykonano 71 zapytań