1 Ostatnio edytowany przez dragilla (2012-09-10 22:36:29)

Temat: kontrola trakcji made in poland

Czołem,

Piszę tego posta żeby podzielić się z Wami moim entuzjazmem i przy okazji zebrać od Was trochę informacji. Otóż pod koniec zeszłego roku postanowiłem wyposażyć moją R1 w kontrolę trakcji. Początkowo problem wydawał się mieć proste rozwiązanie - jest na rynku dość duży wybór różnych kontroli trakcji, jednak po bliższym zbadaniu temat okazał się trudniejszy niż sądziłem. Profesjonalna i porządna kontrole trakcji (np. Nemesis) to koszt kilkunastu tysięcy złotych + gość na etacie, który to ustawi. Inne, typu bazzaz, w moim odczuciu nie do końca rozwiązują problem, nie wykrywają de facto poślizgu tylnego koła. Inne z kolei, np. IRC w dość brutalny sposób wykonują swoją pracę (IRC ma jedynie zabijanie iskry jako metodę kontroli trakcji).
Marzyła mi się kontrola trakcji z prawdziwego zdarzenia jednak za rozsądne pieniądze nie mogłem nic znaleźć. Nawet takie IRC kosztuje w przeliczeniu na PLN około 4 tysięcy złotych.
Postanowiłem zbudować to sam  Mam już za sobą laptimer własnej produkcji, który sprawował się całkiem nieźle i stwierdziiłem że dam radę.
Od prawie roku zajmuję się po godzinach moim małym projektem i jestem prawie gotowy żeby zapakować go do motocykla i zacząć testy i dostrajanie.
Na biurku wszystko działa jak trzeba i jestem dobrej myśli.
W wersji podstawowej jest jeszcze system anty wheelie oraz lauch control.
Jako bonus do mojego urządzonka dorzuciłem slot na kartę SD i loguję sporo danych 20 razy na sekundę:
- pozycję GPS
- prędkość,
- obroty
- bieg
- kąt przechylenia motocykla, w dwóch osiach
- opóźnienie / przyspieszenie

Daje to możliwość obróbki tych danych i połączenia ich np. z filmem z kamerki w cenu zrobienia filmiku ala motogp, gdzie na obrazie video z kamerki będzie naniesiona mapka toru razem z miejscem, w którym się znajdujemy + ww. dane. Możliwe jest również wyliczenie czasów okrążen, podziału toru na strefy - dowolnie... co Wam tylko przyjdzie do głowy.
Teoretycznie możliwe jest również ustawianie kontroli trakcji per zakręt, ale to zostawiam na później.
Można również docelowo dorzucić więcej czujników, jak np. :
- przepustnica
- ciśnienie płynu hamulcowego (siła hamowania)
- skok zawieszenia przód / tył
- temperatura opon

Możliwości są nieograniczone - wejść w procesorze mi nie brakuje

Oprócz tego myślę, że wziąłem najlepsze elementy z dostępnych na rynku rozwiązań i połączyłem je w jeden produkt, czyli
- moja kontrola trakcji nie wpływa w żaden sposób na pracę motocykla, jeśli nie ma potrzeby - wpina się ją niejako równolegle w instalację motocykla, nie szeregowo - przez co nie ma żadnych opóźnień
- kontrolę trakcji realizuję przez kilka strategii, m.in. poprzez opóźnienie zapłonu oraz przez skrócenie lub zabicie iskry na poszczególnych cylindrach
- biorę pod uwagę realny poślizg tylnego koła, nie zmianę obrotów ani obrót manetki - na 100% wykrywam poślizg
- pętla kontrolująca poślizg działa 100 razy na sekundę, przez co reakcja jest błyskawiczna
- możliwe jest dostrojenie kilku parametrów pod własne upodobania / pod tor / pogodę

Dodatkowo moje rozwiązanie można zamontować w praktycznie każdym motocyklu spalinowym, od 1 do 4 cylindrów w dowolnym układzie, na wstrysku i na gaźnikach. Najlepiej sprawdzi się w sprzęcie sportowym, na torze, jednak przy odpowiedniej konfiguracji doskonale spełni swoją rolę w motocyklu drogowym.


Teraz pytania:
1) co sądzicie o pomyśle?
2) czy bylibyście zainteresowani kupieniem czegoś takiego?
3) czy cena około 2000 zł byłaby dla Was akceptowalna? (koszt części na tym etapie to około 1500)

Na wiosnę będę zaczynał testy - na pewno będę potrzebował jakiegoś śmiałka / śmiałków do pomocy

Pozdrawiam,

Łukasz "Dragilla" Sacha #17

2

Odp: kontrola trakcji made in poland

Masz pw

WWW.HI-OCTANE.PL

#13 Mistrzostwa Polski

3

Odp: kontrola trakcji made in poland

Szczerze mówiąc, to nie wyobrażam sobie budowy od podstaw takiej kontroli trakcji :O Kupa roboty, ale też ogromny zasób wiedzy był potrzebny do stworzenia. Trzymam kciuki, że będzie to działało jak należy : ))
Wrzuć jakieś zdjęcia może tego, bo ciekawy jestem jak to wygląda. Strzelam, że kilka płytek, ale pewnie się mylę.

Kawasaki KX250F

4

Odp: kontrola trakcji made in poland

Mistrzostwo !

"Art. 54. Konstytucji RP:
1.Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji."

5

Odp: kontrola trakcji made in poland

Bardzo ambitne, jestem dumny z naszej ekipy :D
Również jestem ciekawy jak to wszystko wygląda przynajmniej "z grubsza"
Lewa

http://www.youtube.com/user/Luzak47
Dum spiro, spero
♥ Supermoto ♥

6

Odp: kontrola trakcji made in poland

Dzięki chłopaki. Na razie nie bardzo jest co oglądać - jak piszecie - kilka płytek i do tego jeszcze nie robionych na zamówienie, tylko tzw. pająków, czyli płytki uniwersalne połączone kabelkami. Dlatego nie wszsytko jeszcze sprawdzone na motocyklu - takie coś nie wytrzyma wibracji. W samochodzie testowałem na kolanach algorytmy itd i wszsytko działa. Teraz projektuję płytkę i będę zamawiał to w jakimś pro zakładzie. To będzie jednak dopiero pierwszy prototyp, który wsadzę do moto, więc tak naprawdę jeszcze długa droga...

Postaram się updateować o postępach :)

Łukasz "Dragilla" Sacha #17

7

Odp: kontrola trakcji made in poland

dragilla szacunek, z tego co piszesz cena jest bardzo konkurencyjna. Trzeba mieć sporą wiedzę aby podejmować się takiego tematu - trzymam kciuki. Fajnie że są na forum chłopaki którym się chce.
Pozdro!

8

Odp: kontrola trakcji made in poland

szczerze jeśli faktycznie ma to działać i za 2 tys. zł. to przy tym jaką kasę niektórzy wrzucają w moto jest to nic - powinno się rozchodzić jak ciepłe bułeczki - przy odpowiednim rozgłosie.

sam pomysł pro - pięknie, że są ludzie, którzy wciąż starają sie wyprzedzać czasy, w których żyją

9

Odp: kontrola trakcji made in poland

Dla tych co chcą zobaczyć jak na razie wygląda, zapraszam do siebie na fejsa. Tu link do fotki z fejsa, nie wiem czy wszyscy zobaczą - [url]https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/397232_323218694390116_2022812618_n.jpg[/url]

Do tego parę czujników jeszcze. Ale nie sugerujcie się za bardzo. Do wiosny będzie nowa wersja i zmiany nieuniknione :)

Łukasz "Dragilla" Sacha #17

10

Odp: kontrola trakcji made in poland

skoro dane sa logowane to bedziesz mogl robic dostrajanie zdalne -tu nie bedzie problemu. ewentualnie zawsze mozna pokusic sie na spiecie z modemem i dostrajanie online. a i nawiasem mowiac do takiego projektu potrzebna jest glowa+wyobraznia i jezeli nie zabraknie zapalu to temat zostanie zawsze doprowadzony do konca. szacun.

Honda XR650R w jedynej słusznej wersji SM - SXV Forks, Magura caliper
Honda CRF150F
Honda CRF70F na małych brudasach
Honda CRF50F na maleńkich brudasach

11

Odp: kontrola trakcji made in poland

Super. :) Jeśli wszystko Ci się uda to chyba niejeden zawodnik ze szlifierek się skusi, bo w SM to średnio widzę, w szczególności gdy bedziemy chcieli zawrócić na nodze w terenie lub oczyścić gumy z błota.

Odcinanie iskry to faktycznie brutalny sposób, myślałeś może o zmianie mapy zapłonu na słabszą przy wartości przy której koło zaczyna wchodzić w uślizg, ? Coś w stylu stale modyfikowanej mapy zapłonu w zależności od przyczepności :)

Osłony silnika do Suzuki DRZ 400, KTM 690, KTM 950/990

12

Odp: kontrola trakcji made in poland

Radzio, iskra będzie odcinana tylko w skrajnym przypadku. Normalnie zapłon będzie opóźniany, żeby płynnie obiżyć moc.
A odnośnie kontroli trakcji w SM... teoretycznie może się przydać. W terenie można ją albo wyłączać ręcznie, albo wręcz automatycznie (poprzez dane z gps). A na asfalcie nie chciałbyś mieć możliwości czyszczenia opon bardzeiej bezstresowo? Na zasadzie ustawiasz sobie dopuszczalny poślizg na jakąś bezpieczną wartość i ogień :) Docelowo jak pisałem - będzie można ustawiać czułość per zakręt, więc pierwszy lewy i prawy po terenie ustawiasz większy poślizg, pozostałe zakręty mniejszy i jazda. Opcje nieograniczone - pomarzyć można - ale ja jestem bliski realizacji tego wszsytkiego! :)

Łukasz "Dragilla" Sacha #17

13

Odp: kontrola trakcji made in poland

A robiłeś może jakieś symulacje komputerowe? Modelowanie silnika itd.

14

Odp: kontrola trakcji made in poland

Nic skomplikowanego. Jedynie symulowałem sygnał zapłonowy do cewek na generatorze sygnałów i wpuszczałem to do mojego urządzenia. Wyjśćia zczytywałem oscyloskopem.
Sygnały z kół na razie zczytywałem z rowerka mojej córki stojącego na biurku kołami do góry :)
Ot takie symulacje :)

Łukasz "Dragilla" Sacha #17

15

Odp: kontrola trakcji made in poland

Dragilla przekonałeś mnie :)

Osłony silnika do Suzuki DRZ 400, KTM 690, KTM 950/990